Laittelen nyt vaan tänne kahvihuoneelle muistutuksena kun tuo shipping on se sektori mitä eniten seuraan, että jos omistatte vaikka jotain retail puljuja jotka ei ole lukinnut kuljetuskustannuksiaan niin voitte olettaa että lähiaikojen rahtikulut tulevat nousemaan ihan merkittävästikkin. Näillä näkymin kyseessä ei edes ole mikään ‘laiva jumissa Suezissa’ tilanne vaan ainakin näillä näkymin eskalaatio vain pahenee joten kustannukset siltä osin ovat mahdollisesti pidempään korkeammalla. Mm Maerski on puhunut useiden kuukausien ongelmasta.
#container treidi oli imo pari kk sitten aika kuollut koska laivoja on tilattu vain aivan liikaa, joten voisi olettaa että tähän mustaan joutseneen ei hirveän moni varautunut.
Ja vielä muistutuksena että jos törmäätte twitterissä chartteihin missä perustellaan inflaatiota jollain drybulk graafilla (näitä näkynyt monella suositulla generalisti makrotilillä twitterissä), niin drybulk chartti on viimeinen shipping sektori mistä tätä tilannetta tulisi seurata.