Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Juuri näin. Kun huonoina päivinä joutuu housutkin pukemaan lattialla selällään maaten, on syytä pitää homma yksinkertaisena ja vähän aikaa vievänä ilman turhia kikkailuja niin saa konseptin jota ei tarvi lähteä muutamaan joka pikku yskähtelyn kohdalla.

1 tykkäys

Aikanaan gradua tehdessä kaipailin pörssiyhtiöiden tilinpäätöksiä, listalleottoesitteistä alkaen. Yhtiöiden sijoittajasuhteista vastaavat henkilöt olivat erinomainen apu lähdemateriaalin keräämisessä, sain kaikilta vielä pystyssä olevilta yhtiöiltä vastauksen ja tarvitsemani materiaalit.

2 tykkäystä

Siis näin softaengineeritaustaisena, joskin jo kaiken osaamisen kadottaneena, en nyt vaan oikein ymmärrä tätä kohkaamista analyyseistä ja tilinpäätöksistä sun muusta päänsärkyä aiheuttavasta.

Eikös niissä Inderesin analyyseissä voisi olla vaan “Paina tästä napista tullaksesi rikkaaksi”?

2 tykkäystä

En ole vieläkään täysin vakuuttunut siitä, mitä hyötyä tavoitehinnoista on analyysipalvelun käyttäjille. Toki pankki hyötyy siitä, että ihmiset saadaan herkemmin ostamaan ja myymään osakkeita. Ehkä voin nähdä osta/myy
-suositukset käyttökelposina tiivistyksinä analyysista, mutta tavoitehinnat on kyllä minulle alan ulkopuoliselle aika käsittämätön käytäntö. Arvaillaan vuoden päähän jotain mitä ei voi ennustaa. Sentimentti lasketaan mukaan ja sitten tavoitehinnat nousee tai laskee kurssin mukana.

Eikö olisi parempi, että laadullisen analyysin lisäksi analyytikko laskee parhaimpien kykyjensä mukaan käyvän arvon ja toteaa ollaanko yli vai ali.

3 tykkäystä

Viisas sijoittaja eli @Omavaraisuushaaste eli Esa Juntunen on tehnyt jälleen erinomaisen blogitekstin, tällä kertaan sijoitusvirheistä. Nuo hänen mainitsemansa virheet ovat kovin tuttuja ja kyllä niitä on tullut tehtyä, vieläpä joitakin moneen kertaan. :smiley:

Varmaan yksi seikoista, joka tekee Esasta viisaan sijoittajan on tuo itsereflektiointi ja omista virheistä oppiminen.

Virheiden välttäminen on erityisesti nykyään itselleni entistä tärkeämpää, koska salkkuni on noin 200-kertaa arvokkaampi kuin 15 vuotta sitten, kun aloitin sijoittamisen – ja ei, kaikki nämä eurot eivät tule tuotoista. Mitkä siis ovat viisi elämäni suurinta sijoitusvirhettä tähän asti? Katsotaan ja opitaan. Senhän takia virheitä tehdään. Tässä tekstissä käynkin läpi virheitä hieman eri tavalla kuin Viisas Sijoittaja-kirjassani, jossa ne liittyivät aina jotenkin itse kirjan kappaleen aiheeseen. Tässä käymäni virheet ovat pitkälti hieman universaalimpia.

Ihan hyvinhän Esalla tuo omaisuus on kertynyt. :muscle:

25 tykkäystä

Ei aina ole näin kummallista ja kurjaa. Eihän siitä ole kauhean kauan kun jenkkien näyttäessä vihreällä valolla lupaa, täällä kauhottiin Rapalaa, Vincittiä, Solteqiä ja mitä ikinä sillä viikolla sattui listautumaankin. :sunglasses:

1 tykkäys

Tämä on todella kiinnostava äänestys, vaihtoehtoja on monia, niin siksikin olisi kiva saada vähän enemmän äänestäjiä tuonne, niin saisi tuosta äänestyksestä enemmän “irti”. :slight_smile:

Mun sarjassani on useampi mun bromance tai mancrush.

Ja missä henkilökunnan edustajat, aina saa hävetä teitä. :frowning:

4 tykkäystä

Noihin helvetinkoloihin en astu enää jalallanikaan. Mieluummin maksan sen pari-kolme kymppiä extraa per huone Scandicissa että saan nukkua yöni rauhassa.
Tämä yleisesti Ompuista. Hämeenkadun piste varmasti Tampereen meluisin paikka kesäyössä.

8 tykkäystä

Tässä olisi tällainen parin minuutin jumppa.

Normaalille keskivertotyypille se on varmasti aluksi rankka, mutta sitten suorittaa vain sen kevennetysti; käyttämällä paljon aikaa tai ottamalla vähemmän toistoja. Toisaalta on tuo urheilullisemmallekin sellainen, joka laittaa vähän puuskuttamaan, jos kuitenkin tuntuu kevyeltä, niin sitten tekee liikkeet erityisen puhtaasti ja terävästi.

Korona-aikana oli salit kiinni jossain vaiheessa, niin treenasin 6-7 kertaa vikossa kotona pääasiassa ilman mitään apujuttuja, vain kroppa oli välineenä. Tein hyvin usein ja varmaan joskus jokaisena viikonpäivänäkin treenin aluksi tuon jumpan.

Vain pari minuutin jumppa, jos ei tule pahemmin liikuttua, niin ottaa jokaisena päivänä muutaman minuutin pikkujumpat tuosta. Aika nopeasti tuossa kehittyy ja kuukauden päästä on jo ihan eri meno. :slight_smile:

19 tykkäystä

Scandicin etuohjelma antaa lisäksi rahanarvoisia etuja. Olisikohan keskimäärin joka viides yö ilmainen. Jos tarpeeksi käyttää niin saa jäsenyystasoa ylös ja lisäetuja. Minulle esimerkiksi 10 euron ruokaseteli per yö sekä ilmainen early/late checkoutti.
Hotelleina ei paras mutta minimilaatu tarpeeksi hyvä ettei tule yllätyksiä.

9 tykkäystä

Tässä näitä tavoitehintoja ja suosituksia. :cowboy_hat_face:

https://twitter.com/Quality_stocksA/status/1779757408862023694


Joskus Hyzonille joku tais antaa 31 dollaria tavoitehinnaksi ja Hyzonin osake tais siitä vajaan parin vuoden päästä käydä 50 sentissä. :smiling_face_with_tear:

8 tykkäystä

Uudet Scandicit ovat kyllä (mielestäni) todella hyviä. Helsingissä olen yöpynyt joskus Grand Centralissa ja tulipa kerran Münchenissäkin kokeiltua. Myös Marski on aika tyylikäs. Ovathan ne vanhat aika kolkkoja kuten esim. Jyväskylän keskustan :grinning: Tuo palkinto-ohjelma on hyvä!

En tiedä onko tuo ketju muodostunut yritysostoilla, koska aika eritasoista tavaraa siellä on. Palvelu on kyllä aina tiptop :+1:

4 tykkäystä

Scandic osti Suomesta joitakin vuosia sitten Cumulukset (tai ainakin osan niistä, en muista enää tarkkaan). Ei ole useinkaan erityisen vaikeaa tunnistaa hotellissa ollessaan ollaanko vanhassa Scandicissa vai vanhassa Cumuluksessa vaikka niitä onkin viime aikoina remontoitu ja uudistettu. :smiley:

7 tykkäystä

Scandic osti Restelin Cumulus-hotellit. Muutama hotelli (Pori, Kuopio ja Lahti) meni muualle kilpailusäännösten takia. Restelin omistajalla Osuuskunta Tradekalla ei ollut rahaa kunnostaa rähjäisiä hotelleja. Tradekan jäsen pääsee myös suoraan Scandicin etuohjelman kakkostasoon.

3 tykkäystä

Itsellä on paino liikkunut viime aikoina sellaisissa lukemissa, että kieltämättä jokin teollisuusvaaka voisi olla paikallaan.

16 tykkäystä

:smiley:

Mulle taas sopisi nykyään paremmin keittiövaaka.

7 tykkäystä

cum club

25 tykkäystä

Vaikka meidän Hesuli on maailman huonoimpia pörssejä, niin ei se sentään pala.

Kööpenhaminan Pörssi palaa | Uutiset | Yle

30 tykkäystä

Tätä pitää kyllä ihmetellä ja oikein kovasti. Kuka s@@tana käyttää ja maksaa tuollaisesta ruokatuotemerkin sukista ja tennareista? Tai mikä saa pitämään Hesen MAJONEESI-hupparia? https://hesekauppa.fi/

Mikä ajaa ihmisen olemaan kävelevä mainos? Joo, ymmärrän että logoja on lähes joka tuotteessa ja ylpeydellä näitä suurin osa käyttää. Billebeino-huppari tai Gant-neule, sellainen on ruotsilaivan marketista päälle saatava.
Itse koitan panostaa logottomiin laatumerkkeihin. 20 vuotta vaatejuttuja seuranneena tuntuu logojen kantaminen jotenkin älyttömältä.

15 tykkäystä

Mun mielestä taas nää menee ennemminkin vähän vastalauseena kuvailemallesi brändien palvonnalle. Voisin ihan hyvin pitää Pirkka lenkkareita Lidl sukkien ja Tokmannin t-paidan kanssa. Menisi jonkinlaisena vitsinä melkein.

36 tykkäystä