Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Kalliista mallasviskeistä tai kelloista jutustelijat ovat harvemmin hyvää juttuseuraa. Aikoinaan puhuttiin nousukkaista ja jossain välissä jupeistakin, mutta samapa tuo. Harva oikeasti varakas tekee varakkuudestaan isoa numeroa – se näkyy jos on näkyäkseen. Poikkeuksena ovat toisinaan äkkirikastuneet, jotka eivät oikein tiedä miten päin olla.

Mitä ananaksiin tulee, pidän tuoreista ananaksista purkitettujen sijaan, mutta ostan niitä yleensä vain tarjouksesta. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Säästämällä ja sijoittamalla tavallisella töissä käyvällä suomalaisella on jonkinlaiset mahdollisuudet olla joskus varakas, ilman isoja perintöjä, vaikka hyvin vaikeaksihan se on verotuksen myötä tehty.

27 tykkäystä

Eettisyys? Erräässä kaupassa lihantuottajalle oll maksettu 10 senttii kilo lissee, mutku kahto lihan hinttaa, se ollii 1,5e kalliimpi, mitä ei ylmiärästä maksetun lihan hinta. Liekkö veroja kauppa ottanna 1,40 senttii.

2 tykkäystä

Tuotot vs tulot. Sotkemalla nämä missaat vitsin.

11 tykkäystä

En ole äkkirikastunut ja en pidä itseäni nousukkaana tai juppina. Jokainen euro on alkuun tienattu raa’alla työllä ja nämä varat sijoittamalla. Perintöjä ei ole tullut eikä vanhemmilta ole kummoista pesämunaa omalla elintaipaleelle tullut. Sen toki myönnän, että olen huonoa juttuseuraa :slight_smile:

Minua itseäni harmittaa, nämä firettämis-/35-vuotiaana eläkkeelle -kituuttamistrendit, missä elämästä karsitaan kaikki kulut (lue nautinnot). Kuten mainittua, se on toki toivottavaa, että turha kulutus karsitaan pois jo ihan maapallomme hyvinvoinnin kannalta. Mutta se filosofia, että haaveet ovat tuolla jossain tulevaisuudessa eikä tässä ja nyt, ei sovi minulle.

10 tykkäystä

Säästetyistä euroista puhuttaessa tulipa tehtyä virhe ja humputeltua paikallisessa Citymarketissa halvan vesimelonin perässä. Vaarallinen liike näin arkiasioinnin näkökulmasta. Käyn yleensä joko lähellä olevassa Lidlissä tai pikku Prismassa. Kummassakin on se hyvä puoli, että liikkeet eivät ole erityisen viihtyisiä ja valikoima ei ole kovinkaan laaja. Kaupasta saa tasan ne karvalakkimallin ruuat mitä tarvitsee ja kalliimmat humputtelu elintarvikkeet on piilotettu jonnekin hyllyjen sekaan, jos niitä edes on. Tuttu ja turvallinen 2000-luvun alun Prisma. :heart:
Paikallisen Cittarin tuotetarjonnasta ei ollut pulaa. Liike oli moderni, siisti ja tuoteasetteluun oli selkeästi panostettu. Sanoinkin avopuolisolle liikkeessä että “Vaarallinen kauppa kun täällä viihtyy.” Piti ostaa muutama vesimeloni mutta mukaan tarttuikin niiden lisäksi uutuussipsejä, vegaanista juustogrillimakkaraa. Omaa rintakehääni pröhentelin kun omat tavanomaiset limuni löytyivätkin liikkeen “erikoisjuomat” osastolta. Normaalisti olen tarkka euroistani, mutta tällä kertaa en edes kitissyt korkeammista hinnoista kumppanille kun viihdyin liikkeessä niin hyvin…

Johtopäätökseni on, että ikävä/tylsä liike ilman turhia krumeluureja on päivittäistavara asioinnissa kuluttajan kukkaron ystävä.

8 tykkäystä

Oon tullu muinoin siihen tulokseen että kaupassa käynti on vain turha tulonsiirto minulta rikkaille. Netistä tilaamalla ja elintarvikkeet alkulähteiltä hakemalla pyrin voittamaan indeksin.

14 tykkäystä

Varmaan osaksi näinkin, jos suunnitelmana sijoittaa kaikki ylimääräinen. Tämä vaan on valitettavan pieni joukko. Yleisemminkin noin tehdään, että ihmisillä riittäisi rahat edes koko kuukaudeksi.

Henk koht seuraan ruokakaupassa vain lihatuotteiden hintoja.

Koko Ananasvertauksen pointti oli herättää ihmiset, itseni mukaanlukien tajuamaan S- marketin ja Prisman hinnoittelun erkaantuminen toisistaan. Näyttäisi vanha, alun käsitykseni hintaerosta olleen muillakin! Jos sain yhdenkin muuttamaan luutuneita käsityksiään ja säästämään tossa turhalta rahanmenolta, kirjoitukseni kannatti! Ja Zizzlerille tiedoksi, kyllä S-marketin ja Prisman erosta oli kyse!
Kiitos ja hyvää viikonlopun jatkoa kaikille :slight_smile:

Edit. Samassa vertailussa Santa Marian wrappikuorien hintaero yli 30%…

Joihinkin kommentteihin vielä yleisesti: mua ei haittaa maksaa baarikaapin sisällöstä se mikä pyydetään, enkä lomamatkalla muutenkaan laske hintoja ja kyttää.

Lisäpointti vaan, että tyhmää maksaa kymmenien prosenttien lisähintaa joka kauppareissu vaan siksi, että edelleen luulee historiallisten pienten hintaerojen olevan voimassa saman ryhmän kaupoissa.

15 tykkäystä

Tarkistinpa tuossa hintaeroa parille, päivittäin käyttämälleni tuotteelle:
S- market 1: hinta sama kuin Prismassa
S- market 2(S- market 1:sen naapurikunnassa): hinta reilu 30% enemmän kuin S-market 1:ssä& Prismassa.
Suurin osa tuotteista kuitenkin saman hintaisia S- markettien kesken.

Että ehkä vähän kannatta olla hereillä, 30% kuitenkin melko iso ero.

5 tykkäystä

Itsellä alkaa olemaan kovaa hommaa, kun päivittäistavarakauppaviikkobudjetti ei meinaa pysyä alle 30 eurossa. :frowning:

Toivon kovasti, kun menen tänään Lidliin, että saisin taas “punalappubroilerinjauhelihaa” -30% hintaan, eli vähän päälle viiteen euroon kilo. :smiling_face_with_three_hearts:

19 tykkäystä

Jaksan aina uudestaan ja uudestaan hämmentyä näissä kuluta = elä nyt, keskusteluissa siitä, missä vaiheessa kuluttamisesta on tullut onnellisen elämän määritelmä. Miksi minun pitäisi “siirtää nautintoa” ja vain “haaveilla joskus tulevaisuudessa tapahtuvasta onnesta”.
Miten se uusi kello/muu turhake hetkauttaa onnellisuuttani yhtään mihinkään suuntaan?

35 tykkäystä

Tätäkin asiaa kannattaa lähestyä vaihtoehtoiskustannuksen kautta. Jos minuutin työllä säästää euron niin pitäisi tienata bruttona 250 000 euroa vuodessa jotta ansiotyösi käytetty aika olisi arvokkampaa kun kaupassa pikaisesti tehty hintavertailu. Usein kuitenkin näitä vertailuja pitää tehdä vain kerran ja sen jälkeen se on pitkälti toistettavissa. Minusta on ainakin tyhmää valita kahdesta identtisestä tuotteesta kalliimpi vain sen takia että on rahaa. Jos valkkaa sokkona niin sitten on vain semisti tyhmää…

Tuotteita vertailtaessa hinta on vain yksi ominaisuus. Minä ainakin vertailen laadun, pakkauskoon, hinnan, eettisyyden, ekologisuuden ja helppouden mukaan. En usko että Suomessa on yli kymmentä ihmistä ketkä on oikeasti niin rikkaita että tuolla hinnalla ei olisi oikeasti yhtään mitään väliä.

22 tykkäystä

Turha ainakaan tulla mun lähi Lidliin kun nappasin sieltä just viimeisen -50% lohifileen.

26 tykkäystä

:rage:

Saan taas varmaan kauan etsiä sitä kinkkua, jossa on 19 centiä kilohinta alempi ku siinä toisessa. :frowning: No jos löydän sen halvemman, niin se hieman edesauttaa siinä, että voin ensi kuussa lisäillä osakkeita 4-5k.

12 tykkäystä

Halvimmesta kalliimpaan prisma < s-market < alepa/sale. Sama se on k-liikkeissä, joissa hintataso ehkä korkeampi. Ei kaikki, mutta jotkut k-marketit ovat todella hintavia.

Toisaalta mulla lähi-k-market kivenheiton päässä ja siellä usein -50% punalappuisia ja joskus mukavia tarjouksia niin mikäs siellä välillä käydessä.

5 tykkäystä

Olisiko paikkaa antaa mistä alkutuottajlta voi ostaa? Rekojaot ym on kalliimpaa kuin kaupassa.

3 tykkäystä

Ei noin huonoilla alennuksilla viitsi edes kauppaan lähteä. Kyllä se on -60% arkiruuasta ja -30% poistuvista tuotemerkeistä tai muuten tulee paastopäivä :smiley:

20 tykkäystä

Älä nyt kaikille paljasta. Lähi K:sta sentään vielä löytyy punalaputettuja tuotteita ja hävikkiä iltasella. :shushing_face:
Prismasta punalaputetut tuotteet imuroidaan kärryyn 2h ennen ilta-alen alkua ja sitten hetken aikaa (n. 2h) kattellaan ja pohditaan tarvitsisko jotain muuta vielä ostaa. Pohdinta loppuu minuutilleen klo 21 kun muistetaankin että talvivaatteet on jo kaapissa.

Okei… Olen vain katkera kun lähi Prismassa kalatiski siirrettiin liikkeen näkökulmasta näkyvämmälle paikalle. Siihen loppui ilta-ale lohi tässä talossa.:frowning:

12 tykkäystä

Harvoin pääsen ostaa edes mitään -50% päivittäistavarakaupasta. :frowning:

Se oli kyl parasta joskus noin neljä vuotta sitten, kun olin toimistolla paikan päällä, niin sain työkavereiden hedelmiä ilmaiseksi, jotka olivat heidän mielestään pilaantuneita. :heart:

13 tykkäystä

Kyllä sattuu sydämeen ostaa P/B 1 ruokaa kaupasta tai ylipäätään mitään mistään. Eihä arvosijoittaja voi sinänsä edes ostaa tuotetta jos ei listahinnasta saa alennusta, oli sitten kyseessä puhelinliittymä, sähkösopimus tai auto :cowboy_hat_face:

Vinkki kaikille arvosijoittajille: Amazon Prime Day on taas 11.07 - 12.07

Fiksuruokaa kannattaa myös hyödyntää:

25 tykkäystä