Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Tämä juttu sopisi kyllä hyvin tuonne Kurssihämmästelyt ketjuun. Koko jutun pihvi tuntui olevan kehua kurssinousuja ja mainostaa kirjoittajien salkkua ja houkutella asiakkaita eToroon affiliate linkkien kautta. Mitään oikeaa analyysia ei tässä jutussa ole joten jos sellaisista tykkää, ei kannata klikata ja hukata paria minuuttia, kuten itse tein.

12 tykkäystä

Minus 10 prosent today only for you my friend!

35 tykkäystä

Jaa niinkus näin?

8 tykkäystä

Alkuvuosi 2023 oli kyllä hyvä omassa salkussa. Nyt kesän aikana, ja etenkin viimeisten viikkojen aikana, on tullut vahvasti semmonen fiilis, että kusetusmarkkinat on tehnyt uuden tulemisen. Toivottavasti ei ihan niin pahaksi mene kuin 2022, vaikka “pitäs” olla iloinen netto-ostaja :sweat_smile:

7 tykkäystä

Tasasen tylsä nousumarkkina.

21 tykkäystä

Hyvää Heinäkuun huomenta kaikille. Ensimmäisenä lomapäivänä (tai, no vasta maanantaina on, mutta kuka niitä laskee) aamukahvin kanssa selaillessani eteeni osui tällainen twiittiketju, joka laittoi ajattelemaan. Siinä on hyvin kuvattu, kuinka ääriliikkeiden vaikutusvalta, disinformaatio, salaliittoteoriat ovat yleistyneet viime vuosina erittäin paljon. Esimekkinä on käytetty kaikille tuttua MAGA liikettä ja kuinka yksi henkilö upposi siihen suohon.

Twiittiketjun keskeinen tarina ei kuitenkaan ole kyseisestä henkilöstä, vaan siitä, miten ääriainekset ovat saaneet paljon valtaa yhteiskunnissa läpi maailman. Kyse on siitä, että henkilöiden on ollut helpompi löytää samaa ajattelumallia olevia henkilöitä netin kautta kuin oikeassa elämässä. Tällaiset yhteisöt vahvistavat keskenään maailmankuvaansa ja verkostoituessaan siitä tulee jopa… öh, salonkikelpoista, kuten Yhdysvaltojen MAGA liike. Pienessä yhteisössä on vaikeampi olla ääriajattelun edustaja, kun sinua aletaan kohtelemaan sellaisena. Netissä ja palstoilla se onnistuu, kun kotona ja työpaikalla voi pitää sitä julkisivunaamiota naapureille.

Samaa on havaittavissa kaikissa länsimaisissa yhteiskunnissa. Tietynlainen ajattelumalli, jossa ratsastetaan negatiivisuudella ja sillä keskeisellä ajatuksella, jossa “Joku vie minulta nyt jotakin, jonka olen ansainnut. Olen uhri”. Tästä lähtökohtaisesta uhrin asemassa olemisesta syntyy kateutta ja vihaa heitä kohtaan, jotka eivät ajattele täsmälleen samoin. Näen tätä myös Suomessa jopa julkisessa keskustelussa.

Ottakaa tekin myös kuppi kuumaa ja lukaiskaa läpi. :coffee: :open_book:

16 tykkäystä

Kyllä Nokia on ollut jäleen vaatimaton sijoituskohde, kun 12kk -23%…
Ja yhtiö on parantanut suorituskykyään kokoajan, ei jaksa käsittää

11 tykkäystä

Vähän vaihtelua kaupunkimaisemille, kun ollaan kavereiden kanssa saaristossa. On komeat maisemat ja hyvää seuraa, mutta kaverit valvoo neljään reippaina ja heräävät pirteänä kahdeksalta.:grimacing:

Se oli 20 vuotta sitten ok, mutta ei enää mulle. :grinning: Tänään varmaan iltaysiltä nukkumaan.

Sijoitusvarallisuuspäivitys, tsekkasin sen perjantaina ja oli 108k. Olen tyytyväinen.:slightly_smiling_face:

78 tykkäystä

Taas toistaiseksi oma nokia sijoitusstrategia tuntuu toimivan (se on elä osta Nokiaa ja jos ostat pidä aina stopit).

Tarkkaillaan… Silti.

14 tykkäystä

Sama strategia itselläni, paitsi ilman tuota loppua. Älä osta Nokiaa. Toiminut hyvin jo 20 vuotta.

16 tykkäystä

badam-tsshh

32 tykkäystä

Minun strategiaan kuului napsia eilen 3.5X -hintaista Nokiaa ja 2 vuoden päästä nähdään, mitä sijoitukselle kuuluu.

Saatan ihan hyvin olla väärässäkin, vaikka se onkin epätodennäköistä :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Oikeaa elämää kommentoisin sen verran, että tämän aamun hyvä uutinen on, että työmyyränä tunnettu @Sijoittaja-alokas on päässyt tuulettumaan saaristoon :sailboat: :sun_with_face:. Toivottavasti hänelle tapahtuu kesäreissulla mukavia juttuja.

45 tykkäystä

Bidenin vierailusta Helsingin kaupungillekin aiheutui kuluja. IS:“Kivelän mukaan suurin kulu oli mellakka-aidan somistus, joka maksoi noin 15 000 euroa.”

Paljon halvemmalla olisi päässyt käyttämällä apulaispormestaria ja hänen harrastuspiiriläisiään aidan somistuksessa; maalarit olisivat tuoneet maalitkin mukanaan. Antamalla maalareiden itse päättää aiheet, niin samalla olisi selvinnyt NATOn todellinen kannatus Suomessa.
Näin aita olisi saanut hyvin paljon kansainvälistä huomiota, jopa Kreml olisi saattanut komentoida sitä. Nyt en ainakaan itse huomannut mitään somistusta.

17 tykkäystä

Tuo 108k on kyllä hieno siivu. :muscle:
Itellä vielä matkaa mutta mitäs aloitin koko homman vasta näin vanhana pieruna. Pari autolahjoitusta tässä elämän varrella ovat toki myös pienentäneet varallisuutta, mutta pikku hiljaa…:blush: (Asiaa auttais ”ihan vähän” kun jättäis hetken mielijohteet (= osakepoiminnat) pois). Salkkuni olisikin varmasti paljon paremmassa jamassa jos osakekauppaa käytäisiin edelleen yhtä kankeasti kuten vaikka 90-luvulla :grin:

16 tykkäystä

Huomenna pörssisähkö 6 senttiä miinuksella klo 15 jälkeen ja jo puolestapäivästä negatiivinen tuntitolkulla,melkoista.

13 tykkäystä

Onnittelut! Noilla summilla ei enää tuoda pelkkää hiekkaa pankin lattialle, vaan pääset jo pankkien private-puolen asiakkaaksi. Siellä sitten geelitukkainen siniseen pukuun sonnustautunut ns. sijoitusneuvoja (lue: myyjä) yrittää kaupata sinulle sijoitusratkaisun, josta sinä hyödyt eniten hän saa parhaat provikat.

Siinä kultakello ja laminaatilla päällystetyt vitivalkoiset hampaat vaan vilahtavat, kun Alokkaan kanssa on tehty varainhoitodiili maltillisilla 1,5% (lue: 1500€ / vuosi) eksklusiivilla private -puolen kuluilla. :slight_smile:

59 tykkäystä

Leikin vähän tekoälyllä ja tein itselleni uuden profiilikuvan. Hauskaa hommaa…

12 tykkäystä

Eikös se juuri napsahtanut maaginen 100k rajapyykki rikki, ja nyt jo pitkälti mennään toisella sadalla. Huippua!:+1:

4 tykkäystä

Olen tässä joutunut hoitamaan erään vanhan sukulaisen varoja ja vanhoja sopimuksia yms tutkimalla nähnyt, ettei 1.5% riitä alkuunkaan siihen, että rahat on ”pääomasuojatuissa” strukturoiduissa tuotteissa (joissa on tuottokatot, jottei liikaa joudu maksamaan myyntivoitoista veroja.

11 tykkäystä

Tuottosidonnaisella palkkiolla voidaan tosiaan vielä varmistaa se, ettei asiakas vahingossakaan pääsee vaurastumaan saatikka hyötymään aktiivisesta varainhoidosta, jos salkunhoitaja sattuu jyvän joskus löytämään.

12 tykkäystä