Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Ohhoh… tosin olen joskus taannoin asiaa miettinytkin, että kun eivät nämä pojat enää ihan mitään koltiaisia ole, että varmaan tämmöinenkin aika sitten lähitulevaisuudessa koittaa.

No, keppeet mullat siitä huolimatta.

5 tykkäystä

Legendaksi ei synnytä, siihen vaaditaan äärimmäisen kovaa työtä ja uskoa omaan tekemiseen.
99 / Wayne Gretzky:n numero sai uuden merkityksen :muscle:

20 tykkäystä

Charlie oli kyllä hyvin suorapuheinen legenda. Olen juuri urakoimassa Berkshiren yhtiökokousta youtubesta ja sitä kautta kyseinen herra on mielessä koko ajan. Iso persoona on nyt poissa.

12 tykkäystä

Kaikkien Mungerin syvällisten viisauksien seasta suosikkisitaattini on kuitenkin tämä, joka mielestäni tiivistää millainen mies hän oli:

When you borrow a man’s car, always return it with a full tank of gas.

95 tykkäystä

Tätä voinee nostaa uudelleen ylös nyt.

33 tykkäystä

Ongelma kaikissa “myy kun kurssi nousee/laskee x %” neuvoissa on että ne viittaavat menneeseen tapahtumaan, eli ostohetkeen ja -hintaan ja neuvovat tekemään päätöksen nykyajassa perustuen tähän menneisyyteen. Se on uponneiden kustannusten harha. Rationaalinen päätöksentekijä ei antaisi mitään painoarvoa menneelle, vaan tekisi päätöksen sillä perusteella onko osakkeen nykyarvostus liian korkea odotettavissa olevaan tulevaisuuteen (se voi olla liian korkea riippumatta onko osake noussut, laskenut vai pysynyt paikallaan).

Muita virheitä joita näihin menneiden kurssien tuijottamiseen liittyy:

  1. “Haluan saada omani takaisin.”
  2. “En halua kasvattaa koskaan positioni keskihintaa.” (minulla on tämä ongelma)
  3. “Keskihinnan alentaminen on aina hyvästä.”
  4. “Kurssi oli joskus tasolla x, joten se varmaan palaa sinne.”

Ykkös- ja neloskohta ovat virheitä koska osakkeiden hinnat riippuvat markkinatoimijoiden mielialoista, uskomuksista ja riskinottohalukkuudesta. Esimerkiksi joku kiinteistöfirma voi treidata jatkuvasti alle nettovarallisuuden. Kakkoskohta on virhe, kun kuvittelet vain itsesi ostamassa hyvää firmaa pohjamudista ja sitten et enää koskaan sitä pysty ostamaan lisää kun keskihinta nousisi. Esimerkiksi Berkshire olisi ollut hyvä ostos vuosikymmenistä toiseen vaikka kurssi on mennyt koko ajan ylöspäin ja ostosten keskihinta noussut.

Kolmoskohdalla voi tehdä ison loven nettovarallisuuteen, kun sijoitetaan kasvavat määrät rahaa konkurssiin menevään firmaan. Sillä voi myös saada tappiollisen position nopeasti plussalle jos konkurssia ei tulekaan. Esimerkiksi 17.1.2020 ostamani Macy’s osakkeet on -14,3 % miinuksella ja 13.3.2020 ostetut osakkeet on +100 % plussalla. Koko positio on +43,2 % plussalla. Huonosti olisi käynyt (jälkiviisaana) jos olisi heittänyt pyyhkeen kehään ja realisoinut -75 % tappion koronakriisissä.

22 tykkäystä

Voiko yksittäisiä firmoja laittaa markkinointikieltoon? Viime aikoina Elisa ja Sanoma ovat soitelleet häiritsevän tiuhaan. Eilenkin Sanoman myyjä soitti kahdesti muutaman minuutin välein, mikä on hyvin häiritsevää työpäivän aikana. :face_with_symbols_over_mouth:

4 tykkäystä

Itse en ole vuosiin vastannut mihinkään puheluun, jossa numero ei ole yhteystiedoissani. Jos niillä on oikeasti asiaa, lähettäkööt tekstiviestin. Koskaan eivät ole lähettäneet.

27 tykkäystä

Pitkästä iästä sai herra nauttia.

Käyköhän tässä kuten vanhoilla pariskunnilla; kun ensimmäinen menehtyy, toinen seuraa pian perästä. Varmaan aika erilainen kokemus tiedossa seuraavassa yhtiökokouksessa.

7 tykkäystä

Täällä ei myöskään tuntemattomiin nroihin vastata ellei kyseessä sovittuna aikana tuleva puhelu(silloinkin yleensä tiedossa vähintään nron “muotoilu”).

Kaikilla vastaamattomuus ei tietysti mahdollista esim. työn puolesta.

2 tykkäystä

Seuraavan kerran kun soittavat, sano että sinulle ei saa soittaa markkinointipuheluita.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/markkinointi-alennukset-ja-hinnan-ilmoittaminen/suoramarkkinointi/suoramarkkinoinnin-ja-puhelinmyynnin-kieltaminen/

9 tykkäystä

Joko Tokmannin osingot on kilahtanut tilille?

Huomenna kai vasta. Pari merkkiä lisää, taisi olla muuten ensimmäinen kerta minulle, kun tuli tuo ilmoitus liian lyhyestä viestistä🙂.

4 tykkäystä

Noin minäkin teen. Lähettäkööt perään tekstarin jos tuntematon oikeasti haluaa jutella. Tai soittaa illemmalla uudestaan paremmalla ajalla.

Itellä just meni hermo Elisan innokkaisiin myyjiin. Laitoin tulikiven katkuisen palautteen aspaan ja he laittoivat mulle kiellon. Jos vielä tulee niin vien asian todisteiden kera johonkin eteenpäin.

Oli muuten myös tylynsävyinen aspakin. :joy:

1 tykkäys

Itse olen käyttänyt tätä ja on toiminut hyvin, rajoitus on voimassa 3 vuotta kerrallaan : Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry. Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton (huom. palvelunumeroon ei voi soittaa ulkomailta).

4 tykkäystä

Ei se pakollinen ole. Mutta jos haluaa yrityksen pysyvän listattuna, pitää se käytännössä tehdä :slight_smile: Se on firman oma päätös toki.

1 tykkäys

Tällainen varaus löytyy, onko sitten hyvä vai huono, yleensä sopimuksen ollessa umpeutumassa puhelinmyyjät aktivoituvat :slight_smile: “Palveluun ilmoittautuminen ei estä tarjontaa henkilölle voimassa olevassa asiakassuhteessa olevalta yritykseltä.”

Kyllähän tuolle puhelinmyynnille itsekin pitäisi jotakin tehdä, pikkuinen ongelma on tuo vastaamatta jättäminenkin. Itsellä ei ole pieniä lapsia, mutta mitenkä te, joilla on? Kyllähän yleensä halutaan tietää, jos lapsella on joku hätä eikä pysty soittamaan omasta puhelimesta!? Ehkä eniten ärsyttää puhelinmyynnissä nuo robottipuhelut, joissa laitetaan myyntipuheen sisältävä nauha pyörimään ja sitten se onkin kuin puhuisi seinälle, jos haluaa kysyä jotakin :slight_smile:

6 tykkäystä

@Karo_Hamalainen on tehnyt tviittiketjun Charlie Mungerista.

12 tykkäystä

Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista jakamaani tviittiin Nvidian ketjussa. :slight_smile:

Meni muuten kauan sen lukemisessa, varsinkin kun jouduin käyttämään käännösohjelmaa.

1 tykkäys