Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Kirjoitin tänne eilen aamulla työnhaun epäonnistumisesta. Sainkin kiitettävän määrän myötätuntoa ja tsemppiä hehkuvia viestejä, tuli kiva mieli niistä, kiitos foorumilaisille.

Pyysin lisäselvitystä miksi en päässyt jatkoon. Minulle vastattiin yllättävän nopeasti rekryn hoitavan yrityksen toimesta ja syyksi kerrottiin etten kertonut motivaatiosta riittävän selväsanaisesti ja kattavasti juuri tähän ko. tehtävään. Kahden minuutin video on aika raaka-formaatti.

Jälkikäteen kun mietin, niin olisihan se oma viestini motivaatiosta voinut olla kirkkaampi ja artikuloitu selvemmin. Jotenkin vaan sellainen LinkedIn kaltainen puheenparsi tuntuu kovin vieraalta, no aina ei voi voittaa.

Työnhakuprosessi on mielestäni aika raskas, ainakin kun räätälöi jokaisen hakemuksen tarkasti omasta mielestä kohtaamaan hakukriteerit, yrityksen arvot ja yrittää siihen artikuloida sen oman arvolupauksen yritystä ja sen asiakkaita kohtaan.

Haluan kuitenkin ajatella työnhakuprosessin olevan myös oppimiskokemus. Harvemmin sitä tulee omaa persoonaa, vahvuuksia ja heikkouksia mietittyä näin syvällisesti ja pitkään. Koen tämän toisaalta mukavan haastavana tehtävänä jossa on helppo kerätä expaa, ainakin näin alussa.

Loppukaneettina haluan vielä sanoa, että onpa työnhaku ja rekrytointi ammattimaistunut siitä mitä viimmeksi olen töitä hakenut. Enää ei käytetä aikaa sen hiomattoman timantin etsimiseen ja otetan 200 hakijasta 100 hakijaa haastatteluun. Yrityksillä ja rekryfirmoilla on selvät kriteerit mitä haetaan ja näistä 200 hakijasta saattaa 20 päästä jatkoon. Olen tunnettu megalomaanisesta kilpailuvietistäni joka vetää vertoja Michael Jordanille joten ei tässä auta kuin katsoa peiliin ja parantaa omaa tekemistä.

74 tykkäystä

Tsemppiä sinne työnhakuun!

Itse nyt ollut elokuusta lähtien hakemassa töitä kun irtisanottiin muutosneuvotteluiden vuoks tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Kyllä tässä rupeaa turnausväsymys iskemään kun monta hopeasijaa saanut, mutta ei vielä sitä kultaista pokaalia ja tuntuu ettei mikään oikein riitä. Nekin paikat mihin olisi paperilla huippu edellytykset päästä niin ei pääse lopulta edes työhaastatteluun… Välillä sitä miettii, että tietääkö nämä alustavan rekryn tekevät tahot (HR) yhtään mitään edes siltä alalta mille ovat työntekijää hakemassa.

Ehkä tässä 2025 mennessä voisi jo jopa työllistyäkkin hyvällä säkällä.

18 tykkäystä

Kukaan käynyt Flamingo Spa:n k18-puolella? Onko mitään negatiiviista sanottavaa?

Tarkotus olis viedä kumppani sinne rentoutumaan. Vai kannattaako miettiä muita vaihtoehtoja? Kaikki palaute tervetullutta. Voi laittaa vaikka yksityisviestilläkin tulemaan.

5 tykkäystä

Viikonloppusin siellä tuppaa olemaan aika paljon porukkaa, jopa myöhään illalla. Jos ei haittaa, että joutuu kylpyammeita ja saunoja jakaa muiden parien kanssa, niin ihan rentoututtava paikka! Jos on mahdollista, niin ehkä kannattaa yrittää mennä arkena! Voi sitten enemmän keskittyä siihen omaan kumppaniin :slight_smile:

2 tykkäystä

Ilmeisen pettämätön algoritmi näyttää tarjoilevan kiinnostavaa jatkoa inden joulukalenterille :thinking::wink::blush:

1 tykkäys

Tsemppiä työnhakuun! Sivusilmällä luin eilisiä viestejä läpi. Hyviä vinkkejä oli paljon.

Nykyään yllättävän suuren painoarvon voi saada myös sillä, että laittaa hakemuksen mahdollisimman pian versus kun hakuaika on juuri sulkeutumaisillaan. Hyvä hakemus, joka tulee ensimmäisten joukossa saattaa jäädä paremmin mieleen varsinkin sellaisissa rekryissä missä hakijoiden lukumäärä on suuri. Loppupään hyvät hakijat voivat joskus hukkua hakemusten suureen määrään, joita auttamatta tulee eniten kun takaraja hakemuksen jättämiselle lähestyy.

Ei muutakun seuraavaa kohti! :wink:

5 tykkäystä

Tuoreet tiedot omistajalistauksista saa käymällä Euroclear Finlandin asiakaspäättellä tai soittamalla heille.

4 tykkäystä

Iltalehden juttujen perusteella siellä on eläimellinen meno. En ole käynyt. :smiley:
Seksiä Flamingo Span altaassa – espoolainen nainen todisti kiihkeää näkyä - Kotimaa - Ilta-Sanomat

6 tykkäystä

Empiirinen havainto spliteistä on, että sen jälkeen kurssi putoaa enemmän kuin splitin verran eli todellinen toive splitin takana voinee olla dipistä ostaminen :wink: Mutta se voi toki olla pieni harhakuva, sinä että split (reverse toki näissä tapauksissa) tehdään monesti “vääristä” syistä, kuten kovasti pudonneen kurssin nostaminen…

1 tykkäys

Käyty muutaman kerran ja ihan jees. Jos tykkää killua hyvin lämpimissä altaissa ja saunoa. Ei siellä kyllä mitään ihmeellistä ole. Alkoholia saa hanasta ja saunoihin pääsee yhdessä, toisinkuin jossain muissa kylpylöissä. Jotain hoitoja siellä on myös, mutta en oo kokeillut. Toisinkuin iltalehti uutisoi niin ei siellä kyllä orgioita pääse näkemään.

Asiasta toiseen, kaiken skeidan keskellä tuli vastaan joku hölmön hauska parturivideo missä on Verneri ajassa 40s.

9 tykkäystä

Tom Lee (Fundstrats Global Advisors) veikkasi aiemmin tänä vuonna, että S&P nousee 4700 pisteeseen vuoden loppuun mennessä, joten melko hyvin näyttää osuvan. Tosin nyt 7.12.23 CNBC:n haastattelussa sanoi, että 4800 taitaa olla se luku, johon päädytään. Ensi vuoden aikana Tom ennustaa (konservatiivisesti), että S&P nousee 5200 pisteeseen, joten mikäpäs tässä on Jenkkimarkkinoille sijoittamista jatkaa.

4 tykkäystä

Näihin Pisa-tuloksiin liittyen hiemaan omaa tarinaani:

Kävin ala-asteen pienessä kyläkoulussa luokkakoko vaihteli 12-14 välillä muuttoliikkeestä riippuen. Porukka oli syystä tiivis ja välitunnit vietettiin yhdessä ja luokanopettaja oli tavallaan isähahmo koko luokalle. Ala-astetta leimasi siis vahva yhteisöllisyys ja tunnit kuluivat täysin uusien asioiden oppimiseen.

Ylä-asteelle se sama vanha luokka rikottiin ja jaettiin osiin. Tuttuja ihmisiä oli enää kaksi. Luokkakoko yli tuplaantui. Opettajat vaihtuivat aina aineen mukaan ja heistä tuli tietyssä mielessä kasvottomia, jotka hädin tuskin tiesivät nimesi.

Yläastetta leimasi tietty viidakonlaki: vahvinta ei kiusata -ajattelu, joka on omiaan luomaan epämiellyttävän ilmapiirin ja lisäämään kiusaamista joskus tämä muuttui myös fyysiseksi. Tiedän, että sosiaalinen media on pahentanut tätä ihan huomattavasti. Se elämä, jota murrosiässä eletään on todella rajua nykyään nöyryytyksineen.

Kouluun piti herätä todella aikaisin pitkästä koulumatkasta johtuen. Päivät venyivät helposti yli 8 tunnin päiviksi. Tunneilla ei käytännössä opittu mitään uutta tai ainakin se tuntui siltä. Koulu ei tarjonnut minkäänlaista haastetta uteliaalle, etevälle ja energiselle nuorelle miehelle. Energia piti kohdentaa muualle ja totta kai se ilmeni häiriköintinä, joka tuhosi koko luokan oppimisilmapiirin. Opettajat olivat käytännössä hampaattomia: ainoana työvälineenä jo silloin olivat wilma-merkinnät, joille korkeintaan naurettiin. Minua ei taidettu kertaakaan poistaa luokasta. Istuin kerran jälki-istunnossa ja senkin jostakin lumipallon heittämisestä. Edes jälki-istunnossa ei ollut kuria.

Tätä sekoilua jatkui noin vuoden. Opettajat eivät keksineet muuta ratkaisua kuin siirron tarkkailuluokalle, jossa lukujärjestyksestä poistettiin kaikki ”turha” (kuvaamataito, kotitalous jne.) Koulupäivät lyhenivät 3-4 tuntiin. Tämä oli suuri helpotus, sillä miksi viettää aikaa paikassa, jossa ei oppinut mitään? Pääsin pienryhmään muiden häiriköiden / erityisopetuksessa olevien kanssa, mutta ei se kestänyt kauaa (taisi kestää koko noin kuukauden). Silloin sain mahdollisuuden nähdä ihmisiä hyvin erilaisista taustoista. Osittain varmaan selittää senkin miksi tulen lähes kaikkien kanssa nykyään toimeen ja ymmärrän hyvin erilaisia ihmisiä. Useilla oli perheen kanssa ongelmia. Itselläni näin ei ollut. Taustan perusteella olin ns. kiiltokuvapoika.

Lukuvuosi lähestyi loppuaan ja pääsin takaisin vanhalle luokalle, mutta sama meno jatkui heti. Lopulta homma päättyi viralliseen paperilappuäänestykseen, jossa käskettiin nimetä henkilö, joka on suurin häirikkö ja pitäisi poistaa luokalta. Totta kai voitin tuon äänestyksen, jos se saavutukseksi voidaan laskea. Tuosta itsestään selvästä äänestyksestä ei ollut kuin haittaa. Kesän jälkeen sain siirron toiselle luokalle. Muuttiko siirto itsestään mitään? Ei. Sain korkeintaan intressin kostaa kohtaloni kahta kauheammin, mutta en kuitenkaan tehnyt sitä. Mikä sitten muuttui? Niin kornilta kuin se kuulostaakin sain ohjattua energiani muualle – nimittäin sijoittamiseen ja sen tutkimiseen. Olin tuolloin kahdeksannella luokalla ja se tosissaan vei mukanaan.

Samalla kun häiriökäyttäytymiseni lakkasi arvosanat lähtivät nousuun. Nostin keskiarvoa yli kahdella numerolla ja taisin myös jäädä koulun historiaan suurimpana parantajana. Itse koulun ja oppimisen kanssa minulla siis ei koskaan ollut ongelmia. Nyt kun olen nähnyt vanhoja opettajiani, niin kieltämättä monelta loksahtaa leuka, kun kuulevat miksi lopulta kouluttauduin ja millä arvosanoilla. Monet veikkasivat jotakin ihan muuta kohtaloa ja sanoivat sen silloin suoraan.

Mitä haluan tuoda esiin on, että ei tällaisessa tapauksessa mitkään kehityskeskustelut auta. Oli kieltämättä huvittavaa, että monet uskoivat kaiken pajunköyden mitä niille tuli syötettyä. En puhunut kertaakaan kuraattorille, psykologille tms. (varmaankin ne kuuluisat resurssit). Ehkä se olisi auttanut, mutta tuskin sillä vaikutusta olisi ollut. Minunlaiseni tarvitsevat ennen kaikkea rajoja. Kunnioitin tuolloin vain muutamia opettajia, jotka sattumalta olivat sellaisia, jotka omaavat korkean auktoriteetin luonnostaan. Usein he olivat myös miehiä. Eniten ärsyttivät ne, jotka aliarvioivat tai pitivät minua tyhmänä, ja sen osasin heille myös kostaa.

Tiedän, että käyttäytymiseni oli tuolloin ala-arvoista ja aiheutin suurta tuskaa monelle. Monet nuoret opettajat olivat täysin toivottomia ja varmaan harkitsivat alanvaihtoa. Nyt jälkeenpäin hävettää ja melkoisesti. Olen yrittänyt pyydellä anteeksi pahimpien ylilyöntien kohdalla ja koen nykyään pakollisen tarpeen auttaa muita ja olla positiivinen.

Olin yläasteella juuri ennen kuin sosiaalinen media, älypuhelimet jne. yleistyivät. Ennen kuin luokkatiloista tuli avoimia jatkuvien häiriötekijöiden kanssa. Nämä tekijät olisivat vain pahentaneet asioita moninkertaisesti. Luokkamme lisäksi koostui täysin suomen kieltä puhuvista henkilöistä, joten opettajien oli vielä kohtuullisen helppo kommunikoida kaikkien kanssa.

Lopuksi haluan vielä sanoa, että se tarkkailuluokka todella oli omalla kohdallani pelastus enkä voi käsittää, että miksi ne on suureksi osin poistettu ja erityisopetukseen ei panosteta. Yksi ihminen riittää sekoittamaan luokan ja itse olin sellainen.

En yhtään ihmettele, että inkluusion nimissä myös niiden parhaiten pärjäävien määrä on vähentynyt todella nopeasti. Se on jalo ajatuksena, että ketään ei eristetä, mutta käytännössä se ei vain toimi. Olen elävä esimerkki sellaisesta.

83 tykkäystä

Vastaan tänne kun ei enää juuri liity Sampoon.

Ok, eli saat vaikka 1020e osinkoa. Jos kurssi on 40e, saat osingoilla 25 osaketta ostettua ja 20e jää käyttämättä. Jos kurssi on 20e, saat 51 osaketta ostettua ja mitään ei jää käyttämättä? Eli kyllä, ostojen ja myyntien “resoluutio” paranee kun kurssi on matalampi.

Toki voidaan miettiä, että onko tuolla 20e:lla mitään oikeaa merkitystä. Ja jos kurssi on 40e, voi toki laittaa osinkojen lisäksi 20e omaa rahaa pottiin mukaan. Sen ei pitäisi olla kellekään kohtuuton summa.

(Omien ostoissa tätäkään ongelmaa ei olisi.)

Jos tosiaan puhut tuollaisista yksittäisten osakkeiden minikaupoista, niin vaikea uskoa että sillä olisi mitään oleellista vaikutusta kokonaislikviditeettiin. Aivan merkittävä valtaosa kaupoista on kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia osakkeita kerralla pitkin päivää.

Ja toisaalta jos käytät isoja rahoja, ei nykykurssi ole mikään este tuossakaan tapauksessa.

4 tykkäystä

Yllä olevasta koulutarinasta tuli mieleen, että minusta tuntuu, etten ole vieläkään oikein toipunut siitä kun tiivis, yhteisöllinen ala-asteen luokka rikkoutui ja yläasteella, joka oli noin 10 km päässä kotoa, oli enää pari tuttua koko luokassa. Pienestä kylästä ja kyläkoulusta pistettiin opiskelemaan valtavaan laitokseen, jossa tupakka kärysi ja väkivallan uhka oli suuri. Seitsemännellä luokalla jouduin aloittamaan kuntosalin ja nyrkkeilyn, jotta sain kiusaamisen loppumaan. Kamalaa näin jälkikäteenkin ajateltuna, että piti opetella puolustautumaan voimalla selvitäkseen jotenkuten yläasteesta ja saadakseen olla rauhassa. Tosiaan, siellä vallitsi viidakonlaki. Yläasteen jälkeen valitsin iltalukion ja ammattikorkeankin kävin iltalinjalla, ettei vain tarvinnut olla nuorten, oman ikäisten parissa. Luultavasti nuo yläasteen kokemukset vaikuttavat vieläkin siten, että yhtään miespuolista ystävää minulla ei ole ollut ja olen varautunut miesten seurassa edelleen. En voisi kuvitellakaan lähteväni esimerkiksi saunomaan miesporukassa.

47 tykkäystä

Jos oletataan Sammon osingon olevan 1,8€ niin 1020€ osingot tarkoittaa 567 osakkeen omistusta eli tämän hetken 40,91 kurssilla 23182€ omistusta. Tämä on lähes kaksinkertainen esimerkkinä Suomalaiseen keskimääräiseen sijoitusvarallisuuteen. Lähtökohtaiosesti itse oletan Sammon sivulta tutkimatta Suomalaisten omistuksen olevan alle 300 osaketta kuin 567 ja osinkojen tuolla 500€ tietämillä. Näillä saadaan puolet osakemäärästä ja yksittäisen osakkeen merkitys alkaa nousta osakekohtaisessa kokonaiskulussa. Aina toki voi lisätä omia panoksia, se on totta. Piensijoittajissa voi olla sellaisia joilla siihen ei ole mahdollisuutta ja OST oma lukunsa. Pienisjoittajana ainakin itse ostaisin Sammon OST:lle ja kannattaa se jatkossa suuremmallekin sijoittajalle.

1 tykkäys

Osakkeen splitin toivominen paljastaa sijoittajan osaamistason nopeasti. :smiley:

34 tykkäystä

En ymmärtänyt sanomaasi mutta saahan sitä halvemmalla jos se splitataan! :moneybag:

42 tykkäystä

Tämä omistajuus on kyllä todella ärsyttävää ja ristiriitaista. On suorastaan rentouttavaa ja hymyilyttää, kun omistusten arvo nousee viikottain :partying_face:, eikö tähän liittynyt se testosterooni juttukin?:smiley:.

Toisaalta nyt harmittaa, kun huomaa kuinka vähän nyt löytyy enään mitään ostettavaa huokeilla arvostuskertoimilla, eikä kuola valu suusta samallatavalla kuin alkusyksystä :drooling_face: Moni osake tullut jo +10%-+30% pohjistaan.

Onko muilla kanssasijoittajilla sama fiilis viimeaikaisesta pörssin vihertämisestä? Tuntuu, että tämä ‘sijoittaminen’ on taas vaihteeksi liian helppoa. Onneksi omistajilla on vähän helpompaa, kun voi vaan istua ja kerätä käteistä seuraavaan pörssiheiluntaan😇

6 tykkäystä

Elämä on nykyään tehty helpoksi. Tietää aina että on perjantai, kun Politiikkanurkkaus-ketju suljetaan.

8 tykkäystä

Suomen kansa on niin persaukista , että splitti on aina hyvä asia :sweat_smile:, Hexistä ei taida saada puolikkaita ostettua. Mikään lappu ei saisi maksaa 2€ enempää.

Juuri tulleen tiedon mukaan Isku Invest hakeutuu saneeraukseen. Ei mene sisustusalalla häävisti.

Harva muistaa tai tietää, mutta tällä firmalla oli oma tankkeri. Olisikohan kannattanut keskittyä huonekalujen väsäämisen sijaan ölpän rahtaukseen :roll_eyes:
Näyttökuva 2023-12-8 kello 14.54.50

17 tykkäystä