Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Raketech negari ja ohjeistuksen lasku

4 tykkäystä

Meillä vähän samanlainen meno. Avaimien kohdalla tehtiin niin, että kehoitin vaimoa ostamaan Applen Airtagin avaimenperään, joten nyt ainakin ne löytyy aina - kunhan vaimon iPhone ei ole hukassa :joy: .

2 tykkäystä

Mutta todennäköisesti tämän päivän myötä osinkotuottoprosentti tulee olemaan entistä korkeampi.
Siis jos keskitytään siihen millä on jotain merkitystä.

2 tykkäystä

Sähläyksestä en tiedä, mutta tuo silmien salamointi, jos negatiivissävytteisesti uskaltautuu kommentoimaan, kuulostaa hyvin tutulta.

Olen joskus miettinyt, onkohan sillä tuo ominaisuus myös työelämässä. “Hei Mirjami hylkäsin kululaskusi toistamiseen, koska se ei ollut vieläkään tehty annettujen ohjeiden mukaisesti”. → “Prkle!!##!#:face_with_symbols_over_mouth:!!” ?

7 tykkäystä

Suosittelen. Erittäin pieniä joten sujahtaa vaikka lompakkoon hyvin.

Pitäisikö tämä olla saativilla myös androidille? Ei löydy haulla tai sitten on toisella nimellä.

1 tykkäys

Meillä on se malli, missä on näyttö ja sieltä valikoiden kautta löytyy tietoja.
image


https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/e-kirjasto/e-kirjasto-avautuu-294

14 tykkäystä

Post-Vappu Vartti on täällä. :smiley:

7 tykkäystä

Näin uuden Trader’s clubin kuvan eilen, mutta luulin hallusinoineeni vapun hulinoissa, kun en tänään löytänytkään videota. :sweat_smile: Onneksi @Sijoittaja-alokas pelasti minut :pray:

3 tykkäystä

Ei siksi, että niinhän ne Ruotsissakin, vaan kun siitä on firmalle hyötyä. Olennainen käy ilmi ennen maksumuuria.

11 tykkäystä

Kuulostaa hyvälle NoHo-ketjun uusi nimi, en itse asiassa enää edes muista, mikä oli vanha :slight_smile:

Ja toivottavasti ei sitten mene tönimiseksi yhtiökokouksen aamiaispöytäjonossa :slight_smile:

Tosiaan @Vanerihands , olipa tylsä nimi ennen.

4 tykkäystä

Vanha nimi oli NoHo Partners sijoituskohteena. Välttelen näitä.

Tokmannin ämpärijaossa tuli pari mustelmaa.

7 tykkäystä

Aina kun näkee “firetys” aiheisia artikkeleita, tulee fiilis että osakkeet on luultavasti hinnoiteltu markkinoilla vähintäänkin oikein sillä hetkellä. :smiley:

7 tykkäystä

Oliko tuo sitten se kuuluisa öhöm suunnattu anti… :wink:

3 tykkäystä

Koska Nesteen uusi toimari aiheuttaa joissakin vahvoja inho-reaktioita, kyselen että liittyykö se tähän ‘posti-kohuun’?

“Posti on ollut kohun keskiössä, koska pakettilajittelun työntekijöiden työehtosopimus haluttiin muuttaa halvempaan. Yhtiö on myös käynyt yt-neuvotteluja, joissa työntekijöitä on irtisanottu. Samaan aikaan toimitusjohtaja Malisen ansiot ovat nousseet kuutena vuotena peräkkäin. Viime vuonna hänen ansionsa olivat 987 764 euroa. Huomiota on herättänyt myös 30 000 euron golf-osake, jonka Posti osti irtisanomisten aikaan.”

Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen eroaa tehtävästään (iltalehti.fi)

8 tykkäystä

Itse vierastan nimitystä, mutta syy on vähän laajempi kuin henkilö itsessään.

Malinen on nyt kierrellyt näitä Solidiumin / Suomen valtion firmoja (Posti - Outokumpu - Neste) suht lyhyillä komennuksilla. Ainakin kahdella viime kierroksella myös “pätevin” kandidaatti toimitusjohtajaksi (eli hän itse) on löydetty hallituksesta. Outokummun tapauksessa muistaakseni “kattavan kansainvälisen haun” jälkeen.

Aika vaikea on kritisoida ketään, joka näkee tuossa potentiaalisen todisteen hyväveli kerhosta.

Samalla on todettava, että Solidium/valtio tuntuu muutenkin haluavan, että “omien” firmojen toimareilla on uusia vaihtoehtoja. Vastahan Finnairilta toimari siirtyi Elisalle (Solidium isoin omistaja) ja Finnairiin tilalle löydettiin taas tulija Postista.

Varmaan ihan sattumaa, että usein se paras löytyy yhtiön ulkopuolelta toisesta valtion merkittävästä omistuksesta - olkoonkin sitten ihan eri toimialalta. Kuten Oldenburg hienosti InderesPod:ssa kommentoi, on se aina vähän huono merkki jossei talon sisältä löydetä seuraajia ja muutenkin johdossa on liiankin tuulista.

Edit: Samaan kategoriaan mahtuu ainakin myös mm. Nokian Renkaiden lähihistoriasta ei niin onnistunut toimarivalinta, kun omasta hallituksesta löydettiin taas kattavan etsinnän jälkeen Korhonen toimariksi (ja joka tuli Alkosta).

46 tykkäystä

Yllämainittu piiripieni pyörii hyväveli-kerho on yksi syy.

Toinen on Postin pilaaminen ja työntekijöiden kyykyttäminen samalla kun itse nautti miljoonan palkkaa. Jenkkien postilaitoksen johtajan palkka on joku 250k usd vuodessa. Malisen aikana / hänen “uudistusten” jälkeen Postista on tullut lähinnä naurunaihe ja kukaan ei luota siihen. Pitäisi olla yhteiskunnan peruspalveluja.

19 tykkäystä

No niin! :stuck_out_tongue:

Tässä on Hesulin (HEX yleisindeksi ilman painorajoituksia, se joka pörrää aina alle 10 000 pisteessä), Hesuli25:sen (25 vaihdetuinta firmaa, tämä on se indeksi mihin voi sijoittaa ETF:än kautta) ja sit vielä painorajoitettu Hesuli (max 10 % paino jättiläisille).

Otin nämä siksi, että tykkään kyllä itse eniten Hesulista mutta siihen ei voi sijoittaa. Mutta aika samalla tasolla nuo on.

Eli P/E on noin 13x. ROE noin 12x.

Tuon ylläolevan taulukon logiikalla P/E jaettuna ROE:lla on noin 1,1x. Eli sama taso, kuin muualla.

Hesulissa minua vielä vähän vaivaa, että nyt kansallisaarteemme Nordea tekee epätavallisen kovaa oman pääoman tuottoa. Pitkän juoksun kestävän tason on esim. @Kasper_Mellas haarukoinut olevan 13 %, eikä minulla ole siihen sanottavaa. Joten ellei muut firmat petraa tuo nykyinen 12 % ei välttämättä kestä. :frowning:

Olettaisin, että Hesulifirmojen pitkän aikavälin tuloskasvuodotus on silti eurooppalaiosakkeiden tasoa eli 2,2 %. Tuo oletus vastaa karkeasti Saksan kymppivuotisen korkoa joka taas, ainakin teoriassa, reflektoi Euroopan nimellistä talouskasvua (reaalinen + inflaatio).

25 tykkäystä

Hesulin arvostus on siis viimein lasketellut samalle tasolle kuin muualla. Mikäli huomioi Nordean epätavallisen kovan ROE:n, niin saatetaan olla ina ylihintaisia vieläkin.

Olipas mieltä lämmittävä lopputulema.

52 tykkäystä