Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Olen samaa mieltä, että Nokia-ketjussa on liikaa kohinaa suhteessa sisältöön :+1:

Voisin kuitenkin ehdottaa, että aktiivisen valituksen sijaan ihmiset tekisivät asioiden eteen itse jotain:
Jos on kuullut ikäviä asioita politiikka-ketjusta, niin sen sijaan että tulisi vaatimaan sen sulkemista, niin voi vaan pysyä poissa ketjusta.

Yhtiöketjuista minä olen alistunut Nokia-ketjuun ja tyydyn vain scrollailemaan keskustelun, mutta jos on niin paljon intoa, että jaksaa valittaa ketjusta toistuvasti, niin voisi mieluummin tehdä kansalaispalveluksen ja liputtaa turhia viestejä ketjusta. Mahdollisesti saisi ihmiset miettimään mitä kannattaa kirjoittaa ja jatkossa nollaviestejä olisi vähemmän ketjussa :man_shrugging:

6 tykkäystä

Olen kyllä liputtanut viestejä, mutta harvemmin niitä sieltä poistetaan, eikä keskustelun tasokaan ole muuttunut.

Eli olen yrittänyt vaikuttaa, mutta kun ”Noki-ketju on aina ollut tollainen”, niin eipä siellä muutosta näy.

On siellä ketjussa välillä todella hyviäkin viestejä, mutta enemmistö viesteistä jotain ihan turhaa huttua.

6 tykkäystä

Nokia-ketjussa normi on näköjään se +300-700 viestiä kuukaudessa. :smile: :grin: :smiley:

7 tykkäystä

Sehän siinä onkin, kun näkee illalla, että kappas Nokia-ketjussa 30 uutta viestiä. Ehtii jo miettimään, että mikäs iso uutinen siellä on tullut.

Noh, ketju täynnä juttelua jostain 300k(?) metsästä. Kai silläkin sitten on iso vaikutus Nokiaan sijoituskohteena, mutta en itse sitä ymmärrä. Paljon on itsellä opiskeltavaa siis vielä.

16 tykkäystä

Kuulostaa siltä että siellä on lätkäisty laturit olemassa olevaan sähköjärjestelmään kiinni miettimättä tai laskematta sen enempää miten ne vaikuttavat kulutukseen ja liittymän kokoon ym. Valitettavan yleistä ja kuulemma monesti noin menetelleet ovat selvinneet ongelmitta (koska keskuksissa ollut tilaa, varalähtöjä tms) ja sitten ne urakoitsijat pääsee käyttämään “näin me tehtiin siihen ja siihenkin kohteeseen” -kortin, kun asiasta huomauttaa. Terveisin tein aiemmin hommia talosähkön parissa

2 tykkäystä

Pakko sanoa, että viime aikoina on ollut timanttisia yhtiöketjun aloituksia. :exploding_head:

Vähempikin riittäisi, mutta aina toki ehdottomasti plussaa, kun jotkut jaksavat nähdä näin paljon vaivaa ja tehdä tällaisia 11/10-ketjun aloituspostauksia.

Kannattaa käydä lukemassa, kovaa settiä:

17 tykkäystä

Joo tuosta ketjusta on suurin osa kyllä melko kohinaa. Pikkudiilejä, kähnäystä milloin Pekasta ja milloin jostain muusta, Max Paineja ja muita teknisen analyysin salaliittoteorioita :grinning:

Noh on siellä välissä hyvääkin tavaraa, mutta aika vähälle on jäänyt lukeminen viime aikoina.

6 tykkäystä

Kävin vähän siivoamassa. :smiley:

Tuo on paha kun keskustelukulttuuri Nokiasta selkeästi on hiusten halkominen ja yksityiskohtiin meneminen, mikä bisneksen laatu huomioiden näyttää melkoiselta ajankäytön resursoinnilta näin vierestä katsoen.

En tiedä olisiko sekään hyvä ratkaisu, että olisi olemassa ultramoderoitu Nokia-ketju ja sitten tällainen kansanradio.

Nokia on melko vaikea firma loppupeleissä missä mielessä ei ole ihme, että edes yli 200 000 omistajan voimin siitä on vaikea kaivaa palkitsevaa keskustelua.

23 tykkäystä

Höh. Juuri kun metsäpirtti keskustelu oli starttaamassa kunnolla…

20 tykkäystä

Suomen Kuvalehdissä on lopussa nostoja lehdistä 25, 50 ja ties kuinka monta vuotta sitten. Erään kannen innoittamana katselin muutamia synkän lamavuoden 1993 lehtiä.

Kysymys hyvinvointivaltion säilymisestä puhutti silloin, kuten nytkin:

Nykyäänkin näkee välillä kommentteja, ettei kommentoija X voisi asua poliitikon Y luotsaamassa maassa. :smiley: Noh, ei varmaan kukaan haluaisi asua Väyrysen valtakunnassa. :smiley:

Ulkomaalaisomistuksen vapauttaminen pörssissä herätti huolestunutta ja toisaalta toiveikasta keskustelua. Ulkomaalaiset pääomat auttavat investoinneissa joihin köyhän maan pääomat ei riitä. Tai sitten yhtiöiden omistus valuu ulkomaille. Näin 30v myöhemmin tiedämme, että myös suomalaiset firmat ovat ostelleet muita maailmalla. Kotipörssistä 40 % taitaa olla ulkomaalaisomistuksessa.

Tämä Jörn Donnerin essee Suomen henkisestä tilasta ja päättäjien itsekritiikin puutteesta olisi voinut olla eiliseltä, ellei mies olisi kuollut muutamia vuosia sitten.

33 tykkäystä

Kiva uutinen osinkosijoittajalle Black Friday lisäysten päälle, kerrankin järkevää poltiikkaa jossain päin maailmaa:

5 tykkäystä

Millos se pukkiralli sitten alkaa? Ensiksi otetaan vastaan krapula ja kognitivinen dissonanssi huikeasta ostosviikonlopusta ja loppuviikolla jenkeistä taas työllisyys ym. dataa ja licence to buy? Vai tarjotaanko tässä sittenkin alamäkeä pitkälle välipäiviin asti ja sitten pikku pomppua. Voiko enää edes Tammiralliin luottaa?

1 tykkäys

Eiks se oo menossa jo? :smiley: melkosta rallattelua ollut viime viikot.

7 tykkäystä

Eikös se ollu sarjassa tuloskauden ylilyönnit / maahan lyötyjen korjaus yms. ja koronlaskutoiveet? Meinaan siis aitoa pukkirallia :santa: Meinaan tuo viime viikkojen pieni korjaushan oli vain paluu ylilyönnistä?

9 tykkäystä

Kyllä kai tässä on kuukausi noustu apinanraivolla. Minä pikemminkin odottelen, että ralli jäähtyy ja laskettaisiin välillä muutama päivä.

Nasdaq100 nousi jo uusiin tämän vuoden huippuihin ja lähentelee ATH:ta, eikä DAX ja SP500 ole kaukana ATH:sta nekään.

Hesuli toki oma lukunsa, mutta minkäs teet.

SP500:lla on jo päivätason RSI:kin kiivennyt yli 70.

9 tykkäystä

Tässä on vähän se ongelma, että kun kaikki on sitä mieltä/positioitunut niin ettei tää voi nousta tästä ilman pullbackia niin…

Edit: jos ja kun bördessä tapahtuu jotain omasta mielestä liian nopeasti niin sitä helposti ajattelee, “että ei tämä voi mennä ihan näin” Ajatusmalli toimii niin laskuissa kuin nousuissa

15 tykkäystä

Yksi sijoittamiseni perussäännöistä on se, että en ikinä osta lentoyhtiöiden osakkeita. Syinä tähän on se, että

  1. toimiala on hyvin riippuvainen ulkoisista tekijöistä, joihin yhtiö itse ei voi vaikuttaa kuten geopolitiikka, ilmastohäiriöt ja kerosiinin hinta

  2. Ala on verisesti kilpailtu ja vain uusimmalla kalustolla (polttoainekulut, perushuoltotarve) voi tehdä hyvää tulosta, joten toimiala on hyvin pääomaintensiivinen (korkokehitys!)

  3. Ala on ”seksikäs” ja siksi houkuttelee uutta pääomaa, joilla ei ole niin kovaa tuottovaatimusta (esim. listaamattomat ns. hiekkayhtiöt)

Pari muuta toimialaa on hieman samankaltaisia eli ravintola- ja elokuvabisnekset.

27 tykkäystä

“Jos haluat tulla miljonääriksi lentoyhtiöllä, niin aloita miljardilla”

Aivan susipaska ala ja sitten vielä meidän veronmaksajien rahat on sijoitettuna tuollaiseen roskafirmaan. Naurattais, jos ei itkettäis.

31 tykkäystä

Samaa mieltä, mutta… Täältä perähikiältä kun lähtee jonnekin sivistyksen pariin, niin lyhyillä lomilla ainoa vaihtoehto on lentäminen tai Jari Saarion kanssa parisoutu.

Jos meillä ei olisi finskiä, niin olisimme vuosikymmeniä saaneet matkustaa pelkästään esim. jollakin aeroflotilla.

17 tykkäystä

NYSE:ssä taitaa olla pakollinen käänteinen splitti, jos osakkeen hinta menee alle taalan pidemmäksi aikaa.