Niinhän siinä kävi, että S&P 500 -indeksi sulki tänään perjantaina viidentuhannen pisteen rajan yläpuolelle ihka ensimmäisen kerran. Edellistä vastaavanlaista virstanpylvään ylittämistä juhlistettiin huhtikuussa 2021, jota tunnelmoin jakamalla ajatuksiani alla olevan viestin tavoin. Viestini ensimmäisessä lauseessa on vahva viittaus korona-pandemiaan, joka onneksi tänä päivänä ei isossa kuvassa enää ole esteenä normaalin elämän elämiselle. Toki yhteisöllisyyttä kaivataan tänäkin päivänä - erityisesti Ukrainan tilanteen osalta. Ehkä tuokin pahuus joskus päättyy, kuten teki korona-pandemiakin.
Huhtikuuta 2021 edeltävä tasatonnien puhkominen koitti heinäkuussa 2019, jolloin mentiin läpi kolmentuhannen pisteen rajasta. 2000 pinnan rajapyykki oltiin rikottu elokuussa 2014 ja tuhannen pisteen läpi ponkaistiin ensimmäisen kerran tammikuussa 1998. Laittakaa luvut ja ajankohdat muistiin, jos aikomuksissa on joskus osallistua “Haluatko miljonääriksi?” -ohjelman kuvauksiin.
“See you soon in 5000!” No - miltei kolme vuotta siinä meni ja kylläpähän mahtuu kaikenlaista tähän väliin. Ja myönnettäköön, että kyllähän tuo “soon” sisälsi huumorin siemenen. Itse koen olleeni riittävän rohkea laskumarkkinassa lapioituani euroja sisään markkinalle se kuuluisa ämpäri vieressäni ja yököttävä pala kurkussani. Uskon, että myös moni muu foorumilainen on toiminut samoin. Onnea kaikille meille.
Kun katselen piirrostani, niin moni asia on muuttunut. Mutta onneksi moni asia on pysynytkin, kuten esimerkiksi @Verneri_Pulkkinen ja fantastinen Vernerin Vartti. Myös @Sauli_Vilen ja @Juha_Kinnunen ovat yhä matkassa mukana. @Masse:a on ikävä ja lisäksi myös muutamat muutkin kuvassa esiintyvät hahmot ovat vähentäneet kirjoitteluaan. Inderesin Foorumi tuotteena kuitenkin on pysynyt ja se on itselleni tärkeää. Myös uusia hienoja kirjoittelijoita on tullut mukaan Foorumille. Tuohon kuvahahmotelmani syntyhetken aikaan mm. @Sijoittaja-alokas taisi olla vielä Foorumi-Alokas, sillä puuttui vielä kuvasta. Arvioin myös itse kehittyneeni merkittävästi sijoittajana valtaisasti näiden tasatuhansien rajojen puhkomisten välillä ja olenkin pyrkinyt tekemään parhaani jakaessani tietoa ja informaatiota Foorumin eri sopukoihin.
En lähtenyt piirtämään uutta juhlallista kuvaa tämän tasatonnin ylittämisen hetkellä, sillä viisas pääsee vähemmällä ja pyytää hahmotelmaa tekoälyltä. Hän (tekoäly) oli halukas yhteistyöhön ja piirsi kuvan juhlistamme. Onhan meillä siinä bakkanaalit.
Pyysin myös toista kuvaa ja ajattelin, että tekoäly voisi tunnelmoida jo ennakkoon kuudentuhannen pisteen rajaa ja kertoa, että missä itse olen silloin. Kuva on kiva, mutta graafisen tuotoksen laatinut artisti vaikutti olleen hivenen juopunut viidentuhannen pisteen ylityksen aiheuttaneesta mielihyvästä ja perjantai-illasta johtuen ja osa sisällöstä meni ehkä hieman överiksi. Jos näin kuitenkin käy, niin en pane vastaan. Järjestän juhlat ja kutsun teidät kaikki mukaan.
See you soon (?) in 6000!
Kiitos, kun olet matkassa mukana.
Yours,
KuHa