Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tässä @Jukka_Lepikko:n tviitti S%P 500:n vuoden 2023 liikkeistä. :slight_smile:

18 tykkäystä

Minullakin tekee iPhone 13 ihan samaa.

Hyvä kuva, olinkin jo unohtanut tämän vuoden pankkikriisiin maaliskuulta.

1 tykkäys

Kiitos vain huomiosta @Vanerihands :slight_smile: , aamulla aloittaessa pää tuntui tyhjältä ,mutta yhtäkkiä sormet vain alkoivat suoltamaan tekstiä. Mahdollisesti nyt saan valmista jo tämän vuoden puolella, mutta en lupaa mitään.

Näköjään toisella yrittämällä onnistui lainauskin :slight_smile:

12 tykkäystä

Kirjoittelin kamun kanssa tuossa ja lainaan vähän ajatuksia, mitä pohdin hänelle tänä aamuna tulevasta vuodesta ja suunnitelmistani.

Mun tulot tippuu ensi vuonna oman arvioni mukaan yli viisitoista prosenttia, tosin jotain positiivisia yllätyksiä voi tulla tällä saralla.

Voi olla, että myyn salkun minirivit, koska liian pienet rivit ei motivoi ja ne ovat sellaisia yrityksiä enemmän, joiden alaa ymmärrän vähemmän. Toisaalta, jos minirivi, vaikka tuplaa niin ketuttaa vain, koska sitä omistaa niin vähän. :smiley:

Voi olla, että myyn muutamat boomeriyhtiöt jossain vaiheessa mikäli arvostuskertoimet sekä näkymät näyttää sellaisilta ja voin ottaa varovaisesti lisää enemmän painoa kasvulle. Toki voin myydä, vähentää, ostaa ja lisätä, mitä vain, jos tulee sellainen tilanne.

Koen, että tuntuu hyvältä, jos salkussa on 12-14 riviä jolloin kykenen seuraamaan jokaista yhtiötä hyvin ja jokaisella yhtiöllä salkussani on merkitystä. Ymmärrän, jos jollekin toiselle sopii 6 riviä tai vaikka nelkyt. :slight_smile:

21 tykkäystä

Damodaranin 2023 vuoden skenaarioiden nelikentästä puuttui “To the moon” -skenaario :rocket:

3 tykkäystä

Nyt se sitten selvisi, miksi Dow on ATH lukemissa. Tuo kuoppa johtui varmaan sitten siitä, kun Bidenistä tuli presidentti? :thinking:

kuva

Nyt kaikki käy järkeen… Spookya… :scream:

6 tykkäystä

Kyllä lumi on upea asia! Nytkin on viimeisen 24h tullut jokseenkin tauotta. Ilmaista, ihanaa lunta! Säästyy sohvalöhöilyltä kun aurailee pihaa milloin kolalla milloin traktorilla. Saa raitista ilmaa ja tekee hyödyllistä. Talvi on ihmisen parasta aikaa!

25 tykkäystä

Laitetaan tänne kun enemmän kaffehuonekamaa:

Eilisen (tämänpäiväisen) negarin kunniaksi pikku TB: Olen lähes koko sijoittajanurani pitänyt Nokiaa yhtiönä, josta kannattaa pysyä tuottojen kannalta kaukana. Ihastuin kuitenkin Nokiaan kun 5G:n ympärillä alkoi olemaan pöhinää sen tuomista mahdollisuuksista läpi yhteiskunnan. Monissa teknologisissa innovaatioissa on vaikea tunnistaa todellinen potentiaali yhtiöille (esim. tekoäly), mutta kuten tarina kultaryntäyksestä kertoo, ainakin lapio- ja hakkukauppiaiden taskut pullottivat.

Nokia unohtui pikku hiljaa kuin ala-asteen ensimmäinen ihastus, mutta tänään kävin tarkastamassa 5G:n hakkukauppiaiden eli Nokian, Ericssonin, Telian ja Elisan pörssikurssit. Eipä tuolla voi olla kuin ehkä juuri ja juuri Elisan pitkäjänteinen omistaja tyytyväinen 2019-2023 tuottoon, jonka piti kuitenkin mm. Nokialle olla se “the hillotolppa”. Eikä Ericssonilla mene yhtään paremmin. Kolmas kilpailija Huawei on boikotissa puolella planeettaa, ja siitä huolimatta nuo kaksi eivät onnistuneet luomaan omistaja-arvoa.

Jos miettii koko 5G:tä, niin senkin hyöty on jäänyt hyvin kyseenalaiseksi ainakin omalta kohdalta. Vanha 4G liittymä 200M (maksimi)nopeudella pelittää aivan yhtälailla kuin ennenkin. Sillä hoituu kaikki mitä puhelimelta tarvitsee, tarvittaessa etätyöt videopuheluineen jne. Kotimaassa reissatessa ne 5G liittymät kyykkäävät ovat aivan samoissa paikoissa kuin missä 4G:tkin.

Ei ole vielä yhtäkään puhelinmyyjää tullut vastaan, joka osaisi 5G:n ja +200M nopeuksien hyödyt perustella puhelinliittymään. Ainoa relevantti käyttökohde, johon olen törmännyt, ovat ne 5G kotinetit, joita ei ole mainostettu epäilyttävän pitkään aikaan. Edge-computing on jäänyt buzz-wordien hautuumaalle muiden kaltaistensa joukkoon.

TLDR;

PS. Kurjaksi on mennyt sijoittaminen, kun pienestä positiivisesta tuotosta huolimatta ilonaiheet ovat mallia “onneksi en ostanut…” tai “onneksi tuli myytyä ennen isompaa romahdusta”

EDIT: korjattu typoja

32 tykkäystä

Luulen että kyse on elämäntavasta, joka liittyy ihmisen luonteeseen. Mummini oli siivoushullu ja kun oli yksikin pölyhiukkanen lattialla, se piti heti pyyhkiä. Säästäväisyys on vähän samanlainen taipumus. Sitä joko on tai ei ole ja piirre seuraa läpi elämän.

Hyöty voi olla vaikka töiden vähentäminen, jos haluaa leppoistaa.

2 tykkäystä

elämäntavan ja pakkomielteen raja on veteen piirretty viiva.

2 tykkäystä

Be obsessed or be average.

12 tykkäystä

Minulle raha ja sen säästäminen oli aikanaan pakkomielle. Sitä varten oli rakennettu excel-taulukko, missä kuukausittain seurattiin kassavirtaa ja tehtiin ennuste, milloin omaisuus olisi kertynyt tietyn suuruiseksi. Haaveet oli jossain tulevaisuudessa ja ajattelu pohjautui, että “toteutan tämän sitten kun”… Mitä enemmän rahaa kertyi, sitä enemmän sitä mietti. Minä siis muistan, että minkälaisia ajatuksia tämä pakkomielle aiheutti.

9 tykkäystä

Niin on, mutta ei mun, vaikka ei talvi paha ole. Istuskelen ulkona sohvalla ja luen keskustelupalstaa, aurinko paistaa pilveettömältä taivaalta ja lämmintä n +16. Aurinko laskee 17:52, tää sopii mulle :+1:.

6 tykkäystä

Kyllä noita myydään mutta kohderyhmälle: jos etsit pientaloon kiinteää yhteyttä, moni myyjä tarjoaa 5G:tä ensisijaisena vaihtoehtona. Itsellänikin sellainen nyt on, vaikka alun perin lähdin kuitua ostamaan.

Puhelimessa se on tosiaan aika kyseenalainen ominaisuus käyttäjän näkökulmasta.

2 tykkäystä

Jos kaikkialla olisi yhtä optimistinen ilmapiiri kuin Nokia-ketjussa, niin planeettammehan olisi todella positiivinen paikka.

Vaikka mitä ikävyyksiä Nokialle käy, niin silti löydetään se positiivinen puoli tapahtuneesta. Ja perinteinen ”toivottavasti laskee, niin pääsee lisäämään halvalla”.

Toivottavasti olette oikeassa siinä, että Nokia on oikeasti arvoa luova sijoitus. :laughing:

22 tykkäystä

Aika mukavat kelit sulla…itse asuin tropiikissa reilut 8 vuotta mutta ilmasto oli vain liian kuuma allekirjoittaneelle ja mainitsemasi lämpötila kuulostaa oikein hyvältä vuodenvaihteen aikaan ja mielenterveysongelmaisena tasainen about 12 tuntia valoisaa/pimeää sopi kyllä oikein hyvin mielenterveydelleni vs Suomen on/off.

7 tykkäystä

Pienestä stressipahoinvointikohtauksesta toivuttu ja otan rauhaksiin hetken. Sitten teen viikon kotityöt ja menen haukkaamaan happea. :slight_smile:

Asiaan; tässä olisi @JHeiskanen:n kiinnostava tviittiketju:

20 tykkäystä

Tämäkin viritelmä meni viimein plussalle:


Tämä pelkästään suositukseen ja tavoitehintaan perustuva salkku lähtee raketin lailla nousuun ensi vuonna.

Salkun kaupat

Paskaosakkeessa näkyy Valoe tunnelin päässä:


Tässä ohjeet, että miten pääsee liittymään Mällisalkkutiimiin:

15 tykkäystä

En vastannut tähän mitään kun en tunnistanut itseäni tästä väitteestä ollenkaan. Mietin rahaa jokaisessa rahaan liittyvässä transaktiossa. Näin varmasti kaikki rationaalisesti ajattelevat ihmiset tekevät.

Tämä taustoutti tilannetta. Itse en koita mallintaa tai pakottaa reaalimaailman elämää ja sen kuluja mihinkään teoreettiseen kehykseen jolla ei ole mitään merkitystä.
Tänään tosin laskin päässäni tämän vuoden varallisuuden kehityksen kymppitonnin tarkkuudella. Pakkomielteestä hyvin kaukana.

10 tykkäystä