Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Mutta huikeeta viihdettä koko ketju, no en tiedä kuka on sitten lopussa oikeessa ja kuka väärässä , mutta on toi koomista seurattavaa :muscle:

5 tykkäystä

Mulla on ollut yhtiö seurannassa jo jonkin aikaa tässä :face_with_monocle:

En ole tosin vielä muodostanut selvää mielipidettä. Osinko kuulemma 0,15€

99 tykkäystä

Tuossa on lyncheilyä (suomeksi hinkulointi), että itse jenkkien @_TeemuHinkula eli Peter Lynchkin olisi kateellinen.

Work Hard GIFs - Find & Share on GIPHY

14 tykkäystä

En ole lukenut ketjua, mutta rupean lukemaan kun osakkeen markkinahinta kirjoitetaan kahdella numerolla.

3 tykkäystä

En enkä koivurunkoja.

Se ketjun toinen pää on tutumpaa missä laskeskellaan kannattaako koivut myydä suoraan metsätien varresta metsäyhtiölle vai saako mielestään riittävän korvauksen puiden pilkkomiselle, kauppaamiselle ja kuljettelulle. Sen jälkeen kun on investoinut kalustoon jonkinlaisen viisinumeroisen summan ja voluumit saa riittäviksi niin tuossakin järkensä.

Huoltoasemien halkosäkkien hinnat sitten oma lukunsa, niissä katteen ottaa vielä 1-2 väliporrasta ja hinnat sen mukaiset.

1 tykkäys

Ihana uudistus, kun foorumillinen lukijoita saa lukea tällaisia ’merkit täyteen’ -tyyppisiä talousaiheisia helmiä. Tulen niistä aina niin kovin onnelliseksi ja iloiseksi. Iso kiitos!

Osinkopuolueen jäsenkirja muuten aiheuttaa yllättävän paljon viihdyttävää ja turhanpäiväistä vastakkaista argumentointia. Sitä lukiessani tulen yhä vakuuttuneemmaksi oikein valitusta strategiastani kasvavaa osinkoa makselevien yhtiöiden osaomistajana. Ah sitä suloista, suurta ja kasvavaa rahavirtaa.

14 tykkäystä

Vanha 20 merkin minimimerkkimäärä sai äänestyksessä selkeästi korkeamman kannatuksen kuin nykyinen 50 merkin. 50 merkin kannatus oli yllättävän korkea mielestäni. Äänestyksestä voi kuitenkin päätellä, että ylläpidon tulisi minimimerkkimäärää laskea, jos ei nyt aivan 20 niin nykyisestä pienemmäksi ainakin.

2 tykkäystä

Ymmärrän, onko sulla kans, että iltaisin ja vkonloppuisin vahva OSTA-suositus, kun taas näin sunnuntaiaamuisin käännyt MYY-puolelle?

16 tykkäystä

Minimimerkkimäärä on vain suositus, mikäli tahtoa löytyy! :wink:

14 tykkäystä

EsimerkkiUntitled

15 tykkäystä

Etsin pisimmän hymiön ja lopputulos tämä:

4 tykkäystä

Vaikka turha tästä on jatkaa mutu-tuntumalla, niin asia kiinnostaa minua, koska tein vastaavan 15 k€:lla, jotka sain yllättäen jo luottotappiolliseksi laskemani listaamattoman yhtiön osakkeiden myynnistä ja kohteeni oli putkiremonttilainan lyhentäminen. Siksi haluaisin tähän perusteluja. Vaikka ostettuani kotimaisen energiayhtiön osakkeita, niin koko vuodelle laskettuna osinkotulo miinus korko ja tähän astinen osakkeen lasku, olen tappiolla 12,4 %. Mutta tuohan kuittautuu nopeasti, koska Helsingin pörssi on kuulema kovassa nousussa.

Etunihan koskee tässä vain tuon pääomalainan korkojen verovähennyskelpoisuutta ja jos verottajan mahdolliseen lisäpyyntöön vastaan kertomalla tekemäni järjestelyn selkeästi, niin eihän se liene veropetos eikä yrityskään.
En sitten tiedä tarkkaileeko NN niin tarkasti rahani liikkeitä, ettei ilmoittaisi verottajalle vähennyksekseni tuon lainan korkoja.

Minulla olisi Nordnetissä osakkeita ensin 25 k€ ja niitä vastaan 20 k€ lainaa. Sitten minulla olisi 45 (25+20) k€ osakkeita. Sitten olisi 20 k€ osakkeiden myynnistä saatua rahaa, 25 (5+20) k€ osakkeita ja 20 k€ lainaa. Lopuksi minulla olisi NN:ssä 25 k€ osakkeita ja 20 k€ lainaa sekä pankkitilillä 20 k€.

Voihan tämän järjestelyn tehdä vaikka kahden AOT:n välillä. Tai sitten niin, että siirrän NN:ään vain 5 k€ ja “sarjavivutan” siitä 20 k€ lainaa ja 25 k€ osakkeita, jolloin ei tarvitse nostaa NN:stä mitään. Tuo tosin vaatisi melko pitkän ajan ja suotuisan kurssikehityksen.

Eikö tämä ole ns. vivuttamista, jota tehdään laajalti asuntosijoittamisessa.

Tarkennetaan vielä, että tämä esittämäni teksti ei koske minua henkilökohtaisesti vaan kysyn pubikierroksellani tapaamani satunnaisen keskustelukumppanin puolesta; hänkin sanoi lukevansa tätä foorumia.

1 tykkäys

@Heikki_Keskivali:n twiittiketjussa puhutaan Aswath Damodaranin pitämästä sijoitusluennosta, jossa hän käsittelee mm. sijoittajan tekemiä arvonmääritysvirheitä ja niiden välttämistä.
Heikki on tviittiketjuun nostanut parhaat palat tästä luennosta, jotka löytyvät alla olevasta tviittiketjusta.

“Some of my easiest valuations have been of companies I don’t know anything about. List of Slovenian companies, closed my eyes, picked Kirka.

Never heard of it before, didn’t even know what they did. One of the cleanest valuations I’ve ever done. Because I had no biases.”

https://twitter.com/hkeskiva/status/1776874046778405236

Tässä on linkki itse luentoon, jos se kiinnostaa. Itse en ole sitä katsonut vielä.

Aswath Damodaran, a renowned finance professor and valuation expert, joins the India Business Forum in this illuminating video to explore the dark side of valuation. Drawing from his extensive experience in the field, Damodaran discusses the challenges and potential pitfalls involved in the valuation process, offering valuable insights and advice to those in the business world. This video is a must-watch for anyone interested in understanding the nuances of valuation and its impact on investment decisions.

17 tykkäystä

Laina on nostettu sijoitustarkoitukseen ja käytetty siihen. On täysin erillinen asia mitä teet muilla varoillasi. Ylipäätään en ymmärrä miksi verottajalle tai kenellekään muulle, jolle olisi raportointivelvollisuus pitäisi selittää yhtään mitään muuta kuin on kysytty. Tuossa lainankäyttötarkoituksen selvennykseksi riittää toteutuneen ostotoimeksiannon tosite.

1 tykkäys

Nykyisessä korkoympäristössä sijoittajalle ei välttämättä riitä enää se perinteinen 4,7 %. Minulla on myös vakaa käsitys siitä, että tuo sijoituskohde kusettaa. Siinä missä suurjoittajia yleensä kohdellaan kunnioittaen, noiden 0,15 € osinkojen lunastaminen suuressa yksikkömääräss saattaa myös herättää närää. Etenkin, jos noudat osinkosi jostain pienemmästä lunastuspisteestä. Sikäli jos sijoituskohdetta on kuitenkin kylmässä odottamassa, sijoitussuositukseni on “vähennä”.

19 tykkäystä

Tervetuloa tähän päivään

4 tykkäystä

Ihan kaikki.

IIllllllllllllllllllllllllll lll llllll llllll lllll llll lllll lll lll llll ll

Heikin tviittiketjut tulevat nykyään myös hänen nettisivuilleen, mutta toki luonnollisesti blogimuodossa.

Tykkään lukea Äxässä, koska kehnosti enkkua osaavana Äxä auttaa kääntämisessä. Tosin ainahan voi käyttää muuten tekoälyä tai jotain käännösohjelmaa apuna. :slight_smile:

Äxättömiä ainakin kiinnostaa:

4 tykkäystä

Kamu lähetti linkin tällaiseen juttuun. :slight_smile:

CNN:N mukaan Tinniswood ei tupakoi, juo alkoholia vain harvoin ja syö kalaa ja ranskalaisia joka perjantai. Pitkän iän salaisuutena hän pitää ”hyvää tuuria”.

– Jos syöt liikaa, juot liikaa tai kävelet liikaa – jos teet mitä tahansa liikaa, kärsit lopulta, Tinniswood neuvoo CNN:n haastattelussa.

Löysin Tubesta Guinnessin haastatteluvideon hänestä, skarppi kaveri hyvällä asenteella. :blush:

8 tykkäystä

Eli omaa pääomaa 5k ja lainaa 20k. Tämä vaatii osakkeille 80% lainoitusasteen ja jos vakuudet tippuu yhtään tästä niin tulee pakkomyyntejä.

Nordnetin laina on joka päivä suhteutettuna salkun pääomaan. Ei tässä tarvitse kurssien kehittyä mihinkään eikä yhtään aikaa. Tarvitsee vain lainalupauksen ja vakuudet.

1 tykkäys