Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Mitkä hesulituotot? :thinking:

Kaverin puolesta kysyn.

26 tykkäystä

Laskennalliset verotappiot on ykkösluokan assetti ja parasta mitä pölhölästä on tarjolla! Hesulisijoittajan salainen ase on verovapaat osingot :sunglasses:

37 tykkäystä

Suosittelen muuten Ion Furya! Se on muutama vuosi sitten tehty peli joka on rakkauskirje 90-luvun 2.5d FPS-peleille ja varsinkin Duke 3D:lle. Käyttää muuten myös saman Build enginen modernisoitua versiota (EDuke32). Pääpahiksen ääninäyttelijänä itse Duke eli Jon St. John. :smiley:

Traileri:

Bonuksema tekijätiimissä vahva suomalaisedustus.

3 tykkäystä

Oikea vastaus on toki Duke Nukem Forever, jonka kehitys kesti vain 15 vuotta.

Duke Nukem elokuva myös suuri onnistuminen, ollut kehitteillä vasta 25 vuotta, joten sekin siis ihan kohta julkaisukunnossa, kunhan vain löydetään aluksi käsikirjoittaja, näyttelijät, ohjaaja ja rahoittajat.

Pari vuotta sitten oli jo melkein valmista

Harmi vaan, että Embracer joutui myymään IPn Gearboxin mukana, kun ihan just kohta olisi taottu miljardeja.

6 tykkäystä

Marjojen poiminnasta tulee aina jotenkin nostalginen olo. Sillä on ajokortit, viikkorahat ja mitä kaikkea maksettu nuorena. Sen tilalla olisi voinut periaatteessa olla jotain muutakin, mutta tuossa oli eräänlainen opetus mukana ainakin itselle. Nyt se on tietty enemmän vapaa-ajan viettoa, hyvää kuntoilua ja tekemisen iloa. Sama tietty kait mistä on kyse, mutta ainahan se on kiva itse tehdä jokin asia

Vähän kait nykyään marjoja poimitaan ja liekö olen ainoa tuttavapiiristä, joka sitä enää tänä päivänä harrastaa

6 tykkäystä

@Mauri, @Tyhjatasku ja muut lukutoukat :slight_smile:

https://x.com/BrianFeroldi/status/1813200575900647570

Kuva

9 tykkäystä

Kai se marjastaminen hyvin pitkälti keskiluokkainen harrastus on. Useimmiten auto on jo ensimmäinen ehto. Ei betonilähiöissä jalkamatkan päässä mitään paikkoja edes ole. Julkisilla ja pyörällä pääsee, jos vaan asennetta ja aikaa löytyy, mutta varmaan tällaiset seikat nostaa ryhtymiskynnystä ja se sitten näkyy myös siinä, ketä siellä metsässä lopulta on.

Itse kylläkin tekisin päiväretkiä metsään fillarilla, jos ei olisi autoa eikä rahaa, mutta aikaa olisi ylenpalttisesti. Mikä sen parempaa ajanvietettä. Monipuolista liikuntaa koko päivä. Metsässä oleillu tutkitusti rentouttaa ja muistaakseni sillä on ihan suoraan mitattava myönteinen vaste verenpaineissa/stressihormoneissa. Lopputuloksena superfoodia itselle ja ehkä myytäväksikin.

Asia taitaa kuitenkin olla niin, että tällaisiin pieniin myönteisiin asioihin on mahdollista keskittyä ja asioita ajatella johdonmukaisesti ja eteenpäin katsoen vain silloin, kun elämän peruspalikat ovat ensin kunnossa. Tällainen ajattelu on todennäköisintä tietynlaisessa vakiintuneessa ja jo pitkäveteiseksikin käyneessä turvallisuudentunteen tilassa. Jos elämän ongelmat ovat suuria tai moninaisia, ei yksittäinen posiitivisesti rakentava ja kiva päivä puhuttele oikein millään tavalla. Ei ole voimia eikä halua ryhtyä sellaiseen, joka ei ole kuitenkaan mikään ratkaisu.

Mutta metsällä oleminen on myös henkinen pakopaikka ja eskapismin terveellisempi muoto, joten aina sitä kannattaisi kokeilla. Jos joskus harvoin märehdin työasioita kotona, niin sienestämään lähteminen on kanssa aika hyvä konsti. Ei siellä tule ajateltua töitä vaan sitä, onko tuokin lampaankääpä matoinen, ja mistä pirusta jengi aina löytää madottomia, kun itse löydän vuosikymmenestä toiseen pelkästään madonreikäisiä.

Ja sitä kanssa mietin, miten lampaankäävästä muka voi tehdä pihvejä, niin kuin sienikirjoissa väitetään. Miten sä tiedät, ettei se pihvi ole täynnä matoja, kun ne voi mennä sinne paitsi varresta, yhtä hyvin myös lakin päältä. Pakkohan se on halkaista, muuten et voi tietää. Ei sitä tiedä? Ja kas näin työasiat unohtuu.

10 tykkäystä

Huomenta! Tämäkin päivä on hyvä päivä lopettaa hesuliosakepoiminta. Kun käytän vertailuindeksinä OPn normaalia käyttelytilin korkoa, on tuottoero järkyttävä. Ja siis käyttötilin eduksi :scream::rofl:

35 tykkäystä

Ja lisähuomiona:
Ihan vain luonteen lujittamiseksi minä hesuliin sijoittelen. Täällä kun ei pääse ego kasvamaan turhan suureksi.
T. Nöyrä sijoittaja

19 tykkäystä

Huih, en missään nimessä kotiuta hesulituottoja, vasta sitten joskus 20+ vuoden päästä on sen aika, jos silloinkaan. Verokarhulle en anna iloa juhlaan ennen sitä, kun ei tappioillakaan pääse paikkaamaan.

Sen sijaan toivoisin jopa pitkäaikaista lisäkyykkäystä, niin saisi ostettua lisää isommin, vaikka toisaalta onhan tämä pitkään jatkunut Hesulin mörniminenkin ollut ihan hyvää aikaa ostella pitkään salkkuun vakaita osinkolappusia.

Omakohtaisen kokemuksen kautta olen sitä mieltä, että Hesuli soveltuu pitkäjänteiselle omistajalle erinomaisesti, ei pala näpit tai tuotot. Olettaen toki, että ei nyt ihan mitä tahansa ostele…


“Tulkoon rakkaus, tulkoon rikkaus, jokaiselle Hesulin mukaan…”

4 tykkäystä

Miksi en löydä Burberry ketjus vai eikö sitä ole? Mielestäni näin sellaisen foorumilla? Vieläkö unihiekat painaa silmäluomia😴

4 tykkäystä

Jos holdaa osakkeitaan pääsääntöisesti pitkään, niin menestyminen vaatii erinomaisten yhtiöiden poimintaa salkkuun luomaan arvoa. Kuinka moni Hesulin n. 200 yhtiöstä on aidosti ja oikeasti sellaisia?

Oikea vastaus on todennäköisesti “alle 5”, kaiken muun ollessa mitä tahansa perushyvän ja Ilkka-yhtymän väliltä. Pitkäaikaisella holdaajalla on työn ja tuskan takana osua tuohon viisikkoon, jos meinaa peitota indeksin kauppaa käymättä.

Pointti tässä on se, että jos meinaa vain holdailla ajasta ikuisuuteen, niin olisi karmea virhe rajata itsensä pörssiin, jossa supertähtiä ei juuri ole eikä uusia ole näköpiirissä.

13 tykkäystä

Keskustelu liittyy myös jokaisen omaan tuottovaatimukseen. Toinen tykkää osingoista, toinen hakee enemmän kasvua jne.

Indeksisijoittajan tuottovaatimus ei ole 15% CAGR.

Toisaalta esimerkiksi inderes mallisalkku pyrkii sijoittamaan 20% CAGR tuottovaatimuksella Hesuliin.

Jokaisen oma strategia siis määrittää myös miten ajattelee näistä. Itse ajattelen sijoittavani vähintään noin 15% tuottovaatimuksella nordic-lappuihin. Koska tällaisia tuloskasvajia on tosiaan helsingissä vähän, koen pohjoismaat mukavaksi alueeksi jne.

Tämä taktiikka aiheuttaa myös rotaatiota salkkuun

10 tykkäystä

En ole ymmärtänyt koskaan tuon indeksin voittamista, en itse tavoittele moista tai tähtää sen voittamiseen. Ei se ole minulle mikään mittari, joka pitäisi joka vuosi saada ylitettyä.

Minulla on 100% hesulisalkku, jossa 20 eri yhtiötä, näistä 17 tukevasti plussalla 7 vuoden omistajuuden ja lisäostojen jälkeen tällä hetkellä. Tämä suunta näillä mielestäni hyvillä yhtiöillä riittää itselleni seuraavaksi 20+ vuodeksi minun riskitasollani, voitti niillä sitä maagista indeksiä tai ei. En tarvitse jenkkilän supertähtiä, koska tiedostan riskitasoni sijoittajana.

Ei työtä tai tuskaa, vaan aikaa, lisäostoja ja pitkäjänteisyyttä. Minä en Hesulista stressaa tai yöuniani menetä, riittää, kun tuottoa tulee, yli tai ali indeksin.

Niin ja onhan minulla jatkuvasti kasvavat Suomen ulkopuoliset indeksirahastot vielä ikään kuin hesulisalkun peruskivenä tukemassa kokonaisuutta.

29 tykkäystä

Stock Market Today: Dow logs best day since June 2023, small-caps surge 3.5 %

1 tykkäys

Joo, kukin tekee tyylillään, eikä itselle sopimaton sijoitustyyli tietenkään tee ketään autuaaksi. Mutta perushyvään suoritukseen tyytyminen ei tee pörssistä sen parempaa pitkäjänteiseen sijoittamiseen. Tähdet ja huippusuoritukset tekevät niin ison osan kaikista pörssin tuotoista, että ilman niitä on hyvin vaikea sanoa pörssiä erinomaiseksi. Perustasolle pääsee kyllä ihan missä vaan.

Se on sitten eri juttu, että onko Suomessa muita tekijöitä, jotka tekevät tästä maasta ja sen pörssistä hyvän perusvarman tuoton tavoitteluun. Siitä saisi varmasti pitkän keskustelun aikaiseksi :grin:

5 tykkäystä

Sekoitatkohan tähän keskusteluun, johon myös Keskiväli osallistui?
https://keskustelut.inderes.fi/t/kurssien-ja-niiden-muutosten-kyselyt-kauhistelut-ja-hehkuttelut-osa-3/43884/5238?u=_teemuhinkula

3 tykkäystä

Mutta mikset sijoita Heseen rahaston kautta? Saisit indeksituoton kulutta ja päälle osingot uudelleensijoitettuna ilman veroja eli sen verran paremman tuoton.

4 tykkäystä

Ei kerkiä tähän sairastamiseen, mutta eiköhän tuo luettua tule.
image

3 tykkäystä

Siitä kesälukemista. Tosin listassa on selvästi jokin virhe, koska Intelligent Investor ei ole ykkösenä :grin:

1 tykkäys