Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Olen ollut joskus oikeasti sellaisen työnantajan palveluksessa, jossa isoin johtaja useimmiten puhui tunnin tai kaksi putkeen, jonka jälkeen työntekijät taputtivat.

Voi niitä aikoja.

Laitoin kyllä palautteen näistä puheista, että en ymmärrä juurikaan mitään enkä muutenkaan koe saavani hyödyllistä informaatiota (pomon monologeista) ja menee hyvää työaikaa hukkaan. Ei ne puheet loppuneet, mutta lyhenivät.

Tulin tän pomon kans kyl hyvin juttuun. :nerd_face:

21 tykkäystä

Kvartaaliosingot ja omien ostot tasapainossa :ok_hand: Keskolla olisi jo ensimmäinen osa yhtälöstä kunnossa :sunglasses:

5 tykkäystä

Eikös kvartaaliosinko ole rinnastettavissa kusihätään, jonka itse haluaa jakaa neljään osaan :wink:

8 tykkäystä

Pörssistä löytyy aina sektoreita joilla voi tehdä tuottoa. Jos haisteli korkohuipun olevan lähellä loppusyksystä ja hyppäsi REIT yhtiöiden kyytiin on tehnyt melko hyvää tiliä. Oma teoriani on, että näille isompi ajuri on korkohuipun löytyminen ja jatkossa korkojen lasku. En tiedä jatkaisivatko REIT yhtiöt tällä kertaa tandemissa SP500 kanssa alamäkeen, jos korot laskisivat samaan aikaan taantuman myötä.

Löysin aiheesta yhden kotimaisen gradun, joka vertailee SP500 ja REIT korrelaatiota ja tuottoja https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/131927/Thesis_HannuRauhamaa.pdf?sequence=2

Tulokset osoittavat, että REIT ja S&P 500:n tuottojen välillä on vain lyhyen aikavälin
suhde, ja se on erittäin riippuvainen ajasta. Ennen finanssikriisiä S&P 500:n tuotot
Granger-vaikuttivat REIT –yritysten tuottoihin ja S&P 500:n yhden kuukauden viivästetyt
tuotot olivat kaikista merkittävin parametri REIT tuottojen selittämisessä. Myös
finanssikriisin aikana S&P 500 vaikutti merkittävästi REIT –yritysten tuottoihin, mutta
finanssikriisin jälkeen vaikutus väheni merkittävästi. Finanssikriisin jälkeen S&P 500:n
tuotot eivät enää Granger-vaikuttaneet REIT:ien tuottoihin. Nyt REIT:ien ja S&P 500:n
välisten tuottojen suhde on heikompi kuin koskaan ennen 2000-luvulla, ja tästä syystä
REIT –kiinteistösijoitusyhtiöt tulisi nähdä lyhyen aikavälin tarkastelussa omana
omaisuuslajikkeena, eikä tavallisina pörssinoteerattuina osakkeina.

@aspee kun ajattelee sitä kautta että osinkovirtaa olisi miellyttävää saada salkusta useammin kuin kerran vuodessa - jos suunnittelee esimerkiksi osingoilla elämistä - niin väitän että kvartaaleittain niiden saaminen luo turvaa henkilökohtaiseen talouteen.

2 tykkäystä

Pohjolan eka on tainnut joskus lohkaista, että suomalaiselle tärkeintä on vaurastuttuaan ampua kaikki rahat johonkin erämaan hotellihankkeeseen. Näin se entinen osakesijoittaja Oksaharjukin sitten meni tekemään. O tempora, o mores

Voin luvata, että kun jonain päivänä omaan miljoonasalkun niin vedän päätyyn saakka ihan osakesijoittana Buffettin tyyliin, enkä lähde sekoilemaan kiinteistöihin tai Lapin matkailuhankkeisiin.

Animated GIF

57 tykkäystä

En ihan allekirjoita tuota. Inderes on riippumaton. Minulle olisi hieno urasaavutus jos ROAST olisi niin kitkerä että jokin firma laittaisi kaikki välit poikki Inderesin kanssa*. :smiley: Toistaiseksi en ole siihen päässyt, joskin ROASTien myynti on vaikeutunut vuosi vuodelta mikä indikoi niiden kehittyneen hyvään suuntaan.

Sen sijaan yritän hahmottaa, missä kohtaa tulee “seinä vastaan” eli on turha inttää enempää, koska firma ei voi sitä syystä tai toisesta enempää avata. Jos yhteen kysymykseen jumittuu 10 minuutiksi se tarkoittaa parin muun kyssärin poisjäämistä keskimäärin.

En henk.koht. ymmärrä fiksaatiota esimerkiksi AW2 myyntilukujen julkistamiseen, ne tulee sitten kun ne on tullakseen ja näkyy viimeistään rahavirtana ensi vuoden raporteissa jos hyvin käy. :slight_smile:

33 tykkäystä

Kyllähän Remedy-ketjussa vähän maalitolpat liikkuu noiden myyntilukujen kanssa kun nyt ollaan jo siinä pisteessä, että foorumille riittäisi Remedyn omat ennakkoennusteet myynnille, jotta voidaan sen jälkeen katsoa Teron ilmeitä ja tulkita teenlehtiä, että ollaanko matkalla niihin. ;)* Mutta uskon itse, että Remedyllä on näiden osalta kädet sidottu ja myyntiin liittyvät seikat kuten markkinointidiilien luominen sekä myyntiluvuista tiedottaminen ovat sopimuksellisesti Epicin tonttia. Pelialalla nyt on jokseenkin vakiintuneita käytänteitä – mikä ei tietenkään tarkoita, että ne olisivat (sijoittajan kannalta) hyviä käytänteitä – ja julkaisijoilla on todella vahva hallinta julkaisemiinsa peleihin liittyvässä tiedottamisessa.

Itse nautin Teron Roastista ja oli hyvä kuulla sen kautta suoraan Terolta kommentteja sijoittajien mielissä oleviin asioihin, olivat ne sitten kaikkien sijoittajien mieleen tai ei. Kiitos siitä!

*) Olen kylläkin Ekan kanssa samaa mieltä, että sijoittajien ohjeistamista tämän ei pitäisi estää. Kyllä jotain tulostavoitteita on asetettu jo silloin kun Epic x Remedy -diili on tehty.

4 tykkäystä

Kouvolaan miljardiluokan investointi. Halpa sähkö ei ilmeisesti ainakaan jarruta investointeja. Vähän tätä jo useammassa viestissäni olen kommentoinut. Ei olla täälläkään onneksi täysin tyhjiössä.
Hyvä uutinen :+1: Artikkeli maksumuurin takana.

20 tykkäystä

Tämä oli muuten hyvä nosto. Eikö ole kummallista, että Suomessa osingot jaetaan kerran vuodessa eikä kerran kuukaudessa? Ei voi järjellä selittää että mikseivät yritykset voisi jakaa osinkoja säännöllisemminkin jos kassa tämän vain sallii. Näin ei Suomessa tehdä, koska maan tapa on jakaa osinkoja kerran vuodessa ja monella yhtiöllä makuutetaan aivan turhaan rahaa kassassa pörssikulttuurin vuoksi.

Pörssi on täynnä tällaisia boomerien itsellensä keksimiä epätehokkuuksia, joita on pirun vaikeaa jälkikäteen enää korjata luontaisen muutosvastarinnan vuoksi. Nallekin sanoi Karon Grillissä, että Sampon olisi kannattanut ostaa omia osakkeita, mutta sijoittajat eivät tähän suostuneet koska Nokia pilasi omien ostot koko skeneltä Suomessa.

Muotoilisin tuon niin, että Inderes on riippuvainen, mutta jotkut Inderesläiset toimivat kuin olisivat riippumattomia. Sinä ja esimerkiksi @Juha_Kinnunen voitte ja uskallatte asemanne vuoksi haastaa asiakkaita. Juniori McAnalyytikko ei sitä tee, vaan toimii lähinnä ylimääräisenä megafoonina johdon tarinoinnille.

Tätä tuskin on mahdollista edes organisaatiokulttuurin tasolla enää muuttaa, koska analyytikot omistavat asiakkaiden osakkeita, jolloin he hyötyvät positiivisesta sentimentistä ja siirtyminen asiakkaan organisaatioon on usein looginen seuraava askel analyytikon uralla, ellei varainhoitajan tai family officen töitä löydy. Analyytikolla on siis kaikki insentiivit olla kaikkien kaveri ja esittäytyä maksimaalisen yhteistyöhaluisena haastateltaville firmoille. Hyville tyypeille löytyy aina hyviä hommia🥸

22 tykkäystä

Nyt kyllä V**taa ihan huolella. Välillä tuntuu, että työnhaku on kuin Yhdysvaltain veroviranomainen joka tietää pelin säännöt, mutta ei kerro niitä kansalaiselle.

Sitä askartelee kokonaisen työpäivän yhden hakemuksen eteen, täyttää 11/10 haetuista ominaisuuksista, suosittelijat kunnossa haettuun tehtävään ja on vielä pos. entistä kokemusta ko. yrityksen kanssa ja sitten ei edes pääse haastatteluun.

Toivottavasti saan edes kattavan selityksen miksi näin jotta voin parantaa omaa tekemistä jatkossa. Tosin, en usko saavani rehellistä vastausta, ihmiset kun ovat sellaisia ettei rehellisesti ja suoraan uskalleta sanoa tälläisessä tilanteessa.

63 tykkäystä

Itse olen joskus ollut rekrytoimassa suht vaativaan tehtävään ihmistä ja hakemuksia tuli paljon. Yksi asia, mihin homma silloin saattoi tyssätä oli palkkatoive, niissä oli saman osaamisen ja speksien omaavien henkilöiden välillä aika isoja eroja. Eli oli oikein hyvä hakija mutta tavallaan ylihinnoiteltu. En nyt sano, että sinun kohdallasi olisi näin mutta muistan että joitakin oikeasti hyviä ja päteviä tyyppejä jäi haastattelematta ihan hinnan vuoksi. (Paikkaan löytyi erittäin hyvä tekijä, että rekrytointi meni nappiin kyllä.)

14 tykkäystä

Siellä hakemusten vastaanottopäässä olleena voin sanoa, että ainakin pienemmissä firmoissa (olettaisin, että suuremmissa firmoissa olisi vähän ammattimaisempi meininki) ihmisiä tiputetaan pois mitä ihmeellisimmistä syistä. Meillä esimerkiksi harpun soittaja jäi pois haastattelukierrokselta, koska onhan harppu nyt todella epäilyttävä soittoväline ja ihmisessäkin pakko näin ollen olla jotain vialla. Liian innokkaat hakemukset karsittiin heti, koska työpaikalla oli valmiina epäinnokkaita, niin eihän sellaista tarmoa nyt kukaan jaksa. Taloudellisesti riippumattomat tiputettiin pois koska “nehän voivat lopettaa heti kun vähän pitkästyttää”.
Haastattelukierroksen jälkeen taas porukkaa tippuu mm. liian siistien vaatteiden takia = todella epäilyttävää sellainen ylipukeutuminen.

Niin ja jos hakija oli ollut pois työelämästä muutaman kuukaudenkin, ilman että hän antoi tälle mitään syytä, niin automaattinen hylkäys, koska varmasti alkoholisti.

58 tykkäystä

Muutat nyt kertaheitolla tuota sun vanhanaikaista tapaa hakea töitä;

67 tykkäystä

Touché, tässä syksyn aikana meinasivat pakottaa töihin vaikka käyttäydyin kuvan tavalla. Ehkäpä vaikeasti tavoiteltava (tai jopa
-haluttava) toimii tässä(kin) asiassa :sweat_smile:

11 tykkäystä

Tämä on helppo taklata olemalla hakemuksessa avoin palkkahaitarin suhteen :wink: Voi toki olla vaikeaa, jos tiimissä / yrityksessä palkkatasot eivät ole kovin läpinäkyviä jne. Mutta itse suosittelen tuota lämpimästi. Hakijat voivat suoraan skipata paikat, joissa palkkaus ei kohtaa omia odotuksia jne.

5 tykkäystä

En tiedä kuinka yleistä missäkin on, mutta ymmärtääkseni usein hommia täytetään avoimella haulla vain näennäisesti.
Paikka laitetaan avoimeen hakuun, jotta ei jää epäselvyyttä rekrytoinnin avoimuudesta ja kilpailutuksesta.
Todellisuudessa voittaja oli etukäteen tiedossa. Ehkä kyseessä oli firman sisältö tuttu hakija, ehkä kyseessä oli rekrytoijan kalakaveri :man_shrugging:

15 tykkäystä

Tässä on viisautta.

Lisäksi useissa yrityksissä on käytössä bonuksia yms. tulospalkkausmalleja, että se lopullinen palkkataso voi olla ihan muuta kuin peruspalkka.

tumblr_m1z3d5FisV1qj8quko1_500-1954245993
(Ei massia) :smiley:

8 tykkäystä

Kerrothan sitten, mitä vastasivat. Olin itse samaisessa tilanteessa viime viikolla, kun kysyin perusteluja miksi en tullut valituksi haastatteluun. Sain niinkin perustellun vastauksen kuin: ”Tämä työtehtävä herätti suurta kiinnostusta ja neljä kutsuttiin haastatteluun. Moni pätevä jäi siis ilman työhaastattelukutsua”

Tämähän siellä taustalla varmaan oli.

Eipä tarvitse harkita, että tämän työantajan työpaikkoja enää hirveästi katselisi, jos ei edes kiinnosta prosessia avata tuon enempää, vaikka minulla olisi oikeus tietää, miten minua on muihin verrattu.

7 tykkäystä

Julkisella puolella monesti ihan laki vaatii, että tiettyjä ylennyksiä ja vakinaistamisia tehdään julkisella haulla. Iso prosentuaalinen osuus valtiolle.fi -viroista on siis täysin korvamerkittyjä.

14 tykkäystä