Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Onko Ruotsiin hyökännyt alienit vai miksi minun salkussa näyttää siltä.

11 tykkäystä

En nyt millään halua arvostella toisten tekemisiä, mutta en ole ikinä oikein osannut ymmärtää tahoja, jotka sitoutuvat parisuhteeseen ja tuntuvat olevan mustasukkaisempia rahoistaan kuin puolisostaan.

Siis eihän tämä avioehtoa sulje pois, joka on ihan hyvä olla. Myös jos ollaan toisella kierroksella ja sattuu olemaan lapsia kummaltakin puolen

Mutta silti lasketaan euroja ja kytätään, että olethan varmasti nyt maksanut osasi. Olen jopa kuullut tapauksista, jossa toinen puolisko lähtee matkalle ja toinen ei, kun ei käynyt reissun hinta budjettiin

39 tykkäystä

Viime viikolla tuli itselleni jo toinen takaisinperintälasku opintotuista kelalta. Lukion aikana tulot olleet reilusti yli sallittavien rajojen osakkeiden luovutusvoittojen takia, vaikka teinkin paljon veromyyntejä tähän aikaan.

Lueskelin kuitenkin että myös muilla ollut samoja takaisinperintöjä juuri myyntivoittojen takia. Kelan mukaan luovutustappioita ei oteta ollenkaan näissä huomioon. Aika ikävä tilanne sinäänsä.

Kettuunnuin tästä kuitenkin hieman, joten tein nyt hieman taustatyotä, jolla saan ainakin osan takaisinperinnästä ikäänkuin kuitattua. Minulle on siis maksettu perhe-eläkettä 18 ikävuoteen asti ihan asianmukaisesti eli vuoteen 2021 saakka. 01.01.2022 on kuitenkin astunut uusi laki voimaan, jonka mukaan perhe eläkettä maksetaan 20 ikävuoteen asti.

Tänään päätin siis laittaa jälkikäteen hakemuksen eläkkeestä ajalta 01.01.2022-24.02.2023 (jolloin siis täytin 20). Mietin tässä että mahtaakohan asia mennä läpi ilman sen kummempia vääntöjä?

Markkina on alkanut hinnoittelemaan sodan uhkaa myös Ruotsiin. Epäilevät varmaan, että ryssää ei saataisi pysäytettyä Suomeen, koska täällä mennään kumminkin lakkoon tosipaikan tullen.

Onko sulla jäänyt Top Picks -tilaus uusimatta vai unohtuiko peesata ajoissa, jolloin laatufirmat siirtyivät luontevasti pitkään salkkuun?

9 tykkäystä

Rohkeaa tekstiä. Minusta nämä asiat (eron ajattelu, pettymys puolison pakottamiin valintoihin) kannattaa puhua puolisosi kanssa halki mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Oman kokemukseni mukaan puolisosi saattaa ihan vilpittömästi ajatella asuinpaikan ja mökin olevan isoja ja tärkeitä asioita koko perheelle. Jos tätä jatkuu vaikkapa 15 vuotta on vahinko sitten todella suurta, jos käykin ilmi ettei hänen puolisonsa ole missään vaiheessa nauttinut tai sitoutunut perheen elämän valintoihin, vaikka ne miten ovat sinulle pakotettuja.

31 tykkäystä

Ja kun ei siinä parisuhteessa ole pakko olla. Eikä oikeastaan ole oikein järkeäkään, jos noin isoja eroavaisuuksia. Ei se lapsillekaan kivaa ole, että toinen vaan raahautuu paikalle, koska muuten toinen suuttuisi. Ero voi jopa lähentää lapsia ja vanhempia, kun jää enemmän aikaa puuhata asioita molempien kanssa. Ja voi tehdä juuri niitä asioita mistä juuri sen vanhemman kanssa tykkää.

Enkä tässä nyt millään tavalla puhu ylläolevan nimimerkin tilanteeesa, vaan ihan yleisesti. Miksi viettää 15vuotta parisuhteessa, jos ei oikeasti siitä nauti. Puhutaan kuitenkin tärkeimmästä ihmisestä, niin kannattaa myös semmoinen “valita”. Kompromissejä tietenkin pitää välillä tehdä, mutta ei nyt kaikkeen tarvitse suostua.

23 tykkäystä

Keskustelu foorumeilla ja mediassa helposti kärjistyy. On kuitenkin niin että raha on tavalla tai toisella ihan valtavan tärkeä asia maailmassa ja tuntuu että harmillisen harva tunnustaa tai edes tunnistaa sen saati puhuu asiasta avoimesti parisuhteessa jonka pääasiallinen tarkoitus on ihan muualla.

Mielestäni ihmisten pitäisi puhua raha-asioista rohkeammin ja avoimemmin myös parisuhteissa eikä pitää asiaa tabuna. Ja sitten jos keskustelee eikä siitä löydy yhteistä suuntaa niin onhan se iso ongelma. :thinking:

5 tykkäystä

Ihan virhetietojen oikaisemiseksi niin avopuolison asemaa on parannettu ja aika monessa tapauksessa tällä on oikeutus tasinkoon tai jonkinlaiseen hyvitykseen mahdollisen eron koittaessa. Erityisesti pätee silloin jos liitto kestänyt pitkään ja löytyy lapsia

2 tykkäystä

Juha Varis ja liiketoiminnan myymisen taito :slight_smile:

2 tykkäystä

Minun oli ihan pakko piilottaa adblockilla koko boksi. Minun pää ei myöskään yhtään kestä sitä menoa mitä sieltä löytyy :smiley:

3 tykkäystä

Itsekin olen siinä käsityksessä että vaikka avoparin toisella puoliskolla olisi omistus asunto kokonaan hänen nimissään, voidaan katsoa myös toisen puoliskon omistavan siitä osan jos hän on käytännössä hoitanut osan sen kuluista tai itse velasta.

Ja taas kääntäen, jos ei ole osallistunut asumiskuluihin mitenkään, voidaanko katsoa että asunnon omistaja olisi oikeutettu vaikka korko- ja ylläpitokulujen perimiseen (ex)kumppaniltaan?

Lisätään vielä ettei eloon jääneen vähävaraisemman puolison ole mikään pakko vaatia tasinkoa.

2 tykkäystä

Koitin vielä hieman parempaa hintaa ja loputhan kaikki sitten arvaakin.

2 tykkäystä

Ei kait :person_shrugging: en ole ainakaan huomannut :roll_eyes:
Screenshot_20240307-153445~2

3 tykkäystä

Ensinnäkin ihan loistava paikka kun tarvitsee vielä Nordnet tunnukset, että näkee enemmän juttuja.
Olen twitterissä törmännyt tähän ruotsalaisten firmojen kohdalla, kun joku on kysynyt mistä löytäisi lisätietoa yrityksestä.

Ps: Duunia olisi Inderesille :wink:

8 tykkäystä

Kurssimuutosketjussa on hämmästelty Kempowerin tämänpäiväistä kurssinousua. Nousun syynähän tuskin on tämänpäiväinen tiedote yhtiön latausratkaisujen elinkaariarvioinnista. Tulin siihen tulokseen, että tiedotteen asiasisällön sijaan markkinavoimat hellytti tämä tiedotteen kuvituksesta bongaamani söpö lunnikuosinen tuotepakkaus:

https://investors.kempower.com/fi/releases/kempower-julkaisi-ensimmaista-kertaa-kattavan-elinkaariarvioinnin-kempower-satellite-ja-kempower-power-unit-latausratkaisuista/

10 tykkäystä

Kun tietää Etelä-Euroopassa oikeat mestat turistirysien ulkopuolella, joissa paikalliset käy, niin saa ison oluen 1-2 eurolla ja ison erikoiskahvin samaisella 1-2 eurolla ja kolmioleivän 2 eurolla. Meet Suomessa johonkin Espresso Houseen, niin iso erikoiskahvi 8€ ja leipä 7€ eli yhteensä 15€ (vrt. 3-4€).

Oluen saa täällä jossain räkälässä sentään vielä 6 eurolla, mutta sekin on hanatuote, kun noissa maissa se usein on pullo-olut. Ei sitä voi oikein käsittää, itse tuote (olut) ei maksa yhtään mitään, joten kai tuo on henkilöstökulua ja tilavuokraa kaikki.

Pölhölässä rahat viedään sekä pörssissä että ruokaostoksilla.

32 tykkäystä

Tästä saa vaikutelman että puolisosi etsi kotia ja sinä taloa. Myös sijoitushorisontit vaikuttaisivat molemmissa tapauksissa eriävän. Kodista ja lapsista ei todellakaan saa helposti sijoitettuja euroja takaisin ja monet kertovat että turskaa vain tulee lompakkoon. Lähdin itsekin tälle omaa pääomaa tuhoavalle väestönkehitystielle ja nyt menee rahaa sekä kotiin että vaippoihin. Kannattaa kuitenkin jo mahdollisesti ennen lasten aikuistumista puhua näistä asioista ja eriävistä toiveista ja tavoitteista. Sekä molempien reflektoida omia argumentteja ja odotuksia vastapuolesta

Tämä ei ole sijoitussuositus, mutta keskustelusuositus. Ja varmasti olette keskustelleetkin. :slight_smile:

34 tykkäystä

Hep, minä :raised_hand:

Olen keski-ikäinen, -luokkainen, pituinen, -painoinen ja ties mitä. Hämmästyttävän keskimääräinen tallaaja.

11 tykkäystä

Minäpä olen vielä keskeltä päätä kaljuuntumassa :sob::joy:

Kerran yksi turkkilainen työkaveri kovasti kehui hänen silloin tulevassa ollutta hiustensiirtomatkaa Turkkiin ja totesti ”sopisi varmaan sinullekin”.

Ihmeellistä kyllä, turhamainen luonteeni huomioonottaen, mutta oma kaljuuntuminen ei ole vaivannut koskaan.

35 tykkäystä