PoIitiikkanurkkaus (Osa 2)

Lisää katkeraa tilitystä AY:ltä. Tällä kertaa Riku Aallon vuoro olla pettynyt siihen, etteivät muut liitot tai keskusjärjesöt tukilakkoilleetkaan SAK:n poliittisen agendan puolesta:

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto on pettynyt siihen, ettei SAK:laisen ay-liikkeen ulkopuolinen ay-liike lähtenyt kunnolla mukaan syksystä kevääseen jatkuneisiin poliittisiin lakkoihin.

– Tietenkin olisi toivottavaa, että työntekijöiden puolella olisi seissyt laajempi joukko liittoja ja muita tahoja. Joidenkin mielestä jäimme yksin puolustamaan työntekijöitä. Tällaisiin kommentteihin en totea muuta kuin sen, että ainakin me teollisuusliittolaiset voimme puhtaalla omallatunnolla todeta, että olemme tehneet kaikkemme vastustaaksemme epäoikeudenmukaista politiikkaa, Aalto sanoi.

Milloinkohan siellä SAK:ssa herätään todellisuuteen. SAK:n poliittiset lakot eivät saaneet sankoin joukoin muita liittoja mukaan koska niitä ei haluttu tukea. Onneksi hallitus laittoi stopin tuolle äärimmäisen kalliille pelleilylle. Toki syksyllä SAK voi jatkaa talouden tuhoamista mutta ainakin lainsäädäntö on hiukan paremmassa jamassa lakkoilun suhteen.

11 tykkäystä

Toinen ajatusleikki: MIkä näistä kuuluu vähiten metsään aamuyön tuntien lähestyessä: 1) Yksinäinen karhu; 2) Yksinäinen mies; 3) Yksinäinen yläkouluikäinen tyttö.

Nettimatka internetin syvään päätyyn, eli Murha.infoon, kertoo meille Valkeakosken tapauksesta, että sekä uhri että tekijä ovat molemmat henkilöitä, joiden kohdalla ehkä sitä vapaan kasvatuksen -metodia olisi voinut hieman kiristää konservatiivisempaan suuntaan. Näin toimimalla toiselta olisi ehkä säästynyt henki ja toisesta olisi voinut ehkä tulla pahemman luokan valkoroskan sijasta yhteiskuntakelpoinen kansalainen.

Tiedostan toki, että vanhempien kasvatusvastuusta puhuminen on nykymaailmassa täysin epäkorrektia, johti se millaisiin tuloksiin tahansa. Sen sijaan minun miehenä tulee samaistua yhteiskuntamme pahimpaan roskasakkiin - vapaan kasvatuksen mädimpiin hedelmiin - ja ymmärtää, että minua voidaan arvioida heidän vaarallisuutensa pohjalta. Eikä sillä ole asian suhteen mitään merkitystä, että itse en ole koskaan kohdistanut naisiin väkivaltaa ja minut on kasvatettu niin, että bussijonossa päästän naiset edelle, kaupassa pidän heille ovea auki jne. Mutta minua ei tule arvioida tekojeni kautta, vaan sen kautta että olen mies. Siis automaattisesti naisia sortava turvallisuusuhka. Iltalehtikin muistutti tänään taas, että minun täytyy lähteä nyt sukupuoleni vuoksi peilin eteen tekemään katumusharjoituksia: Näkökulma: Kaikkien miesten ja poikien pitäisi pysähtyä Valkeakosken tragedian äärelle

Ps. Tähän viestiin kirvoitti enemmän tuo Iltalehden kolumni kuin sinun viestisi, joten en minä sinulle tässä purnaa :smiley:

7 tykkäystä

Mikä hyvesignaloija tuo nyt sitten on? Kaveri on koko ikänsä ottanut kärkkäästi kantaa maailman asioihin ja asettunut kantojensa taakse vaikkapa kieltäytymällä oscar-ehdokkuudesta kolme kertaa vastuustaakseen Yhdysvaltain sotia. Vanha kommunisti, hankala ukko ja alkoholisti hän varmasti on mutta suoraselkäinen sellainen.

14 tykkäystä

Ei sympatiaa riitä noille mielenosoituksille. Sitä voisi tehdäkin elämällään jotain ja oikeasti edistää asioita toisten kiusaamisen sijaan.

Rooseveltin sanoin:

13 tykkäystä

Sanoisin että riippuu sanojan asemasta. Jos menet johtajana jonka tehtävänkuvaan kuuluu päätösten tekeminen ja muutosten ajaminen vain valittelemaan kuinka surkeaa ja vaikeaa on, niin tuoli vaikuttaa tulevaisuutta ajatellen huteralta. Vastakohtana haluat kuitenkin esimerkiksi työyhteisöstä kuulla nostettavan epäkohtia ja ongelmia vaikka niihin ei olisikaan tarjota ratkaisua. Asiat pitää laittaa kontekstiin.

7 tykkäystä

Näin juuri. Ohjelmistokehityksessä kultainen sääntö on kuunnella tarkkaan asiakkaan harmeja, mutta heittää romukoppaan kaikki heidän ratkaisuehdotuksensa. Ne kun ovat pääsääntöisesti varsin surkeita ja kelvottomia toteutuksia aitoihin ongelmiin.

12 tykkäystä

Tarkoitin tosin että vaikka ongelman nostajalla ei olisikaan tarjota ratkaisua niin haluat kuulla ongelmista :slight_smile:

4 tykkäystä

Tässä puhuu selkeästi IT alan rautainen ammattilainen! Tämä on vain puhtaasti luonnollinen tila, kuten myös oma työpaikkani on hyvin osoittanut :handshake:

2 tykkäystä

Eikös tää oo samanlaine kehotus rikolliseen toimintaan kuin ylellä aikasemmin mainittu? Nyt nähää onko toiset tasa-arvoisempia kuin toiset. Elokapinan nuoret vastustivat poliisia ja ”mummu” maksoi sakot – syyttäjä vaatii rangaistusta ja Yleä sensuroimaan juttunsa | Kotimaa | Yle

3 tykkäystä

Eurovaalien ennakkoäänestys käynnissä jo toista päivää.

Itselle EU on historiassa ollut vapaan kaupan ja liikkuvuuden symboli.

Ja EU-parlamentti lähinnä hyväpalkkainen
ja harmiton loppusijoituspaikka poliitikoille.
Nykyäänhän on toisin, EU:ssa tehdään aivan kaikkea.

Eli muistakaa käydä äänestämässä!

Loppukevennyksenä - Hesari yllättäen uutisoi kotoisen Vasemmistoliittomme ongelmallisen putinistiseuran EU-parlamentissa. Mikähän estäisi liittymästä EU-parlamentissa vaikka samaan seuraan jossa SDP vaikka on?

HS-analyysi | Luvut paljastavat karun tosi­asian Euroopan vasemmistosta, ja ongelman nimi on Putin: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010447651.html

3 tykkäystä

Tässä on vaan sellainen mutta, että eri puolueilla ja poliitikoilla on radikaalisti erilaiset käsitykset siitä, mikä on ns. Suomen etu. :upside_down_face:

1 tykkäys

Ei kai tuossa siitä ollut kyse, vaan siitä että osa europarlamentaarikoista paiskii pitkää päivää ja osa lorvii Hondurasissa kännäämässä tai muuta vastaavaa. Ahkera ja aatteellinen poliitikko tekee aktiivisesti töitä edustamiensa poliittisten päämäärien edistämiseksi.

2 tykkäystä

Pitää paikkansa, mutta ei ohjelmistokehitys ole ainoa ala jossa amatöörit neuvovat ammattilaisia. Kun ei asiasta mitään syvällistä ymmärrä niin on helppo neuvoa ja viisastella. Pätee ehkä myös sijoitustoimintaan.

2 tykkäystä

No totta ihmeessä. Onhan se nyt hiukan outo oletus, ettei saisi valittaa tai järjestää mielenosoituksia jos ei ole jotain tuhannen sivun esitelmää ja step by step- ohjeita asioiden parantamiseksi. Eiköhän ne ole kuitenkin ihan muut ihmiset, joiden tehtävä on kehitellä ratkaisuja.

Kaurismäelle mahtavien elokuvien lisäksi pisteet tästäkin. Saattaa mennä muutamalla persulla elokuvat boikottiin. :slight_smile:

1 tykkäys

Älä sano. Persut on viime aikoina osoittaneet suurta kiinnostusta aiemmin halveksimiaan kulttuurimuotoja kohtaan. Esim. Euroviisut olivat vielä hetki sitten homotusta, joka ei kiinnostanut pätkääkään ja jota piti boikotoida. Muutaman viikon takaisten avautumisten perusteella tässsä maailmassa ei tärkeämpää asiaa olekaan kuin muistaa äänestää Euroviisujen yleisöäänestyksessä :slight_smile:

Mitä Aki Kaurismäkeen tulee, niin joistakin lempeästi ilmaistuna kyseenalaisista mielipiteistään huolimatta hieno mies. Ja siis Kaurismäkihän nimenomaan tekee niitä konkreettisia tekoja luonnonsuojelun puolesta ja luontokadon torjumiseksi:

4 tykkäystä

Oon taas yllättynyt kun ruvetaan puhumaan VR:n valtio-omistuksen pudottamisesta, että kuinka paljon taas ihmiset tietää mitä VR tekee sen Suomen matkustajaliikenteen lisäksi. Toivottavasti taas eduskunnassa tietäisivät kaikki, että se ei omista rataverkkoa, kun monelle tavikselle sekin pitänyt oikoa.

Sinänsä sopivaan väliin tuli tänään tuo VR:n uutinen tuon Tukholma-Göteborg MTRX:n kaupan loppuunsaattamisesta. Moni media taas unohti mainita, että onhan VR siellä ollut jo hetken aikaa Arriva-kaupan myötä. Toisaalta vaikea sanoa, mitä VR on 10 vuoden päästä tällä menolla ja meneekö ala siihen, että valtioiden rajoilla ei niin merkitystä. (Ehkä Suomessa se raideleveys vaikuttaa mutta).

4 tykkäystä

Eikö olekin:

Myös kulutuksen kohtuullistaminen on ihan hyvä vaihtoehto, eli ympäristöasioista huolen kantaminen ei nyt välttämättä vaadi sitä että teet elämäntavoissa linkolat. Vaikkapa lentomatkailun vähentäminen ja lihansyönnin vähentäminen ovat jo sinällään kannatettavia valintoja, vaikka edelleen toisinaan harrastaisit lentomatkailua ja olisit sekasyöjä.

6 tykkäystä

Puhutaan vaihteeksi muutama sana alkoholipolitiikasta. Itse olen tilannut jo vuosien ajan kaikki kotona kuluttamani alkoholin ulkomailta. Kohtuullisen helppoa ja edullista. Ja EU:ssa kun ollaan, ostaminen on täysin laillista eikä veronmaksut kuulu minulle pätkääkään, kun kyse on etämyynnistä eikä etäostamisesta

Kuten tunnettua, Suomi on rikkonut vuodesta toiseen EU-sääntöjä pyrkimällä rajoittamaan alkoholin etäkauppaa. Lähetyksiä on takavarikoitu mielivaltaisesti ja niihin liittyen on esitetty veroseuraamuksia, jotka eivät ole kestäneet oikeudessa. Aina välillä EU:n suunnalta on tullut tukkapöllyä, mutta kohta meno maassa on ollut taas entisellään.

Viime vuonna tulli harjoitti alkoholimyynnin etävalvontaa. Mielivaltaisesti verottaja määritteli sellaisia tilauksia etäostamiseksi, jotka verottajan kotisivuilta löytyvän selkeän ohjeistuksen perusteella on yksiselitteisesti etämyyntiä. Tuon mielivallan seurauksena vaikkapa yhden olutlaatikon tilaajalle lätkäistiin maksettavaksi alkoholivero, sille 25 %:n veronkorotus, satasen laiminlyöntimaksu alkoholiveron maksamatta jättämisestä sekä satasen laiminlyöntimaksu juomapakkausveron maksamatta jättämisestä. Kallis olutlaatikkko. Ok, usein niitä laatikoita tulee tilattua kerralla vähintään kolme, jolloin nuo satasten lisämaksut eivät kertaannu, vaan ovat tilauskohtaisia. Kallista silti, jos tuollaisestakin tilauksesta tulee se tyyliin 300 euron lisälasku.

Katselin yhdeltä foorumilta, että nyt verottaja on sitten alkanut lähettelemään vähän enemmänkin oikaisuja, joissa kerrotaan verovastuun poistumisesta ja että “verohallinnon päätös on perutunut puutteelliseen selvitykseen”.

Tuohon tullin tehovalvontaan ohjattiin useiden miljoonien eurojen lisämääräraha. Sen ainoa saavutus oli, että kuluttajia saatiin taas peloteltua valheellisin argumentein ja verottaja lähestyi kuluttajia maksuvaatimuksilla, joille ei alun alkaenkaan ollut minkäänlaisia perusteita olemassa ja joita nyt kumotaan sitä vauhtia, kun ihmiset niistä jaksavat purnata.

Koskakohan tähän touhuun saadaan jotain järkeä?

13 tykkäystä

Mutta tämä on Suomalaisen ylivoimaisen enemmistön, noin 80% äänestäjistä, tahto. Äänestyskäyttäytymisen mukaan, siksi mikään ei muutu. Itse olen löytänyt reittejä joilla tulliin jäämisen mahdollisuus hyvin pieni ja toimituskulut alhaisia, Italiasta tuli erään välikäden kautta viimeksi 19,90€ posteilla 20pl lähinnä iäkkäämpiä laaturommeja ja viskiä jonkin verran viiniä. Oluttakin saisi kohtuullisella toimituskululla, puoleen hintaan suomihinnoista kuluineen, ajattelin kokeilla muutaman laatikon tilausta testimielessä. Eli ei läheskään niin halvalla kuin lavoittain Virolaisilta saa olutta tilattua.
Mutta eipä ole Alkossa tullut käytyä ainakaan 5 vuoteen.

2 tykkäystä

Näin se on, mutta vuosikymmenten taistelu EU-lainsäädäntöä vastaan olisi naurettavaa, ellei se olisi niin vastenmielistä.

Ei itselläkään ole henkilökohtaisesti ollut mitään ongelmia tullin tai verojen kanssa, ja olen tehnyt tilaukset paikoista joiden etämyynnin luonne ei jätä mitään sijaa tulkinnoille, jos jostain olisi joutunut vääntämään. Rommit ja viskit tilasin aiemmin yhdestä saksalaisesta puodista, mutta kun siellä toimituskäytäntö muuttui ja homma alkoi muistuttaa etäostamista, siirryin espanjalaisiin kauppoihin. Nyt ei ole kyllä hyvään toviin tullut mitään tilattua, mutta viinikaappi onkin ääriä myöten täynnä eikä rommit tai viskitkään taida ainakaan ennen 2040-lukua loppua.

Hauskaa sinällään, että se espanjalainen viinakauppa, jota olen eniten suosinut, on kehittänyt nettisivustonsa - mukaan lukien suomenkielisen vaihtoehdon - infonsa mukaan EU:n koronatuella. Ja tosiaan, oli kyse väkevistä juomista tai vaikkapa hieman erikoisemmista oluista, niin loppuhinta on ollut yleensä vähintään puolet vähemmän kuin Suomesta ostettuna.

5 tykkäystä