Inderesin kahvihuone (Osa 8)

EKP ystävänpäivätoivotukset:

22 tykkäystä

Työnantajan kautta ollut käytössä kauppalehden sivut ja sivujen uudistusten jälkeen sielä saatavilla olleet Inderesit analyysit eivät aukea. Mobiiliselaimella ainakaan.

Roses are red
Violets are blue
We’re nearing our target
And we will fool you

9 tykkäystä

Ei oo ollu VR:n viikko:
-lakkopäivä (monesko jo oli).
-Kaukoliikenteen vuoroja peruttu tuon ratavaurion takia ja vissiin osa kalustosta tarvitsee remonttia siitä johtuen.
-Ruotsin Östgötapendelnin kilpailutuksen häviäminen Transdeville. (2,9% oli kuulemma tarjousten ero).

(Boldaus lisätty)

Tästä voisi Tokmannin markkinointi ottaa kopin ja sloganiksi - Laatu maksaa. Sillä olisi voinut myös kuitata nämä ota 3 maksa 4 -erehdykset :joy:

Ja pahoittelut Bondille, että tarrasin viestiisi Tokmanni-ketjussa, mutta niin makoisan syötön tarjosit lapaan, että oli pakko siirtää kaffihuoneen puolelle ja vitsailla hiukan :smile:

Terveisin,
Eräs mr. Tokmannin rahoittajista.

1 tykkäys

Denis saattaa olla hajulla

image

3 tykkäystä

Mielenkiintoinen pikku näkymä Mt. Everestin base campin logistiikasta huolehtivien kantajien maailmaan (kesto 13 min). :mountain_snow:

2 tykkäystä

Täytyy sanoa, että täysin luokatonta on ollut VR:n viestintä vuorojen perumisesta. Meinasin aamulla repiä pelihousut jalasta kun 15min enne lähtöä juna peruttiin. Mielestäni tästä olisi voinut tulla sähköpostia, tekstari tai edes ilmoitus äppiin, mutta ei.

7 tykkäystä

Jep😂

Monien sijoittajien silmissä yhtiöt ovat yhtä hyviä kuin niiden viime aikojen osakekurssin kehitys.

Jos sijoittaa firmaan jonka lopullinen asema auringon alla tiedetään 2030-luvulla ei pitäisi olla moksiskaan perus 60 % laskuista.

T. Qt:n tyytyväinen osakkeenomistaja :joy:

66 tykkäystä

Pakko jälkikäteen lisätä, että tämä tuli heti mieleen kun tämän sketsin näin

9 tykkäystä

Tässä kun junaliikenne oli keskeytyksissä kiskovaurion takia VR kertoi:

Ratavaurio saatiin vasta eilen paikannettua, jonka jälkeen pystyimme rajaamaan kaluston, joka on kulkenut vaurioradalla. Noin 70 prosenttia junakalustostamme on kulkenut vaurioituneella radalla ja tarkastaminen vie valitettavasti aikaa.

Ihmettelen kukaan ei ole kyseenalaistanut lukemaa. Siis 70 prosenttia koko VR kaukojunakalustosta ajoi tuon yhden kohdan yli Lahti-Kouvola välillä (kaksiraiteinen rataosuus). Tämä väite on hieman epäuskottava vaikka kaluston kierto varmaan nykyään tehokasta onkin.

4 tykkäystä

Tämän takia uudet sijoittajat tarvitaankin konkarien viisauksia :smiley:

3 tykkäystä

Jenkkien puolella konkarit brassailee sillä, että kuka on käärinyt isoimmat voitot. Suomessa brassaillaan sillä, kuka on kokenut isoimmat kurssilaskut, että pystyy selviämään uusista kurssilaskuista.

37 tykkäystä

Eka ja Vepu on varmaan samoilla linjoilla kanssani Kempowerin kanssa, koska tästä tykkäsivät:

39 tykkäystä

Nyt on kovaa karhuilua! Mun kevyellä pyörittelyllä saatu reilu arvo Kempowerille on haarukassa 10-15 € lähivuosien tilauskertymän ongelmien vuoksi, mutta Hyzonista viisastuneena teikäläinen on selkeästi ottanut paljon konservatiivisemman näkemyksen näihin hypeosakkeisiin. Tätä menoa Sijoittaja-Alokas on pian Karhuilija-Alokas :cowboy_hat_face:

56 tykkäystä

Jenkit kyllä kiva maa, ja täynnä kivoja ihmisiä. Mutta on siellä kyllä todella paljon näitä hullujakin. Ei näistä uutisista enää edes ylläty…

Kun pääset mun levelille, niin tuollaiset haarukat häviää ja varmuus lisääntyy. 3,92 on mielestäni reilu arvo, karhuisempaa skenaariota en uskalla kertoa.

Sunkin karhuskenaario on vissiin yksinumeroinen.

I Think Were In A Bear Market GIF - I Think Were In A Bear Market -  Discover & Share GIFs

Meidän härkäinen pörssikin on kuplassa ja kun kupla puhkeaa, niin sitten vetylatausyhtiöt tippuvat alaspäin.

image

9 tykkäystä

Äijät ei nyt muista tässä viimevuosien tärkeintä ajuria Twin Engine kohta (syksyllä) korot laskee niin ne diskontataan kurssiin korkoprosentti x10, eli 1 prosentin koronlaskulla saadaan 10% lisää osakekurssia. Tähän päälle myydään vähän sähkökaappeja ympäri maailmaa, ajellaan megatrendin päällä (Volvo sanoi että tästä tulee paras vuosi koskaan) vuosikymmenen lopulle voikin suunnitella premium sähkömersua Kempower osingoilla :relieved:

9 tykkäystä

Pahus.

Oon aina hieman karhuillut Kempowerista.

Onnittelut ensin kaikille, jotka ovat tehneet osakkeella rahaa ja on aivan mahdollista yhä tehdä.

Kurjaa karhuilla tällaisena päivänä. Sitä vain on katsonut nousua huokaillen ja nyt saa huokaista helpotuksesta, kun ei ollutkaan itse mukana.

Hieman opponoisin silti KH groupin ja Kempowerin vertailemista toisiinsa. En itse pidä yritysten liiketoimintaa samanarvoisina ja Kempowerin kasvunäkymät on yhä oikein mallikkaat. KH groupia pikkuisen epäilen.

KH group on pääomasijoitusyhtiö, joka ei omaan makuun voi ikinä olla yhtä korkeasti arvostettu, kuin omia tuotteita tuottava kasvuyhtiö, jolla on ihan omaa henkistä pääoma latauspistokkeiden muodossa.

Jonkun eQ:nki P/E on 20 ja sekin on aika kova pulju.

Vertailisin Kempoa ehkä mieluummin vaikka Harviaan, vaikka ovatkin aloina erilaisia.

Molemmilla on sama tilanne eli pyrkivät kasvamaan jenkkimarkkinoilla megatrendin siivillä ja molemmilla taitaa tehdaskin olla siellä.

En siis mitenkään laittaisi itse Kempossa kättä alle vielä, mutten itse lähtisi vertaamaan KH grouppiin. Joku KH groupin omistaja suuttuu, jos perustelen asiaa tämän syvemmin.

2 tykkäystä

Nopee korjaus, että KH Group ei ole vuoteen ollut pääomasijoitusyhtiö, vaan KH-Koneiden ympärille rakentuva monialakonserni (siksi nimenmuutos Sievi Capitalista). Noista muista liiketoiminta-alueista tullaan myös todennäköisesti irtautumaan sopivalla hetkellä. KH-Koneet sinänsä on pian taas kasvuyhtiö, kunhan rakentamisen sykli kääntyy :+1:

12 tykkäystä