Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Pakko täältä taustalta ihailla tota kuvaa kyllä :smiling_face_with_three_hearts: Tuli näistä tynnyrivahvoista viskeist mieleen se et preferenssit veden lisäämisen/lisäämättömyyden suhteen vaihtelee todella paljon, mut oon omalla kohdallani miettiny et oon varmaan vähemmistössä (?) ku mulle maistuu tynnyrivahvat(kin) viskit poikkeuksetta käytännössä ilman vettä :smile:

Ylivoimanen suosikki mulla edelleenki kyllä kaikista viskeistä on Octomore 10.4. ilman vettä. Sillä vaan alkaa olla jo sen verran hintaa et pitää vähän jo miettii et millon ostaa, jos ostaa. Täysin eri kategoriassa ku sun mainitsemat bourbonit, mutta se on kyl yks viskien valtava rikkaus, et kategorioita on vaikka muille jakaa, ja makuprofiilejaki on tosi monia erilaisia.
https://www.alko.fi/tuotteet/900384/Octomore-10.4-Single-Malt/
PS: noista Teerenpelin pullotteista vielä sen verran et vaikka ei ookkaan mikään hirveen erikoinen pullote, nii tää Savun tynnyrivahva versio on kyllä kiva aika ajoin!
https://www.alko.fi/tuotteet/147796/Teerenpeli-Savu-Cask-Strength-Single-Malt/

14 tykkäystä

Olen ollut normaalia väsyneempi ja eilen oli erityisen väsynyt. Nukun normaalisti todella vähän, mutta tänään heräsin yhden jälkeen. :exploding_head:

No eilen illalla hyvin väsyneenä sain järkevän idean varsinkin olosuhteisiin nähden eli Tom Platzista insiproituneena ajattelin kokeilla kunnon kyykkysarjaaa. Tästä siis inspiroiduin:

Tom Platz ei ollut erityisen painava ja otti 23 toistoa 226,79 kilolla.

Yritin eilen ottaa platzimaisen sarjan, mutta en onnistunut siinä eli ottamaan 68-kiloisena 120 kilolla 20 toistoa. 16 toiston jälkeen olo oli todella huono ja arvelin, että verenpaineiden olevan korkealla ja ajattelin, että tulee tuttuun tapaan migreenipahoinvointikohtaus, jos jatkan. Olisin ottanut mielelläni sen riskin, jos olisin tiennyt saavani 20 toistoa, mutta tiesin, että olisin maksimissaan saanut 18 toistoa, joten lopetin.

Oli kyllä outo fiillis tänään herätä ovinkellon soittoon, kun vieraat tulivat kylää… luojan kiitos olivat hyvin tuttuja. :smiley:

34 tykkäystä

Itsellä ongelmana ollut liian alhainen verenpaine. Vähän samaa vikaa sukulaisilla, joten kaipa tuo kulkee suvussa. Kyllä tässä tajuissaan pysyy, mutta esimerkiksi huimauksen välttämiseksi makuulta pitää nousta varovasti ym vastaavia asioita huomioida

Naisilla tuo taitaa olla yleisempää, mutta kaipa sitä raavaalla miehelläkin voi olla vastaavaa olla

Platz oli kova äijä. Naturelli ja vähemmän hullu painonnostaja joutuu varmaan tekemään jalkapäivän useammin kuin pari kertaa kuukaudessa :smile:

2 tykkäystä

Itse tykkään juoda viskin villin lännen tyylillä eli juoma lasiin ja kurkusta alas.

5 tykkäystä

Mulla oli tää alhainen verenpaine vuosia sitten ja sainkin lainaan verenpainemittarin - ei onneks mitään pahempaa ollut tai sellaista, että ois toimenpiteitä tarvinnut tehdä. :slight_smile:

Nyt sitten varmaan taas otan lainaan verenpaiinemittarin ja katon, että onko verenpaineissa nyt jotain kummallista nousua.

Francokaan ei ollut kovin iso ja maasta nousi hyvät romut; 317,5kg x 3. :smiley:

2 tykkäystä

Joskus itselläkin tulee fiilis rääkätä kroppaa kunnolla, silloin olen suosinut tätä ohjelmaa :smile:

11 tykkäystä

Ittellä on noi rääkit jääneet ja teen nykyään pääsääntöisesti pelkkää voimaa lyhyemmillä sarjoilla ja massat saa jäädä lahjakkaammille. Kevyenä kääpänä etu on suuri kehonpainoliikkeissä, joissa massa lähinnä vaikeuttaa tekemistä. Yhen käden leuka kenties kovin yksittäinen suorite ja siinä varsinkin iso massa tekee haastetta.

6 tykkäystä

Mulla on myös välillä tähdenlentoja kun nousee ylös ja sen päälle kello alkanut hälytteleen liian matalista pulsseista eli alle 40 kymmenen minuutin ajan.

Eihän näitä missään nimessä jatkuvasti kannata tehdä😄 silloin tällöin kroppaa vaan pitää kiusata, ja viedä itsensä mukavuus alueen ulkopuolelle.

Oma treeni yksinkertaisesti selitettynä: 5-6 liikettä per treeni, pääliikkeissä (2-3) lyhyet sarjat ja haetaan enemmän voimaa, apuliikkeet (3-4) pidemmillä sarjoilla.

4 tykkäystä


Reissun viimeinen kokonainen päivä. Toisiksi korkeinta sarjatasoa ja kylmää juomaa :star_struck:

42 tykkäystä

Sama täällä, en ole koskaan oppinut tuota vedellä läträämistä. Kokeiltu on ja lopputuloksena mielestäni tynnyrivahvuuden tiputtaminen lähelle perinteistä pullotusvahvuutta, ei muuta.

Olen viskien suhteen vähän tylsä. Suosikit sekalaisessa järjestyksessä: Laphroaig (kaikki tuotteet), Caol Ila 12, Talisker, Lagavulin 16, Highland Park 16. Highland Park 16 muodostaa poikkeuksen, koska ei ole Islay viski ja silti vahva suosikki, kuin samettia suussa. Muitakin vuosimalleja tästä testattu, mutta ne ei toimi.

Ravintolassa suurin törsäys liittyy messuviikonloppuun Jyväskylässä. Macallan 30 YO oli mukava kokemus ja ainoa nipistely tuntui lompakossa. Meni hyville asiakkaille ja kyllä olin varmasti jo alkoholin vaikutuksen alaisena tehdessäni tätä sijoituspäätöstä. Ei mennyt kylläkään hukkaan, tilauksia on sadellut viimeisen neljän vuoden aikana.

48 tykkäystä

Vinkeistä puuttuu: oksenna lopuksi.

Tätä on tullut joskus modifoituna kokeiltua: 6 kpl 20 toiston sarjaa ja viimeisenä tosiaan laatta kumimatolle.

10 tykkäystä

Niin, pullosta vai lasista :smiley:

2 tykkäystä

Ihan hyvä rivi, Talisker noista noussee omassa listassa kärkeen.

(Macallan 30 yo maistamatta :frowning:)

Osa lisää vettä myös pipetillä. Itsestä tuntuu että menee tuote hukkaan jos ei sitä ‘avaa’.

Huomaan roisin eron tuoksussa ja maussa - parempaan suuntaan. Toki saa sen pilallekin jos lorauttaa liikaa.

6 tykkäystä

Täytyy myöntää, että olen pihalla viskeistä kuin puliukko. Mutta eilen oli vieraita ja vähän kotitastingia, viskeistä löytyi kaapista esimerkiksi tynnyrivahvuista, tarjoilin sellaisenaan ja sitten vesidropan kanssa. Sen jälkeen sitten ihan “perusvahvuista” tavaraa. Tynnyrivahvuinen oli tälle amatööriväelle maultaan ylivoimainen. Aika pliisultahan se perus 40% tuntuukin tuon jälkeen, maultaankin. Mutta ehkä se pieni vesitippa siinä omasta mielestä toimii kun tarkemmin miettii.

11 tykkäystä

Pilli toimii hyvin veden lisäämiseen. Pillin pää vesilasiin ja peukalolla toinen pää umpeen. Alipaine pitää veden pillissä ja siitä voi sitten hallitusti tipauttaa muutaman pisaran viskin sekaan kuin pipetistä konsanaan. Löytyy baareista ja kotoa helpommin kuin pipetti. Valistuneemmat baarimikot älyää joskus antaa pillin ja vesilasin kylkeen kysymättäkin, jos mallasviskiä tilaa.

T-lusikalla on myös kohtuullisen hyvä annostella.

Kannusta, lasista tai hanasta lorauttamalla on hankala annostella sopivaa määrää, eikä toista samanlaista kaatoa saa millään. Usein vettä menee liikaa omaan makuun.

Riippuu kyllä ihan viskistä mikä on parempi vedellä ja mikä ilman. Uutta tuttavuutta maistan ensin raakana ja sitten muutaman vesitipan kanssa. Tuon enempää en yleensä “lantraile” tynnyrivahvuisiakaan.

Eilen glencairnissa oli Bowmore 15 golden and elegant. Ihan ok savuviski hintaansa nähden. Litran pullokoosta plussaa.

13 tykkäystä

Kuvassa näkyvä pullote on kyllä itselle yksi Teerenpelin parhaimmista viskeistä, joita on tullut vastaan! Jotkin tynskävahvat maistuu myös itselle ilman vettä, mutta riippuu kauheasti itse pullotteesta.

Itselle ei yleisesti ottaen Octomoret ole maistuneet, mutta sepä juuri viskiharrastuksessa on hienoa, sieltä löytyy kaikille jotain! Tykkää sitten jyväviskeistä, sekoitteista, ruisviskistä tai savuisista Islayn mallasviskeistä :).

5 tykkäystä

Hienoa huomata, että täällä on muitakin viskin ystäviä. Itselle maistuu erityisesti Islay saarten savuviskit, joista Lagavulin 16 on ehdoton suosikkini.

Tynnyrivahvoja viskejä olen maistanut vaan Glen Scotialta, Macallanilta ja Highland Parkilta. Highland Parkin Cask Strenght-series pullotteet ovat maistuneet ja näitä voin suositella kokeilemaan.

Hicksiä olen testannut joissakin viskeissä ja välillä olen huomannut kuinka se avaa uuden maun kyseisessä viskissä.

Viski on hyvä juoma sillä kaikille löytyy omaan makuunsa se oikea viski. Slainte🥃

9 tykkäystä

Ai, että me olemme oikea kulttuurimaa. :sunglasses:

Yhdysvaltalainen Time-lehti on nostanut Aki Kaurismäen ohjaaman Kuolleet Lehdet -elokuvan vuoden parhaimmaksi elokuvaksi.

ja

Vuoden parhaiden pelien listalla ykköseksi nostettiin puolestaan niinikään suomalainen Alan Wake 2 . Kymmenien miljoonien eurojen selviytymiskauhu oli vuoden odotetuimpia pelejä ja sai kriitikoilta ylistävän vastaanoton.

25 tykkäystä

Laitetaanpa tämän ”papin” mietteitä.

https://x.com/saxena_puru/status/1731088509157757062?s=46&t=IIDxQKKJKKIz0xnpHZ-SFw

3 tykkäystä