Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Ja muutenkin, ainakin itselleni, tulee tasaiseen tahtiin kaikenlaista huijauspuheluita, joten lähes aina jää vastaamatta, jos joku soittaa oudosta numerosta ilman varoitusta.

22 tykkäystä

Ei tuosta nyt ole kyse. Zetat eivät vain uskalla soittaa tai vastata puhelimeen. Esimiehenä toimiva kaverikin valittelee, että nuorisolle pitää erikseen mainita, että jos sairastutaan tai tulee jotain erikoista niin pitää soittaa. Ei siis vain lähetä viestiä et hei oon kipee en tuu töihin

8 tykkäystä

Miksi pitäis soittaa ja miksi pitäisi intuitiivisesti tietää että soittaminen on edellytys? En minä ainakaan Y-sukupolven edustajana soittele esimiehelle sairastumisista vaikka ei mitään soittopelkoa ole. Laitan vaan poissaoloilmotuksen ja keston ja lähen sänkyyn toipumaan :smiley:

Kenellä esimiehellä on tänä päivänä aikaa ottaa vastaan jotain täysin turhia puheluita, jotka hoituu helposti viestimuodossa?

32 tykkäystä

:thinking: :laughing: nojuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu jaaaaaa, riippuu varmaan missä työskentelee.

15 tykkäystä

Tämä on muuten asia, mikä ihmetyttää itseä vieläkin. Meillä siis on myös vaatimus, että soitetaan, vaikka kyseessä on käytännössä oma ilmoitus. En tajua miksen voi laittaa aamulla viestiä, että olen kuumeessa ja mennä sitten nukkumaan. Pitää päivän mittaan odotella, että esihenkilö tulee paikalle, että voin soittaa, että olen kuumeessa enkä töissä. Olis tuolla miun numero jos onkin sitä mieltä, että pitäisi käydä vaikka hakemassa saikkulappu, jos ei viesti riitä. Tosin kun olen kipeänä kerran pariin vuoteen, niin ei ole vielä saikkulappuja pitänyt hakea. Tai korona taisi pitää käydä testaamassa.

Itse vastaan nykyään henkilökohtaiseenkin puhelimeen. Aiemmin siihen tuli 4 kusetuspuhelua viikossa suomalaisista numeroista ja ehkä kerran vuoteen oikea puhelu numerosta, jota en tunnistanut. Ei luulisi yllättävän, ettei huvita vastailla. Toki sen verran itsellä leikkasi, että työnhakuaikoina vastasin huijareillekin.

Oma ja esihenkilön työ siis näyttöpäätteen edessä istumissa. Esihenkilön vielä enemmän kuin itseni. Tiedän, että joissain työpaikoissa esihenkilöillä ei työpäivä välttämättä ala teamsin lukemisella, joten viestit voisi mennä ohi.

5 tykkäystä

No joillekin puhelinmyyjät ovat niitä huijareita ja varmaan tarkoitatkin heitä. Sinänsä ärsyttävää joo

Eipä siellä juuri muut soittelekaan. Silti pitäisi tajuta vastata puhelimeen mikäli on työnhakua ym päällä, mutta nuorisolla nyt on aika monet asiat hakusessa

Just niin tyypillistä. Kauhea vääntö alkoi heti. Ennen sitä ja nyt tätä. Tuntuu toistuvan mihin meneekään. Mikä vaivaa? Tämäkin foorumi voidaan hiljalleen haudata. Onneksi mikään laki ei pakota täällä olemaan.

Lähtökohtaisesti en ikinä vastaa itselleni tuntemattomaan numeroon. Katson googlesta numeron ja jos ei löydy, niin annan olla. Voi olla, että olen jäänyt jostain paitsi.

Nykyisin tulee paljon myyntipuheluita ja huijauspuheluita Briteistä ja sun muista takapajuloista, että parempi odotella puhelun jälkeen spostia tai viestiä kuin tuhlata aikaa puhelimeen vastaamalla.

7 tykkäystä

No kyllä se on aika yleistä, että pitää soittaa mm. Edellisessä työpaikassani, jossa oli 1300 henkeä töissä.
Ainahan asioista voi toki erikseen sopia kuten SAK ja muut osapuolet hienosti mallintavat :wink:.

3 tykkäystä

Vernerin thumb nail ilmeestä voi päätellä, että on löydetty Anora ja tarkemmin sen tuotteet.

Minkäslainen juoma thämä absintti on?

18 tykkäystä

Tuosta tuli mieleen kun emännän poika, 14v, jätti puhelinen kotiin kun prepaid netti oli loppunut, sehän on tietty tiiliskivi ilman nettiä. :grin:

Ei ollut tajunnut et siihen voi soittaa normipuhelun vaikkei nettiä olisikaan, ei osata ku soittaa/kirjoittaa whatsapilla nykyään. :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Tämä on hyvin selkeä tapaus. Yhtiö korjaa kustannuksellaan kylpyhuoneen perustasoon. Kannattaa olla aktiivinen taloyhtiön suuntaan mikäli haluaa vaikuttaa pintamateriaaleihin.

1 tykkäys

Työelämässä riippuu aika paljon työhommien luonteesta, miten suhtaudun puheluihin. Ollessani opiskeluaikoina työnjohtajana haalarihommissa, oli vain hyväksyttävä se, ettei siellä tehtaalla mitään sähköposteja tai chatteja harrasteta. Eletään reaaliajassa, asiat tapahtuvat hetkessä ja tilanteisiin pystytään nopeiten reagoimaan, kun soitetaan puheluita. Vaikka en tykkää lainkaan puheluista, niin tuossa työssä se oli olennainen työkalu saada asiat tapahtumaan.

Sitten taas kun mietitään nykyisiä hommia IT-kehittäjänä, niin pidän puheluita äärimmäisen röyhkeänä tapana varastaa toisen aikaa. Tämä on toki myös persoonallisuuskysymys, mutta saan ihan oikeasti moninkertaisesti enemmän suoritettua kehitys- ja tukityötä, kun saan keskittyä töihini ja suorittaa tehtävät haluamassani järjestyksessä. Yhteydenotot tulkoon sähköpostilla, Teamsilla tai servicedesk-tiketteinä kiireellisyydestä riippuen. Sitten saa soittaa, jos on oikeasti merkittävä tulipalo päällä. Jos kulttuuriin kuuluisi jatkuva soittelu joka suuntaan, niin kaikista äänekkäin ja röyhkeimmin soittava saisi aina haluamansa kehitysresurssin käyttöön riippumatta siitä, kuinka korkealle hänen vaatimansa asiat kehitystöiden priorisoinnissa oikeasti kuuluvat.

Ymmärrän toki sen, että monen muun enemmän ekstroversioon taipuvat aivot viihtyvät paljon paremmin nopeatempoisessa soittelukulttuurissa. Väistämättä tulee konfliktitilanteita, kun ihmiset ovat luonteiltaan erilaisia, eikä voida mitenkään ymmärtää toisen tapaa toimia. Jospa tekoäly hoitaa pian tämänkin ongelman pois, kun tekoäly priorisoi kaikki työtehtävät, poistaa turhan kommunikoinnin ja johtamisongelmat erilaisten persoonallisuuksien välillä ja tekee myös ne varsinaiset työt :smiley:

15 tykkäystä

No eihän se ole lainkaan selkeä tapaus, kun aiemmasta tekstistä ei ilmene onko kyseessä alkuperäinen taloyhtiön rakentama kylpyhuone vai osakkaan johonkin tilaan aikoinaan rakentama kylppäri.

https://www.kiinteistoliitto.fi/blogit/lakipahkina/kukavastaaosakkaanrakentamansaunantaikylpyhuoneenkunnossapidosta/

Tämä maa on täynnä esimiehiä joilla ei ole muuta kuin aikaa vastailla turhiin puheluihin mutta en kyllä jaksa itsekään alkaa soittelemaan kun saman asian voi toimittaa yhdellä viestillä.

1 tykkäys

Soittaminen on siinä hyvä, ettei siitä jää jälkeä esim. sähköpostin muodossa. Joitain ”hankalia” asioita on siis paras selvittää soittamalla. Tuo on kyllä täysin totta, että soittaminen varsinkin ei kiireellisissä / tärkeissä asioissa on epäkohteliasta. Viestillä annetaan toiselle aikaa hoitaa asia silloin kun se hänelle sopii.

5 tykkäystä

Itse nykyään jopa vihaan soittamista. Jonkinlainen traumakin jäänyt teinivuosilta, kun äiti pakotti soittamaan eri firmoihin ja hankkimaan töitä 15-vuotiaana (mistä jälkikäteen ollut kyllä kiitollinen), jotta pystyin maksamaan omat puhelinlaskuni. Noh, sainhan minä töitä lähiölehtien jakajana, jota jatkoin jopa 3,5 vuoden ajan inttiin asti ja jokaisen puhelinlaskuni maksoin itse, ylpeä olen siitä.

Jotenkin tuo soittaminen ja puheluihin vastaaminen takkuaa kuitenkin yhä, tykkään virastoasiatkin hoitaa paikan päällä mieluummin, kuin soittamalla. Firmojen nettisivuilta löytyvät chatitkin on ihan mukava juttu nykyään, jota hyödynnän paljon.

Telemarkkinointikielto minulla on ollut jo vuosia käytössä, mukavan rauhallista kyllä soittorintamalla, ei yhtäkään turhaa myyntipuhelua vuosikausiin. Puhelin voi olla soimatta jopa 2 kuukautta putkeen, eikä minun puhelinnumerokaan ole nähtävästi vuotanut mihinkään, että saisin huijarisoittoja tai -tekstareita, joten silläkin rintamalla rauhallista. Lopulta ainoat tahot, jotka voisivat soittaa, on vanhemmat, sukulaiset tai työnantaja. Itse soitan ehkä 0-5 puhelua vuodessa.

9 tykkäystä

No silloin yhtiö ennallistaa silti rakenteet esim. vaatehuoneeksi.

Toki tulee tutustua vielä yhtiöjärjestyksen mahdolliseen kunnossapitovastuupykälään.

Vanha tuttuni toimi samoin, oli kuulemma uskomattoman vapauttavaa kun sai päivän duunit tehdä rauhassa.
Jostain syystä hän sai kuitenkin lähteä työpaikastaan modernista asenteestaan huolimatta. Ne on ihmeellisen tiukkapipoista porukkaa siellä hätäkeskuksessa.

75 tykkäystä

Tähän mennessä paras kesätyöhakemus, jonka olen nähnyt. Kiistattomasti. :innocent:

https://x.com/MKorja/status/1768614965861028174?s=20

65 tykkäystä