Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Paavon kuvan jakaminen voi käydä kalliiksi…

Paavo Väyrysen kuvan jakaminen kävi kalliiksi - Iltalehti Paavo Väyrysen kuvan jakaminen kävi kalliiksi

5 tykkäystä

En ole ihan varma, mitä “spontaanilla” muutoksella tarkoitat, nehän muuttuu silloin kun nähdään tarpeelliseksi muuttaa. Varmasti ns. reagointiherkkyys riippuu monestakin asiasta miksi toisessa firmassa suositus muuttuu kurssin vaihtuessa herkemmin kuin toisessa. Jos katsoo mun suositushistoriaa Harviassa, niin huomaa että siinä on oltu suhteellisen aktiivisia (eli raportteja on tehty paljon useammin kuin vain tulosten jälkeen) ja pitäisin tuota trackia kuitenkin varsin johdonmukaisena.

image

23 tykkäystä

”Helsinkiläisen koomikon ja käsikirjoittajan Kaisa Pylkkäsen jakama kuva Paavo Väyrysestä kävi kalliiksi, kun hän sai yli 200 euron laskun.

Ei tämä mikään Voima-foorumi ole. Loungessa tuon verran kuluu kengänkiillottajan tippeihin.

24 tykkäystä

Enemmän rahaa palaa kun noudattaa niiden kengänkiillottajien osaketippejä.

19 tykkäystä

Huippumahdollisuus kun ura suuntaa Teslalta suomalaiseen tekoälyfirmaan :thinking:

Teslalla ei taida kukaan muutenkaan kovin kauan viihtyä…

4 tykkäystä

Kyllähän tästäkin osakkeesta velilyysit tehtynä.

11 tykkäystä

Onpas ollut erikoinen vuosi. Tammikuun 16. tänä vuonna kosahti salkkujen yhteisarvo ekaa kertaa yli puolen miljoonan, ja nyt 14.12.2023, eli tänään, meni ekaa kertaa rikki 600 000. Matka miljonääriksi etenee, vaikka melkein koko vuosi on tuntunut todella surkealta. Iso osa salkun kasvusta on säästöjä palkkatuloista, hyvä palkka ja pihi elämäntyyli, mutta nyt napsahti kuukaudessa n. 60 k arvonnousuakin, isolla riskillä ja onnenkantamoisella. Nyt kun vielä malttaisi olla häviämättä näitä ja jatkaisi samaan suuntaan. Riskiä on tullut kyllä kasvatettua, nyt on velkavipua käytössä aika ronskisti ja taas on osto-ohjelma käynnissä, niin varmaan tästä vielä kevääseen mennessä tulee turpaan kunnolla, kun erehdyn nyt kehuskelemaan. Koko ajan hirvittää kyllä, kun ihan tuurilla tässä mennään.

Aika vähissä on muuten nykyään ne, joiden mielestä 10 % vuosituotto on helppo nakki, vaikka vielä neljä vuotta sitten tämä oli valtavirran näkemys. Ei ole ollut helppo nakki mulle viimeisen parin vuoden aikana, melkoista tervanjuontia ja pelonsekaista jännäämistä koko ajan, että mikähän yhtiö varoittaa seuraavana, ja mihinkähän kankkulan kaivoon taas tuli säästörahoja kaadettua.

37 tykkäystä

Hahah P/E-luku taisi olla yksi ensimmäisistä termeistä, jonka merkityksen ymmärsin, kun aikoinaan aloin sijoituskirjallisuuteen perehtymään. Sudenkuoppia ei tosin tullut ymmärrettyä, vaan tuli mm. ostettua Nordeaa syksyllä 2015 puhtaasti halvan P/E:n ja korkean osinkotuoton takia, josta sitten kirjasin ihan mojovan tappion suhteessa silloiseen arvioimaani hyvin “matalaan” riskitasoon.

14 tykkäystä

Miten loungeen pääsee kengänkiillottajaksi?

En tätä muuten kysyisi, mutta ihailen kaikkia loungelaisia ja omat ulkoiset ja älylliset ominaisuuteni eivät kanna lounge-jäsenyyteen. Haluaisin silti saada nauttia lounge-tunnelmasta ja saada edes jotakin valoa tähän kurjuuteen vaikka vain polvillaan lattianrajasta tiiraillen.

Voiko työtä tehdä etänä?

7 tykkäystä

@Mauri tarvitsee jalkarahia loungeen, joten se paikka ois vapaana?

Mut sitä rahin hommaa ei voi tehdä etänä.

Mut tässä työssä tämä toteutuisi.

12 tykkäystä

Loungessa ainoat elektroniset laitteet on faksi ja lankapuhelin joita hovimestari kiikuttaa arvon herrasväelle hopeisella tarjottimella.
Etänä voi korkeintaan vastaanottaa postikortteja.

12 tykkäystä

Järkevä sijoittaja tuskin arvioi vuosituottoa yhden tai parin vuoden perusteella. Se 10 % vuosituotto negatiivisten vuosien ympäröimänä ei kerro mistään, mutta +10 vuotta 10 %:n keskiarvolla kertoo jo jotain.

7 tykkäystä

Järkevyydestä en tiedä, mutta jos mielipide sallitaan, mun mielestä vuosituottoa nimen omaan tulee tarkastella yhden vuoden perusteella. Kymmenen vuoden tuottoa tarkastellaan kymmenen vuoden perusteella mun logiikalla, ja vastaavasti n vuoden tuottoa n vuoden perusteella.

Mulle näillä on ihan konkreettinen merkitys, kun rahat on tarkoitettu tarvittaessa käytettäviksi, ja toinen jalka on jo haudassa. En millään haluaisi miinusmerkkisiä vuosia, kun rahalla on mulle vain välinearvo, ja osakkeet on valikoituneet sijoituskohteeksi hyvän likviditeetin ja helppouden vuoksi. Nuorilla, joilla on aikaa, on eri juttu, on aikaa odotella hölmöilyjen korjaantumista, mulla ei enää ole. Jos salkusta on sulanut puolet just, kun joku tämmöinen tilaisuus tulee, siinä tulee tippa linssiin:

7 tykkäystä

Päivän huumoripostaus joka ei tarvitse saatesanoja.

image

  • V. Putin
8 tykkäystä

Osakesalkku ath, henkiläkuntarahasto ath, kryptosalkku ath. Kaikki tämä tilanteessa jossa on vielä ostohousut jalassa vaikka nappeja jo päässyt hieman avaamaan.

Hyvää joulua toivottaa joulupukkiralli.

33 tykkäystä

:star_struck:

image

(…vielä jonakin päivänä minäkin…)

9 tykkäystä

Ihmeteltiinkin kuka kävi ovella nappaamassa salakuvan meistä kun rauhassa maisteltiin kello kahdentoista brandyja.

12 tykkäystä

Olin jo askartelemassa osinkopuolueen vaalijulistetta Paavo Väyryselle, mutta jääkööt väliin :smiley:

7 tykkäystä

Toivon joulupukilta tänä vuonna @Farseer vuodenvaihtotreidit. Viime vuonna meni aikalailla nappiin mitä seurasin, onnittelut näin vuoden myöhässä :sweat_smile:

Indeksisalkku poksautti ATH:hon, mutta onneksi osakesäästötili näyttää olevan turskalla. Kiitos Fortumin ja Nokian. Onneksi yli 80% sijoituksista on kiinni indekseissä.

12 tykkäystä