Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Lopetin twitter tilini tänään. Elon Musk pilasi sen. Mikä on paras vastaava palvelu tällä hetkellä?

19 tykkäystä
5 tykkäystä

En osaa paremmin syitä kommentoida, mutta näen positiivisena molemmat uudet nimet SSH:n listauksessa. Tuskin entisellä talousjohtajalla tosiaan optioita olisi enää käytössään.

Kyllähän kurssi on ostotasolla, jos yhtiön mahdollisuuksiin uskoo. Näiltä tasoilta aloin itse osteleen Accendon omistusten ja Deltagon-kauppojen myötä sekä KL:n nimimerkki Vision innostamana. Stonesoftin perässä häntä kannatti peesata ja edelleen uskon, että niin myös tässä, vaikka yhdessä karahdimme karille Tecnotreen kanssa. Teemun ostot ovat myös luottamusta herättävää. Toivotaan parasta, ostan lisää.

1 tykkäys

Se oli kyllä omanlaista aikaa. Olin sattunut ostamaan Nokiaa syksyllä 2020 ja mä ihmettelen vieläkin, miten ihmeessä Nokia päätyi WSB osakkeeksi.

Teki ainakin kerrankin Nokian osakkeella tuottoa. On sillä miinustakin kumminkin tullut tehtyä.

Mutta kyllä mulle väistämättäkin tuli monen muunkin suomalaisenkin jutustelut mieleen tuosta pärkästä.

Oli ihan yllättävän hyvä. :blush:

”In 2023, though, that wave has crested and broken, the joke is over, but the investors are still around, and as well we see, the gleeful contrarianism is gone replaced with stone-faced dedication to a perceived cause.”

”Those are not the leading motives what makes a meme stock aggressively, publicly buying stock in failing company past its relevance is funny act of buiyng in and of itself becomes funny…”

Absurdia, mutta maailman hulluus ja järjettömyys on aina hauskaa. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Suhtauduin ainakin itse omistusasunnon hankintaan aikanaan kuin sijoitukseen eli kriteerit olivat samat kuin sijoitusasunnon hankinnassa.

Suurin osa ei kuitenkaan pidä omistusasuntoa sijoituksena, sillä se ei tuota mitään. Edes arvonnousu ei välttämättä koskaan realisoidu, jos asuntoa ei myy.

Tasapainon vuoksi samalta vuodelta karhuilua eurosijoittajille:

Tämä on kyllä vähän kuin Verneri ja P1 keskustelemassa keskenään. (No ei vaan P1 taitaa kärkkyä jo ostoja alelaarista. Koskee lähinnä Remedyä)

8 tykkäystä

Kiinnostaa @musa_2 (olet mulle ikuisesti yhä musa soi :slight_smile: ) sun perustelut Nesteen ostolle, haluatko kertoa? :slight_smile:

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

14 tykkäystä

Kaipa se Mastodon on lähimpänä. Jaiku pitäisi palauttaa takaisin suomalaisomistukseen ja lanseerata uudelleen. Paljollakohan Google myisi oikeudet takaisin? :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Kylläpä on tulossa mielenkiintoinen tuloskauden näytelmä.

”Positiivisessa valossa näyttäytyy esimerkiksi Puuilo ja Harvia. En ole kovin innoissani esimerkiksi Fortumin kaltaisista yhtiöistä”.

Hieman ohuelta vaikuttaa strategin perustelut, mutta kaikillahan saa olla mielipiteensä toki.


8 tykkäystä

Tämä alla oleva OP:n kaverin tviitti piristää hieman, ainakin mua piristi. :slight_smile:

29 tykkäystä

Moi :slight_smile:

Tällä hetkellä mulla ei tulisi mieleenkään tutkia pörssiyhtiöitä sen sijaan että touhuan pienten lasteni kanssa.

Eli aika randomisti tulee sijoiteltua. Kyllä mulla jonkinlainen tuntuma varmaankin on siihen mikä on tolkullisissa hinnoissa. Sattumalle jää iso rooli myös ja se on minulle ok.

68 tykkäystä

Ärsyttävää kun osakkeiden tikkereitä katsellessa saa aikaan itselleen korvamadon.

Kävikö siis niin, että leikkien välissä kurkkasit salkkuun ja jätit sovelluksen päälle. Tenava sitten sai kännyn käteensä ja osti Nestettä. :smile:

11 tykkäystä

Juuri näin pääsi käymään :wink:

15 tykkäystä

Eli ”positiivisessa valossa” on näyttäytynyt kurssinousijat ja ”en ole innostunut” laskevista yhtiöistä.

Mikään ei muuta sentimenttiä niinkuin hinta :wink: Ok, Puuilo kyllä suorittanut hienosti, mut eihän Harviassa ole mitään yllättävää tapahtunut pitkään aikaan. Innostava se oli vuosi sitten, nykyhinnasta ei kovin innoisaan voi kyllä olla. Fortumikin vetänyt ihan odotetusti ja olis varmaan eri ääni kellossa jos hinta ois jotain muuta kuin nyt.

15 tykkäystä

Mistä “sijoittajat” tietävät etukäteen mitä sektoria myydään tai ostetaan :smiley:

Sammon ja Mandatumin tuottograafit näyttää kyllä olevan äkkiseltään päin honkia Nordnetissä. Tuleekohan tuohon korjaus vai miten näiden kanssa yleensä tehdään? Mistähän tuo Mandatumin hankintahinta on arvottu :sweat_smile:

Tuleeko musta joutsen -tapahtuma bondimarkkinalta? Itsellä vahva mutu siitä.

Benjamin Graham jäi 50-luvulla eläkkeelle aktiivisesta sijoitustoiminnastaan. Hän kuitenkin jatkoi kirjoittamista. Hän julkaisi artikkeleja ja päivitti Intelligent Investor -teostaan.

Eläkkeellä ollessaan Graham hahmotteli tarkemmin millainen voisi olla tolkun tavissijoittaja, jolla ei ole paljon aikaa käyttää sijoitustoimintaan.

Tuolloin indeksirahastoja ei vielä ollut olemassa.

Tolkun tavissijoittajan tunnusmerkkejä:

  1. Osaa karkeasti hahmottaa onko pörssi halpa vai kallis. Osaa olla iloinen ja optimistinen pörssin ollessa halpa riippumatta siitä kuinka pahasti oma salkku on sulanut. On nyrpeä ja tosi skeptinen kun pörssi on kallis ja lipevät myyntihenkilöt markkinoivat listautumistulvaa.

  2. Fomo on myöhempien aikojen termi. Mutta käytännössä Graham lukuisin sanankääntein varoitti fomottamisesta.

  3. Taviksen pitää hajauttaa sijoitukset yhtiöiden suhteen ja ajallisesti. Ammattilaiset saavat halutessaan yrittää kovaa keskittämistä ja aggressiivista markkinoiden ajoittamista.

  4. Huonoimpia sijoituksia eivät välttämättä ole sellaiset joissa ostetaan hyvää kalliilla.

Pahimpia ansoja itseään maltillisena ja järkevänä pitävälle tavissijoittajlle ovat usein sellaiset joissa ostetaan keskinkertaista tai heikkoa laatua pinnallisesti katsoen kohtuulliseen hintaan tilanteessa jossa bisneksentekoympäristö on poikkeuksellisen hyvä. Eli siis normalisoi, yritä katsoa syklien yli.

Tiedän että pitäisi sijoittaa indekseihin mutta jotenkin se on minulle vaan niin vaikeaa. Ajattelen että kulunut kesä ja syksy on tarjonnut grahamilaiselle tavissijoittajalle paikan nostaa osakepainoa ostamalla OMXH-osakkeita.

Minimaalinen ajankäyttö pörssipohdintoihin, elämä muiden asioiden parissa, mutta kyllä näillä sijoituksilla varallisuuden reaaliarvo pitkällä aikavälillä säilyy ja jopa kasvaakin.

67 tykkäystä

Tänä vuonna se taitaa näyttää tältä:

image

21 tykkäystä