Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Jos käytetään strategisille omistuksille tuota minun “pörssi kiinni 10 vuotta” määritelmää, niin valtaosa sijoituksistani olisi mielestäni hyvinkin toimivia. En nyt ruvennut tarkemmin laskemaan, mutta yli 90 % markkina-arvolla mitattuna. Nämä kaupankäyntirajoitukset on sellaisia, että parempi ostaa omistaja-arvoa luovia yhtiöitä, joihin luottaa pitkällä aikavälillä. Jos nyt muutaman mainitsee niin Qt, Gofore, Admicom, Talenom, Terveystalo, Fortum (jospa seuraavat 10 vuotta muistetaan vielä edelliset sähläykset) ja jopa :poop:-laitostason saavuttanut Neste ovat minusta ihan solideja pitkän aikavälin omistuksia. Suurimmista omistuksistani ehkä Bittium on ainoa, mitä vähän jännittäisi 10-vuoden holdiin tässä vaiheessa lukita, kun ollaan kuitenkin vasta saatu suunta kääntymään - toisaalta ainakin pakottaisi kärsivällisyyteen hitaasti liikkuvalla alalla.

Mutta ei näistä yksikään ole sellainen “strateginen omistus”, joita ei voisi myydä sentimenttisyistä. Eli jos suksi ei luista tai hinnat on hulluja, niin kyllä niistä voi luopua. Ei ole mihinkään rakastuttu. Paitsi Inderesiin. Se suhde kestää toivottavasti jossain muodossa hautaan asti, mutta kukapa näistä tietää.

52 tykkäystä

Itelläkään ei ole ohan säännöllinen kuukausitulo, niin laskee vuoden ajanjaksolle keskiarvotulon kuukaudessa. Jos uskot, että on samallaine työtilanne ku viimevuonna ja palkka pysyny samana, niin laita sillä. Ja jos työtilanne paranee loppuvuottakohden, niin aina voi ilmottaa uudet palkkatiedot.

Pääomatuloohin ite kirjotin aot:lla omistamien osakkeiden osinkoehdotuksen, mutta kun siinä puhuttiin muutamasta satasesta vuodessa, nii se ei vaikuttanut mihinkää. Ja vaikka se pääomatulon arvio heittäis 500e vuodessa, niin sen vaikutus päivähoitomaksuun on pari euron luokkaa.

Pahin sanktio mitä voi tulla on maksaa tarkistuksen jälkeen puuttuvat päivähoitomaksut. Jos siis on rehellisesti yrittänyt ilmottaa oikeat tulot. Oon käsittäny, että tarkistuksia tehää sattumavaraisesti.

Päiväkoti-ikäsessä lapsessa riittää muutski stressattavaa tarpeeks, niin ei kannata tosta stressaa. Tsemppiä päiväkodin alotukseen.

Edit: kunnalta varmaa löytyy joku puhelinnumero, josta voi varmistaa noi myös.

3 tykkäystä

Konecranesit myin pois tammikuun alussa.
Optomedit myin pois tammikuun alussa.
Lisäilin KH Grouppia ja Siiliä myöhemmin tammikuussa.
Helmikuussa Nestettä ostin ja myin Marimekot sekä ostin Boreota ja lisäilin Nestettä.

Ja miltä YTD näyttää?

Jalonen tykkää

52 tykkäystä

Tietämättä oikeastaan muusta kuin Nesteestä…

Esimerkilliseltä? :partying_face:

2 tykkäystä

Tätä sota-ajan propaganda-Akua “Donald’s Decision” vuodelta 1942 en ollut nähnytkään! Tehty Kanadan elokuvavirastolle aikanaan.

(Aku Ankka -propagandalyhäreitä tehtiin neljä joista tunnetuin on Der Fuehrer’s Face [1943]).

Loistavaa settiä ja sopii myös sijoitusfoorumille mitä parhaiten vaikka “spend less” -kehotus ei ehkä ihan rauhan aikoihin sovi nykyajassa? Kesto alle 4 min:

8 tykkäystä

Tuosta voi alkaa koska on totta että ongelman esittäjä ei aina ole sen paras ratkaisija mutta ei kannata olla ylimielinen. Nimim. kokenut ohjelmistokehityksen asiakas.

Minulla on kaikkein eniten huonoja kokemuksia (työn tuloksen suhteen) sellaisista senioriohjelmistokehittäjistä jotka luulevat tietävänsä kaiken asiakasta paremmin ja jotka luulevat tekevänsä vaikutuksen pelkästään sillä kun kysyvät itsevarmasti paljon vaikeita kysymyksiä tai laukovat mielipiteitään faktoina.

Toiseksi eniten huonoja kokemuksia on laiskoista ja osaamattomista ei-kiinnosta-oon-vaan-töissä-täällä -devaajista mutta siirrytään mieluummin parhaimpiin.

Parhaat kokemukset ovat kun pääsee tekemään töitä aidosti uteliaiden ja vuorovaikuttavien tekijöiden kanssa. Asioita saadaan aikaan ja osapuolet kuuntelevat toisiaan. Siinä on vaarana vain että maailma tulee valmiiksi!

15 tykkäystä

Mitä jos lähdetään siitä, että koko kysymyksen asettelu on virheellinen? Nimittäin absoluuttinen hinta ei saisi kiinnostaa, vaan se, että kurssi tekee ao. kuvan mukaisen liikkeen. Lisävarmistusta tulee, jos weeklyssä näkyy sama kuvio.

No miksi näin kannattaa toimia? Koska kukaan ei voi tietää montako porrasta alaspäin tullaan vielä menemään. Miksi siis edes yrittää, kun voi vain odottaa trendin muutosta. Se, että ei osu absoluuttisiin pohjiin, on paljon pienempi tappio kuin se, jos alkoi ostamaan 50% ennen pohjia.

Ehkä joku voisi siirtää vastauksen sopivampaan ketjuun kun näin paljon vaivaa ton kuvan eteen? :wink:

16 tykkäystä

Tuli tilattua taas Matsmart/Fiksuruokaosastolta proteiinijuomia. Lounaani töissä on ollut jo kauan ruisleipä ja proteiinijuoma. Iltapäivästä banaani ja proteiinijuoma. Mukana saattaa olla pähkinöitä. Jos nälkä yllättää, niin niillä se lähtee. Samalla tulee hyviä rasvoja ja kuitua sekä proteiinimäärä nousee. Näillä eväillä on monia etuja ja yksi on se, että lounastaukoa tällaisten syömiseen ei tarvita. Nostan palkan siltäkin ajalta.

Katsoin juuri S-marketin kuitista, että ostamani laadukas ruisleipä maksoi -60% alennuksesta 0,93€, joten lienee n. 0,2€ lounasannokseni hinta. Voisikohan lisukkeille laskea 0,10€. Proteeinijuoma maksaa kappaleelta 1,2€ ja sisältää 30g proteiinia. Nautin siis työpäivän aikana 60g proteiinia. Proteiinin saannissa minulla on ollut jo kolme vuosikymmentä jatkumo, joka ei juuri neljää tuntia pidemmäksi ajaksi katkea. Syön kun lähden töihin, nämä tulevat siihen väliin ja syön heti kun tulen kotiin.

Selviän päivän syömisistä alle 3€, sisältäen kahvin. Joka päivä. Vähän yksipuolista, mutta vaihdan banaanin ilmaiseen omenaan pihani omenapuusta syksyllä.

Lehdessä luki, että Suomen talous ei ole niin vientivetoista kuin usein luullaan ja nimenomaan yksityinen kulutus auttaisi nyt katkaisemaan taantuman, ihmisten pitäisi alkaa kuluttaa. Kuluttamalla kurssitkin nousevat. Itse en kuluta mitään ja odotan muiden tekevän sen puolestani, jotta voin sitten hyötyä heidän kulutuksestaan sijoitusteni kautta. Syytän ja paheksun muita siitä, kun he eivät kuluta ja olemme siksi kaikki hankaluuksissa.

13 tykkäystä

Meillä mennyt tulorekisteristä suoraan, enkä kyllä mitään po-tuloja ole ilmotellut. Nyt loppukin päivähoito ja aloittaa koulun.

2 tykkäystä

On kyllä erikoinen tapaus ja itsestä tuntuu kyllä aika käsittämättömältä hommalta. Veronmaksajien rahoja tässä ainakin saatiin palamaan. Mielestäni jos poliisi etsii kadonnutta, muistisairasta vanhusta niin sairaala voisi kertoa että onko kyseinen henkilö heillä vai ei.

16 tykkäystä

Viikon päätteeksi aamukahvilta yhdet alkulainit foorumillakin hehkutetulta Nassim Talebilta.

Terveystalo ei elvytä, Säästöpankki ketkuilee muiden rahoilla, TietoEvryllä on salasanat 1234 tasoa. Ne ja joku tekee jossain kokoajan jotain typerää. En tiedä kuka tämän kaiken korjaisi, mutta onneksi minä onnistuin valitsemaan viime viikolle oikeita yhtiöitä oikeisiin päiviin minulle.

Älyttömät (tuhannennet mutta taas ansaitut) propsit @Sijoittaja-alokas joka kertoo olevansa joskus yksi niistä joka töhöili. Joku joka meni myymään hyvät yhtiöt ja osteli tilalle niitä muita. Silti on se kuka täällä siivoaa meidän sotkuja ja tekee sen vielä positiivisesti ja maagisesti lippis päässä hymyillen.

Kun ihmiset lähtee kesälomille ja olisi aikaa nauttia elämästä. Joku täällä taas kuitenkin ahertanee sankarina toukokuusta syksyyn. Toivottavasti lomaillenkin riittävästi kaiken synkistelyn ja ulkona paistavan auringon keskellä! :smiley:

33 tykkäystä

Kiitos mukavasta viestistä, tämä lämmitti mieltäni! :slight_smile:

Kyllä välillä harmittaa jälkeenpäin erilaiset hassut liikkeeni salkussa, yleisesti ottaen ei, mutta kyllä joskus kun avaa salkun tai on monta laskupäivää putkeen, niin harmittaa ja jos mietin turskia vieläpä erikseen. Just tällaiset, että holdaan jotain osaketta useamman vuoden ja myyn just ennen nousua tai mulla on joku osake, josta sain hyvät voitot, mutta ostan tilalle jotain, joka syö ne kaikki voitot muutamassa kuukaudessa. :smiley:

Toisaalta matkasta pitää nauttia ja sitä teen. Tämän on tosiaan maratonlaji ja joku viisi vuotta ei tavallaan ole vielä mitään. Huomaan, että monia kaduttaa, kun on lopettanut sijoittamisen ja ne, jotka ovat lopettaneet ovat tietysti tehneet sen usein kuopassa. Harvaa harmittaa, että on sijoittanut tasaisesti läpi kriisien. On pakko sanoa, että jos ahkerasti säästää, yrittää ja tasaisesti sijoittaa, niin olisi varmaan hämmästyttävää, jos olisi hyvin pitkässä juoksussa tappiolla ellei ole ottanut valtavia riskejä yms.

En ole luontaisesti vahva, mutta kun käytännössä salilla oli yksi päätavoite, eli lisää voimaa enkä pitänyt taukoja ja yritin tosissaan, niin väkisin niiltä tuloksia alkoi tulemaan. Sama tässä sijoittamisessa, kun kärsivällisesti yrittää eikä luovuta, niin kai ajan kanssa sieltä palkkiot suurenee… no nyt turskat ovat suurentuneet, mutta kuitenkin… :sweat_smile:

Olkaahan kärsivällisiä, mukavaa kesäistä lauantaita kaikille! :slight_smile:

27 tykkäystä

Eli mandatumia salkkuun isolla rahalla kun teki moisen kuvion eilen?

Semmoset asiakkaat jotka osaavat ostaa ohjelmistoja tai ymmärtävät edes ohjelmoinnin tai tietokoneen tehokkaan käytön perusteet ovat häviävän pieni vähemmistö. Kokeneella ostajalla voi tietysti olla kuuntelemisen arvoisia ratkaisuehdotuksia, mutta valtaosalla ihmisistä ei ole edes ymmärrystä siitä mitä he aidosti haluavat puhumattakaan siitä miten tämän asian voisi konkreettisesti saavuttaa. Sit päädytään nopeasti agile-helvettiin iteroimaan parin viikon välein palaveriiin ”No oisko tää hyvä? Ai ei? No kokeillaan toisenlaista ratkaisua seuraavassa sprintissä.”

Kyllä se paras lopputulos valtaosalle asiakkaista tulee sillä kun fiksu ammattilainen itse päättää omalla rautaisella kokemuksellaan, että millaiset ratkaisut toimivat asiakkaan haluaman lopputuloksen saavuttamiseksi. Ensimmäiseksi asiakas pitäis jotenkin vaan maanitella pois siitä mielentilasta että hän haluaa jonkin napin johonkin kohtaa ohjelmaa ja kertomaan että mitä hän aidosti haluaa tehdä ja saavuttaa :face_with_spiral_eyes:

10 tykkäystä

Se on aika tärkeää ohjelmistoja ostaessa, että ostoprosessissa on ostavan yhtiön tasolta sellaisia ihmisiä joukossa, jotka ymmärtävät oikeasti ohjelmistojen päälle. Toiseksi siellä pitäisi olla niitäkin, jotka käyttävät sitä ohjelmaa oikeasti.

Asiakkaalle ja muillekin joskus joudun kertomaan, mitä he oikeasti haluavat ja tarvitsevat. Se pitää myös muistaa, että en “pakota” mihinkään.

Olen huomannut joskus noin muuten, että miten yllättävän huonosti eri yhtiöissä nähdään mietitään, mitä maksaa ja mitä sillä saa.

Aika ei ole monille minkään arvoista, koska aina on aikaa monikerroksisille matriisiprojektityöryhmille, kun mietitään ja pohditaan, miten kilpailutetaan fläppitaulujen tusseja. Onneksi tällaiseen projektiin voidaan tilata konsultti puhumaan pyhästä kolminaisuudesta; minä, koti ja työ sekä miten tärkeää on ennakoida asioida että kehittää (just tällaisia asioita, mitä ei ite ikinä voisi tajuta :exploding_head:)

6 tykkäystä

Ehdottomasti. Nimeomaan suurin haaste on saada oikeat henkilöt asiakkaan puolelta näistä tarpeista kertomaan ja olemaan saatavilla kun kehitettyjen osien soveltuvuutta tarpeisiin täytyy päästä validoimaan. Tehokkain tapa saada halutunlainen ohjelmisto ulos on ymmärtää ongelma, rajata ratkaisu ja valita teknologiat sen mukaan. Liian usein valitaan teknologia ensin tai speksataan ensimmäinen versio sisältämään kaikki käyttöliittymäprototyyppiin mallinnetut ideat, jolloin ydinongelman ratkaisu unohtuu.

4 tykkäystä

Hieman asian vierestä,älypuhelimista; liikkeeseen kun menet niistä kyselemään, tottakai myyjä alkaa hehkuttamaan sitä uusinta ja kalleinta kapulaa minulle. Noh, minä kysäsen siinä sivussa,että millainen laite itse myyjällä on käytössä ja mikä siinä on hyvää/huonoa. Helpotti valintaa ja sain kohtuu hintaan. Minulla kun ei tarvitse olla sitä uusinta mallistoa.

4 tykkäystä

Moni amatööri tuntuu suosivan ostaessaan trendiä, jossa kurssiliiike näyttää kääntyvän pitkän laskuputken jälkeen nousuksi, vaikka todellisuudessa samainen nousu voi jäädä tuhnuksi. Amatöörit ottavat tässä kohti puheeksi stoplossit, mutta ammattilaiset odottavat päättäväisesti syntyykö samaisessa hetkessä ankkamuodostelmaa ja ostavat vasta tällöin jos tulee positiivinen signaali.

Jos ankkamuodostelma syntyy niin kurssi ei voi enää laskea tämänjälkeen (fysiikan lait)

IMG_3459

76 tykkäystä

Paitsi jos muodostelma salakavalasti muuttuukin harvinaiseksi oksentavaksi kameliksi, kuten tässä;

75 tykkäystä

Kerranki teknistä analyysiä, jota tälläne tavallinen tallaajakin ymmärtää :+1:

39 tykkäystä