Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Rohkeat vaihtaa nyt sitten jenkkiosakkeet suomalaiseen teollisuuteen. Itse en kyllä uskalla kun lehtiä lukee.

1 tykkäys

Silloinhan juuri pitäisi astua markkinalle kun vähän pelottaa ja oksennus maistuu suussa.

9 tykkäystä

2019 → foorumin kasvu ja sitten 2020–21 hulina näkyy hyvin, sitten asetuttu viestien määrässä hieman rauhallisemmalle tasolle.

Nykytila on kyllä 10x parempi kuin 2021. :smiley:

31 tykkäystä

”ostin myin juuri äsken” -ketju maaliskuussa:
IMG_5167

Mukaan vaa kyllä kyytiin mahtuu.

14 tykkäystä

Nämä Frameryn kopit ovat kyllä tarpeellinen keksintö ja miellyttäviä käyttää, mitä nyt tosin käytetyt akustointimateriaalit haisevat pahalle ja tuntuvat siltä, että niistä saattaa irrota jotain terveydellelle haitallista hengitysilmaan.

Mutta ihmettelen, jos yhdenkään tietosuojastaan huolestuneen yrityksen täysijärkinen infosec-osasto sallii tällaisen kopin lähettää tietoja käyttöasteista ym. mihinkään toimittajan ”cloudiin”. Itse en muista nähneeni näitä muiten kuin sellaisina, missä olen olettanut sähköllä toimivan vain ilmanvaihdon ja valaistuksen.

5 tykkäystä

Eihän se osake edes ole käynyt noin alhaalla tänään.

9 tykkäystä

Kyllä mulla näyttää 10,990 myös. Läpikin meni 10,995 joten ei siitä puuttunut kuin 9 välistä :face_with_spiral_eyes:

2 tykkäystä

Sijoituskästi on tehnyt mainion tviittiketjun varaston kierron merkityksestä. :slight_smile:

Hyvin yksinkertaistetusti tämä tarkoittaa, että yhtiö A on myynyt esim. 6kk aikana varastossa olleet 50 tuotetta. Saadulla rahalla on ostettu varastoon uudet 50 tuotetta, jotka on myyty seuraavan 6kk aikana jälleen eteenpäin. Lisäinvestointeja ei tarvita.

https://twitter.com/sijoituskasti/status/1772545744525738462

3 tykkäystä

Tässä totuus onnellisten, “rahaa riittää”, suomalaisten hyvinvointivaltiosta.

14 tykkäystä

Välillä jotain toiveikkaampaakin uutista joukkoon. :pray:

5 tykkäystä

Tällaista paikkaa on kyllä moni kulisseissa toivonut, varsinkin kun Inderesillä ei ole haluja perustaa ”Mestarien Loungea”.

Suomesta puuttuu moderoitu alusta mistä suodatettaisiin pois sijoittamisen puulaakisarja sijoituskeskusteluista. On hienoa ja tärkeätä että on Inderesin kaltaisia paikkoja missä eri taitotason sijoittajat keskustelevat keskenään, mutta se on monelle harrastuksen vakavammin ottavalle turhauttavaa, että vaikkapa kolmosdivarin sijoittaja joutuu yrittämään keskustelemaan seiskadivarin tasoisen sijoittajan kanssa, koska taitoerot ovat liian suuret. Missään muussa lajissa tämä ei vaan toimi näin.

Sijoittamisessa mitä paremmaksi kehityt, sitä yksinäisempää touhusta tulee kun verrokkiryhmäläisten määrä vähenee ja heihin on vaikea saada yhteyttä. Tämä taas hidastaa ja vaikeuttaa lajissa kehittymistä. Parhaat sijoituskeskustelut käydään pitkälti kahdenkeskisillä yksityisviesteillä tai ulkomaalaisten kanssa.

Mieti nyt vaikka kun yksi sijoittaja on käyttänyt 10 tuntia hurjan tarkan DCF-mallin tekemiseen ja toinen on vilkaissut parin minuutin tutkimuksella osinkoprosentin ja P/E luvun. Yritä siinä sit käydä järkevää keskustelua osakkeesta :crazy_face:

43 tykkäystä

Hatunsyöntilive enää kahden euron päässä!

37 tykkäystä

Aika järkyttävä onnettomuus tänään Baltimoressa

19 tykkäystä

Hei,

Osaisiko joku viisas siirtää kysymykseni oikeaan paikkaan, jos osake poistetaan NYSEn pörssistä ja se siirtyy OTC-markkinaan. Pääsenkö myymään kyseiset osakkeet siellä. Käytössä Nordnet

1 tykkäys

Toi rahtilaiva oli niin iso etten ensin millään huomannu sitä ees videolla. Mahottoman surullinen juttu, uhreilta ei voi välttyä. :frowning:

1 tykkäys

Näinpä. Mukava tapa heittää lusikka nurkkaan kun ajelet väsyneenä töistä kotia ja lähtee silta alta :coffin:

6 tykkäystä

Pääasiassa tähän pitää hakea vastaus välittäjältäsi ja riippuu mahdollisesti siitä mistä osakkeista on kyse. Yleisellä tasolla yleensä vastaus on “joo, mutta Kulut Voivat Yllättää jos kauppa ei onnistu automaattisesti”.

Nordnetilla on tämmöinen: OTC-osakkeet | Nordnet

1 tykkäys

Tässä myös haasteellista, että onko parempi sijoittaja se, kumpi näkee enemmän vaivaa ja hienoja malleja sijoittamisensa taustalle ja käyttää hienosti vaikeaselkoista sijoitussanastoa, vai se kumpi tekee parempaa tuottoa? :thinking: :sweat_smile:

51 tykkäystä

Mitä ihmettä,kattooko joku P/E luvunkin :flushed:

confused

56 tykkäystä

Äläpäs Eka unohda “opetusvaikutusta” tai “opetushyötyä” tai miksi sitä nyt sanotaankaan.

On ymmärtääkseni olemassa varsin vankkaakin tutkimusnäyttöä siitä, että muita opettamalla oma osaaminen kehittyy kohisten. Tämä esimerkiksi siksi, että onnistuakseen opettamaan niitä seiskadivarin puulaakipelaajia, pitää tutkia asioita ensin itse hyvin syvällisesti ja sen jälkeen kertoa kaikki ne opiskelemasi asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja senkin jälkeen vastata vielä kaikkiin mahdollisiin “tyhmiin” kysymyksiin.

Eli jos haluaa tulla todella hyväksi sijoittajaksi, niin kannattaa ottaa elämäntehtäväksi Inderesin koko yhteisön - ja erityisesti sen aloittelevan siiven - sijoitusosaamisen kehittäminen (tätähän Eka on tietysti erinomaisesti tehnytkin). :wink:

P.S. Kyllä minä olen muutamassakin eri urheilulajissa ollut peleissä tai harjoituksissa, joissa paras tekijä on ollut SM- tai jopa kovaa KV-tasoa ja heikoin osallistuja on haettu pelipaikalle osin kantamalla lähikapakan terassilta. Siinä mielessä tämä leveähkö osaamishaitari ei liene mikään sijoittamisen yksinoikeus.

75 tykkäystä