Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tässä on kyseessä Hesuli-yhtiöiden aiheuttamasta keväisestä osinkokrapulasta toipuminen ottamalla hieman “hapanta”. Iloa lisää vielä odotettavat kvartaali- ja kuukausiosinkotulvat. Eipä haittaa osakkeiden kurssipudotukset, koska osingot tulevat osakkeiden lukumäärän mukaan.

2 tykkäystä

Skippaa vaan analyysit ja menee tsekkaamaan sen osinkoprosentin (eikä todellakaan mene tsekkaamaan miltä tulevaisuus tai menneisyys näyttää, ne vaan hämää turhaan):

Asiasta toiseen; On ollut kiehtovaa kuunnella nordnetin rahapodia alusta asti, löysin sen vasta viime vuonna. Päässyt jaksoon 190 ja juuri on korona iskenyt päälle. Erittäin kiehtovaa peilata sitä alkutouhua ja miten lankulla/lankulta olivat alkuvaiheessa.

28 tykkäystä

YIT antoi tänään vähän tiedotteita, ja korjaustiedotteita.
(En mene yhtiöketjuun rääpimään, kun en yhtiön tilannetta juuri tunne).

image

Mutta ihan näin sivullisena sitä pohtii, että onkohan yhtiön laskentatoimessa kaikki kunnossa. :thinking: 1,5 Mrd sinne tänne. Onkohan noi luvut aiemmilta neljänneksiltä varmasti oikein?

18 tykkäystä

Näissä on kyllä hyvä olla kärryillä, koska viimeisin määräaikanen sopimus on päättymässä, erityisesti puhelinliittymissä. Kun vanha liittymä on päättymässä, niin sitten vain kivijalkamyymälään uhoamaan, että vaihtaa kilpailijalle, jos tiskin alta ei tule vastatarjousta ennen vaihtamista kilpailijan leiriin. Johonkin asti tämä toimii ja tiskin alta tosiaan saa räätälöidyn liittymän ja hinta pysyy kohtuullisena, kunnes homma pitää ns. nollata vaihtamalla sinne kilpailijalle.

Itse haluan pysyä Elisan puhelinliittymäasiakkaana (ja osakkeenomistajana), joten vuoden päästä todennäköisesti pakko vaihtaa vuodeksi DNA:lle ja tarttua Elisan vuoden aikana tarjoamaan kolmanteen vastatarjoukseen (ehdottomasti ei koskaan ensimmäiseen!), jotta saan 4G-liittymän jatkossakin n. 20 eurolla tai jopa alle. 5G-liittymää tai törkynopeaa mobiilinettiä en halua, ilman niitä saan aina hintaa alas, kun räätöityä liittymää tiskin alla hiotaan ja muotoillaan.

Hyvä on myös muistaa, että operaattoreiden ilmoittamat normaalit hinnat ovat vain maksimihintoja, niistä lähdetään aina tinkimään ja neuvottelemaan hintaa alaspäin. Myöskään netin tarjoamat tarjoushinnat liittymille eivät ole välttämättä halvimpia, kivijalkamyymälässä tai soittamalla löytyy parempia diilejä.

2 tykkäystä

Keittiö-analyytikolta vahva OSTA-suositus. Nousuvaraa on roimasti, mutta seuraavana aamuna koittaa vähennä-suositus. Tavoitehinta 2,20€/tölkki.

7 tykkäystä

Kiitos @Sijoittaja-alokas mahdollisuudesta päästä mukaan Alokas haastattelee sarjaan. :muscle:
Oli mukavaa ja opettavaistakin puuhaa yrittää purkaa omia ajatuksia kirjalliseen muotoon.
Näiden juttujen äärellä sitä väkisinkin tulee mieleen, että on tämä foorumi hieno paikka.
Mukavaa tulee viikonloppua kaikille. :beers:

22 tykkäystä

@MoneyWalker En viitsi sotkea Oriola-ketjua enempää, joten kommentoin tänne lyhyesti.
Onneksi en ehtinyt sijoittamaan yhtiöön oletuksella, että käänne olisi tapahtumassa lähiaikoina. Nyt kun SAP-hanke tuli julki, jätän kohteen pelkästään seurantaan. Olen puhtaasti iloinen, jos hanke onnistuu ja Oriola saa siitä puhtia liiketoimintansa tehostamiseen. Ennenkuin se on tehty, minulle riittää sivustaseuraaminen. En viitsi SAP:in osalta sen enempää lähteä kommentoimaan, sen verran huonot kokemukset noista projekteista, joissa olin mukana. Ehkä kaikki on toisin nykyisin :thinking:

14 tykkäystä

Krapulasta

20 tykkäystä

Kävi George Costanzat, kun auto ei startannut työpaikan pihasta ja jätin sen sinne pariksi päiväksi ennen huoltoon hinausta. Pitkää päivää toimistolla painava ylempi esihenkilö sitten tokaisi tänään ruokapöydässä, että onpa hienoa kun löytyy motivaatiota painaa hommia. Oli varmaan sitten autosta päätellyt, kuinka olen aina ennen häntä töissä ja yhä paikalla, kun hän lähtee :grin: Rohkaisi kuitenkin levähtämään hyvin viikonloppuna.

En tuossa tilanteessa heti hoksannut, mitä tarkoitti, kun on kuitenkin melko paljon tullut paiskittua hommia muutenkin. En siis älynnyt mainita autosta, mutta otetaan tämä voitto kotiin ja lähdetään viikonlopun viettoon sankarina.

Terveisiä jos luet tätä :sweat_smile:

image

85 tykkäystä

Tästä tuli mieleen yhtiöiden tavoista ilmaista itseään “johtavina” milläkin alueillaan.

Jos nämä luonnehdinnat ottaisi sellaisinaan, on kaikki firmat johtavia alallaan, ehkäpä sitten toiset enemmän kuin toiset. :smiley:

14 tykkäystä

Jossain uutisessa ollut tästä digieuron käyttöönoton kiinnostavuudesta mainintaa siitä, että ihmisiä yritettäisiin alkuun saada kiinnostumaan tuotteesta tekemällä käytöstä ilmaista.

Mä en ymmärrä koko digieuron ajatusta, jo nyt 99.9% rahankäytöstä digitaalista. Onko etu siis ettei tarvitse verkkoyhteyttä? Kuinkahan monta vuotta siitä on kun Apple Pay ei viimeksi toiminut?

3 tykkäystä

Digieuro on sama kuin digitaalinen käteinen.

  • Raha pankissa: Pankki on velkaa sinulle. Jos pankki menee nurin, menetät rahasi
  • Raha käteisenä tai EKP:ssa: EKP on velkaa sinulle. Vaikka pankkijärjestelmä kaatuisi, voit ostaa oluen (olettaen, että baari ja maksunvälittäjä ovat pystyssä)
2 tykkäystä

Tsekkapa globetel, itse vaihdoin tuohon. Pääliittymä on työpaikan kautta, mutta olen tuota omaa numeroa säilönyt.

Tuossa kk-maksu rajoittamaton data ja max nopeus (100 MB/s telian verkko)
4,90 € + data 7,90 € ja puhelut käytön mukaan.

Asiakaspalvelua ym. En ole päässyt testaan, eli noista ei kokemusta

https://globetel.fi/liittymat/

6 tykkäystä

Yritys kun itse määrittelee sopivan kapeasti sektorin, jolla toimii, niin se voi aivan perustellusti ilmoittaa olevansa alansa johtava firma.

Kaukaa haettu rinnastus: Verneri on tämän palstan johtava (ja siis käsittääkseni ainoa juuri tällä tittelillä varustettu) foorumipoliisi :grin:

3 tykkäystä

Erinomainen haastattelu @Porssi-Petteri josta tahtoisin nostaa tämän kohdan tänne.

Asiat näyttävät usein selviltä ja ilmeisiltä vasta jälkikäteen. Monella sijoittajalla on myös tapana ilmaista näkemyksensä ja ennusteensa kuin ne olisi kiveenhakattuja totuuksia. Ja koska sijoittajia on paljon, joukossa on aina yli-itsevarmoja onnistuja: niistä lukuisista muista epäonnistuneista emme kauheasti kuulekaan.

41 tykkäystä

Oon kuunnellut otsikon perusteella viime syksystä lähtien kun innostuin sijoittajaksi… avannut ihan hyvin maallikkotasolla juttuja itselle. Uusimmat kuunnellut 1.75x/2x nopeudella läpi, hyvin kuunneltavissa niinkin :smiley:

1 tykkäys

Täytyykin kokeilla joskus tuplanopeutta. Lähtee jutut niinku… tikka masalasta x2.

Olin lentää persiilleni, kun huomasin että tilille oli tullut yli tonni korkoa tai korkohyvitystä :astonished:
Luulin, että siellä olisi 3 tonnin kuoppa kaikkien matkojen jälkeen.
Toivottavasti ei ole joku virhe.

2 tykkäystä

Tälle vahva Ota-suositus. Toistamme oluelle Vähennä-suosituksen, kunnes Pidät tyhjää tölkkiä ja päädyt Lisää-suosituksen kannalle.

24 tykkäystä