Vähän juttua sijoittajien persoonallisuustyypeistä. Tämä ei ole tieteellinen testi, mutta laajentaa kyllä näkökulmaa sijoittamiseen.
Alla suomennettu, tiivistetty ja vähän muokattu versio artikkelin mittarista.
Millainen sijoittaja olen ensisijaisesti?
- Olen rationalisti. Tutkin teoriatietoa ja pyrin mallintamaan tulevaisuutta sen pohjalta.
- Olen empiirikko. Tutkin historiallisia tosiasioita ja teen johtopäätökseni näiden pohjalta.
- Olen seuraaja. Tutkin mitä itseäni viisaammat ja menestyneemmät sijoittajat tekevät.
- Olen vaikuttaja. Pyrin vaikuttamaan päätöksilläni todellisen maailman asioihin.
Mikä on vallitsevin mielikuvani markkinoista?
- Metsästän. Käyn metsällä ja isken kiinni arvokkaaseen saaliiseen, kun onnistun sellaisen jäljittämään. Salkkuni on kuin linnani, jonka seinille on ripustettu monia muistoja metsästysretkiltäni.
- Keräilen. Poimin syötävää metsästä säilöäkseni sitä tulevan varalle. Salkkuni on kuin maakellari, jonka hyllyt notkuvat säilykepurkeista.
- Viljelen. Istutan ja kitken puutarhaani. Salkkuni on kuin monimuotoinen puutarha, joka tuottaa satoa vuodesta toiseen.
- Pelaan. Rakennan toimivan strategian instrumenttien ominaisuuksien ympärille. Salkkuni on kuin alati muuttuvat kortit korttipelissä.
Itse olin sijoittamisen aloittaessani lähimpänä seuraaja-keräilijää, mutta nykyään empiirikko-viljelijä osuu lähimmäksi.
Olisi muuten todella mielenkiintoista, jos joku tutkisi näiden lähestymistapojen yhteyttä salkun tuottoihin.
Loppuun vielä kysely:
Millainen sijoittaja olet?
- Rationalisti-Metsästäjä
- Rationalisti-Keräilijä
- Rationalisti-Puutarhuri
- Rationalisti-Pelaaja
- Empiirikko-Metsästäjä
- Empiirikko-Keräilijä
- Empiirikko-Puutarhuri
- Empiirikko-Pelaaja
- Seuraaja-Metsästäjä
- Seuraaja-Keräilijä