Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Mistään mitään tietämättömänä, minun mielikuvani asiasta on ollut juuri päinvastainen. Jäänyt kaupunkiasujien puheista se mielikuva, ettei lapsia päästetä esimerkiksi pyörällä kouluun, koska kova liikenne ja useita tienylityksiä jne. Aikoinaan keskustassa asuneena en kyllä myöskään muista koskaan nähneeni lapsia aamuisin menossa minnekkään (jotain yhtä poikkeusta lukuunottamatta).
Maaseudulla taas jos matkaa on alle 10km niin menet pyörällä, koska milläs muullakaan menisit. En muista asuinpaikoista tiedä, mutta täällä 10km on se raja milloin saat koulukyydin.

Alla on Juha Variksen tviitti Ruotsin osakemarkkinoiden paremmasta menosta ja siitä, miten siellä on kuitenkin kv-sijoittajien osuus pudonnut. :slight_smile:

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1787345345606811945

2 tykkäystä

Keskustelu Oma Säästöpankin ympärillä kiihtyy mahdollisesti ilman syytä… tässä yritystä puolustava puheenvuoro :slight_smile:

Harmillista, että itselläni ei ole kyvykkyyttä luoda meemejä, tänään riittää materiaalia :slight_smile:

1 tykkäys

En laita yhtiöketjuun, sillä menee jo vähän sivuraiteille. Mutta eikö @ValkoinenPeura noissa yhtiön omistusjärjestelyistä tekemissäsi huomioissa olisi jo orastavaa jutuntynkää asiasta kiinnostuneelle ja asioita penkomaan tottuneelle journalistille? Aivan hyvin voisi selvitä jokin looginen lopputulema tai sitten järjestelyitä jotka eivät täysin kestä päivänvaloa.
Toki juttuvinkki voi hautautua jonnekin tärkeämpien uutisten alle kuten: Aarni Mikkola paljastaa: Näin paljon paino on pudonnut lihavuusleikkauksen jälkeen

Mutta niin tai näin, ainakin mielenkiintoinen bongaus.

1 tykkäys

Voihan se olla, ehkä kaupungeissa harrastetaan enemmän tms. Mutta tuollainen tulos kuitenkin oli hiljattain että kaupungeissa move-testin pisteet oli tosiaan hieman parempia. Esiteinit ovat paremmassa kunnossa kaupungeissa kuin maalla – ”Täällä on enemmän mahdollisuuksia harrastaa”, miettii Elli Komulainen | Kotimaa | Yle

Joka ainakin itselle jäi mieleen kun olisi ajatellut olevan toisin päin.

4 tykkäystä

Eikös tuossa viestissäni nimenomaan enemmän pidetty huolta kehosta kun vältetään se epäterveellisin osa? Vähän kuin ehdottaisi viskipullon juomisen sijaan tuopillista olutta.

Kaikki kohtuudessa, niin hyvä tulee. Vesikin on myrkky jos sitä liikaa juo. :wink:

Mikä on muuten teillä muilla ollut keino motivoida muksuja liikkumaan tai muuten aktivoitumaan? Itse pyrin ainakin kannustamaan harrastuksiin. Mutta jotenkin näen, että tärkeää olisi saada luotua sellainen positiivinen päivittäisen tekemisen meininki, sillä ei harrastus voi olla ainoa liikkumaan kannustava. Asumme myös suht lähellä koulua (alle 1,5 km) ja esim. koulumatkoja en suostu kuskaamaan, kun on olemassa hyvä ja vain yhden aika turvallisen autotien ylityksen sisältävä koulureitti.

Toisaalta paljon olisi vielä parannettavaa. Olen liian usein känny kädessä ja esim. talvella meni liian usein sisällä löhöilyksi homma, sillä sairastelut ja oma liikuntavamma veivät mehuja ja mahdollisuuksia yhdessä puuhailuun.

2 tykkäystä

Meillä kaikki kolme lasta laitettiin pienenä luistelukouluun, joka johti jopa MM-tason kilpaurheiluun. Ei ole tarvinnut erikseen motivoida lapsia liikkumaan kun ohjelmaa on ollut valmiiksi ohjelmoituna yli 20 tuntia viikossa. Ja kun sijoitusfoorumista on kysymys niin parhaimmillaan lasten harrastukseen kulunut 3 x 800 eur/kk vaihtoehtoisesti sijoitettuna vaikkapa maailman laajuisesti hajautettuun rahastoon olisi toki tuottanut ison tukun rahaa, mutta onhan tämä ollut kaikin puolin yksi parhaista sijoituksista missä on mukana ollut. :slight_smile:

26 tykkäystä

No mutta meillähän on suomessa tällä alalla maailman kärkeä oleva yksisarvistekkifirma joka tarjoaa näitä ratkaisuja päivittäistavarakaupan yhtiöille! Ruotsissa tämäkin olisi pörssissä. :face_holding_back_tears:

1 tykkäys

Varsinkin kun koronapohjiin on vielä päivän kurssista melkein 10% matkaa :grin:

5 tykkäystä

Relexiä tarkoittanet? Meinasin muuten offtopicina hiukan ihmetellä yhtiön nimenvalintaa kun on olemassa jo huomattavasti suurempi RELX-niminen informaatio- ja analytiikkayhtiö jonka nimi äännetään relex (sen markkina-arvo on New Yorkin pörssissä $79 miljardia) mutta tuohan on näköjään muuttanut nimensä RELXiksi vasta 2015 (sitä ennen Reed Elsevier) kun suomalainen yhtiö näyttää olevan perustettu jo 2005. Luulisi että nimenmuutos olisi siitä huolimatta järkevä erottautumiskeino. :thinking:

(Tulee väkisinkin mieleen myös Pariisin pörssissä listattu €8 miljardin Rexel mutta…)

Mä olen kuullut karjumisen ja kirves kädessä heilumisen laittavan kakaroihin vauhtia.

7 tykkäystä

Ollaan annettu pienestä asti vapautta juosta pitkin mantuja, vaikka itse ollaan pelätty, että jäävät auton alle tai hukkuvat.

Herkästi niitä lapsia varjellaan tahattomasti liikunnalta, kun istutetaan rattaissa sen sijaan, että käveltäisiin muksun kanssa samaa tahtia ja liikkuminen tapahtuu lähinnä leikkihetkinä.

Mutta juu…

Lapset on erilaisia ja se pitää ainakin hyvöksyä. Meidän poikaa ei saa mihinkään ryhmäliikuntatunnille, mutta on nyt jo ihan ruskea, kun on painanut menemään pitkin mantuja pitkiä lenkkejä ja viettänyt päivät skuuttaamassa.

Kohta lähdetään hänen kanssaan ainakin yhden yön melontaretkelle, vaikka pelottaa ihan hemmetisti, että hukutan vielä mokoman. Pitää vain luottaa siihen, että selvitään ehjin nahoin. :sweat_smile:

Viime syksynä käytiin patikoimassa reilu kymmenen kilsaa. Hön on siis vielä toistaiseksi 11v.

Tytölle (kohta 15v) taas jalkapallo on kaikki kaikessa, mutta silloin kun ei ole treeneissä tai liikuskelekavereiden kanssa (siihenkin käyttävät mieluummin bussia), hän ei oikein ole ollut innostunut muuten vain liikkumaan.

Hän on ihan terve hoikka nuori niin olen vain levittänyt kädet ja ajattelen, että lapset on yksilöitä siinä missä sinö ja minä. Turha toista on pakottaa ryhmäliikuntatunnille ja toista pihalle viilettämään pyörällä, jos se ei tunnu heistä omalta jutulta.

Alkavat vain turhaan inhoamaan liikuntaa.

15 tykkäystä

Nää on kyllä hienoja, kaupungin talous kuralla ja silti laitetaan rahaa mistä ei ihan varmaan ole kaupungille mitään hyötyä…no vajaat 30 Donaa…

10 tykkäystä

Minä ajattelen niin, että tällaisessa asiassa on tosi paljon kyse “kulttuuriperimästä”. Jos oma elämä on aktiivista, valitaan ennemmin portaat kuin hissi, kohtuulliset matkat pyörällä jne, niin kyllähän se lapsi altistuu tällaiselle aktiiviselle elämäntavalle päivittäin. Sitä kautta lapsi kasvaa siihen ihan huomaamatta. Tämä on musta se tärkein juttu, harrastukset sitten tulee jos on tullakseen, tässäkin toki vanhempien aktiivisuudella on väliä.

Harrastusten suhteen meillä ainakin 5v lapsi on tosi innostunut sählystä, jäkiksestä, jalkapallosta koska isi on innostunut :smiley: Nuo on lajeja, johon itse on niin helppo heittäytyä mukaan. Ja kun itse on vilpittömän aidosti innostunut myös, niin kyllähän se on lapsellekin hauskaa hommaa sitten.

15 tykkäystä

Juu, itsekin jätin rattaat kotiin kun lapsi alkoi jaksaa kävellä. On ne sen verran rasittavat vehkeet muun muassa julkisilla. Ja kauan ennen tuota hetkeä lapsi ihan oma-aloitteisesti käveli osia matkasta ja jopa työnteli tyhjiä rattaita itse.

Taisin rattaat jättää kotiin päiväkotireissuilla kun lapsi oli lähestymäsaä kolmea vuotta. Korkeasaareen (jossa käveltävää on paljon) mentiin ilman rattaita ensimmäistä kertaa viime kesänä ellen väärin muista. Lapsi täyttää syksyllä viisi.

6 tykkäystä

Sitäpä sitä. Nimihän on akronyymi sanoista Retail Logistics Excellence. Epäilen että nimenvaihdosta ei olla ihan heti näkemässä. :smile:

Yhtiön nimi on muuten edelleen Retail Logistics Excellence - RELEX Oy.

https://tietopalvelu.ytj.fi/yritys/1963444-1

1 tykkäys

Vautsi.
Jeps. Kyllä se itseltä vaatii hermoja kulkea pienen lapsen tahdissa, kun itsellä olisi enemmän vauhtia.

Mutta palkitseehan se lopulta.

Reissussakin ollessa mukavampaa, kun molemmat liikkuu samaan aikaan ja on väsyneitä samaan aikaan.

Vrt. Lapsi rattaissa lepää, itse työntelee niitä. Kun päästään perille, lapsella virtaa touhuta ja itseä väsyttää.

6 tykkäystä

Meillä liikunta on ollut yhteinen elämäntapa ja sitkeys (pakottaminen? :sweat_smile:), että se kuuluu osaksi elämää on ollut jälkiviisaana hyvä ratkaisu. Meillä ei ole ollut vaihtoehtoja jäädä pelkästään sohvan pohjalle. Ensin on aina tullut koulu ja liikunta ja jos ne osa-alueet on kunnossa, voi käyttää aikaa myös muuten. Esim. pleikkarilla. Koulu on monissa perheissä velvollisuus, mutta liikunta ei. Meillä liikuntakin on ollut velvollisuus. Sitä ei ehkä moni ymmärrä, kuinka monenlaisia muita hyviä vaikutuksia sillä on elämään, kuten mielenterveyteen. Joukkueurheilua olen suosinut myös, koska sillä on niin paljon monenlaisia muita elämäntaitoja kohentavia vaikutuksia. Ja usein näistä löytyy elämän mittaisia ystäviä.

Kaikilla kolmella liikkuminen on tavalla tai toisella jäänyt tavaksi ja tärkeäksi osaksi elämää. Tosi kiitollinen siitä.

Nuorin on tätä nykyä 15v, mutta kulkee 5km kouluun mieluummin polkupyörällä kuin vaikka bussilla. Näin on tehnyt ihan kymmenvuotiaasta asti, kun ollaan tällä sijainnilla asuttu.

Itse sanoisin siis että omalla esimerkillä saadaan lapset motivoitumaan. Ollaan liikuttu yhdessä aina, käyty pelaamassa pallopelejä, retkeilty, pyöräilty… Kun itse lähden vaikka pyöräilemään maastoon, poika omaehtoisesti jättää pleikat ja lähtee mieluummin mukaan. Pelailut jää myös aina jos vaihtoehtona on urheilu, usein kavereiden kanssa. Toki aina joskus on ollut vaiheita, jolloin pelaamiset ja somet olisi kiinnostanut enemmän, mutta niihin on ollut vapaat kädet jos nuo velvollisuudet on kunnossa.

Itse ajattelen että se liikuntavelvoite on ollut hyvää elämäntapakasvatusta ja se on kantanut hedelmää. Myös kun siihen oppii, ei oikein osaa olla ilman.

37 tykkäystä