Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Minä olen vuosia sitten pitkäviinerin nimennyt käytännössä Quuttiviineriksi. Niitä meni nimittäin aika paljon aikanaan matkalla kuuhun. Muistan esimerkiksi Pyhätunturilla pitkään majaillessa, että siitä K-Kaupasta sai oikein hyviä ja pitkiä Quuttiviinereitä.

Tänään taitaapi olla taas aika🔥

12 tykkäystä

Näinhän siinä teoriassa pitäisi käydä, ilmaisia lounaita ei pitäisi olla ja korkoeron pitäisi heijastaa fundamentteja taloudessa, joka sitten näkyisi valuutoissa → korkopariteetti pätisi. Mutta kai se on todettu, että korkopariteetti (uncovered interest rate parity) ei käytännössä toimi täydellisesti ja on olemassa nk. Carry-efekti tai faktori (long korkea yield, short matala). Yen ollut hyvin suosittu carry valuutta short puolella matalan koron takia ja sitten oltu long USD tai AUD tai muu korkean koron valuutta ja tuo on tuottanut historiassa.

Millään tapaa riskitöntähän tuo ei kuitenkaan valuuttojen takia ole, kuten nyt nähtiin. Vähän sama mielestäni kun bettaisi esimerkiksi arvo-faktoria osakkeissa.

1 tykkäys

Osakepoiminnan merkitys korostuu taas tänään Hesulissa. Sillä välin kun suurin osa pörssistä latoo kädenlämpöisiä tuloksia, niin laatuyhtiöt Qt, Revenio ja Harvia suorittaa erittäin laadukkaasti :clap:t4: Tänään on moni näiden omistaja ansainnut pullaa siihen kahvin kylkeen :coffee::doughnut:

25 tykkäystä

Olympialaisissa on hienoja suorituksia, mutta tullaankohan tänään näkemään jotain uskomatonta eli vastoin fysiikan lakeja QT:n massiivisen resistenssitason rikkoutuminen

13 tykkäystä

Ai että, laitoin kaffet tulille.

129 tykkäystä

Miksi muuten muuttaa suositusta ennen varsinaista osaria? Jos kannattavuus onkin yhä huonohkoa analyytikko tuplasti haukkuja :sweat_smile:

En siis arvostele, ihmettelen vain miksi näin joskus toimitaan. Hyvähän se on toki ottaa näkemystä :thinking:

2 tykkäystä

Ja halvempi :smiley: Nykyisin on kuulemma käytäntönä, että huone myydään halvalla ja siihen lyödään ihan vakiona päälle kallis siivouslisämaksu, vaikka ei edes ole sotkenut mitään. Asunnon omistaja saa sen verovapaana ja ilman Airbnb välistä ottamaa palvelumaksua.

Eli esim. ennen huone maksoi vaikkapa 150 euroa, niin nykyisin se on 80 euroa + 70 euron siivousmaksu. Tai usein jopa 80 euroa + 120 euron siivousmaksu.

7 tykkäystä

Hmm sekä Harvia ja Qt räjäyttää taas potteja. Alkaa tulemaan tietty vuosi mieleen :smiley:. Vielä jos Kamux vetää jostain taikahatusta posarin tai reippaan ennusteylityksen niin ollaan varmaan taas vuoden 2020 lopun tilanteessa kun ensin tietyt yhtiöt vetävät hyvin ja sitten koko markkina alkaa raketoimaan :joy:

16 tykkäystä

Tässä tapauksessa, kun tuli ennusteita päiviteltyä ja otettua tuorein yritysosto huomioon, niin ihan luontevaa tarkastella näkemystä samalla. Ainahan se vähän on jännää juuri ennen osaria ottaa enemmän näkemystä, mutta oli kannattavuus huonompi tai ei, niin ei tuo Aallonin nykyarvostus hirveästi yhtiöltä tulevina vuosina vaadi.

2 tykkäystä

diamond-hands (1)

Pakko arvostaa!

57 tykkäystä

:gem: :open_hands:

Mitä oli mielessä kun tultiin 180 € → 40 €? :smiley:

34 tykkäystä

Varmaan tämä :smiley:

This Fine GIF

31 tykkäystä

Aika paljon meni lihoiksi hyvään hintaan, mutta kyllähän siellä välillä aika syvissä vesissä mentiin

67 tykkäystä

Viime ja tänä vuonna ei mikään ole ihan mennyt kohdalleen. Joku on voinut nousta, mutta nekin käteiset on otettu pois, joka olisi noussut mukavammin.

Myynnin jälkeen suurin osa on noussut ja olen useimmiten vaihtanut turskasuuntaan meneviin tai vähintään huonommin nouseviin.

Jotkut mm. “voitot” puuttuvat, mutta myös niin monet minimiinukset :slight_smile:

image

26 tykkäystä

Ehkäpä syy miksi mitaleita ei Pariisissa tule johtuu, että meillä on niin huonot insentiivit.
Netissä leviää kuva jonka todenperäisyydestä minulla ei ole varmuutta, mutta Filippiineillä näyttäisi olevan hieman kovemman tason tukijärjestelmä huippu-urheilijoille :smiley:

28 tykkäystä

Isot voitot ne täälläkin antaa odottaa ja edelleen n.50k ollaan miinuksella koko historian aikana, mutta näillä mennää nyt eli sijoittaminen kannattaa aina vai miten se lause meni? :smiley:
Yllättävän vähä ahdistaa tämä tappion määrä, olenko jo liiaksi tottunut siihen vai onko se jo oletus että vi*uralleen menee kuitenkin :thinking: :sweat_smile:

15 tykkäystä

Mä luotan pitkällä aikavälillä markkinoihin, mutta en luota niin paljoa itseeni. Mä vaan tykkään itte yrittää ja tehä, vaikka sattuu ja tapahtuu. :smiley:

Mielestäni useat vähäkuluiset ns. tylsät indeksi- ja etf-rahastot ovat erinomainen vaihtoehto. Joskus aikanaan kokeilin niitä, enkä vähäisissäkään määrin halua niitä omistaa, vaikka uskon hyvin vahvasti siihen, että pidemmällä aikavälillä saisin niistä paremmat tuotot. Haluan vain itse poimia osakkeeni ja mennä täysillä niillä eteenpäin, vaikka todella hassulta se varmaan monista kuulostaa ja on vaikea selostaa, miksi se kuitenkin tuntuu juuri minusta hyvältä. :slight_smile:

4 tykkäystä

Sijoittajien tuotot tulevat viime kädessä pörssiyhtiöiden tuloksista: ilman niitä osakkeiden käypä arvo olisi lopulta nolla.

Niinpä tuotot tulevat siis toisten sijoittajien (tai jos ollaan tarkkoja, myös yhtiöiden tileiltä mikäli ne ostavat omia osakkeita tai maksavat osinkoja) taskuista.

Istumalla itse mätämunien kyydissä estää muuta sijoittajaa kärsimästä tappioita, koska saman osakkeen voi omistaa vain yksi henkilö. Mutta jonkun on aina omistettava finanssiomaisuus: ei voi olla tyhjiössä leijailevia osakkeita.

Osakkeiden ostaminen huipulta siirtää rahaa toisen sijoittajan taskuun, pelastaen hänet tulevilta tappioilta.

39 tykkäystä

Tarkoitatko siis, että olen hyväntekijä ja myös muut opetuslapseni, eli veljet.

27 tykkäystä

Eli olen pelastanut monen muun sijoittajan tappioilta :heart_eyes: :hugs:

19 tykkäystä