Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Satojen tuhansien omakotitalo muuttotappiokunnassa ei ole hyvä sijoitus.
Pieni mummonmökki isolla nurmikolla olisi hauska projekti. Tai miksei vaan ympäri vuoden asuttava mökki hyvältä paikkaa jos haluaa laittaa paljon rahaa kiinni?

Sama täällä, kiitorata paistaa keskeltä, pitää käyttää hattua kesällä ettei päänahka pala.

Italialainen duunikaveri kävi kans jossain Turkissa ottamassa hiussiirrännäisiä ja siitä hehkutti jatkuvasti.
Itse laitan mieluummin nekin rahat pörssiin.

6 tykkäystä

Minä olen huomannut että Hesuliin sijoittamalla lähinnä lähtee hiuksia päästä. Ei auta kaljuuntumiseen.

66 tykkäystä

Älkää nyt muut puolijohteisiin sijoittaneet säikähtäkö, mutta ilmeisesti Google Financen tekoälyn ennustuskyky on tehnyt läpimurron ja valitettavasti se näkee puolijohdesupersyklin olevan ohi?

(manipuloimaton kuvakaappaus). Pitääkö olla huolissaan?

2 tykkäystä

Tuskin sentään. :grimacing:

4 tykkäystä

Mitähän tapahtuu Nvidialle sitten kun koronlaskut (ja hype) vasta alkaa… Ei kai mikään voi nousta loputtomiin, eihän. :grinning:

2 tykkäystä

Tanskassa indeksitasolla normipäivä.
(Tarjous ei koske hesulisijoittajia)

28 tykkäystä

Valintojen maailma se tosiaan on: Tonni kuussa autoon vai sama raha pörssiin. 25 vuoden päästä toinen vaihtoehto tuottaa kasan romurautaa ja toinen miljoonan euron osakesalkun. Kunhan ei, luoja paratkoon, Pölhexiin laita rahojaan.

Kuuntelin juuri Jari Sarasvuon haastattelun Sijoitusovi-podcastissa. Siinä hän tuo esiin, että mitä tärkeämmästä valinnasta ihmisen elämässä on kyse sitä tunneperäisemmin valinta tehdään. Jotain kerpeleen jääkaappeja selaillaan päivätolkulla ennen kuin tehdään “optimaalinen” valinta rationaalisesti jokainen yksityiskohta analysoiden, mutta kumppani ja kämppä valitaan 5 minuutissa tunteella, kun se on niin ihana.

Omakotitalo muuttotappiokunnassa on katastrofaalinen valinta. Äitini valitsi samoin, en kyennyt estämään häntä. Pallo on todennäköisesti nilkassa lopun elämää. Unohdetaan se, että ei olla ikuisesti nuoria ja energisiä ja valmiita tekemään 2 tuntia päivässä lumitöitä, vaan jossain kohtaa betoniviidakko alkaa todennäköisesti jälleen houkuttaa aika paljon. Silloin kuolleen pikkupitäjän omakotitalosta ei pääsekään enää eroon tai jos pääsee, niin joutuu myymään pilkkahintaan. Varallisuus on palanut matkalla ja muutto lähiöön vuokralle 2h+k on edessä.

Eräs sukulainen totesi osuvasti, että vanhana jalkojen alle tarvitsee asfalttia. Liikuntakyky voi oikeasti joskus romahtaa niin, että palveluiden etäisyys muuttuu tärkeäksi asiaksi.

*Edit. Olen tullut johtopäätökseen, että on olemassa paljon ihmisiä, joilla ei ole alkeellisinta kykyä tai kiinnostusta pitää raha-asioistaan huolta. Nämä tarvitsisivat jonkinlaisen taloudellisen edunvalvojan. Ihminen voi olla vaikka miten fiksu muissa asioissa, mutta tietynlainen matemaattis-numeraalinen ajattelu puuttuu joiltain täysin.

19 tykkäystä

Hessuli sijoittajien ei tarvitse tuhlata rahaa shampooseen. :ok_hand:

25 tykkäystä

Olen eroperheen lapsi. Kun vanhempani viimein erosivat, tuli minun ja sisarusteni elämästä parempi ja välimme vanhempiimme paranivat hurjasti ja ensimmäistä kertaa näimme vanhempamme onnellisina. Just saying.

43 tykkäystä

Olen eroperheen lapsi. Ensimmäisen kerran tajusin, että jotain on pielessä, kun vanhemmat kertoivat eroavansa. Olin muistaakseni 15 vuotta vanha. Siitä seurasi minulle henkisesti raskaat ajat, kävin nuorisopsykiatrisellakin.

En toki tiedä, miten olisi käynyt jos vanhempani olisivat pysyneet yhdessä.

17 tykkäystä

“Olen lasten takia roikkunut”. Tätä tuntuu olevan omassakin tuttavapiirissäni ilmassa. Heitetään oma lyhyt elämä hukkaan ja takutaan vaikka koko ajan on paha olla. Jokainen tietenkin voi tehdä miten tykkää mutta katumus lienee selviö sitten kun viimein ratkaisun tekee. Huomaa parhaiden vuosiensa menneen huis hais…
Eikä niitä saa takaisin.

9 tykkäystä

Liitossa “sinnittely” on lapsille monessakin tapauksessa eroa parempi vaihtoehto mikäli muuten vain tulee toimeen saman katon alla. Tuostakin on tutkimuksia tehty ja lopputulemana esimerkiksi tytöillä puberteetti aikaistuu ja myöhemmässä elämässä voi olla paljonkin tunne-elämän häiriöitä. Pojat kuolevat nuorempana ja sairastelevat enemmän

Sama se mitä tekee mikäli ei vastuita ole, mutta aika monesti elämässä on muutakin kuin minäminäminäminä.

34 tykkäystä

Jos tuntuu että keskusteluissa ei viesti mene toivotulla tavalla perille tai että toinen (tai molemmat) pahoittaa keskustelussa herkästi mielensä, niin suosittelen lämpimästi käymään tämän keskustelun parisuhdeterapiassa. Neutraali ammattilainen mukaan ohjaamaan keskustelua, niin todennäköisyys toisen näkökulmien ja ajatusten ymmärtämiselle kasvaa huomattavasti. Taustalta saattaa löytyä yllättäviäkin asioita, mitkä ehkä avaavat myös niitä puolison ajatuskeloja.

21 tykkäystä

Vastuunpakoilua kuvitella, että et olisi omien päätöstesi takana.

9 tykkäystä

Hauska GMO:n artikkeli vuodelta 2005, miten arvosijoittaminen on tietysti ylivoimainen tyyli, mutta seuraavat pari vuotta arvo saattaa jäädä kasvulle.

Tulikin seuraavat 20 vuotta aliperformanssia…

16 tykkäystä

Peter Lynch taisi sanoa samaa osakkeista.

Kun mennään ostamaan telkkari, luetaan 20 eri arvostelua ja käydään useassa liikkeessä kyselemässä tarjousta. Seuraavana päivänä laitetaan 5000 euroa kiinni osakkeeseen, mitä kaveri hehkutti aamulla junassa.

42 tykkäystä

Onpa hienoa olla tänä historiallisena päivänä Tukholmassa. Harmi vaan, kun eihän täällä ole yhtään karnevaalimeininki. Ei liput liehu. Johtuu varmaan terrorismin pelosta? Pyydettiinhän aiemmin lippujen jättämistä kotiin myös urheilutapahtumissa.

Sittenkin - tervetuloa Natoon, Ruotsi! Heja Sverige!

2 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas versio on paljon hauskempi. Verrataan kaurahiutaleita useista eri liikkeistä. Valitaan halvin ja vuosisäästöä 7 euroa. Sitten ostetaan huipulta Hyzonia kuukausipalkalla.

101 tykkäystä

Jollekin se omakotitalo maaseudun rauhassa voi tarjota varallisuutta suurempaa onnea. Elämä on elämistä varten, ei varallisuuden keräämistä varten.

57 tykkäystä