Jatkoa ketjulle Inderesin kahvihuone (Osa 8):
Yksi suuria syitä hyvälle sijoitusvuodelleni löytyy siitä että kristallipallo oli vireessä. Rahtikuluthan aina rollaa seuraavalle kvarttaalille kun hedget tuleville kuukausille kiipeää spotin kyljessä ja tässä alkaa jo H2 näyttämään tukevalta. Kevät oli melkoista sandbäggäämistä konttilafkoilla, kukaan ei halunnut sanoa ääneen että hyötyvät rahallisesti Punaisen meren sodasta, mutta nyt ennusteita alettu nostamaan. Suurin hyötyjä toki se riskisin ja isoimman spotin, ironisesti israelilainen, konttilafka ZIM joka lienee nakuttanut lähemmäs 100% puoleen vuoteen. IMO tilanne ei näytä paranevan, aina välillä on ceasefire huhuja mikä dippaa koko shippingiä, mutta siinä kyljessä spotit jatkanut nousua. ZIM toki hyötynyt myös melkein Gamestoppia hölmömmistä shorttaajista jotka ajoivat itseään jostain syystä nurkkaan lisäämällä vain kurssinoususta johtuen shorttejaan samalla kun konttiratet jatkoi kiipeämistään. Toki jos maailmanrauha olisi saavutettu niin olisivathan nuo tiliä tehneet.
Tais olla Hapag-Lloyd joka sanoi että vaikka Israel hieroisi sovun niin menee kuukausia ennenkuin meriliikenne palaa Suezille. Olen myös itse skeptinen lopettaisiko Houthit iskunsa nyt kun ovat löytäneet keinon vaikuttaa koko maailmankauppaan. Inhimillisellä puolella pidän hyvin kyseenalaisena miksi osa laivureista silti seilaa tuolla. En nyt tiedä kannattaako tässä lähteä maailmanpoliitikan keittiöasiantuntijaksi, mutta tuossa muutama viikko sitten Houthien iskukyky parani kummasti ja ovat upottaneet kolme laivaa tämän aikana. Tiedä sitten onko Venäjä toimittanut sinne materiaalia, mutta tämä aihe ei IMO tälle foorumille edes kuulu enkä jaksa aiheesta edes keskustella. Kunhan totean että outoa ja se on mitä on🤷🏼♂️.
Mutta oma uskomukseni on että korkeat rahtikulut rollaa aika pitkällekkin H2. Jos tilanne ei helpota edes syksyllä niin tiedä vaikka ylitettäisiin spotissa koronaruuhkahuiput.
Vuoden graafi +230%:
Noita eri reittejähän on paljon, mutta ehkä tuo Drewry on ihan hyvä seurata? Kun sulla joku tietty reitti syö laivakapasiteetin niin kyllä se valuu myös muille reiteille.
Toki ei kontit ole ainoa hyötyjä. Suuresta kesäkorjauksesta ei uskoisi mutta tankkeri omistajat tienaa rahaa. Liekö tuolla sitten pelkoja perinteisestä Q3 dipistä tai jotain muuta.
OPEC ilmoitti cuttien vähentämisestä Q4. Olen satavarma että ne tehdään vain jos öljy on tarpeeksi stabiili ja siellä tämän hetken WTI rangessa 75-85$. Mutta jos tämä tapahtuu niin VLCC (crude tankkereita) voi paukuttaa kovan Q4.
Voi luoja oli tämäkin ‘kahvipöytäkeskustelu’ kahvihuoneeseen🙄. Itsehän keskityn tällä hetkellä poikani 4kk hulinoihin ja nukun niin pätkissä että olen täysin edesvastuuton jos spekulointini menee aivan puihin.
Edit.