Sijoittamisen psykologia

Vähän juttua sijoittajien persoonallisuustyypeistä. Tämä ei ole tieteellinen testi, mutta laajentaa kyllä näkökulmaa sijoittamiseen.

Alla suomennettu, tiivistetty ja vähän muokattu versio artikkelin mittarista.

Millainen sijoittaja olen ensisijaisesti?

1. Olen rationalisti. Tutkin teoriatietoa ja pyrin mallintamaan tulevaisuutta sen pohjalta.
  2. Olen empiirikko. Tutkin historiallisia tosiasioita ja teen johtopäätökseni näiden pohjalta.
  3. Olen seuraaja. Tutkin mitä itseäni viisaammat ja menestyneemmät sijoittajat tekevät.
  4. Olen vaikuttaja. Pyrin vaikuttamaan päätöksilläni todellisen maailman asioihin.

Mikä on vallitsevin mielikuvani markkinoista?

1. Metsästän. Käyn metsällä ja isken kiinni arvokkaaseen saaliiseen, kun onnistun sellaisen jäljittämään. Salkkuni on kuin linnani, jonka seinille on ripustettu monia muistoja metsästysretkiltäni.
  2. Keräilen. Poimin syötävää metsästä säilöäkseni sitä tulevan varalle. Salkkuni on kuin maakellari, jonka hyllyt notkuvat säilykepurkeista.
  3. Viljelen. Istutan ja kitken puutarhaani. Salkkuni on kuin monimuotoinen puutarha, joka tuottaa satoa vuodesta toiseen.
  4. Pelaan. Rakennan toimivan strategian instrumenttien ominaisuuksien ympärille. Salkkuni on kuin alati muuttuvat kortit korttipelissä.

Itse olin sijoittamisen aloittaessani lähimpänä seuraaja-keräilijää, mutta nykyään empiirikko-viljelijä osuu lähimmäksi.

Olisi muuten todella mielenkiintoista, jos joku tutkisi näiden lähestymistapojen yhteyttä salkun tuottoihin.

Loppuun vielä kysely:

Millainen sijoittaja olet?

• Rationalisti-Metsästäjä
  • Rationalisti-Keräilijä
  • Rationalisti-Puutarhuri
  • Rationalisti-Pelaaja
  • Empiirikko-Metsästäjä
  • Empiirikko-Keräilijä
  • Empiirikko-Puutarhuri
  • Empiirikko-Pelaaja
  • Seuraaja-Metsästäjä
  • Seuraaja-Keräilijä