Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Mietin tässä pitäiskö laittaa +90% voitolla olevat AMD:t myyntiin tänään, että onnistuisi joskus myymään jotain kunnon voitollakin… :thinking: Sentimentti alkaa Yhdysvalloissakin laskea. Paljon on veikkauksia isosta korjausliikkeestä jenkkiteknoissa. Toisaalta eilen luin toisenkinlaisia näkemyksiä perusteluineen siitä, että mm. hyvät tienestit viestivät siitä ettei olla vielä lähelläkään huippuja mitä tekoälyhypeen tulee.

1 tykkäys

Härät sanoo että AMD:llä on NVIDIAa enemmän tilaan vielä nousta ja ralli on vielä kesken. Seuraavassa osarissa AMD kertoo kuinka on syönyt NVIDIAlta osuuksia MI300-ramp upin myötä ja loppuvuoden ennusteita hilataan ylemmäs.

Karhut ulisee kuinka AI on kupla ja kaikki on liian kallista yhyy.

Siitä sitten arpomaan :man_shrugging:

10 tykkäystä

Hirvet syövät pääasiassa männyntaimia. Mitä tulee marjoihin niin muistan lukeneeni että puiden kaatamisen jälkeen on hyvä marjasato aukoilla.

Olen kyllä samaa mieltä että sekametsä on paras. Suosin itse vielä marginaalipuita kuten pihlajaa, raitaa ja leppää monimuotoisuuden vuoksi. Lahopuun jättäminenkin on ollut mielessä pikkulinnuille, mutta taitaa polttopuuksi mennä vanhat koivut.
Omat kokemukseni ovat kyllä pienen 5ha palstan hoidosta. Eri asia lähteä istuttamaan 20ha aukkoa koneellisesti ja palkallisella työvoimalla.

8 tykkäystä

Kirjanpainajista on todella vähän mediassa tietoa, mitä pidän suurena virheenä. Ihan jo metsänhoidon imagon takia. On aivan eri asia nähdä ahneen metsänomistajan hakkaama 20 hehtaarin aukko, kun tuhohyönteisen tuhoama metsien terveyden takia kaadettu metsä.

Mitä sekapuumetsään tulee, niin se on ihan totta, että sieltä se laadukkain puuaines saadaan. Tietysti siinä on myös huomattavasti suurempi virkistysarvo. Ei hoidetun metsän ja viihtyisän metsän tarvitse sulkea toisiaan pois.

Puulajien suhteen meillä on vähän kimurantti tilanne kun kosteaa kangasta ei oikein voi järkevästi uudistaa muuta kuin koivulla tai kuusella. Liian rehevälle maalle istutetut männiköt 1980 luvulla ovat tästä irvokas esimerkki.

Paljon saat muuten kerätä marjoja ja sieniä päästäksesi parempaan tuottoon tämän päivän puun hinnalla. Keskimääräinen kasvu taitaa huidella 5m3/ha tasolla joten hehtaarilta tulee 300€ vuodessa kasvuna, varsinkin kun kukaan ei estä sinua keräämästä niitä sieniä ja marjoja naapurin puolelta, mikä minusta on loistava asia Suomessa.

Kansantalouden kannalta metsäteollisuus on elättänyt meitä pitkään ja onneksi vielä löytyy niitäkin, jotka haluavat harrastaa puun tuoton kannalta tehokasta metsänhoitoa. En oikein pidä siitä, että Euroopassa metsät on ajat sitten uhrattu viljelysmaaksi ja nyt sieltä itketään, että Suomen pitäisi suojella vieläkin enemmän metsäalastaan. Unohtaisivat Italiassa sen viinin viljelyn ja laittaisivat rehevät rinteensä lehtimetsiksi niin saataisiin keuhkot kuntoon, viiniin ystävänä en oikeasti ole tätä mieltä. Metsien suojelu on ihan kannatettava asia, kunhan se pysyy kohtuudessa. Suomesta kun ei saada metsiä pois vaikka haluttaisiin. Metsä tulee täällä ajan kanssa väkisin. Aikaa se hivenen ottaa, hoitamaton niitty on 50 vuodessa jo melkoinen ryteikkö. Itse asiassa luulen että nykyiset nuoret tulevat ihan omatoimisesti suojelemaan omia metsiään siinä määrin, että tukeista alkaa jossain vaiheessa olemaan jo pula. Sitten kun hyvin käyntiin lähtenyt puurakentaminen joudutaan sen takia unohtamaan ja palataan ympäristön kannalta kestämättömään betonirakentamiseen, ymmärretään ehkä jälleen, että jossain sen käytettävän puun pitää kasvaa.

Taitaa kyseessä olla monta kertaa myös laiskuus. Kuusi uudistuu itsestään myös kuiville paikoille, vaikka kasvuedellytykset eivät pidemmällä tähtäimellä toteutuisikaan.

19 tykkäystä

Tuo on aivan totta. Hyvä alku olisi kuitenkin jo se, että lakattaisiin laittamasta uudistusaloja pelkälle kuuselle. Lehtipuusekoitus havupuun joukossa parantaa aina metsän terveydentilaa ja häiriöiden sietoa. Ja ennen kaikkea vältettäisiin istuttamasta kuusta liian kuiville kasvupaikoille - se on yksi tärkeä tekijä, joka altistaa kuusimetsän muun muassa kirjanpainajatuhoille.

Säiden ääri-ilmiöiden lisääntyminen ja varsinkin kuivat ja paahteiset sääolot stressaavat erityisesti niitä kuusikoita, jotka on perustettu epäotolliselle kasvupaikalle. Kirjanpainaja iskee sitten näihin valmiiksi heikentyneihin kuusiin, joilla ei riitä elinvoimaa tuholaisilta suojautumiseen muun muassa riittävällä pihkan erityksellä.

7 tykkäystä

Tätä olen tässä itsekkin katsellut, hymy huulessa tuijotin perjantaina NVIDIAn kurssia joka läheni tuhatta dollaria kappaleelta ja tuolloin olisin ehkä voinut jo omani myydä vaikka kaikki pois, kuten oli tässä härkähuumassa aiemmin mielessäni päättänyt, mutta sitten tuli karu pudotus ja nyt katselen, josko myisin sen osan millä olen aikanaan noita ostanut ja saisin omani takaisin ja jäisin katsomaan mitä teen loppujen kanssa, mutta katsellaan katsellaan… ehkä tämä AI buumi vielä rönsyilee ylöspäin.

AMD:kin on tullut jokunen vuosi sitten salkkuun, ei ihan älytöntä määrää, mutta keskihinta silläkin 33,5 dollaria, joten nykyinen hinta pistää kyllä hymyilyttämään ja hymyilyttää vielä enemmän, jos jatkaisi ylöspäin nousua.

Vaikeita päätöksiä, varsinkin kun kovin harvoin tämmöisiin härkämäisiin nousuihin on sattunut lotto osumaan, ei tätä ryssiä tahtoisi.

(The Wealth of Dragons - Existential Comics )

31 tykkäystä

Koitin suomentaa tuon tarinan (toivottavasti tästä saa selvää)

77 tykkäystä

Eikö tämä ennemminkin ole niin, että gdpr alaista dataa pyydetään itselle helpommin saataville.

2 tykkäystä

Tuleeko kellekään mitään mielleyhtymiä: Uusi Whatsapp-huijaus: Rikolliset luovat kokonaisen keskusteluryhmän tyhjästä, täyttävät sen valetileillä ja yrittävät viedä uhrin rahat | Kotimaa | Yle

Pitääkö tässä alkaa epäilemään kanssakeskustelijoitaan Hesulin boteiksi :slight_smile:

20 tykkäystä

Hyvin samanlainen on meikän “ameriikan salkku” :smiley: Merkittävin ero on tammikuu, joka on kvartaalifirmoille yleinen aloitus.

4 tykkäystä

UPM ensimmäinen, saa nähdä tuleeko muita perässä.

UPM ajaa tehtaita alas, palkanmaksu keskeytyy – näin yhtiö perustelee päätöstä Ylelle

Paperiliittolaiset eivät ole lakossa, mutta UPM:n mukaan alasajon syynä on kuljetusalan lakko. UPM katsoo, ettei sillä ole velvollisuutta maksaa palkkaa tässä tilanteessa.

42 tykkäystä

Ihmettelen suuresti jos ei tule. Veikkailin mm. juuri UPM:ltä tuota ilmoitusta, mutta vasta huomiselle. Mutta mitäpä sitä odottelemaan. Huomenna vastaavat ilmotukset Storalta, Outokummulta…

6 tykkäystä

Onko teillä käryä mikä on syynä seuraavaan:
Laitoin ennen jenkkimarkkinan avautumista ostotoimeksiannon osakkeelle.
Markkina valui ja lopulta ostotarjoukseni taso alitettiin. Kauppaa käytiin siis omaa tarjoustani alhaisemmin hinnoin.

Silti, salkkuuni ei ilmestynyt havittelemiani osakkeita.
Lopulta kun huomasin tämän, jouduin ”juoksemaan nousevan hinnan perään” ja maksoin ostoksistani kymmeniä dollareita kalliimman hinnan kuin olin suunnitellut.

Mitkä kusetusmarkkinat tuolla Jenkeissä oikein on?
Mitä hemmettiä!?

Toki myös koivut ja haavat kelpaavat erinomaisesti myös jo mainitussa kuusikossa olen vauriota nähnyt.
Meillä oli hirvien kanssa erittäin vaikea paikka yhden vanhan pellonpohjan metsityksessä. Lopulta tervaleppä oli siihen oikea puu, joka ei kelvannut alueen hirville.
Olen itse yhteen lähellä olevaan metsään myös laittanut tilaa pihlajille. Näin kerran lähes tukkikokoisen suoran pihlajan metsiä kierrellessä ja siitä ajatus lähti, että tuommoinen omaan metsään. Pihlajan ostajia vähän, mutta yritetään reilu sadalla rungolla ja ovatpa sitten metsän piristeenä jos ei muuta.
Meillä kasvatuksessa suositaan puustoa alueen mukaan ja vaikka istutetaan yhtä puuta niin luontaisesti tulee muita lajeja ja näitä sitten raivauksilla ja harvennuksilla jätetään.

Harmaaleppä on myös osoittautunut hyväksi kasvatus puuksi jo ennen energiapuun hinnannousua tuli myytyä muutama kuorma savustuspuruksi ja siitä sai käypään korvauksen. Kasvaa nopeaan ja menee hyvin koivikon seassa ja saa parikin “satoa” koivun kasvaessa.

Erikoispuun ostajia saisi olla enemmän ja tarkoitan myös peruspuulajien isoille rungoille millä Euroopassa ihan markkinaa on

6 tykkäystä

Varmistitko, että toimeksianto meni tilaan ”Markkinoilla”. Itsellä on käynyt kerran vastaavasti kun välittäjällä oli jotain vikaa ja toimeksiannot jäi tilaan ”odottaa”. Eikai tuohon mitää muuta syytä pitäs olla.

Meillä on kanssa mökin pihassa iso suorarunkoinen pihlaja. Pihlaja on kovarunkoista puuta ja sen kuivaminen kestää pidempään kuin koivun (+1v).
Pihlaja on kyllä ongelmallinen puu koska se leviää kulovalkean tavoin uudelle istutusaukolle. Viime kesänä raivasin niitä pois kyllästymiseen asti. Jätin yksittäisiä puita monipuolisuuden vuoksi, ja jos ei ollut muuta kasvamassa siinä kohtaa.
Itse olen polttanut harmaaleppää avotakassa nyt plussakeleillä. Se ei tuo niin suurta lämpöä kuin koivu. Leppä vain lahoaa nopeammin. Kirveellä pitää olla tarkkana kun tekee klapeja. Se menee tosi helposti halki. Tuoreena riitti kun hipaisi kirveen päällä.
Erikoispuun ostajille voi tutkia facebookin puuseppä-ryhmiä.

2 tykkäystä

Ihan perus ihmisluontoa. Väsymys poistaa estoja.
Itse ainakin huomasin, kun opiskellessa piti tehdä erilaisia esseitä, raportteja yms, niin iltapäivä ja ilta menivät kynää pyöritellessä, mutta pikkutunneilla rupesi tekstiä tulemaan.
Sama asia on kuulema satunnaisten seksisuhteiden kanssa, joita esiintyy enemmän myöhäisillasta aamuyön tunteihin. Väsyneenä estot vähenevät.

1 tykkäys

Kyllä. Se oli aktiivisten toimeksiantojen luettelossa.

Oliko ihan normivaihtoinen lappu vai hyvin pienivaihtoinen ?

1 tykkäys