Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Miksi karhuilta vaaditaan aina ajoittamista? Minä ainakin karhuilen ilman tietoa aikataulusta. :wink:

1 tykkäys

Samat portaat noissa molemmissa on. Tarvitsee sille S-kaupan myymäläpäälliköllekin maksaa ja pääomaa sitoutuu kalusteisiin, varastoon jne. Jakelu- ja pääkonttoritoiminnot samoin.

Sanoin tuolla ylempänä täysin väärin; eiväthän nykyiset jäsenet altruistisia ole, koska pääsevät satasella kiinni paljon suurempaan pääomaan. Ilman sitä aiemmin kertynyttä pääomaa, toiminta ei pyörisi.

Taisi olla tästä ehkä referaattia jo palstalla muurin takaisesta jutusta, mutta avasi mielenkiintoista tietoa ketjuista.

9 tykkäystä

Tässä viimeyönä kertailin

  • Amerikassa ennätys megasupermäärä velkaa ja velkakaton nostoja + mahd. pähkähullu pressa pian
  • Euroopassa ei talouskasvua ja keskinäistä lusmuvaltioiden suhmurointia
  • Suomessa ei ainakaan kasva mikään, näkee ihan katsomalla ikkunasta ulos
  • Kiinassa Xi jong un ja taiwanin sodan uhka

Kenelläkään mitään hyviä ideoita mihin sijoittaa?

Kiinteistöprojekteja ei jasa enää enempää, ajattelin osakkeiden olevan hyvä hajautus, mutta tässä vasta ollaankin tuulten vietävänä.

Kysymys on sinänsä ihan vakava… kyllähän tuolla jotkut puhuu kelloista, viineistä, kultaharkoista ja pokemonkorteista yms. kouriintuntuvista asioista ihan vaihtoehtoina :thinking:

5 tykkäystä

Osakkeisiin ei ole koskaan hyvä aika sijoittaa. Aina on syitä myydä. Sen takia osakkeista maksetaan riskipreemio ja yliajan tuotto ollut 7% p.a

Jossain vaiheessa on vain suljettava silmät kaikelta ja uskaltaa hypätä vaikka ei näe pohjaa.

50 tykkäystä

Niin ja tuon 7% saa jo näillä kurssitasoilla osinkona monesta Helsingin pörssin osakkeesta, ajattelin mainita ennen kuin @Verneri_Pulkkinen ehtii :slight_smile:

55 tykkäystä

Homma kuumenee ja osinkovirta on väkevää ja se koukuttaa meidät :crazy_face:

25 tykkäystä

Jos uskoo, ettei nyt kannata sijoittaa Eurooppaan, Amerikkaan eikä Aasiaan, niin jäljelle jää Afrikka ja Arabian niemimaa. Siellä toimii eräs foorumin sylkykuppifirma :face_with_peeking_eye: Tecnotree. Jos firma ei ole tuttu, niin lukaise yhtiöketjun tiivistelmä ja harkitse uudelleen, olisko jokin toinen markkina sittenkin kiinnostavampi :face_with_hand_over_mouth:

14 tykkäystä

Mistä tiedät, että yhtiössä on oikeanlainen kulukulttuuri?

Kun…

Esimerkillistä toimintaa.

64 tykkäystä

Sinänsä samaa mieltä, mutta toisaala olen miettinyt että 5-6% osinkovirtaa luonnehditaan hieman liikaa valtavaksi. Jos osakkeen tuotossa luottaa pääosin osinkoon (buy and never sell) niin Hesulissa on taas yhtiöitä joiden osinkovirtaodotus on jopa 50% suurempi kuin Keskon. Termit saattaa vääristyä itse kukin päässä kun miettii 5,6% vs. 8,8% tai muuta vastaavaa. Ero on kuitenki tosi iso jos laskee osinkojen varaan.

Nykyisellään Kesko ei edes pääse Osinkopuolueen vuosijuhlaan tuulikaappia pidemmälle.

11 tykkäystä

En tarkoita kysymyksellä kyseenalaistaa @TervanKypsyttelija :n taitoja. Hän on hyvin rohkea kaveri, kun uskaltaa kertoa eriävät mielipiteensä ääneen, vaikka muut ovat eri mieltä.

Nuoruudessa minulla oli kaveri, joka oli usein väärässä kaikessa. Hän väitti mopossa olevan sähkömoottori ja muuta vastaavaa. Sitten joku aina todisti hänet vääräksi, eikä kaveri vastannut mitään, vaan alkoi inttää suoraan seuraavasta aiheesta.

Siitä lähtien tällainen raudan luja ja vankkumaton itseluottamus on kiehtonut minua.

Haluaisinkin tietää, mikä on Tervan salaisuus. Eikö hän itse usko mielipiteisiinsä niin vahvasti muut luulevat, nostaako hän vain esiin skenaarioita, jotka ovat hänenkin mielestään epätodennäköisiä vaikkakin todennäköisempiä kuin muiden mielestä vai mitä.

En oikein osannut tiedustella tästä sielunmaisemasta ja valitettavasti hätäisesti heitetty kysymykseni taisi kuulostaa vain vittuilulta😕

P.S. tästä kaveristani tuli muuten persujen kunnallispoliitikko

45 tykkäystä

Tässä se taas tuli todistettua, en tiedä ikääsi mutta kaverin inttäminen kävi kuitenkin toteen, tosin ilmeisesti vasta vuosien ellei vuosikymmenten päästä- mopoissakin on nykyään jo sähkömoottoreita.

Eli lopulta hän oli oikeassa. Tosin nykyään hän varmaan väittää Teslassa olevan diesel koneen.

2 tykkäystä

Se S-ketjun myymäläpäällikkö on duunari korkeintaan kohtuullisella kk palkalla. K-kauppias on yrittäjä joka tarvitse riskilisän, siksipä ne tienaakin miljoonaluokassa, ja se näkyy väistämättä hinnoissa.

5 tykkäystä

Nuo K-kaupat, Citymarketeista puhumattakaan, lienee niitä vähäriskisimpiä yrityksiä. Apteekit menee vielä niiden edelle.

6 tykkäystä

Kirjavinkki niille, joita kiinnostaa Suomen talouselämän lähihistoria, lähinnä 1990-luku ja miten Nalle Mandatumin kanssa järjesteli yrityskauppoja. Olen kuunnellut kirjan lähes loppuun. Mielestäni kirjan antia yrityskauppojen taustojen lisäksi ovat myös em. sivujuonteena olevat henkilökuvaukset, yrittäjäsuvut ja muu maailmanmeno tuona vuosikymmenenä ja se, mitä neuvotteluhuoneissa supateltiin.

23 tykkäystä

Osinkotuotto on tietysti yksi asia johon voi kiinnittää huomiota, mutta alleviivaisin, että Keskon osake on noin 17 euroa ja Nordean on noin 10,8 euroa eli Nordea on merkittävästi halvempi. Mandatum on kuitenkin ainoastaan 3,8 euroa ja niitä saa jo aika monta yhden Keskon hinnalla. Kesko näyttäytyy aika kalliina tällähetkellä. Kesko on ollut halpa vuonna 2000 jolloin sitä sai hyvin halvalla eli kahdella eurolla.

25 tykkäystä

Juurikin tämä ilmiö tekee suomalaisista osuuskunnista YKSISARVISIA eli sijoittamalla niiden osuuspääomaan kymmenkertaistaa sijoituksensa arvon.

Yleensä sijoituksen arvon kymmenkertaistuminen tapahtuu jo sijoitushetkellä, kun pääsee omistamaan jo kertynyttä pääomaa. Vuosittaiset voitonpalautukset (usein 15 - 30 %) sekä jäsenalennukset, bonukset ym. tulevat vielä kaupan päälle.

2 tykkäystä

Sammosta saanut tänä vuonna vissiin 2,65€ osinkoa, mutta jos splitattaisiin neljään osaan, niin osinko tippuisi alle euroon. Ei siis yllätä, että osinkojen päälle ymmärtävä ei lämpene ajatukselle splittaamisesta, kun osinko pienenee.

12 tykkäystä

Mitäs he**ettiä minä juuri luin :thinking:

47 tykkäystä

There are two kind of people. Those that love dividends and those who understand them.

14 tykkäystä