Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Omalta seurantalistalta löytyy myös ja viimeksi eilen katselin kurssin droppausta. Mitä tästä itse ymmärrän niin velkaa on ihan pirusti. 33miljardia dollaria velkaa kun ottaa pois pienehkön kassan (näin paljoa ei kuitenkaan ole käsittääkseni korollista lainaa).
P/E lukua ei sovi tuijottaa kun tase on noin kuralla.
Vapaata kassavirtaa pystyi tekemään noin 4mrd 2019-2021, mutta sen jälkeen on tavara lentänyt tuulettimeen ja 2022 FCF oli enää puolet 2mrd ja viime vuonna käytännössä nolla ja nyt mennään negatiivisella luvulla. Eiköhän osinko ole pakko poistaa. Korkojen nousu näkyy varmasti vielä viiveellä eikä yhtään helpota. Jos jotenkin mystisesti päästäisi takaisin tuohon 4mrd vapaaseen kassavirtaan niin nykyinen 43mrd yritysarvo voisi olla perusteltuakin. Itse en uskailtaisi vetää näin rohkeita päätelmiä sillä tuossa näkynee Covid lisä. 2mrd vapaata kassavirtaa vuosittain voisi olla oma hihaveikkaus mikäli ei mene nurin koko pulju. Kilpailu näyttäisi olevan aiempaa kovempaa, korot nousseet, inflaatio on syönyt ostovoimaa, jolloin mielummin ostetaan esim. vitamiinit, laastarit yms marketista.
Suuren velkaantumisen takia on vaikea nähdä tässä hyvää sijoitusta. Varmasti kun sijainteja karsitaan niin voidaan saada kannattavuutta parannettua.

Yleensä kun osinko poistetaan niin kurssit romahtaa. Tämä on kuitenkin houkutellut osinkopuolueen kannattajia vuosien varrella, joten osingon poistaminen voisi olla monella syy myydä. Tällöin kurssi tulee ottamaan askeleen alemmas.

Ihan mielenkiintoinen kohde suurella riskillä. Mielestäni ei ole houkutteleva riskituottosuhde.
Miten itse näet tämän kohteen? Olen vaan raapassut pintaa jonka jälkeen en saanut syytä kaivaa syvemmälle. Olet varmaan mennyt lapiolla alemmas kun päätit sijoittaa WBA:han. Mikä on sinun sijoitusteesi?

Edit: P/B 0,6 voi nostaa innostuksen. Total assets 83mrd pitää sisällään kuitenkin goodwilliä 15,8mrd ja 12,8mrd aineettomia hyödykkeitä. Toki myös velan osuudessa on tulevia vuokria noin 24,5mrd. Jos vuokravastuuvelat siivotaan ja myös aineettomat höpöhöpöt, saadaan assettien arvoksi hätäisellä matikalla 54,4mrd ja velan määräksi 42,8mrd → 11,6mrd tasearvo ja nykyinen markkina-arvo on 8,16mrd…Joo no ehkä tuossa voi nähdä arvoa. Se kuinka nopeasti sitten huonojen tilojen vuokrasoppareista päästään eroon onkin sitten toinen asia. Ehkä voi olla vähän riski siivota noita kokonaan tuon takia pois.

11 tykkäystä