Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Sentimentti alkaa olemaan sen verran upea, että on taas gallupin aika. Oletan, että käteispaino alkaa monella olemaan jo erittäin alhainen / olematon, kun loputonta dippiä on ostettu. Kysytäänpäs siis…

Oletko jo osakemarkkinoiden osalta velkavivun puolella?

  • Kyllä
  • Ei
0 äänestäjää
2 tykkäystä

Vastasin jo ei, mutta unohdin että opintolainaa on yhä 15k maksamatta :thinking:

14 tykkäystä

Mäkinen tai Lepikkö saa arvailla mitä tahansa mutta
seuraava korkojen lasku saa osakkeet nousuun…

1 tykkäys

Eikös kaikissa gallupeissa ole aina virhemarginaali? Perjantai-ilta ja virhemarginaalia vähän lisää.

@Verneri_Pulkkinen paljon on kyselyn virhemarginaali, kun gallup aloitettu perjantaina klo. 21:00 nurkilla? :smiley:

16 tykkäystä

Täyspäistä väkkee suurin osa…nyt ei ole aika olla liian ahne vaan mitäpä minä näistä tiedän heikkone käsineni. Olen pudonnut kyydistä kun olisi ollut elämäni tilin paikka (case qt) ja monesta muusta isompi tili on jäänyt pöydälle. :flushed:

1 tykkäys

Tämä on se oikea tapa laskea. Jos on vaikka asuntolainaa 200 kiloa ja osakkeita 100 kiloa niin velan puolella kokonaisuus on.
Minulla on asuntolainan lisäksi vielä sijoituslainaakin jottei tarvitse edes saivarrella.

18 tykkäystä

No kai sen asunnon arvonkin saa sitten tuohon laskea mukaan? Vai oletetaanko se nollaksi, kun täällä Euroopan Kainuussa eli Suomessa asustellaan?

4 tykkäystä

En suosittele yhtään ottaa riskiä
paljon asuntolainan kansaa…sitten aikanaan .
1 mil on ok jos kaikki ok

1 tykkäys

Enpä ole näin synkkää sentimenttiä nähnyt Inden foorumilla aiemmin kuin tänään. Siispä maanantaina taas turskanpyydystäjän haalarit jalkaan ja Pölhexistä lisää turskaa haaviin :fish:

44 tykkäystä

Varokaa välipohjia!

58 tykkäystä

Siis Nokia…20merkiä…,. …

Salkun arvosta lähti viikossa 15%
Itkinkö? -En. Karkerat oppirahat tuli maksettua.

Poika soitti ja kertoi. Iskä muuten, mää pääsin RUKKiin. Itkinkö? -Kuin pieni lapsi :sob: Olen niin onnellinen ja ylpeä, mutta samaan aikaan kauhuissani. Se ei ole mikään leikkikoulu. Vain noin 7% koko saapumiserästä valitaan tänne.

Main_building_of_the_reserve_officers_school

59 tykkäystä

Tietenkin saa. Pointti ei ollut se että ei olisi nettovarakas vaan että ihmiset pelkäävät jostain syystä tietyn nimistä velkaa ja toisen nimistä ei muisteta edes ajatella vaikka siitä ensimmäisestä saa jopa verovähennyksiäkin.

13 tykkäystä

Viimeistään sitten, kun @Verneri_Pulkkinen saa huutia toimistolla siitä, että foorumin kirjoitus aktiviisuus on laskenut huomattavasti kuplaa edeltävään aikaan nähden. Jos valutaan tämänkin kuplan jäljiltä siihen ettei oikeastaan ketään enää kiinnosta paskaosakkeisiin rahojaan työntää voit olla varma, että nyt on yksi kaikkien aikojen mahdollisuuksista tehdä rahaa osakkeilla.

10 tykkäystä

Hyvin kasvatettu poika, tällaista ei tehdä millään rahalla.

12 tykkäystä

Itse opin aikoinaan isältäni, että älä ainakaan jemmaa niitä laskuja, varsinkaan silloin jos et ole niitä maksanut. Ärsytti tulla kotiin kun ei ollut mm. sähköjä talossa. Omassa elämässä on tullut hoidettua asiat paremmin. Tympii toisaalta, kun ei tämä sijoittaminen vielä täysin onnistu, mutta kyllä se siitä.

7 tykkäystä

Nyt löytyi syy, miksi ei esg-autonvalmistus voi koskaan lyödä läpi :grin:

6 tykkäystä

Aikalailla 3 vuotta olen nyt kantanut vettä kaivoon uskoen, että joskus se siellä myös alkaa pysyä. Sanonnasta huolimatta…

Usko prosessiin on ollut koetuksella aiemminkin. Vuonna 2018 salkku meni kutakuinkin vaakaliitoa, vaikka sinne koko ajan äyskäröi lisää rahaa. Se oli opettavainen vuosi.

Tunnelmista päätellen nyt saattavat pohjat olla Pölhexissä lähellä… tai sitten ei :grin:. Joka tapauksessa innolla ostan nyt lisää osakkeita ja toivon laskun jatkuvan, jotta saan niitä vielä halvemmalla. Kutsuttakoon sitä vaikka pölhöydeksi. Olen sokea uskossani.

21 tykkäystä

Alikersantti Suppis kiittää kauniista sanoistasi! Joo, ei oo tehty rahalla, sillä sitä ei ole koskaan ollut meidän talossa. Vaikea sanoa miten iso on kasvatuksen rooli, mutta kyllä kotona on paljon maanpuolustuksesta, isänmaallisuudesta ja vastaavista puhuttu. EI tyrkytetty, vaan puhuttu.

Ei se ihan tolloo jätkä ole. “Kolmen ällän ylioppilas” Lukematta Läpi Lukion :laughing: Ja sijoittaa hajautetusti boomer-osakkeisiin ja indekseihin, eikä ole niin tyhmä kuin isänsä :joy:

Joku sana armeijasta ja RUKista. Monella saataa olla kuvitelma, että nykyinen intti on jotain pullamössö-shaissea. Itsekin olin hieman skeptisesti samoilla ajatuksilla. Ilokseni olen huomannut olleeni väärässä. Kaikki turha ja älytön simputus on poissa, ja erittäin hyvä niin, mutta perustekeminen on ennallaan. Kevyttä “simputusta” ja sipuliosaston testaamista toki vielä löytyy, mutta se kuuluu asiaan. Rakkoja tulee ja aseet paukkuu. Ja nyt paukkui samalla sitten kuukauden gines. Muuten lomat ovat pyörineet hienosti, verrattuna entisaikoihin. Melkein useammin viikonloput lomilla, kuin kiinni.

Vinkkinä tulevien sotilaiden isille ja äideille. Firman puolesta saa paljon vehkeitä ja varusteita, mutta paljon saa kotiväkikin laittaa euroja kiinni. Kalsareita, sukkia, otsalamppu, neopreenihanskat, pikkupurtavaa, kofeiinipillereitä, karkkia jne. Niitä ei päivärahoilla ostella, kyllä ne menee vanhempien pussista ja ilman niitä saattaisi olo käydä joskus turhan ankeaksi.

RUK on ymmärtääkseni tosi kova paikka. “TOP GUN” - parhaista ja motivointuneimmista parhaimmat, pois lukien erikoisjoukot. En ole itse rukkia käynyt (vaan auk), mutta tietääkseni on kyllä kova koulu. Päiväohjelman lisäksi illat kuluvat oppimateriaalia lukiessa ja tentteihin valmistautumisssa. Kilpailu jäsenten välillä on kovaa. Sipulia kokeillaan.

Hienoja perinteitä, kuten Kirkkojärven marssi ja lopun kruunaa Suomen toiseksi arvokkain juhla, heti presidendin Itsenäisyyspäivän juhlien jälkeen.

Asia joka mietityttää eniten on maaimantilanne. RUKin käyneet kotiutuneet res. Vänrikit ovat ensimmäisiä, jotka laitetaan tuleen, jos tosi paikka tulee. Tämän totesi Naissotilaat 4-kauden viimeisessä jaksossa joku iso skappari. Toivotaan, ettei pilliin vihelletä.

9 tykkäystä

Antti Leinonen on tehnyt jutun amerikkalaisesta Litiumyhtiöstä Albemariesta.

Albemarlen taloudellisen suorituskyvyn suurin riski on litiumin markkinahinta. Maailmalla on tehty useita merkittäviä litiumlöytöjä ja vaarana voi olla, että myös litiumin tarjonta kasvaa nopeasti pitkällä aikavälillä. Lisäksi uudenlaiset akkuteknologiat voivat horjuttaa litiumin kysyntänäkymiä.

Albemarle myy kuitenkin vain noin viidenneksen tuottamastaan litiumista spot-hintaan ja loput pitkäaikaisin sopimuksin, joissa hinta määräytyy tietyin reunaehdoin. Yhtiön riippuvuutta litiumista madaltaa myös sen muut liiketoiminnot ja mineraalit, jotka tuovat noin 36 prosenttia liikevaihdosta.

Alaotsikot:

1. Morningstar näkee yhtiön arvon yli kaksinkertaiseksi
2. Riskejä paikkaa kohtuullinen arvostus

Kyl täällä löydetään timantit, mutta ATH-lukemista… :cowboy_hat_face:

2 tykkäystä