Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Täältä aplodit kaikille teille:

@FoTW, olet kova! Mikä sun aikasi on?

Kaikkien taustat kiinnostaa, mutta kiinnostaisi tosiaan kuulla erityisesti alle kolmen tunnin juoksijoiden taustat yms. :slight_smile:

9 tykkäystä

Alle 2.40 on kyllä kova. Itselle maraton oli liian pitkä matka. 2.52 enkka. Puolikasta (1.17) pidän ehkä kovimpana tuloksena. Cooper parhaimmillaan 3700m. Tausta perus joukkuelajeja parikymppiseks. Sali tuli mukaan n. 16v ja juoksu ehkä 25v. Parhaat juoksut tehty 30-35v välissä.

18 tykkäystä

En kolmosta alittanut, mutta 3:03:4jotain useita vuosia sitten. Ikää oli tuolloin 30-40v välissä. Lenkilla tulee käytyä edelleen 2-4 kertaa kuukaudessa, kun enää ei tahdo nivuset kestää asvaltin iskutusta vaikka muista lajeista ei tule mitään kipuja.

Hyvässä porukassa ei tuntunut lainkaan pahalta alkuverkka 35km saakka, jolloin käytännössä muulta ryhmältä loppu jalat. Sitten kun yksin piti siitä vaiheesta maraton varsinaisesti aloittaa, niin loppumatkan koitin vain päässäni laskea, että kuinka lujaa tulisi loppupätkä juosta. Kilometrivauhti vain sakkasi totaalisesti ja enemmän se on jälkikäteen harmittanut kuin maaliin tullessa.

Ei erityistä tavoitteellista taustaa. Eniten nuorena pelattu silloista sählyä ja jalkapalloa ilman valmennusta. Lähinnä koko ikä hyötypyöräilyä maaseudulla kaikkialle ja kaikkia mahdollisia lajeja pingiksestä kartingiin.

E: Paras Cooperi armeijan alussa 3700m

15 tykkäystä

Mä juoksin 24-vuotiaana maratonin aikaan 3.36.??. Viime syksynä kävin uudestaan maratonilla 15 vuotta vanhempana. Olin vanhentunut 2 minuuttia per vuosi.

9 tykkäystä

Puolikas 1:27 eikä perse olisi kestänyt enää metriäkään.

5 tykkäystä

Oma 3:29 on juostu 57 vuotiaana, eikä tullut ihan ilmaiseksi, töitä piti tehdä tuon eteen.

11 tykkäystä

Minulla puolikas alle 1:22 (1:56,5-vauhti) ja perse kesti hyvin. Maratoninkin (2:06,3-vauhti) perse kesti, mutta kun nousin laitteelta pois, en pystynyt istumaan takaliston takia kahteen päivään😁

5 tykkäystä

Ei voi käsittää miten 89kg mies voi työntää 224kg suorille käsille. On ne jäätävän kovia karhuja. Kannattaa joskus huvikseen kokeilla paljonko menee jos hallitsee edes lähelle nostotekniikkaa. 70kg on jo itselle kova rauta. :grinning:

12 tykkäystä

Maratonenkka hieman alle 2.50. Aika perusoppikirjamaista treeniä silloin oli. Tehoharjoittelun osuus oli n. 20 prossaa. Yleensä tein 2-3 tehotreeniä viikossa: 1) n. 15 km maratonin tavoitevauhdilla (mulla n. 4.00 /km) + verrat, 2) maratonvauhtia kovempi vetotreeni, esim. 5 × 2000 m vedot kiihtyen 3.50->3.30 km-vauhdilla parin minsan palautuksella, 3) maratonia lähempänä muutaman kerran pitkis kiihtyvällä lopulla: esim. 20 km 4.45- 5.00/km + 4 km 4.30/km + 4 km 4.15/km + 4 km 4.00/km + 2 km vr, yhteensä 34 km tjsp. Tämmöinen treeni esim. 3 viikkoa ennen maratonia sopi mulle hyvin. 4) Joskus oli myös joku mäkitreeni, esim. 5-10 x n. 400-500 metrin napakoita vetoja loivaan ylämäkeen ja palautellen alas. (Juoksumatollahan näitä monet myös tekevät.) Mäkitreeni nyt tuskin mikään välttämätön on, mutta saa siitä vähän lajinomaista voimaa ja juoksuväljyyttä kinttuihin.

Jotain jumppaa salilla, loikkia/hyppyjä, koordinaatiojuttuja ja juoksuasentoa parantavia tukilihaksia vahvistavia juttuja toki myös tein.

Muuten sitten vaan kevyttä lenkkiä, mulla varmaan silloin vauhdit 4.45-5.30/km. Ja kuten maratonilla aina, pitkis 24-36 km suht rauhallisella vauhdilla 7-10 päivän välein on kuntoilijalle tärkein kuntoa rakentava harjoite. Kiihtyviä pitkiksiä tein vasta lähempänä maraa ja vain muutaman kerran. Yhteensä kertyi treeniä 80-120 km viikossa.

Paras maratulos tuli hieman alle nelikymppisenä. Cooper-kunto oli silloin ehkä noin 3500 metriä ja kymppi kulki hieman alle 36 minsan. En ollut enkä ole mikään maratoonari, vaan ultrat kiinnostivat enemmän.

Juoksua olen harrastanut vasta aikuisiällä. Lapsuus oli kuitenkin melko liikunnallinen. Hiihtoa ja vähän pallo- ja mailapelejä, mutta ei missään kilpamielessä, vaan ihan hauskuuden vuoksi. Hoikkuudesta on tietty etua, mutta kyllä kovissa kuntomaratoonareissa näkee monenlaista ruumiinrakennetta.

17 tykkäystä

Jep! Sairasta! :smiley:

Musta tuo Ronin 140kg on myös jo tosi huikea! :slight_smile:

8 tykkäystä

Juokse 15 vuotiaan tyttäresi perässä perjantai-iltana

8 tykkäystä

Vähän piti kaivaa, mutta löytyhän se sieltä. ;D

8 tykkäystä

Inderesin tyyliinhän se menee tälviisiin :smiley:

4 tykkäystä

Mielenkiintoinen listaus omien osakkeiden ostoista :slight_smile:

https://x.com/DividendTalks/status/1822237283761770589


Puunhalaajalla on monipuolista harjoitetta, ja vois kuvitella, että jaloissa ainakin on jonkin verran voimaa, kun loikkia sekä vetoharjoitteita löytyy ja jos vähän salillakin jumppaa. Jos Puunhalaaja ei ole testaillut justiinsa isommilla painoilla kyykkyjä, niin yllättävän hyvin voisi nousta, kun vetäisi muutaman kuukauden jakson salitreeniä. :slight_smile:

Tällaisena kestävyysharjoittelusta tietämättömänä olen välillä ollut yllättynyt, että painoonsa ja lajiin nähden ainakin jollakin kestävyysurheilijoilla on ollut musta hyvin voimaa. Muakin kiinnostaa, millaisia painoja esim. Puunhalaajalla liikkuu, jos on sattunut kokeilemaan. :slight_smile:


Vähän eri lajiin menen, mutta:

Huvittaa joskus, kun olen koko treeniurani tähdännyt maksimivoimaan ja vähän lihasmassaankin, niin monet crossfittaajat vetävät noissakin jutuissa itseni ohi, vaikka heillä pitää olla vähän jokaista ominaisuutta. Useat crossfittaajat vetäisivät järkyttäviä rautoja, kun keskittyisivät vuodeksi pariksi vain voimaan. :slight_smile:

Haisulin huiput todistettu - lapsilisämiljonääriteoria esitelty Kauppalehdessä.

Sell all :wink:

42 tykkäystä

Moni niistä ei välttämättä muuta edes siihen kuntaan asumaan. Ja moni etsii ehdoin tahdoin vuokra-asunnon, koska ymmärtää asuntojen arvonkehityksen ja myynnin haastavuuden, jos eteen tulee muutto muualle.

3 tykkäystä

Syksyllä 2021 kirjoitin näin:

Paperikultaa salkussa noin 1% tms (hatusta). Mitään ei tuota ja käteistäki on 50%(hatusta).

Tilannepäivitys tähän hetkeen: mikään ei edelleenkään tuota ja käteistä ehkä 15%.

Ei tee kyllä mieli ostaa mitään ja Warrenikin himmailee. Toisaalta hyvä tilanne; olen isosti (n.85% maksimista) osakkeissa, kuitenkin käteistäkin vähän on. Jos nousee, nousen. Jos laskee, on edes vähän ammuksia. Happy days ahead. Sama ku Warrenilla.

2 tykkäystä

Noh, kyllä yllättävän moni myöskin palaa kaupungista esimerkiksi omaan tai puolison vanhaan kotikuntaan ja asettuu sinne ja ostaa sen talon. Ei se 35-vuotias lääkäri tai opettaja enää halua asua missään vuokraluukuissa, vaan halutaan pysyvyyttä, omaa pihaa, rantasaunaa ja omaa rauhaa. Lapsetkin saa oman kylän kouluun ja isovanhemmat on vartin automatkan päässä.

Eihän ne välttämättä parhaita mahdollisia sijoituskohteita ole, mutta asuminen maksaa. Harva maalle muuttava haluaa maksimoida pääomansa tuoton ja tyytyy asumaan vuokrarivarissa.

9 tykkäystä

Ei palaa. Tuo on se keskustalainen utopia, josta lehdetkin jaksoivat joskus aikoinaan kirjoitella paljon, mutta mille ei löytynyt mitään katetta. Toki pahimpiin muuttotappiokuntiinkin aina joku muuttaa, mutta kaupungistumisen trendi on selkeä ja se ulottuu opiskelijoista työntekijöihin ja työttömistä eläkeläisiin.

Aikoinaan jopa maalailtiin kuvaa, että suurten ikäluokien eläköityessä väki ryntää takaisin synnyinseuduilleen asumaan. Moniko muutti?

Moni valitsee sen vuokra-asumisen tai sitten suuremmasta kaupungista käsin töissä käymisen vaihtoehdon. Tilanne toki muuttuu siinä vaiheessa, jos ajattelet että ko. paikkakunnalla asumisesta tulee vuosikymmenien jakso elämässä. Entistä harvempi lääkäri tai kunnanjohtaja nykyään taitaa niin ajatella.

10 tykkäystä

Juuri näin. Ja miksi palaisivatkaan kun sieltä on pientä kyläkauppaa lukuun ottamatta kaikki palvelutkin lähteneet. Ja varsinkin näinä aikoina kun terveydenhuoltoa keskitetään entisestään isompiin keskuksiin niin yhä harvempi eläkeläinen sinne maalle takaisin ryntää…

3 tykkäystä