Käykäähän vastaamassa kyselyihin Sijoittamisen psykologia -ketjussa, sinne on tullut toinenkin kysely. Jos ette ole ekaankaan vastanneet, niin vastaattehan siihenkin.
Todella mielenkiintoisia kyselyitä ja tuloksia. Kannattaa käydä vastailemassa ja lukemassa.
Alla olevat linkit ovat peräkkäisiä viestejä tuossa ketjussa.
Vähän juttua sijoittajien persoonallisuustyypeistä. Tämä ei ole tieteellinen testi, mutta laajentaa kyllä näkökulmaa sijoittamiseen.
Alla suomennettu, tiivistetty ja vähän muokattu versio artikkelin mittarista.
Millainen sijoittaja olen ensisijaisesti?
Olen rationalisti. Tutkin teoriatietoa ja pyrin mallintamaan tulevaisuutta sen pohjalta.
Olen empiirikko. Tutkin historiallisia tosiasioita ja teen johtopäätökseni näiden pohjalta.
Olen seuraaja. Tutkin mitä itseäni viisaammat ja menestyneemm…
Kiitos vastanneille! Jätän kyselyn vielä auki, mutta raportoin tulokset nyt tässä vaiheessa (n=106). Alla jakaumat:
[image]
Rationalistien, empiirikkojen ja seuraajien osuudet menevät melko tasan. Yksikään vastanneista ei vastannut olevansa vaikuttaja. Ulottuvuuden voisi varmaan tiputtaa mallista pois, jos mallia haluaisi lähteä jatkokehittämään.
74 % vastaajista vastasi olevansa joko keräilijä tai puutarhuri metsästäjien ja pelaajien jäädessä vähemmistöön.
Näitä pohtiessa syntyi ajatus, et…
Riskimittarille voisi yrittää tehdä myös pienimuotoisen validoinnin. Millainen yhteys on psykologisen riskitason ja sijoittajan historiallisen vuosituoton välillä?
Määrittelen tässä yhteydessä sijoituksen kohteeksi, josta sijoittaja hakee ensisijaisesti rahallista tuottoa. Esimerkiksi omistusasunnon omistaminen ei ole sijoitus, ellei omistamisen pääasiallinen tarkoitus ole vuokrata asuntoa kannattavasti tai myydä sitä myöhemmin voitolla.
Laitoin kyselyn anonyymiksi, jotta kukaan ei jättäisi va…
Kyselyt ovat vieläkin kiinnostavampia, jos mahdollisimman moni käy vastaamassa. Hienoa työtä Loylylta!
4 tykkäystä