Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Tässä oli todella hyvät musat. Tulee melkein kylmät väreet - osuu erinomaisesti omaan ambient-hermooni:

9 tykkäystä

Täällä muricassa voi ottaa oluen tahi viinin teatterisaliin (samoin änäripeleihin jne). Suomen typerät anniskelualuelait pilaavat tämänkin. Ja kupla on ollut otsassa useamman kerran :beers: :sweat_smile:

1 tykkäys

Kyllä ainaki täälä seinäjoella saa tiskiltä ostettua kaljat näytökseen.

2 tykkäystä

I don’t feel your pain

image

E: Tietty olisi pitänyt olla ‘All that money will be lost in time’, mutta ei jaksa korjata :melting_face:

9 tykkäystä

Tämä on ihan mielenkiintoinen tviitti. :thinking:

https://x.com/marketplunger1/status/1796227888292708655

Kuva

4 tykkäystä

Huomenia!

Aamukahvin ohessa pohdin omistajuutta, ja sitähän voi suoraan udella teiltä täältä. Eli kuinka moni teistä ajattelee itseään pitkäaikaisena omistajana edes jossain pörssiyhtiössä?

Ainakin itsellä on “strategisia omistuksia”, joissa ajattelen itseäni enemmän omistajana kuin sijoittajana pienestä omistusosuudesta huolimatta. Toisaalta jossain sijoituksissa olen puhtaasti hakemassa tuottoja, enkä kiinnostunut varsinaisesti omistamaan yhtiötä pitkällä aikavälillä. Jos osakkeesta saa mielestäni enemmän kuin käyvän arvon niin osakkeet lähtisivät kiertoon, jos rajoituksia ei olisi. Toki kaikki osakkeet kai on lopulta myynnissä, jos hulluja hintoja maksetaan, mutta unohdetaan nyt tämä.

Ehkä tässä tapauksessa voitaisiin tehdä rajaus näiden välillä Buffettin viisauksia soveltaen: jos pörssi menisi 10 vuodeksi kiinni huomenna, kuinka suurta osaa portfoliostanne olisitte halukkaita omistamaan tästä huolimatta? Unohtuisi spekulaatiot päiväliikkeistä, Fedin korkopisteistä ja kvartaalien EPSitkin olisivat aika turhia, mutta yhtiön fundamentit, strategia, kilpailuetu, investoinnit / panostukset, johto, hallitus ja pääomistajatkin olisivat toisaalta melkoisen tärkeitä. Ja toki moni muukin asia. Osittain tässä on taustalla sekin, että välillä aikajänteet tuntuvat menevät sekaisin ja ihmiset ovat kärsimättömiä. Aika paljon puhutaan esimerkiksi megatrendeistä sijoitusteeseissä, mutta sitten omistusajat on niin lyhyitä, ettei siinä mitkään pitkät trendit ehdi realisoitua.

Kaikki asiaan liittyvät pohdinnat ovat tervetulleita. Saa myös mainita tietenkin yhtiöitä, jotka siellä omistajuuspuolella olisivat :face_with_monocle:

78 tykkäystä

Mulla oli pitkään juuri tuollainen filosofia, mutta tänä keväänä lähtenyt väliaikaisesti haahuilemaan. Myin siis Berkshiret, Markelit ja Constellation softwaret, koska olin vakuuttunut paremmista lyhyen aikavälin tuotoista muualla. Nyt olen aikani veivaillut ja olen pian ostamassa noita takaisin. Tässä veivailussa ei nyt varsinaisesti ole muuta hyvää kuin se, että menee harrastustoiminnasta tämä jatkuva seuraaminen, laskeminen ja miettiminen, joka sitten välillä palkitaan tai sitten ei.

Avioliittoni kauniimpi osapuoli on alkanut vähän hermostua kaikkeen aikaan mitä tähän tulee käytettyä, joten kesän nyt alkaessa lienee aika vähän rauhoittua.

Veivailun lomassa olen palannut Revenion omistajaksi, josta olin tauolla pari vuotta. Suomalaisista firmoista tämä menee hakemaasi kategoriaan minun mielestäni.

11 tykkäystä

On Suomessakin anniskelusaleja. Täällä myös saa kävellä avoimen olutpullon kanssa kadulla toisin kuin vapauden ihmemaassa :face_with_hand_over_mouth:

6 tykkäystä

Shinjuku-sedällä alkaa kesäloma tuossa muutaman tunnin kuluttua, sugoi! :sunglasses:

Lomasuunnitelmissa on ainakin tavata eräs ulkomaita myöten tunnettu tubettaja ja käväistä 15 vuoden tauon jälkeen Siljan laivalla Tukholmassa. Muuten otan ihan rennosti akkuja lataillen, siinä sivussa pyöräilyä, ulkoilua, ravintolaruokaa ja musiikin tekemistä. Pidän todennäköisesti osakeostohousutkin kaapissa, kiva ylimääräisiä välillä käyttää kokonaisuutena itsensä hemmotteluun ja elämyksiinkin.

Ohessa Samsungin avittama AI-tuotos Shinjuku-miehen kesälaidun-lookista, yritän opetella kikkailemaan tuollakin, kun kerran uusi upea älyluuri löytyy. :sweat_smile:

14 tykkäystä

Tämä keskustelu toimisi paremmin Sijoitusstrategia-ketjussa, mutta vastaillaan nyt tänne. (Ehkä modet voi siirrellä.)

Itselleni Inderes on pörssiyhtiöistä ehkä yllämainitun kaltainen. Tämä toki saattaa olla vain tekosyy ja meriselitys itselleni, jonka olen keksinyt kurssikehityksen vuoksi.

Omistan erästä pientä ruotsalaista yhtiöitä ehkä sillä idealla, että olisin nimenomaan omistaja. Yhtiö on niin pieni, että esim toimitusjohtajan kanssa voi käydä vuoropuhelua, joten sikälikin se tuntuu enemmän omistamiselta.

Yhtiön kurssi ja sitä kautta osuus salkussa kuitenkin kasvoi siinä määrin, että jossain vaiheessa tuntui järkevältä pienentää omistusta ihan riskinhallinnallisista syistä. Pidän kyllä liikeideasta bisneksenä sekä ihan sen vuoksi, että se voisi tehdä maailmasta paremman. Uskon myös yhtiön menestymiseen pitkällä aikavälillä, mutta ajattelin silti, että yöunieni laatu pysyy edes nykyisellä välttävällä tasolla, jos osuus on pienempi. En tiedä onko tämä enää sitten omistamista siinä mielessä mitä hait.

Tavallaanhan indeksit ovat sellaisia, että niissä nimenomaan ollaan omistajia eikä välitetä kurssiliikkeistä yms. Omistetaan tavallaan se pieni osa maailmaa ja ollaan siinä mukana tapahtui mitä tahansa.

Ps. Kyllä minäkin Inderesistä luovun, jos yhtiön toiminnassa joku muuttuu epätoivottuun suuntaan, yhtiö alkaa karsimaan reaaliosingoista tai esim jos johto alkaa sekoilemaan entistä enemmän. :wink:

15 tykkäystä

Salkussa on kolmen ex-työnantajan osaketta, ja näihin on minulla helppo ja luontevaa suhtautua omistajana. Olenkin ajatellut etten myy niitä koskaan, vaikka muuten tuleekin salkkua veivattua turhankin paljon.

2 tykkäystä

Päiveetä! Hyvä avaus, tämähän vaihtelee pitkälti sen mukaan, mikä viikonpäivä on menossa ja mitä kurssikäppyrät näyttää (vaikka ei oikeastaan vaihtele). Pitkäaikaisena omistajana ajattelen olevani jokaisessa omistamassani yhtiössä. Syy tähän on yksinkertainen, järjestelmistäni ei löydy myynti -nappia. Tai ainakaan minä en sitä ole löytänyt… myymisen pelko on vahvasti läsnä. Let the runners run and cut the losses (vai miten se menikään “:D”). Aina olen sentään antanut juoksijoiden juosta, mutta saksia tai muitakaan teräaseita ei salkussa ole näkynyt, koska häviöiden osalta leikkaukset ovat jääneet minimiin. Vakavasti ottaen, pyrin omistamaan vain yhtiöitä, joiden uskon olevan 10 vuoden päästäkin menestyksekkäitä.

4 tykkäystä

Olen äärikärsivällinen ja pitkäjänteinen omistaja ja pysyn sellaisena kaikissa salkkuni suomalaisyhtiöissä yli 30 vuoden mittaisella sijoitustaipaleella, josta nyt takana vasta vajaa 7 vuotta. Jotenkin pidän tärkeänä ja jopa arvokkaana asiana olla osana monia vakaita ja osin jopa tylsiä suomalaisyhtiöitä, sama se, miten se osakekurssi elää. Suuremman riskin yhtiöistä luovuin mielestäni mallikkaasti muutama vuosi takaperin (mm. Exel, Spinnova, YIT), joten otin opikseni siitä ja ymmärsin riskitasoni sekä sen, millainen sijoittaja haluan olla jatkossa.

Esimerkkinä vanhimmat omistukseni ovat Sampoa ja niille ei tule löytymään myyntinappia ainakaan ennen 60 ikävuotta, todennäköisesti myyntitoimeksianto jääkin kuolinpesän tehtäväksi. Vain osta-nappi on ainoa toimiva nappi, myy-nappi pysyy harmaana.

Minä teen myyntituottoni maksaen niistä verot sitten joskus 20 vuoden päästä, nyt on vain hyviä hetkiä ostaa ja lisätä ajallisesti hajautellen ja nauttia matkasta. En ole sellainen, että myisin nyt kovalla tuotolla jotain, jonka voisin tuotoista maksettujen verojen jälkeen sijoittaa johonkin muuhun. Haluan pysyä tietyissä lapuissa leppoisana omistajana ilman, että edes sen kummemmin seuraan yhtiöiden lukuja.

So far, so good.

11 tykkäystä

Alkaa psykologia vaikuttamaan omaan salkunhoitoon. Kiinnostus sijoitusaiheita kohtaan on laskenut sitä mukaan kun salkku valuu Nesteen mukana alaspäin :sweat_smile: Tätä todistaa myös sijoituspäiväkirjani harventuneet merkinnät.

Osansa toki tekee se, että viimeinkin täällä susirajalla on KESÄ ja olen viihtynyt enemmän harrastusten parissa ja pihatöissä kuin koneen äärellä. Ylimääräistä sijoitettavaa, joka menisi suoriin osakkeisiin, ei hirveästi tällä hetkellä ole, mutta indeksisäästöni rullaavat jatkuvasti. Eli saatan kirjoitella täällä vähän vähemmän kesäkuukausina, mutta tokkopa tuo haittaa. Välillä olisi hyvä olla hiljaakin.

Nyt taidan lähteä vetämään vähän pidemmän siivun maantiepyörällä. Hyvää kesää kaikille :slight_smile:

27 tykkäystä

Trumpissa jännittävintä on hänen selkeä piittaamattomuutensa demokraattisia instituutioita kohtaan. Sekä tietysti se, että hän on röyhkeä, lyhytjänteinen, ja mikä pahinta, huumorintajuton mikä on oire idiotismista, vähättelemättä hänen kykyä pysyä pinnalla jatkuvasti ja demogogisilla taidoillaan mobilisoida kansan syviä rivejä taakseen. Hän on mies jonka olemuksesta näkee, että hänellä on selkeästi jokin suurempi tarkoitus olla olemassa omasta mielestään, mutta se tarkoitus on hän itse.

Nyt tuli niin hyvää psykoanalyysia, että palkitsen Vernerin keittiöpsykologian palkinnolla habitaremessuilta!

10 tykkäystä

3 tykkäystä

Tästä heräsi mieleeni yleisenä pohdintana. Pitäisikö yksittäisen osakkeen pilata hyvä harrastus? Vähän kuin yksittäinen huono suoritus sählyturnauksessa, vikellystunnilla, ratsujousiammunnassa, ringetessä tai vaikkapa juoksuradalla pilaisi vuosien harrastuksen ja sitoutuneisuuden?

Yksityissijoittajalla on aina vaihtoehto myydä, ja palata joskus myöhemmin uudelleen pieneksi omistajaksi jos se kannattaa.

Tappiot ei ole häpeä. Suomen verottaja myös kuittaa 30 % niistä.

21 tykkäystä

Yhtiön omistaa se pääoma joka pystyy vaikuttamaan yhtiön tekemiseen. Me muut ollaan vaan mukana kyydissä. Osakkeet ovat puhtaasti sijoittamista varten ja sijoittamisesssa ainoa mikä ratkaisee on tuotto. Pääomaa ei ole syytä allokoida epäoptimaalisesti sentimentaalisista syistä, koska sellainen sijoittaja tekee työnsä huonosti ja on omiaan aiheuttamaan tehottomuutta markkinoilla.

Pitoajalla ei varsinaisesti ole väliä ja se voi hyvin olla 10 vuotta tai 10 minuuttia. Pitkän aikavälin omistamisessa pitää tosin yleensä tinkiä tuotosta, koska arvostuskertoimien muutoksen tuottovaikutus jakautuu silloin useamman vuoden kesken ja sijoittajan tuotto alkaa muistuttamaan yrityksen liiketoiminnan tuottoa, joka harvoin kilpailussa ympäristössä säilyy valtavana.

44 tykkäystä

Samaa mieltä että äänestäminen on tärkeää, vaan unionissa pitäisi olla mielestäni kaikilla valtioilla sama määrä edustajia koosta ja asukasmäärästä riippumatta. Kehnot on pienen maan vaikuttamismahdollisuudet jos isot tahtovat “jyrätä” jonkin asian läpi.

Ei vielä osunu uutista silmään, mutta onkohan tässä ne EU:n inflaatiomittarien lukemat, mitkä piti tulla puoliltapäivin?

Edit: No sieltä

Euroalueen pohjainflaatio kohosi hieman | Kauppalehti

3 tykkäystä