Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Kukin tyylillään

Kummeli - Kinnulan Veljekset - Kahvi - YouTube

5 tykkäystä

prosentti yksikön tullut onneksi alas. kas kun keltaista lehdistöä ei tämä kiinnosta. jotain hyvääkin voisi joskus julkaista.

2 tykkäystä

Espressossa ja mutterikahvissa on enempi kolesterolia, kun ei ole paperia suodattamassa. Tosin olen nähnyt mutterissa käytettävän myös suodatinpaperia

Espressopavuksi suosittelen Espresso Housen Singature espressoa. Kilohinta on noin 24€ ja ainakaan Cittareista/Prismoista ei tuohon hintaluokkaan mielestäni parempaa saa. Olen niitä kokeillut aika paljon.

Tuon DCA:n ja jenkkien komission päätöksen kunniaksi vois tänään vaikka korkata konjakkipullon. Jotenkin tuntuu että ollaan turvassa. Huhheijaa!

Kun kesällä vertailin automaattisia bean-to-cup-koneita, moni arvostelija sanoi että ota laadukkaan merkin halvin malli. Kalliimmissa on sama kahvintekokoneisto ja tekee samanlaatuista kahvia, lisähinta tulee lisähärpäkkeistä (maidonvaahdotus, käyttöliittymä).

Samaan olen minäkin päätynyt. Mutta kannattaa hakea Citymarketista, sieltä saa yleensä n. kuukauden vanhaa paahtoa (ja on ainoa espressopapu siellä, josta säännöllisesti on tuoretta paahtoa myynnissä, mitä olen itse seurannut). Espresso Housen hyllyssä on yleensä ollut vuoden vanhaa :frowning:

1 tykkäys

Aeropress, veljet! :pinched_fingers:

5 tykkäystä

Anna kahvipuuhastelijoiden puuhastella, tehdään me sitä oikeasti hyvää kahvia :fist_right:t4::wink:

2 tykkäystä

Ja mitä nyt tuossakin kalliissa koneessa esim. maidonvaahdotus on ihan turha, kun ei sillä oikeasti kuitenkaan saa mitään kahvilan tasoista lopputulosta. Eikä sen maidon kanssa jaksa värkätä arjessa. Tuon koneiston ylläpito ja putsaaminen on muutenkin melko rasittavaa hommaa. Monesti mainittu mutteripannu kuulostaa mukavan simppeliltä ratkaisulta :slight_smile:

20 days in Mariupol

Linkataan dokumentti tännekin, Venäjän aggressiot-ketjussa tästä oli jo juttua. Todella vahva suositus, täydet 5/5. Ei tosin herkimmille katsojille, materiaali on todella rajua ja surullista. On pysäyttävää nähdä alunperin lähes puolen miljoonan asukkaan kaupungin raunioituminen puolentoista tunnin aikana. Dokumentissa pääsee näkemään maailmalle levinneiden surullisenkuuluisien uutiskuvien taakse, joten täyttyvät joukkohaudat, asukkaiden epätoivo ja pommitettu synnytyssairaala tulevat valitettavan tutuiksi.

Kerrankin voi antaa ison kiitoksen Ylelle, dokumentti näyttää vieläpä olevan katsottavissa kahden vuoden ajan. Toivottavasti mahdollisimman moni katsoo tämän ja jakaa myös eteenpäin. Elokuva dokumentoi Venäjän hyökkäyksen 20 ensimmäistä päivää Mariupolin sisältä AP:n toimittajien kuvaamana, jotka olivat viimeiset kaupunkiin jääneet kansainväliset toimittajat.

Mariupolin katkenneet netti- ja viestintäyhteydet tekivät pelkästä kuvamateriaalin julkaisusta haastavaa, eikä toimittajien, kaluston ja viimeisten materiaalien salakuljetus lopulta ulos venäläisten saartamasta kaupungista ollut sekään helppoa. Koko materiaali on taitavasti ja laadukkaasti kuvattu myös teknisesti, eikä sisällä juurikaan heiluvaa kännykkäkuvaa. Suosittelen katsomaan mahdollisimman suurelta ruudulta ja hyvällä äänentoistolla.

20 päivää etenevät kronologisesti ja lähestyvät venäläisjoukot luovat painostavan tunnelman koko dokumentille. Värit ja toivo vähenevät dokumentin edetessä, kun aiemmin kaunis merenrantakaupunki samalla raunioituu. Loppua kohti voimistuva tulitus, paineaalloista helisevät ikkunat, kaduille valuvat tankit ja pommitusten vaihtuminen kaupunkisodaksi tuovat Mariupolin tapahtumat todella lähelle.

40 tykkäystä

Tuon kommentin luettuani lisään selkeästi varovaisuuteni tasoa osakkeeseen liittyen. Nyt jäljellä enää seurantapositio. Seuraava tavoitteeni on ymmärtää yhtiön riskejä, ja ostaa, kun hinta on jälleen “sopiva”. :slight_smile:

1 tykkäys

Aamulla radiossa haastateltiin naista, joka kertoi menevänsä kaverin kanssa päiväreissulle itäpuolelle. Tarkoituksena oli viiden aikaan olla takaisin raja-asemalla tms.

Noh nyt hybridikeinot taitavat tuoda pientä jännäkakkaa palaajille. Onnea matkaan!

16 tykkäystä

Nopeassa nousussa on se paha puoli, että pää ei meinaa kestää. Koko ajan takaraivossa ajatus, että kohta tullaan taas 10% takaisinpäin ja pitäisi myydä kaikki jonkinlaiseen yolo-swing-treidiin tai ottaa shorttia ainakin.

13 tykkäystä

Joo just näin. Kuvatulla tavalla toimimalla olen saanut olla nauttimatta tähtitieteellisistä tuotoista tänä vuonna :smiling_face_with_three_hearts:

15 tykkäystä

Suosittelen lopettamaan kokonaan kahvin. Huomaat pian kuinka elämä hymyilee ilman huumettakin.

5 tykkäystä

Minä taas suosittelen pikakahvia, siinä ei ole kolestrolia ja se on vatsaystävällistä.

1 tykkäys

SSH:n suurimmista omistajista semmonen huomio (kun en uskalla kirjoittaa SSH-yhtiöketjuun, sillä minut poltettaisiin vääräuskoisena) notta Timo Syrjälä, kultaisen tatsin omaava suursijoittaja on puskenut lappua ulos marraskuussa reilut 100K ja on kirjattu SSH:n 2022 vuosikertomuksessa virheellisesti vain 1.31% omistusosuudella kun todellisuudessa omistus on vähintään about 7% mutta joo, tuo puuttuva osuus on hallintarekkarissa jossain veroystävällisemmässä maassa…vittuakos tässä avaudun kun ketään ei kuitenkaan kiinnosta. No, olen henkinen itsensäpaljastaja ja jos omistaisin isomman varustuksen olisin jo varmaan kykkinyt puskissa uhrejani vaanien, nyt joudutte tyytymään pieneen paljastukseen :see_no_evil:

Edit: Tässä ote KL:n artikkelista maaliskuulta 2018, jossa kommentoidaan toisen kultakäden, Markku Kaloniemen ilmestymistä suurimpien omistajien listalle helmikuussa (poistui listalta vuoden kuluttua myös helmikuussa) ja tämä nyt lähinnä kuittina itselleni kun tykkään seurata omistajalistauksien muutoksia, vaikka en kyllä yleensä peesaa ketään, satunnaisesti kylläkin pienillä määrillä.

»Tämä päivä olikin jonkinlainen työvoitto SSH:n osakkeisiin eilen tarttuneelle sijoittajalle, joka jaksaa kuukaudesta toiseen käydä yhtiöiden omistajaluetteloita lävitse ja käyttää niistä välittyvää tietoa yhtenä nyrkkisääntönään sijoittamisessa.

Muiden sijoittajien sen sijaan täytyy alkaa petrata, mikäli omistajaluetteloissa tapahtuvilla muutoksilla on heidän mielestään väliä yhtiön osakkeen arvoon. Yhtä kaikki kollektiivinen ahkeruus lisäisi Helsingin pörssin tehokkuutta erityisesti pienyhtiöiden osakkeiden markkinapaikkana.«

Laitetaan nyt vielä nippelitietona Timo Syrjälästä (ketä mahdollisesti kiinnostaa), että ilmestyi suurimpien listalle 2013/05 via Maijos (ilmeisesti Stone-rahojaan sijoitellen, nappasi siitä 20M potin taskurahaa samassa kuussa), asia epäselvä milloin kastanut varpaansa SSH-kaislikkoon, koska omisti reilut 11K kun nousi listalle.

9 tykkäystä

Olet varmaan täysin oikeassa ja aivan hyvin voisi vaihtaa takaisin vihreän teen juontiin. Elämä ennen kahvia oli seesteisempää.

1 tykkäys

Eikä tule jätettä, kun kaikki kipataan kitusiin.

1 tykkäys

Kaikkien, siis ihan kaikkien eurooppalaisten ja etenkin päättäjien tulisi katsoa tämä. Ei mikään hyvän mielen kevyt perjantaileffa, muutama lapsia koskeva kohtaus sai tuntemaan sellaista vihaa, että vaikea edes kuvailla ja minulla ei ole edes omia lapsia.

5 tykkäystä