Inderesin kahvihuone (Osa 9)

On toki muitakin syitä välttää alkuvaiheen lääkeyhtiöitä, mutta jos tase on romuna ja liiketoimintaa ei vielä ole saatu käyntiin, niin eipä siinä jää montaa järkiperustetta osallistua peliin.

Faronin omistajat ottavat tästä annista vastaan 30 prosentin diluution, jolla ilmeisesti pidetään firma hengissä toistaiseksi. Tuon diluution vastineeksi tarvitaan n. 43 prosentin arvonnousu, jotta osakekohtainen arvo palaa takaisin siihen, mitä se tänään on. Firma ei tuota edes liikevaihtoa vielä tällä hetkellä, joten voisi kuvitella, että lisää on luvassa. En spekuloi, että millaisia tarpeita jatkossa tulee olemaan, mutta jokainen uusi osake syventää vanhojen omistajien haavoja.

On ikävää, kun omistamansa osakkeen arvo putoaa firman tuloksen tai arvostuskertointen laskiessa. Niissä on kuitenkin se hyvä puoli, että tulos voi kääntyä takaisin kasvuun ja kertoimet voivat nousta (tai matalista kertoimista voi ottaa ilon irti takaisinostoilla). Mutta osakekannan kasvu sen sijaan on vain perseestä. Diluutiota ei oteta takaisin, vaan se jarruttaa tulosta ikuisesti. Ymmärretäänkö tätä Suomessa riittävän hyvin? Tuskin.

11 tykkäystä

@Hades jäi aikaisemmista kirjoitteluistasi uteliaisuutta herättävä kysymys että millainen sijoittaja/sijoittajaprofiili olet? Vai identifioitko itseäsi mihinkään lokerikkoon kuten arvo/kasvu/laatu jne tyylillä? Ja lisäksi millaisia sijoituskriteereitä sinulla on eri osakkeille jotta ne voisi ostaa salkkuun.

Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla toisenlaisia lähestymistapoja ja filosofioita sijoittamiseen :smile:

1 tykkäys

Korkean riskin yhtiöiden sijoittamisessa on tavoitteena löytää se kultajyvä. Kaipa ainakin suurin osa ymmärtää myös riskin toteutumisen mahdollisuuden olevan suuri ja siten sijoitettavan summan olevan suhteuttu riskiin.

2 tykkäystä

Kannattaa lukea hänen ajatuksiaan täältä: :wink:

Hadeksen haastis.

11 tykkäystä

Olen löytänyt Hyzonia paremman tavan rikastua. Lähdetkö mukaan @Sijoittaja-alokas ? Dragoneilla ei ollut tarpeeksi uskoa (paitsi Robertilla, mitenkähän sille kävi?). Meiltä se ei lopu. :star_struck: :moneybag: :moneybag: :moneybag:

2 tykkäystä

Olen tästä joskus aiemminkin maininnut: ainoan suht luotettavan tilanteen saa Nassen omilta sivuilta.
Päivävaihto on omasta mielestä yllättävän suurta ja ilmeisesti sinun kaltaisia treidaajia on ollut kohtuu paljon liikkeellä, mikä tietysti huolestuttaa itseäni kun haluaisin äänestyksen menevän läpi.

Itselle tuollaiset mitkä tippuu kuin kivi on ollut aina parempia kuin hitaasti hiipuvat. Lisäilen lähinnä palkasta ja ensin mainittuihin ei kerkiä lisätä, koska palkka siunaantuu tilille vain kahdesti kuukaudessa. Tuollainen yhtiö on kuin lattialle tippunut voileipä jo sillon, ei tee mieli enää. Ei haluaisi edes katsoa, mitä voipuolelle kävi.

Kiva huomata, että mikään ei ole muutamassa kuukaudessa muuttunut.

25 tykkäystä

Mitä enemmän kurssi laskee, sen parempi tuotto-odotus sijoittajalle. Meidän pitäisi oikeastaan toivoa että Faronin kurssi tippuu melkein nollaan, koska silloin sijoituksella on paras tuotto-odotus :money_mouth_face:

kuva

35 tykkäystä

Faronin johtoa on täällä kritisoitu kurssin puhumisesta ylös ennen antia. Olisivathan se tosiaan voineet puhua kurssia alaskin. Jos merkkareita olisi vaikka 50 sentin hinnalla euron sijaan, enemmän tuotto-odotusta saisi jaettua useammille sijoittajille. Tyhmää kyllä kehua yhtiötään ennen tiedossa olevaa rahoituskierrosta.

2 tykkäystä

Tylsä ja mitäänsanomaton. En kuulu mihinkään selvään lokeroon, mutta painotan varmasti keskimääräistä enemmän yhtiöiden pääomistajia ja johtoa, heidän pääoman allokointikykyjä ja -tahtotilaa, sekä tulevaisuuden visioita. Matala arvostus kelpaa myös. Pyrin sanomaan paljon ei (vaihtelevalla menestyksellä).

Joo, onhan Faron ehdottomasti kunnon “kaikki tai ei mitään” -sijoitus, mutta onko se aina tarpeellista kantaa sitä valtavaa “ei mitään” -riskiä, vaikka haluaisikin ottaa riskin jonkun vauhdikkaasti kasvavan alkuvaiheen bisneksen suhteen? Esimerkiksi omassa salkussa vieraillut IDT Corporation: firman sijoituscase perustuu pääosin nopeasti kasvaviin tytäryhtiöihin ja niiden tuleviin spinoffeihin, mutta vaikka kaikki niistä menisivät nurin huomenna, niin sijoittajille jäisi vielä kassavirtaa sylkevä (mutta tosin kutistuva) legacy-bisnes ja kasa käteistä rahaa. Nollalta vältyttäisiin, vaikka sijoituscase epäonnistuisi aivan totaalisesti.

Faronin suhteen suurin osa skenaarioista lienee lähellä pääoman täyttä tuhoutumista, joten myös niiden hyvien skenaarioiden täytyisi silloin olla satumaisen hyviä. Ja kun firmaa tekohengitetään osakeanneilla, niin harvoin menestys on satumaista, vaikka pahimman yli selvittäisiinkin.

14 tykkäystä

Pelko on mun pysyvä olotila.

https://x.com/Barchart/status/1798080555608854994

I Am Scared GIFs - Find & Share on GIPHY

13 tykkäystä

Mikä pelko? Eletään ikuista nousua ja tästä vaan bileet paranee :partying_face:

53 tykkäystä

Katsoin että sun viesti on 1.5 tuntia mun kauppojen jälkeen. Tuossa vaiheessa IBKR näyttää myös 15800 osakkeen vaihdon eli tosi lähelle sun linkkaamaa. Mun kaupat oli tosiaan päivän ekat ja nyt näkyy IBKR:lla sekin oikein graafissa eli hintana 13.92$.
Ja ei hätää, mä ostin laput ennen proxyn päivitystä parempaan etuun ja äänestin muutoksen puolesta :sunglasses: sen takia mä osan jätänkin salkkuun. En vaan ole varma miten käy commonin hinnalle jos päätös menee läpi, voi olla että tämän hetken arbbi sulaa pois vielä niin että common laskee vaihtosuhteeseen sopivaksi.

2 tykkäystä

Salkku vihertää siihen malliin, että tekis mieli siirtyä Superluoton puolelle! Siitä tietää, että kohta tulee vähintään minirommaus.

9 tykkäystä

Lääkekehitys on aina “kaikki tai ei mitään”, sen tule hyväksyä heti alussa. Jos se ei sovi, niin sitten on IDT totta kai parempi vaihtoehto.
Phase II kokeet ovat vähän isommalla todennäköisyydellä “kaikki”, koska Phase I seuloo jo noin puolet lääke-ehdokkaat pois. Mutta silti on noin 35% mahdollisuus että tulos on “kaikki” ja 65% että se on “ei mitään”. Myös Faron voi olla sittenkin “ei mitään” vaikka sen Phase II puolivälin tulos on lupaava.
Markkinoilla on noitakin lääkekehittäjiä, kenen laukussa jo hyväksytty lääke ja noitakin, jotka takoo jo rahaa eikä tee lisäanteja. Kyllä niiden hintaluokka on jo toinen. Valtaosa on aina rahapulassa ja hankkii rahaa aina kun mahdollista.
Enemmistö aloittavista lääkekehittäjistä ovat 80% “ei mitään” ja 20% “kaikki”. Se pitää ottaa huomioon niihin sijoittamisessa. Mutta sijoittajat, ikuiset optimistit, näkee usein vaan sen “kaikki”-osaan.
(Olen ollut sijoittamassa lääkekehitykseen 15+ vuotta, nähnyt sitä sun tätä ja hukannut tosi paljon. Mun kokemus sanoo että kun yhtiö tulee hakemaan kesken Phase II tutkintaa raha, niin veikkaan, että on vähän parempi todennäköisyys onnistua kun 35%. Mutta mun tappiot siinä alalla ei tee minusta asiantuntijaa, vaan tyhmän optimistin).

24 tykkäystä

Kiitos palautteesta niin sinulle kuin kaikille muillekin :sunglasses:

Juuri tähän kohtaan haluan sanoa, että allekirjoitan täysin ja pitäisi enemmän nostaa yhtiöesimerkkejä. Se kannustaa myös itseäni perehtymään eri aloihin ja firmoihin monipuolisemmin. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

15 tykkäystä

Oon miettiny sijottamista aamuihin ja osittain myös itseeni. Eli hakusessa olisi alle 100 euron hintaluokasta kahvimylly, mielellää sähköistetty malli. Käyttötarkotus on perus suodatinkahviin ja jätetään optio mutteripannuun tulevaisuudessa. Aamulla katselin läpi valikoimaa ja Wilfa CG1S-275 ominaisuudet vaikuttaa hyvältä, ulkomuodoltaan siedettävä ja ainakin verkkokauppa.comin arvosteluissa saanut ihan hyvät arviot. En ole aikasemmin omistanut kahvimyllyä, niin omat ajatukset voi olla tosi vääriä.

Jos on suosituksia ja/tai kokemuksia tosta tai vastaavasta wilfasta ni otetaan vastaan.

2 tykkäystä

En osaa kyseisestä mallista sanoa, mutta tullut muutama vuosi mentyä Wilfa Uniformilla, joka on ainakin ajanut hyvin asiansa. Toki hintakin on eri maailmasta. Itsellä oli kriteerinä aikanaan, että jauhatusastia on metallinen, koska muovinen sotkee enemmän staattisella sähköllä tjsp.

2 tykkäystä

Melkoisesti on kyllä tämä Inden foorumi hiljentynyt. Onko korkeat korot ja muutenkin yleinen taloustilanne syönyt ihmisiltä rahat tyystin, että ei ole enää mahdollisuuksia sijoittaa?

Toivottavasti ihmiset löytää takaisin forkalle, kun ostovoima alkaa laskevien korkojen ja palkankorotusten jälkeen palautumaan. Toivottavasti ei oo hirveesti jouduttu tyytymään vekseleihin.

Onko muut tehnyt samanlaisia huomioita, sitten koronavuosien sijoitusbuumin vai onko ihmiset pelästynyt, kun kvartaalien tuloksista käteen jää punaista? Onko @Verneri_Pulkkinen teillä jotain dataa siitä, miten foorumin kävijämäärät on elänyt parin viimeisen vuoden aikana?

18 tykkäystä