Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Epävarma pitää olla itsestään, että Aku Ankan lukemisesta pitää kommentoida että olisi epäkypsää. Niitähän nyt luetaan hautaan asti täälläkin. :slight_smile: Ja joskus, herra paratkoon, myös sitä Tekniikan Maailmaa ja muitakin lehtiä.

Luulisi että tuollaiset asenteet ois jääny historiaan, mutta aina kai me ihmiset tullaan olemaan tavalla tai toisella hukassa.

17 tykkäystä

Tästä muistui mieleen, että ollessani ehkä jotain 8-9v, tädin mies totesi, että “Aku Ankka on se todellinen miestenlehti”.

Ajattelin, että onpa mukava, kun Akuja kehtaa sitten vanhempanakin lueskella häpeilemättä. Vasta myöhemmin käväisi mielessä, että olisiko kyseessä kuitenkin voinut olla viittaus ankkojen pukukoodiin. :thinking:

1 tykkäys

Jep, erinomainen avaus ja oli muuten erinomainen Alokas-haastattelukin. Olen aina lukenut Passin jutut täällä ja X:ssä mutta nyt luen ne sitäkin tarkemmin. :coffee::sunglasses:

5 tykkäystä

Hei kaikki sijoittaja-äidit! Oikein ihanaa äitienpäivää! :heavy_heart_exclamation: Muistakaa panostaa tähän sijoitukseen kaikista eniten, se maksaa myös varmimmin takaisin. :smiling_face_with_three_hearts:

28 tykkäystä

Tottakai kehtaa. Keulin myös pyörällä ja muutenkin pyrin olemaan koskaan menettämättä sitä tiettyä leikkimielisyyttä.

Annikilta 98v tuli tähänkin ihan loistavat neuvot:

Tarvittaessa sieltä on jaettu myös suoria elämänohjeita :grin:

11 tykkäystä

Minulle tavattiin opettaa järjestyksenvalvoja kurssilla, että asiakas on oikeassa ja pamppu vasemmassa

36 tykkäystä

Hyvää äitienpäivää kaikille! :smiling_face_with_three_hearts: :smiling_face:

Olen ollut onnekas, koska mulla on ollut mahtava äiti ja isoäidit. Isoäidit ovat jo päässeet taivaaseen, mutta onneksi saan tänään viettää äitini kanssa äitienpäivää.

Toivotan voimia erityisesti kaikille äideille (ja vanhemmille muutenkin), jotka ovat kokeneet kovia. Pahinta, mitä elämässä on käydä on menettää oma lapsi. Myös lapsista muuten voi olla huoli monestakin eri syystä, vaikka kaikkensa antaisi, niin ei aina voi asioille mitään. Lämpimiä ajatuksia myös keskenmenoja kokeneille - asiaa ehkä vielä nykyäänkin käydä liian kevyesti läpi, mutta tässäkin on menty eteenpäin.

Voimia toivon myös äitinsä menettäneille ja heille, joilla on muuten äidistään huoli.

Tänään saadaan juhlistaa erilaisia äitejä ja äitihahmoja sekä iloita näistä synkistä sanoistani huolimatta. Tärkeintä ei ole kauniit sanat, vaan teot ja kohtelu ratkaisevat. Tosin, vaikka olen varhaiskeski-ikäinen mies, niin olen äitini seurassa niin hyvässä kuin pahassa aika usein kuin lapsi. :sweat_smile:

Kivaa päivää kaikille ja voimia sitä tarvitseville! :heart:

41 tykkäystä

Itse menin hätäilemään niinkuin yleensä ja myin 8kk pidolla noin 60% tuotolla poies. Nyt olisi jo reilustee enempi :sweat_smile:

7 tykkäystä

Tämä keskustelu siirrettiin näköjään kahvihuoneelle. No, jatketaan Harvian arvostuskertoimista.

Oletetaan, että 36,1/1,6, eli PE 22-23 on tilastollisesti/historiallisesti perusteltavissa oleva arvostustaso Harvialle tällä hetkellä. Tuloskasvu on yksi asia. Mutta voi tapahtua myös asioita, jotka pysyvästi laskevat tai nostavat arvostuskertoimia.

Suomi-yhtiöillä on tietenkin itänaapuririski. Mutta mitkä tapahtumat voisivat nostaa kertoimia pysyvästi? Ehkäpä brändin lujittuminen yhdessä Amerikan valloituksen kanssa?

Saunat ja uima-altaat voitaneen laskea globaalissa mittakaavassa hyvin saman tyyppisiksi ylellisyyshyödykkeiksi. Pool on 1993 perustettu noin 13 miljardin markkina-arvon omaava globaalisti toimiva uima-allastarvikkeita jakeleva yhtiö. Harvia on arvostettu melko maltillisin kertoimin, jos käytetään verrokkina Poolia. Poolin 13 vuoden mediaani-PE on 29,1. Poolin arvostuskertoimilla kestävä kurssitaso Harvialle olisi 0,4 EPS:llä 29,1x1,6 = 46,6. Tai 0,5 EPS:llä 29,1x2=58,2.

Olen tarkastellut hieman Poolin kannattavuutta, velkaantuneisuutta, tuloskasvua ym. Toistaiseksi en ole löytänyt hyviä syitä, miksi Harvian arvostuskertoimet eivät voisi nousta Poolin tasolle optimistisessa skenaariossa. Itse olen aika toiveikas tämän firman suhteen :slight_smile:

6 tykkäystä

Brianin kiintoisa ja tiivissisältöinen tviitti. :slight_smile:

https://twitter.com/BrianFeroldi/status/1789446556959007165

6 tykkäystä

Jostain syystä osakkeen hinnasta tai arvostuksesta ei oikein saa puhua yhtiökohtaisissa keskusteluissa. Ehkä tuohon kertoimien nousuun voisi auttaa laajentuminen ja aseman vahvistuminen kauempana itänaapurista. 100% suomalaiselle saunavalmistajalle käypä PE voisi olla vaikka 15 ja globaalillle saunavalmistajalle vaikka toi 29.

1 tykkäys

Pari tviittiä liittyen juuri edesmenneeseen Jim Simonsiin.

https://twitter.com/Quartr_App/status/1789303923653615694

https://twitter.com/HerrKamrer/status/1789345295270133923

11 tykkäystä

Samaa mieltä, katsoin tuossa kaksi jaksoa ja sen perusteella oikeasti hyvä sekä viihdyttävä ohjelma.
Teemun luonne tulee myös ihan kiinnostavasti esiin… suoraviivainen voittajatyyppi, mutta kuitenkin ihan “tiimipelaaja”. Pidän itseasiassa hänestä tämän perusteella enemmän kuin miltä on vaikuttanut. Ismo ja Christoffer tasapainottavat myös hyvin.
Hauskoja juttuja ja hyvin tuotettua tavaraa.

Lisäksi ei “sovinistisen” oloinen mitä jotkut ehkä perinteisestä Top Gearista funtsii, vaan hauskaa autopelleilyä.

3 tykkäystä

Riippuu ketjusta, https://keskustelut.inderes.fi/t/faron-pharmaceuticals-innovatiivisia-laaketieteen-ratkaisuja
on menossa varsinaiset arvostuskarnevaalit aiemman tuhkan ripottelun sijaan. Myös analyytikkoa on ainakin yritetty haastaa, katsotaan mitä maanantai tuo tullessaan.

1 tykkäys

Hyvää se tuo tullessaan. Jotkut ottaa pikavoitot, mutta Lontoo vasta heräilee maanantaina.

1 tykkäys

Jahas, joku oli tykännyt tästä hetki sitten. :smiley:

23.4.2024


10.5.2024

image

Jim Cramer Stocks GIF - Jim Cramer Stocks For Dummies - Discover & Share  GIFs

16 tykkäystä

Eipä nuo karnevaalit kovin kauan kestänyt. Ensi vuonna kielletään varmaankin kaikki positiiviset ja negatiiviset ilmaukset.

1 tykkäys

Muutama kortti vain, usko jo.

(Kuvassa vain pieni osa kokoelmasta, harkinnassa kokko).

26 tykkäystä

Yhtiöketjuthan on käytännössä arvostuksesta keskustelua varten, yhtiökohtaisten asioiden lisäksi. :smiley:

Arvostus on sijoittajalle kaikki kaikessa.

Mutta keskustelun pitää olla perusteltua ja perustelemattomat heitot on yleensä ketjuista putsattu.

8 tykkäystä

Loyly:n tekemä taulukko oli ainakin omasta mielestä hyvin perusteltu. Sen taustalla oleva aineisto ja menetelmä oli selkeästi esitetty aikaisemmin Harvia ketjussa. Nyt irrallisena aikaisemmasta se näyttää vähän erikoiselta