Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Järkevä sijoittaja tuskin arvioi vuosituottoa yhden tai parin vuoden perusteella. Se 10 % vuosituotto negatiivisten vuosien ympäröimänä ei kerro mistään, mutta +10 vuotta 10 %:n keskiarvolla kertoo jo jotain.

7 tykkäystä

Järkevyydestä en tiedä, mutta jos mielipide sallitaan, mun mielestä vuosituottoa nimen omaan tulee tarkastella yhden vuoden perusteella. Kymmenen vuoden tuottoa tarkastellaan kymmenen vuoden perusteella mun logiikalla, ja vastaavasti n vuoden tuottoa n vuoden perusteella.

Mulle näillä on ihan konkreettinen merkitys, kun rahat on tarkoitettu tarvittaessa käytettäviksi, ja toinen jalka on jo haudassa. En millään haluaisi miinusmerkkisiä vuosia, kun rahalla on mulle vain välinearvo, ja osakkeet on valikoituneet sijoituskohteeksi hyvän likviditeetin ja helppouden vuoksi. Nuorilla, joilla on aikaa, on eri juttu, on aikaa odotella hölmöilyjen korjaantumista, mulla ei enää ole. Jos salkusta on sulanut puolet just, kun joku tämmöinen tilaisuus tulee, siinä tulee tippa linssiin:

7 tykkäystä

Päivän huumoripostaus joka ei tarvitse saatesanoja.

image

  • V. Putin
8 tykkäystä

Osakesalkku ath, henkiläkuntarahasto ath, kryptosalkku ath. Kaikki tämä tilanteessa jossa on vielä ostohousut jalassa vaikka nappeja jo päässyt hieman avaamaan.

Hyvää joulua toivottaa joulupukkiralli.

33 tykkäystä

:star_struck:

image

(…vielä jonakin päivänä minäkin…)

9 tykkäystä

Ihmeteltiinkin kuka kävi ovella nappaamassa salakuvan meistä kun rauhassa maisteltiin kello kahdentoista brandyja.

12 tykkäystä

Olin jo askartelemassa osinkopuolueen vaalijulistetta Paavo Väyryselle, mutta jääkööt väliin :smiley:

7 tykkäystä

Toivon joulupukilta tänä vuonna @Farseer vuodenvaihtotreidit. Viime vuonna meni aikalailla nappiin mitä seurasin, onnittelut näin vuoden myöhässä :sweat_smile:

Indeksisalkku poksautti ATH:hon, mutta onneksi osakesäästötili näyttää olevan turskalla. Kiitos Fortumin ja Nokian. Onneksi yli 80% sijoituksista on kiinni indekseissä.

12 tykkäystä

Katselen tässä kursseja livenä ja Bloomberg TV-pyörii näytöllä Ruutu.fi:stä samanaikaisesti. Eli larppailen tässä kovaakin sijoittajaa :stuck_out_tongue_winking_eye:

Suomikin mainittiin äsken.

4 tykkäystä

79 tykkäystä

Mikä Hesulin nousu… ei pääse yksikään lappu edes listalle :tired_face:
Aina ne voittaa meidät.

15 tykkäystä

Kun asiaa pysähtyy miettimään hetkeksi, ymmärtää että, tälle on täysin järkeenkäypä ja luonollinen selitys. Ruotsissa on tajuttu kasvun tuovan arvoa, sen takia kurssin on mentävä ylöspäin, kasvaa. Suomessa taas luullaan, että arvoa kasvattaa korkea osinkoprosentti ja sen takia kurssien on pysyttävä alhaalla.

Ei se arvonluonti vaan korkea osinkoprosentti

29 tykkäystä

Paras vitsi on osinkoprosentti omalle hankintahinnalle. Tätä voi sitten verrata pörssistä saatavaan tavaraan ja päätyy hoodaamaan koronadippi Sampoa ja korkopapereita.

18 tykkäystä

Tästä lieneekin sitten luonnollista jatkaa InderesPodin puolella. Ehdotan että Atte & Verneri pitävät seuraavaksi 3 tunnin kestoisen 5G-podijakson, aivan kuten pelifirmoista välillä pidetään, missä höpistään lävitse Nokia, Ericson ja Huawei ja ylipäätään koko sektorin tulevaisuus rautalangasta :cowboy_hat_face:

9 tykkäystä

Kolme tuntia siitä kuinka 5G aiheuttaa koronaa koska Bill Gates ja tunnelisodat.

15 tykkäystä

Tunnelisodat onnistuinkin vahingossa nostamaan jo pelipodissa esille, kun piti puhua “alustasodasta”. :smiley:

9 tykkäystä

Tosiaan Bainin valitsemat värit. :smiley:

Mielestäni ihan selkeä, vaikka punaisen saattaa assosioida myös duffeen. :smiley:

3 tykkäystä

Näin tuli todettua lokakuussa -22, kun inflaation taittumisesta ei ollut vielä mitään tietoa ja SEPE teki karhumarkkinan pohjia. Tänään tuo näyttää olevan realismia ja ilokseni voin huomata onnistuneeni taktiikassa. Helsingin pohjatessa syksyllä -23 tuli laitettua viimeisetkin roposet likoon.

Tässä myös aiheeseen liittyvä twiitti 2.11.2023.

Pientä onnistumisen fiilistä, mutta ei tämä riemua aiheuta. Kohta osakkeet ovat taas kalliimpia niin ei ole ostettavaa jne.

58 tykkäystä

Kohta alkaa ärsyttämään, kun euro nousee dollaria vastaan, niin euromääräiset voitot pienenevät silmissä USA-osakkeissa :frowning_face: Sen verran jenkkiosakkeita, että tämänkin päivän 0,21% euronousu tuntuu salkussa :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä