Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tai sitten laittaa rahat pankkiin, joka maksaa hyvää korkoa kenelle tahansa joka läpäisee KYC/AML-tarkistukset. Tästä listasta pääsee alkuun:

https://www.kauppalehti.fi/porssi/korot/talletuskorot

3 tykkäystä

Vuoden Sijoittaja 2023 -kilpailun voittaja julkaistaan Sijoittaja 2023 -tapahtumassa Messukeskuksessa huomenna tiistaina klo 16.25. En malttanut odottaa huomiseen, joten kysyin tekoälyltä, että kuka ehdolla olevista sijoitusmaailman hienoista vaikuttajista tullaan kruunaamaan voittajaksi.

Sain vastaukseksi kuvan. :point_down:

Tsemppiä huomiseen, @Sijoittaja-alokas!

100 tykkäystä

Välillä näin korkojen korkeella ollessa oon pohtinut kun aina välillä uutisissa jne kerrotaan useiden kymmenien vuosien takasista hintatasoista, bensa sitä tätä ja tota niin voiko esim tulla joskus vielä ajanjakso millon esim normaali paulig kahvipaketti maksaisi noin 3€. Oltermanni juusto maksaisi max 3,50 jne. Eli tulisi ajanjakso esim 30v putkeen jolloin kaikki hinnat romahtais reilusti yli 50% alemmas nykysistä.

Taustalla on ajatus että jos hinnat aina vain nousevat ja nousevat niin kuinka rikkaita/hyvätuloisia teinien pitää olla 2060-2080-luvulla jotta he esim voisivat ostaa yhden normaalin kauppakassillisen ruokaa. Ehkä kärjistän ongelmaa mutta haluan tällä tavalla antaa huomiota hinnan nousulle pitkällä aikavälillä ja voiko tulla aikakausi tai hetki millon ihmiset oikeasti tajuaa, että nyt ei oikeasti pysty enää käymään kaupassa ellei tienaa jotain 5-8k nettona kuussa.

Jos löytyy parempi alue niin saanee vapaasti siirtää.

4 tykkäystä

Inflaation mukana pitäisi niitten palkkojenkin pitkällä aikavälillä kasvaa palkankorotusten myötä.

11 tykkäystä

Tärkein kysymys on milloin se inflaatio perhana sulattaa sen asuntolainan? Nyt kaks vuotta odotellut ja ihan yhtä paljon sitä on(melkein).

Verneri lupasi että näin käy…

72 tykkäystä

Mikä ajatus tässä taustalla? Joo, onhan firma kallis kuin perkele mutta vaikea keksiä ajureita mikä kurssin lähiaikoina yhtäkkiä alaskaan ajaisi :smiley: (ellei sitten just oo tullut jotain mullistavaa uutista jonka oon missannut)

3 tykkäystä

Puhtaasti tekninen, pikavoitto

2 tykkäystä

Kiitos ja kiitos hienosta kuvasta! :slight_smile:


Tällä hetkellä ei ole käteistä oikeastaan yhtään, ensi kuussa pystyy jotain lisäilemään.

Toisaalta olen kauheasti pohtinut viime viikkoina ja erityisesti viime päivinä, kun olen hiljalleen tehnyt salkustani itselleni “sopivampaa”.

Vielä on pari riviä salkussa joita nykyinen Alokas ei olisi ostanut. En oikein hyvin ymmärrä yhtiöiden alaa (no minkä alan ymmärtäisin hyvin? :sweat_smile:) ja muutenkin ovat turhan riskisiä makuuni, lisäksi ovat surkastuneet miniriveiksi, jotka eivät juuri motivoi mua. On se ihme, jos en ainakaan toista ole myynyt salkustani.

Onhan salkussani muutenkin muutama riskisempi osake joiden ala on kohtalaisen haastava mulle, mutta saa sitä hieman riskiä olllakin.


Ja erityisen innostunut olen perjantaisesta haastateltavasta, joka on yhtiön toimari, jolle esitin useamman kysymyksen koskien hänen edustamaansa yhtiötä. :slight_smile:

11 tykkäystä

Huoh mikä liputus.

Yritetäänpä uudestaan. Ketjussako ei voi keskustella siitä mikä ketjuun kuuluu, vai pitäisikö asialle kenties olla uusi ketju?

Eli sanoin että olisi kiva jos olisi “treidasin tänään” -ketju jossa keskitytään päiväkauppaan tai yön yli swingeihin.

11 tykkäystä

Jaahas ja viime viikon ihme raketoinnin jälkeen ollaankin ilmeisesti palattu vanhaan tuttuun ja turvalliseen “indeksi nousee, salkku laskee” -ympäristöön :hugs:. Tosin voinee johtua salkun suurimman osakkeen laskusta kun osari 2pv päästä.

1 tykkäys

Mutta jos kulut nousee samaa tahtia kaikkialla muualla niin ei jää lyhentämiseen sen enempää rahaa. Säästöaste taitaa olla se avainsana paljonko sitä riihikuivaa jää lyhennyksiin. Korkojen laskukin saattaa avittaa työsarkaa.

Tuossa ketjussa on tiukka ja selkeä sääntö. Anyway, välillä on tullut itsekin mietittyä ostin/myin ketjun olemusta. Eri strategioilla sijoittavat keskustelijat kertovat peliliikkeistään. Treidaajat ja ikiholdaajat samassa paikassa. Tietämättä toisen taustaa ei kyllä voi tehdä kummoisia johtopäätöksiä kannattaako välttämättä itse tehdä samoin. Etenkin tuossa ketjussa olisi loistavaa, kun viestin loppuun tulisi jonkinlainen automaattinen lisäys, jossa on käyttäjän sijoitusstrategian ydin tiivistettynä :smile:

Ketjun hyödyntäminen on hyvinkin käyttäjän omalla vastuulla ja aloittelijat ovat pahimmassa vaarassa. Onpahan tuon perusteella tullut oltua joskus itsekin sopulina. Ne ei välttämättä ole olleet ihan niitä parhaita poimintoja :sweat_smile: Ihan hyvä sentimenttimittari ja saattaa sieltä vähemmällä vaivalla törmätä tutustumisen arvoisiin yhtiöihin.

13 tykkäystä

Lisätään vielä että henkilökohtaisesti mulla ei ole mitään intressiä pölhexin osakkeisiin joiden osto/myynti-ilmoista suurin osa koostuu enkä niitä voisi edes täältä rapakon takaa ostaa. Eikä ne muutenkaan mitään treidaajan unelmalappuja ehkä ole heikon volyymin takia. (Ennen kuin joku alkaa urputtamaan miksi sitten täällä indellä roikun, niin sen takia kun täällä on erittäin laadukasta keskustelua :heart: ja ettei tuo suomen Kieli unohdu).

Tuo olisi tosiaan optimaalista että postauksen kyljessä olisi maininta käytetystä strategiasta / setupista tai sen puutteesta (FOMO, bored, sopuli, jne), ja sitten vielä positiota suljettaessa maininta että pääsikö targettiin ja miksi/miksi ei (oliko edes targettia, kunhan lottosin…).

15 tykkäystä

Mun mielestä Kypsytelijän tarinaosakemarkkinakritiikissä yleisesti on oma logiikkansa.

Jos teesinä on että maailmassa on liikaa puppunarratiivia ja alas mennään, on luontevaa että korjaukset tapahtuu ylöspäin kunnes ao peilimaailmassa osakkeet jatkaa matkaansa yleisesti alaspäin.

Haaste on vain löytää ne tarinan kannattelemat sisältä ontot pyramidit. Ehkä Metan korjaus on ohi ja voi alkaa hakea uusia(?) tuhon vuosituhannen pohjia. Ehkä UPM rojahtaa sellutuppukylän käryiseen 10 euroon. Ja itse ennustemekaniikalle tulee ATH ja on pakko myöntää että enpä olisi itse hoksannut.

1 tykkäys

Siirrän tänne.

Ja tuo on englannin biljoonaa eli Suomen miljardia. :smiley:

13 tykkäystä

Onko kaikki foorumistit Messukeskuksessa rivissä istumassa, kun täällä kahvihuoneella ei näy ketään :smile:

Kauppalehti-lava | Sijoittaja 2023 ti 14.11. klo 9:00 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

8 tykkäystä

Aamukatsaus: Inderesin käyntikortti ja palvelun promoottori.

Myös aamukatsaus:

13 tykkäystä

Tästä aiheesta olen kirjoitellut pitkin vuotta ja naureskellut aiheelle että inflaatiota ylläpitää enää korot joilla yritetään hillitä inflaatiota…

Kirjoitellut myös kuinka eurooppa tulee ajamaan seinään näillä “ikuisilla” koroilla. Ja että korkoja lasketaan hyvin paljon aikaisemmin kuin konsensus luulee.

“Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan ilman korkojen vaikutusta Suomessa ollaan inflaation osalta tavanomaisissa lukemissa. Bruttokansantuotteen supistuminen oli kuitenkin murheellinen tieto ja Suomen talous on etenemässä kohti taantumaa.”

6 tykkäystä

Jos palkka nousee 3k->6k ja kulut taas 2k->4k (vaikka palkka toivottavasti kasvaisi nopeammin kuin kulut), jää siinä myös enemmän millä lyhentää velkoja.

2 tykkäystä

Voi olla, mutta sillä on tuskin kovin paljon tekemistä sen kanssa, miten Euroalueelle hyvin poikkeuksellisesti Suomessa ja Ruotsissa korkojen nousu nostaa inflaatiota.