Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Mun aikana koulussa ei kyllä opetettu yhtikäs mitään omantalouden kunnosapidosta. 9lk:lla yhteiskuntaopin tunnilla oli vain joku leikkimielinen kisa, kenen osake tuottaa eniten… Myöskään vanhemmilta ei tullut mitään opetusta, kun muistan itsekkin kuinka tiukkaa välillä oli lapsuudessa.

Luojansuo, että oma mielenkiintoni tuli esiin talousasioita kohtaan kestyöikäisenä :slightly_smiling_face:.

12 tykkäystä

IndieFlixistä näitä ainakin joitain olen löytänyt - en kyllä tarkemmin ole tutustunut, onko valikoima oikeasti sopiva.

2 tykkäystä

Sama juttu.

Olin kyllä pienestä asti kova säästämään ja muistan, kuinka laskin aina rahoja. Joskus oli kova väittely 6 vuotta vanhemman lapsen kanssa, kun hän ei suostunut uskomaan, että minulla on yli 1000 markkaa, kunnes aloin laskemaan seteleitä.

Onkin tavallaan sääli, että vaikka olisin ollut lapsesta asti hyvää maaperää sijoitusvalistukselle, kuulin alasta kunnolla vasta myöhemmin.

Toisaalta ehkä minulla kävi onni ja jäi nuoruuden kalliit virheet tekemättä😁

22 tykkäystä

Musiikki-ihmisenä kiinnostaa millaista musiikkia foorumilaiset kuuntelevat niin laitetaan viikonlopun kunniaksi kevennyksenä tämmöinen kysely. :smile: Lista kopioitu suoraan netistä, koska olisin muuten varmaan unohtanut lisätä joitakin merkittäviä genrejä listaan ja nämäkin toki vain suuntaa-antavia. Kysymys kuuluu siis:

Mitä genrejä kuuntelet eniten? :notes: (Voit valita useamman vaihtoehdon.)

  • Pop
  • Rock
  • Hip-Hop & Rap
  • Country
  • R&B
  • Folk
  • Jazz
  • Heavy Metal
  • EDM
  • Soul
  • Funk
  • Reggae
  • Disco
  • Classical
  • House
  • Techno
  • Indie Rock
  • Grunge
  • Jokin muu
  • En juurikaan kuuntele musiikkia

0 äänestäjää

6 tykkäystä

Milloinka tämä inflaatio alkaa syömään sitä velkaa? Niin minulle ainakin on kerrottu, että inflaatio syö velan.

35 tykkäystä

Tällä hetkellä kuluu eniten lastenmusiikkia sattuneesta syystä. Aika vähän tulee kuunneltua niitä musiikkityyppejä joita kuuntelin lapsettomana.

10 tykkäystä

Jos otit velan vuonna 1975 niin hyvin on syönyt pois. Oletuksena tietenkin että käytit lainatut rahat johonkin joka on säilyttänyt reaaliarvonsa. Kämppä varmaan kelpaa esimerkiksi.

1 tykkäys

Kiinnostava kysely, mutta kerrotko, soitatko jotain ja mitä itse tykkäät kuunnella? :thinking: :slight_smile:

3 tykkäystä

Olen usein miettinyt, paljonko asiaan vaikuttaa se, millaisen lapsuuden kukin on elänyt taloudellisesti. Oma perhe oli köyhä, jonka takia jokaiselle markalle oli tarkoituksensa. Sen myötä minuun iskostettiin lapsesta asti se, että asioiden hinnalla on iso merkitys. Muistan yhä ulkoa kaikkien tärkeiden lelujen hinnan Anttilan kuvastosta, koska piti tarkkaan arvioida, mihin äidillä olisi jouluna varaa.

Sen myötä nykyäänkin on koneella budjetti seuraavaksi 36 kuukaudeksi ja pidemmän ajan suunnitelma sen rinnalla. Budjetilla heti näkee, että millaisia muutoksia pitkällä tähtäimellä on jo pienillä, mutta toistuvilla menoilla. Toisaalta sen avulla tietää, että vaikka nyt tekisi sen kesäreissun, ei sillä ole pitkällä tähtäimellä suurta vaikutusta. Samoin on pitkälle arvioituna, että millaisia elinkustannukset tulee olemaan tulevaisuudessa. Tätä varten kaavoissa on mukana esimerkiksi vuosittainen viiden prosentin korotus kuukauden käyttömenoihin ynnä muuta.

EDIT: Luin oman viestini ja pyhä persus minä vaikutan tylsältä tyypiltä.

56 tykkäystä

Ahh enpäs huomannut lisätä tätä vaihtoehtoa kyselyyn. :smile: Olisi saattanut saada useamman äänen lapsiperheellisiltä.

Toki! Olen soittanut kitaraa vuodesta 2011 lähtien itse opiskelleena ja kahden hengen duo-bändini kanssa olemme julkaisseet 2 EP:tä ja yhden täyspitkän LP:n, joissa olen säveltänyt ja soittanut kitaraosuudet sekä ohjelmoinut kaikki muut instrumentit, kun taas kaveri hoitaa laulu (örinä)osuudet. :smile: Seuraavaksi varmaan kysyisit bändin nimeä niin mainittaakon sekin nyt tässä yhteydessä eli sellainen kuin Cyranoi. :sweat_smile: Löytyy Spotifysta ym.

Musiikkimakuni on hyvin pitkälti samaa genreä mitä itse soitamme eli metallia. Spesifimmin mm. progressiivista metalcorea, deathcorea ym metallin alagenrejä. Tosin nykyään tulee kuunneltua myös jonkin verran 60, 70 ja 80-lukujen rock klassikoita.

Ja jotta pysytään aiheessa niin yllättävän paljon löytyy myös foorumilta metallin kuuntelijoita. :metal: Tällä hetkellä peräti 48% vastaajista vastannut kuuntelevansa metallia. Kärjessä sen sijaan vähemmän yllättäen rock 66% ja pop 52% -osuuksilla. :notes:

17 tykkäystä

Olisin varmasti kysynyt. :smiley:

Hyvin teitä on kuunneltu. :fire:

Olen varmasti kuullut teitä, mutta en osaa aina yhdistää biisejä/musaa tiettyyn yhtyeeseen.

Pakko sanoa, että teidän yhtyeen musiikki kuulostaa laadukkaasti soitetulta ja tehdyltä. Tämä on sellaista, mitä sanoisin laatumuusiksi, Arvostan aina sitä, että asiat on tehty todella hyvin ja taidokkaasti sekä kunnianhimoisesti. :sunglasses:

Kuuntelen todella laajasti musiikkia, mutta en muista tai tiedä musiikista kovinkaan hyvin, jos olisi pakko sanoa omat lempigenret, niin sanoisin progerock, taiderock, progemetalli ja ambient.

P.S. Jos kutsu käy, niin tulen seuraavalle albumillenne soittamaan ala-asteen nokkahuilua. Sain soittokokeesta välttävän.

11 tykkäystä

Tämä on hyvä kysymys. Houkuttaisi itseäkin ajatus että kyseessä olisi yksilön suhtautuninen matematiikkaan.

Pari viime vuotta ovat olleet pörssissä myllerrystä. Kokonainen sukupolvi näkee nyt ensimmäiset asuntolainan korot. Silti lukee nuorien valittavan miten tylsää sijoittaminen on. Toisaalta ihmisen ensimmäiset 20 vuotta ovat kriisikusetusmarkkinoiden veroista menoa ja muuttumista.

Lamat, kriisit, kuplat ja nousukaudet ovat harvinaisia, mutta ihmiselämän alkuun niitä mahtuu väkisin muutamia. Voisi kuvitella että sillä miten eri elämänvaiheissa lapsuudesta työelämän rutinoitumiseen arpa heittelee muutoksia on iso vaikutus.

Tietenkin poissulkematta kasvatuksen ja taloudellisen aseman ja tietoisuuden kerrannaisvaikutuksia. Tai omien vanhempien ja yhteiskunnan ratkaisuja.

Edit. Täsmennyksenä taloustaitoja en miellä asiaksi joka historiassa on (Suomessakin) ollut aina paremmin. Päinvastoin sen relevanttius vain elämässä kasvaa, mikä haastaa aina uusia sukupolvia.

9 tykkäystä

Taloustiedon huono tola näkyy selvästi yläkoulun matematiikan tunneillakin.

Oppilailla on vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi prosenttilaskuja tai sanallisia laskuja. Päässälaskutaito on melko huono, jolloin ei osata arvioida edes suuruusluokkaa.

En tiedä, oliikohan käteisen katoaminen myös yksi syy siihen, ettei ymmärretä rahan arvoa tai osata laskea ihan peruslaskuja. Sekään ei helpota tilannetta, että aina luotetaan laskimeen, koska laskin itse ei osaa tuottaa oikeaa tulosta, vaan ihmisen itse on osattava syöttää oikeat luvut oikein laskimeen.

Voi olla, että osalla teineistä on hävinnyt rahan taju myös siksi, että perheillä on enemmän rahaa käytettävissä, mikä näkyy mm. mopoautoissa, mönkijöissä, vespoissa ja mopoissa/moottoripyörissä, joilla moni käy koulussa. Niillä käydään sitten välitunneillakin kaupassa ostamassa energiajuomia ja rahaa kuluu yhä useammilla myös vapeen.

Varmaan suhde rahaan on muuttunut myös nykynuorten vanhemmillakin. Kotitalouksien velkaantumisaste on hiljakseen noussut ja takaisinmaksuajat kasvaneet. Koronnosto ja inflaatio ajanee osan nyt ahdinkoon, jos raha on ollut tiukassa jo aiemmin matalien korkojen aikaan.

image

image

17 tykkäystä

Kivaa että porukalla koulut ohi ja päättärien aika meillä nuorilla. Mutta onhan se surullista kattoa kuudelta illalla teini-ikäisiä nuoria semmosessa tilassa, ettei voi pitää edes itestään huolta. Toivottavasti porukka pitää toisistaan huolta sentään. :hugs:

12 tykkäystä

Onpas palstalaisilla mahtava musiikkimaku! :metal:
Nyt kun rock ja heavy metal selvässä kärjessä tässä musiikkikyselyssä, ja palstalla useampikin on aktivoitunut kyselemään porukkaa oluelle, niin mitäpä jos nämä yhdistetään? Jos Tomin gallupiin on luottamista, aika moni palstalainen on ensi viikolla Rockfestillä karkeloimassa? Birrapalaveri esim torstain tai perjantain alkuiltaan jonnekin Hyvinkään terassille?

2 tykkäystä

Träkkään itse menot ja tulot vain taaksepäin, mutta tuosta toki saa varsin hyvän arvion myös mitä ne ovat tulevaisuudessa.

Tässä taas iloitsin kun kuu vaihtui ja pääsi täyttämään exceliin viime kuun kaikki tilitapahtumat ja luokittelemaan ne.

Nimim. Toinen tylsimys :smile:

Pitääpä tsekata teidän musiikkia jos genret on kerta tätä luokkaa. Kuuntelen itse eniten kait metalcorea jos luokitella haluaa. Jostain syystä minulla on tuossa genressä aika tarkka maku vokalisteille ja jos se osa ei miellytä en kuuntele vaikka muuten tykkäisinkin. :sweat_smile:

10 tykkäystä

Talouden excelöinti on tosiaan ihan epätavallisen kivaa puuhaa. Sain noin 200 euron palkankorotuksen ja eihän se paljoa ole, mutta kun sen syötti exceliin, niin loppuluku siellä 36 kuukauden päässä loikkasi reilut 7 000 euroa. Mielikuvitusrahaahan se vielä on, mutta oi että pääsi endorfiinit valloilleen.

17 tykkäystä

Jostain syystä, varmaan ekaa kertaa ikinä, selasin vaimon puhelimella Tiktokia, ihan vain mielenkiinnosta. Ajattelin heti selatessani videoita, että tunnistaakohan sovellus jotenkin jos käyttäjä skippaa sekunnissa tietyt videot ja taas tiettyjen videoiden kohdalla, missä esim joku menevä typykkä näyttää tanssiliikkeitä, jäädään ihailemaan videota pidemmäksi aikaa, jolloin sovellus näyttää samankaltaisia videoita jatkossa. Että saadaan oikein kunnon riippuvuus käyttäjälle päälle.

Kaikin puolin todella koukuttavasti rakennettu systeemi, kun muutenkin nopeatempoisia videoita voi selata niin nopealla tahdilla kun haluaa. Ei ole aikaa, pakko plärätä videoita niin nopeasti kuin mahdollista ja imeä aivoista kaikki dopamiini mitä irtoaa. Silti sen sovelluksen parissa menee helposti pari tuntia. Lähes jokainen video on yritetty tehdä mahdollisimman vangitsevaksi, keinolla millä hyvänsä. “Watch the end” kikka on tosin jo liian kliseinen. Kaikki videoihin lisättävä musiikki ja tehosteet saa kenet tahansa näyttämään oikealta itseluottamusta pursuavalta sometähdeltä.

Ja ihan kuin se kaupan kassatyöntekijä, joka saa kolikot päin näköä tai infopisteen työntekijä, joka hämmästelee monttu auki häröjä puhuvaa Woody-lelua, ei olis jotenkin mukana siinä touhussa. Lähtökohtaisesti aina kun näen Tiktok-logon jonkun median alareunalla, pidän sitä feikkinä. Kaikki ne mahtipontiset itseluottamusta pursuavat videot = feikkiä, huomionhakua. Tiktok on tehnyt maailmasta feikin.

21 tykkäystä

Olisko sulla joku valmis exelpohja jaettavaksi tai vinkattavaksi mistä ladata? Vai onko se arkaluonteista tietoa? Voisi periaatteessa kiinnostaa alkaa träkkäämään taloutta paremmin muttei tällä hetkellä arjessa mitenkään riitä aika perehtyä siinä määrin exeliin että alkaisi laatia seurantapohjaa itse.

Edit: Joo voisin googlettaakkin mistä sellainen löytyy mutta ajattelin nyt että kysyn kun on selkeästi asiantuntija aiheeseen.

1 tykkäys

Kun avasin ensimmäisen kerran Tiktokin niin katselin jonkun pojan tanssittavan tyttöä. Sen jälkeen sieltä tuli vain tanssivideoita ja pian päättelin formaatin olevan aika tylsä, niinpä suljin sen. Myöhemmin kuulin siellä olevan muutakin sisältöä.

6 tykkäystä