Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Testaapa Nordqvistin Reko. Juurikin ystävän sanoin: “ennemmin vähän hyvää kuin paljon pahaa”. Ulkomuistista S-hinta 6,50 € ja K-hinta 6,90 €.

10 tykkäystä

Löfsbergin Kharisma.

10 tykkäystä

Tuohan on loistava tapa pihin miehen säästää kuluissa, tarjoa kahvia joka ei käy kaupaksi :wink:

No leikki leikkinä, ehkä läheisten viihtyvyys ei ole asia, josta kannattaisi ehdoin tahdoin pihistellä.

4 tykkäystä

Jos pennissä on miljoonan alku niin sentissä on tuhannen kilometrin alku? Ei jotenkin kuulosta yhtä nasevalta.

4 tykkäystä

Millissä on sentin alku?

16 tykkäystä

Pysyttelin alkuperäisessä kun nämä eivät oikein sovi nykyaikastettaviksi. Vai miltä kuulostaisi: Olen tarkan 16,18 sentin mies (syöttö suoraan @RimaPoika n lapaan :wink: )

2 tykkäystä

Tai kun monesti kuullaan sanottavan että:
“5,94573 markkaa on kova konsultti”

4 tykkäystä

Hupsista, jossain excel-kaavassa olikin ollut pilkku väärässä kohtaa…

7 tykkäystä

Joo, leikki leikkinä. :slight_smile:

Ostan itselleni lähinnä halpakahveja ja kyl jotkut läheiset juo kans niitä niin heille tarjoan myös, mutta sitten joillekin kavereille tai muuten vieraammille ihmisille tarjoan parempaa kahvia sitten. Perheessämme vietetään hyvin perinteistä joulua, vaikka ei mitään toivoisikaan niin lahjoja tulee niin olen sitten pyytänyt parempia kahveja joululahjaks. Politiikka on se, että halpoja juon lähinnä ite ja ehkä niille tutuille tarjoan, jotka käy usein ja niitä kans juovat.

Olen tosin tarjonnut joskus jollekin ystävälle, niin on naureskellen juonut, mutta olen sitten pyrkinyt jatkossa tarjoamaan hänelle parempaa kahvia. Ettei hänen tartte santsikupin sijaan ottaa vettä tai tarjoutua ottamaan vettä tai teetä. :smiley: Sekin on ollut huomaamaton vinkki joltain, kun on tuonut parempaa kahvia.


Mitä tulee rahan käyttämiseen, niin jos unohdetaan pakolliset menot ja mietitään, mitä käytän itseeni sellaista, mikä ei ole pakollista esim. herkut, oluet kaverin kanssa, ulkona syöminen kavereiden kanssa, uudet housut jne. Niin ei-pakollisiin menoihin menee ehkä noin kolmasosan siitä, mitä laitan läheisten ja ystävien lahjoihin sekä hyväntekeväisyyteen tai muiden ihmisten auttamiseen.

No en silti laita mitään todella valtavia summia noin yleisesti ottaen lahjoihin tai hyväntekeväisyyteen, mutta olen kanssasi samaa mieltä ettei läheisten viihtyvyydestä saa pihistellä. Puhumattakaan siitä, että ostetaan itselle kaikenlaista ja lapset elää puutteessa, “kun ei ole rahaa”. :smiley:

7 tykkäystä

Eipäs unohdeta inflaatiota. Esim.
Vuoden 1860 markka vastaa vuoden 2022 5,65 €:a.
Vuoden 1900 markka vastaa vuoden 2022 5,12 €:a.
Vuoden 1920 markka vastaa vuoden 2022 0,47 €:a.
Vuoden 1944 markka vastaa vuoden 2022 0,20 €:a.
Vuoden 1960 markka vastaa vuoden 2022 0,03 €:a.
Vuoden 1963 markka vastaa vuoden 2022 2,31 €:a.
Vuoden 1974 markka vastaa vuoden 2022 1,09 €:a.
Vuoden 1975 markka vastaa vuoden 2022 0,93 €:a.
Vuoden 2001 markka vastaa vuoden 2022 0,24 €:a.

Vuoden 2023 inflaatiokorjaukset saadaan vasta tammikuussa 2024, tai ainakin arvio. Markka-aika päättyi vuoteen 2001. Aika kova saa seuraavan kahden viikon inflaatio olla, jotta markan viimeisin noteeraus olisi 0,1618 nykyeuroa. :sunglasses:

Kesän 1975 markka vastaa nykyeuroa, tai siis syksyn, kun vuoden 2023 inflaatio huomioidaan.

Lähde:
Rahanarvonmuunnin | Tilastokeskus

6 tykkäystä

Älä lähde suodatinmyrkyn tielle. Osta mutteripannu. Bialettin mokapannu ei paljon Breville Barista Express Impress vierellä kalpene, varsinkin kun hankkii kunnon pavut Kaffa Roasteryltä.

E: @Elias8 se on juuri noin kuin sanoit ja vaaleapaahtoisessa kahvin kofeiini pitoisuus on korkeampi kuin tummapaahtoisen. Sen takia lisäämällä juhlapaskan sahanpuruja keittimeen ei lisää kahvin vahvuutta vaan kitkeryyttä.

13 tykkäystä

Tarvittaisiin päinvastoin kovaa deflaatiota. Inflaatio nostaa tuota lukua.

Ääni mutteripannulle. Löytyy. Sillä saa kyllä hyvät kahvit.

4 tykkäystä

Suodatinkahvistakin saa enemmän irti, jos investoi kahvimyllyyn ja jauhaa pavut erikseen vasta ennen kahvinkeittoa. Mokkapannulla keitety kahvi on kyllä hyvää ja liian usein tulee tehtyä suodatinkeittimellä.

Monelle tulee yllätyksenä, että suodatinkahvi on kofeiinipitoisempaa verrattuna esimerkiksi espressoon. Kofeiini on vesiliukoista ja mitä enemmän vettä kahvipurujen läpi virtaa, sitä enemmän kahvissa on kofeiinia.

5 tykkäystä

Mitkäs markkinat ne sellaiset ovat? :thinking:
Onkos Hesulia voi pahalta haisevaa mörnimistä?? :face_with_hand_over_mouth: :smiling_face:

2 tykkäystä

Monesti ihmiset luulevat että laadukas keitin keittää paremmat kahvit kuin halppis keitin mutta näin ei ole. On aivan sama maksaako keitin 20e vai 200e kahvin maku ei siitä muutu.

7 tykkäystä

Siinä on vaaransa, voi astua kaltevalle pinnalle. Voi vaikka päätyä johonkin näistä:

https://www.bezzera.it/en/machines#semi-professional

2 tykkäystä

Tämä voisi olla hauskaa ellei olisi oikeasti tapahtunut tänään.
Menin poistamaan varastetuksi ilmoittamaani mönkijää rekisteristä, jotta pääsisin vakuutusmaksuista eroon. Virkailija ilmoitti minulle vakavalla naamalla, että minun pitäisi palauttaa heille rekisterikilvet🙄

66 tykkäystä

Stressaavan se, jos siihen ei ole varaa…joillain nimittäin on, enkä tarkoita itseäni. Kateuskin voi kuulemma olla stressaavaa.

Cannot be unseen

5 tykkäystä