En puhu aspartaamin puolesta (tai vahvasti sokeria vastaan), mutta olen ymmärtänyt hyvin HYVIN luotettavan elintarvike-alan lähteen kautta, että aspartaamin haittoja etsivät tutkimukset ovat vahvasti sokeriteollisuuden lobbaamia.
Tasolla “aspartaami on tällä hetkellä maailman eniten tutkittu lisäaine”.
Ehkä joillakin sokerin puolesta ajattelua leimannee se että “kun sokeri tulee luonnosta, niin se on parempi ihmiselle”. Luonnosta, kuten kärpässienetkin.
En myöskään tiedä tätä jenkkidirektiiviä, jossa jokin määritellään syöpää aiheuttavien listaan, mutta ostin äskettäin monitoimityökalun (erilaisia 6-kulma-avaimia ja ruuvaria jne), jonka paketissa mainittiin jenkkidirikka xy:n mukaisesti työkalun aiheuttavan syöpää.
Ajattelin tästä syystä ainakin välttää työkalun imemistä suussa liian pitkiä aikoja.
Oma ajatus on enemmän tasoa sokeria on syöty jossain muodossa vuosituhansia vs aspartaami on syntetisoitu alle 100 v sitten. En minä toki aspartaamiakaan oikeasti välttele, mutta itse syön runsaasti sokeria sisältäviä asioita niin harvoin, että ei tarvitse sokerin määrästä juuri huolestua. Toki voi se sokerikin lopulta aiheuttaa syöpää. Vaikea varmaan vain erotella lihavuus vs. liika sokeri. Ehkä aspartaamissa sama. En ole tutustunut noihin tutkimuksiin, mutta nopeasti luin tuota aspartaamin historiaa, kun tuo aspartaamin kieltäminen nousi taas pinnalle kesällä.
Enkä yhtään ihmettelisi, vaikka noita tutkimuksia lukemalla tulisi tulokseen, että kaikki sokeriteollisuuden rahoittamia. Tosin vastapainona varmaan aspartaami on täysin turvallista -tutkimuksissa saattaa myös löytyä rahoituskuvioita, jos tutkisi. Pidän vain huvittavana, että kaiken tämän tutkimisen jälkeen kukaan (ainakaan terveysvirastot) ei edelleenkään uskalla todeta aineesta juuri mitään. Tuolla lasikommentilla vähän viittasinkin, että monesti näissä syöpätutkimuksissa tilataan lopputulos eikä tutkimusta.
Muutenkin terveelliset ruoat vaihtelevat viikoittain, joten on melkein muotikysymys, että miten tänään syödään terveellisesti. Tutkimukset x-aine aiheuttaa syöpää tai joku yleinen aine onkin jostain kulmasta terveydelle hyväksi luovat erittäin hyviä uutisia. Ja uutisointi tapahtuu usein nopeasti ennen kuin joku ehtii vain kyseenalaistamaan tutkimusmetodit.
Luin eilen jonkun tekstin muistaakseni kolesterolista, jonka mukaan liian vähän kolesterolia ja liian paljon aiheuttavat molemmat dementiaa. Toivoa sopii, että sopivan määrän kolesterolia haarukka jäi isoksi.
Jos jotkut aineet, joita suuhumme pistämme, pitäisi kieltää siitä syystä, että ne ovat terveydelle vaarallisia – tai oikeastaan tappavia – olisi listan kärkisijalla suola ja kolmen kärjessä sokeri.
@massimo En usko, että Ozempicillä on itsessään suurta vaikutusta sokerin ja epäterveellisten ruokien kysyntään. Amerikassa lääkkeiden väärinkäyttö on yleistä, mutta Ozempic on kuitenkin diabeteslääke eikä laihdutuslääke ja harvoilla on siihen edes varaa. (Suomessa 4 annoksen kynä 112,61€, Yliopiston apteekki)
Mielestäni kohu vaikuttaa melkoiselta ylilyönniltä, joka voi tarkoittaa myös hyvää ostopaikkaa. Maailma läskistyy edelleen kovaa vauhtia elintason parantuessa ympäri maailmaa.
Tuo Ozempic:a vastava uusi versio joka oli muistaakseni Wegovy (?) on suunnattu kuluttajille joilla ei ole diabetesta ja sen hinnan odotetaan laskevan merkittävästi. Toistaiseksi taitaa olla repsetilääke vielä.
Sen lisäksi on sitten vielä Rybelsus, Sazenda, ym. mutta uutisoinnissa nämä niputetaan kaikki Ozempic nimen alle…
En tiedä todetaanko vastaamo-oikeudenkäynnissä syytetty lopulta syylliseksi, mutta ajatus vahingonkorvausten “skaalautuvuudesta ylöspäin” on aika kuumottava kun rikosilmoituksia on tehty 21 tuhatta kpl.
Ikään kuin jokin hyperskaalaavan softabisneksen liikevaihto…
This. Toista se oli 80-luvulla. Ylemmän keskiluokan ruokavalio oli konjakki ja kuubalaiset. Testosteroni ylitti viitearvot ja tihkui henkselien välistä kuin kaviaari haarukan hakasista. Viikon ohjelma ja epistola tuohon kultaiseen aikaan: lauantai oli vaimolle, perjantai ja keskiviikko tyttöystäville. Loppuviikko tahkottiin hilloa ja golfattiin. Penkkitulos ilman reeniä tasan kaks markkaa (200kg, jonneille tiedoksi).
Pörssi meni ylöspäin, koska tosimiehet ostivat, eivät myyneet. Myyjiä ei yksinkertaisesti ollut.
Saatan keksiä pari muutakin syytä, että miksi mäkkäri ei enää nykyään ole niin vetovoimainen…
Jostain syystä ei houkuta maksaa 15€ itsepalveluautomaatilta tilatusta perushamppariaterista, jonka valmistukseen menee 20 minuuttia ja ruokailu tapahtuu toimistoteemaisessa ympäristössä.
Keskeinen osa McDonald’sin neroutta oli tarjota nimenomaan lapsille mahdollisimman paljon elämyksiä, joista heille jäisi pysyviä muistijälkiä loppuelämäksi: sirkusmaisen kiva ympäristö, pallomeret, hienot lelut lastenaterioiden kanssa, kaverisynttärit jotka olivat käsite, mikään ei ollut niin hienoa kuin päästä sellaisiin.
Kun olin 6-vuotias, sain kutsun McDonald’sin kaverisynttäreille. En ollut koskaan syönyt hampurilaista. Kokista olin tainnut kerran maistaa, ja se oli shokki: kieltä pisteli, kurkku oli tulessa. Nyt olin elämäni kovimmassa paikassa; minun olisi pystyttävä nauttimaan pieni hampurilainen, pienet ranskalaiset ja pieni juoma. Hermostuneena kyselin Musa2:lta, mitä kaikkea hampurilaiseen kuuluu. Kun hän mainitsi salaatinkastikkeen, olin järkyttynyt, mutta hän vakuutteli, että se ei ole mitään tavallista kastiketta, vaan sellaista hyvää.
Lopulta pystyin saamaan aterian alas. Kokis oli pahaa, mutta samalla riitti joka oli saatava suoritettua, vähän kuin teini-ikäinen juomassa kovaa viinaa ensimmäisen kerran. Itse tapahtuma oli pökerryttävä. Olo oli kuin Amerikaas, jossa tavaraa on enemmän kuin tarvitahan.
Läskinä haluan mainita, että omalla kohdalla hinnan nouseminen ei todennäköisesti vaikuttaisi kovin paljoa. Herkut ostetaan hinnasta riippumatta. Yleisesti ymmärrän tietysti, että tuo auttaisi ja kannatan ilman muuta varsinkin sokeriveroa ja vaikkapa makeutusaineveroa ja mitä lie voikaan keksiä, jotta varsinaista sokeriveroa ei voida kiertää.
Kyllä harmittaa, kun sitä ajatteli 90kg paikkeilla, että onpas tässä lihava ja kauhia fiilis oli päällä. 100kg ylittyessä taas mietti, että kylläpä oli typerät ajatukset 90kg tienoilla ja olis tosi hyvillään jos sinne pääsis takasi. Noh, nyt sentään on ollut treenikausi päällä tulevaa sählykautta varten. Herkuttelu on vähentynyt radikaalisti ja noin 5kg on tipahtanut. Lauantaina paluu muutaman vuoden tauon jälkeen areenoille one more year- periaatteella. Kyllä tuntuu jokainen liikakilo polvissa ja nilkoissa.
Tähän ruoka ja sokeri keskusteluun. Mitä jos ihmiset metsästäisivät oman ruokansa. Kerättäisiin marjoja ja säilöttäisiin. Siinä kilot karisee kun keihäs kädessä juoksee hirven perässä
Itse kiinnostuin sijoittamisesta lapsena, koska ajattelin että jos saa tarpeeksi osinkoja, niin on varaa käydä mäkkärissä joka päivä! McDonalds oli ilon, luovuuden ja riemun keskus, jossa oli aina hauskaa ja hymyilytti.
Nykyään siellä käydessä lähinnä vituttaa, kun pitää tökkiä jotain ruutua 20 kertaa, että pääsee edes tilaamaan tuotetta ja ympäristö on yhtä ankean minimalistinen, kuin opiskelijan itsemurhayksiössä.
Olin pitkään skandinaavisen minimalismin ystävä, mutta nykyään siitä on tullut jo ärsyttävän yleistä. Tietokoneet, puhelimet, autot, logot, nettisivut ja rakennukset ovat joko harmaita tai mustia tai korkeintaan valkoisia. Missään ei ole enää väriä ja iloa, vaan kaikki on pimeän talven tullen samaa harmaata loskapaskaa, mitä kaduilta muutenkin tarttuu kengänpohjiin
Olin taannoin menossa ensimmäistä kertaa vuosiin McDonaldsiin, ja juuri nuo automaatit pelästyttivät minut sieltä pois. Herranjestas minkä näköinen paikka tosiaan.
Joskus 90-luvun alussa pääsi kerran vuodessa Kaivokselan McDonaldiin ja kerran vuodessa Forumin. Forumin paikka oli jännä. Useassa kerroksessa ja kaikin puolin hieno kokemus. Hienoja muistoja.
Ruoan alvin nostosta: ei ole niinkään kyse siitä miten paljon ihminen syö vaan miten paljon energiaa hän ruoasta saa. Ihminen on viritetty syömään vatsansa täyteen. Jos ruoan hinta esim. tuplaantuisi, lihapiirakoiden kilohinta kasvaisi 2,5e, ranskalaisten 2e, kalapuikkojen 4e, makkaran 4e. Salaatin kilohinta kasvaisi 16e, kanan 10e, paprikan ja tomaatin 4e, lohen 14e, ahvenen 26e jne.
Tarkoitus ei ole väittää etteikö halvalla voisi syödä terveellisesti (linssit, sipuli, kaali, puolalaiset omenat, soijarouhe jne) mutta keskimäärin terveelliset tuotteet ovat kalliimpia ja halvimmat vaihtoehdot niitä epäterveellisimpiä. Puhtaasti ruoan hinnan nousu ajaa ihmisiä syömään epäterveellisemmin. Jos verotuksella halutaan ohjata, se pitää tehdä täsmällisemmin.