Tässä on paljonkin uutta ja merkittävää!
Taustaksi ensin että käytännössä kaikki avaruusraketit käyttävät kaksi- tai joskus useampivaiheista laukaisua koska se että noustaisiin avaruuteen asti lentokonemaisesti yhdellä kulkuneuvolla on hyötysuhteen kannalta järjetöntä. Siispä ensin kantoraketti antaa itse avaruusalukselle alkuvauhdit ja sitten kun kantoraketista on polttoaine loppu niin avaruusalus irtautuu siitä ja jatkaa avaruuteen. Historiallisesti kantoraketit ovat olleet kertakäyttöisiä eli ne ovat vain pudonneet merenpohjaan tehtävänsä tehtyä.
SpaceX on ensimmäinen avaruusalan toimija joka on tosissaan yrittänyt ja sitten myös onnistunut saamaan avaruusrakettien kantoraketit uudelleenkäytettäviksi eli ne yleensä tuodaan hallitusti takaisin maahan kun ovat kyydinneet satelliitit tai muut alukset avaruuteen. Parhaimmillaan samaa kantorakettia on uudelleenkäytetty jo parisenkymmentä kertaa. Tämä on johtanut siihen että SpaceX on täysin ylivoimainen avaruusrakettialalla. Viime vuonna 87% kaikista koko maailman avaruuslaukaisuista massan mukaan matkusti SpaceX:n raketeilla. (Suurin osa lopuista on Venäjän ja Kiinan laukaisuja ja nehän eivät luonnollisesti voi SpaceX:llä matkustaa poliittisista syistä.)
Starship jota tänään testattiin vie homman monella tavalla aivan uudelle tasolle:
-
ensinnäkin se on kapasiteetiltaan merkittävästi suurempi kuin mikään kilpailijansa eli voi viedä suurempia kuormia avaruuteen paremmalla hyötysuhteella. Suunniteltu kapasiteetti on itse asiassa historian suurin, voittaa myös kuuraketti Saturn V:n kapasiteetin (ja se oli täysin kertakäyttöinen)
-
Kantoraketin lisäksi myös itse avaruusalus on uudelleenkäytettävä eli palaa hallitusti takaisin maahan ja lentää sitten taas uudelleen (Nasan entinen avaruussukkula oli myös uudelleenkäytettävä avaruusalus pienemmässä mittakaavassa mutta sillä ei ollut uudelleenkäytettävää kantorakettia.)
-
Avaruusalusosan on tarkoitus olla monikäyttöinen eli sillä voisi sekä esim. viedä vaikkapa entistä isompia avaruusteleskooppeja tiedekäyttöön tai matkustaa Maata kiertävän radan lisäksi vaikka Kuuhun ja Marsiin ja takaisin kuljettaen joko robotteja tai matkustajia jne.
-
Raketissa on ensimmäiset ns. full flow staged combustion methalox -rakettimoottorit. Eivät polta kerosiinia vaan metaania ja kestävyys, luotettavuus ja hyötysuhde paranevat koska lämpötilat ja paineet moottoreissa ovat alhaisempia. (lisäksi metaania voi tuottaa tankkiin vaikka Marsissa )
Tässä muutama syy miksi Starship on niin mielenkiintoinen!
Eli nykyinen Falcon on jo dominoiva ja Starship vie homman ihan uudelle tasolle hyötysuhteen, uudelleenkäytettävyyden, mittakaavan ja mahdollisten käyttökohteiden suhteen.