Olen mä joskus, mutta se on vaikeaa, etenkin jos on rehellinen. Mustikkaämpärillisen kerää noin tunnissa ± 10min Ou jee sehän on 50€/h ja verottomana. Puolukka 20-35min / ämpäri.
Sitten tullaan siihen rehellisyyteen.
-Valmistautuminen kotona. Vaatteet, ämpärit, hyttysmyrkyt ym.
-Siirtyminen metsään. 5-30min
-Mahdolliset bensakulut
-Siirtyminen kotiin
-Putsaus. Tämä on se KAIKKEIN ikävin ja hitain vaihe.
Puhdistukseen EHDOTTOMASTI se imuriin kiinnitettävä puhdistuslaite. Ritilällä vain loppuviimeistely. Puolukkaan erinomainen, mustikkaan kohtalainen. Jos olet kerännyt mustikkaa paikassa, jossa kasvaa seassa puolukkaa, niin putsaamisvaihe on…lohduton. Niin hidasta. Omaan pakkaseen laitettaessa ei ole niin väliä, jos vaikka puolukan seassa on jokunen mustikka. Ei haittaa elämää, mutta myydessä haittaa. Olen joskus myynyt puolukkaa imuriputsattuna. Hintaa vähän alaspäin. Ei vaan pää kestä sitä pikkutarkkaa nypläämistä.
Eli yhteenvetona voin sanoa, ettei tuntipalkkaa kannata laskea, vaan kerätä minkä kerää ja nauttia kesäisestä & syksyisestä metsästä.
Lisävinkkinä tämnönen: Kannattaa ottaa joku kohde, minkä vuoksi kerää ja myy. Tulee mukavasti lisämotivaatiota. Esim. Lomamatka, jokin tavara tai vastaava. Kerättiin joskus perheenä bensa- ja hotellirahat kesäreissuun. Kerran ostin Harvia kiukaan, en osakkeita
Missään nimessä noita rahoja ei kannata laittaa laskuihin tai ruokakauppaan.
Normaalisti olen myynyt kesäsin/syksyisin ehkä 300-700€ edestä. Tänä vuonna ajattelin pitää jonkinlaisen välivuoden. Vähän omaan pakkaseen vaan.
Tyhmintä mitä voi tehdä, on polkea hintoja. Siinä kusee omille kintuilleen, enkä itse ole tällaiseen alentunut, vaan ollut kärsijän roolissa. Esim tori.fi tai kuntien fb-kirppiksillä näkee melkoista hintahaitaria. Valitettavasti.
Olen kohtuu hyvä marjanpoimija ja tiedän hommasta jotain, osakepoimijana on vielä paljon opeteltavaa