Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Noh mä olen nuori parikymppinen ja olen todennut että hillon maksimaalinen jahtaaminen on vaab liian stressaavaa puuhaa joka loppupeleissä syö ihmisen sisältä ja jättää vain kuoren. Joten itse olen siinä ajattelussa että jos omalla poiminnalla saa edes sen 6% tuoton niin olen siihen enemmän tyytyväinen kuin indeksin 9% tms.

Tietenkin jos jotain yllättäviä (osake räjähtää nousee 20% kuukaudessa) niin sillon saatan ottaa ”hillot” purkkiin ja odottaa korjausta tms mutta lähtökohtaisesti olen siis se holdari jota välillä mollataan kovin sanoin sharevillessä tms

9 tykkäystä

En suositteke, koska se on kiellettyä, mutta osta Fortumia. Varmaa voittoa ja pääset Inderesin Mestariksi :heart:

4 tykkäystä

Kalastuskausi käyntiin. Sammakko lähti myös matkalle pudottuaan ämpäriin ja oli messissä reissun loppuun asti.

17 tykkäystä

Taisi mennä ohi mutta on minulla muutakin salkussa kuin mierda-laitosta ja 6% tarkoitin koko salkun tuottoa vai yhdenkö firman varaan se pitäisi jättää?

Ps fortum ei tämä vuoden osingon jälkeen ole IMHO kovin houkutteleva sijoituskohde ainakaan näillä hinnoilla joten katselen sen ostamista myöhemmin.

1 tykkäys

Pakko kysyä: onko se houkutteleva osinkoa ennen? Ja jos on, niin miksi?

2 tykkäystä

Mielestäni fortumia ei kannata omistaa ellei siitä saa 7%-8% osinkotuottoa niinkuin edeltävinä vuosina.

Ainakaan kyseisellä hinnalla mutta se on minun mielipide ja näkemys aiheesta. Samalla tavalla joku voisi sanoa että laittamalla rahat nesteeseen voisit yhtähyvin polttaa ne :joy:

Halusin vain vastata papalle hänen fortum ehdotukseen

1 tykkäys

Mutta miksi sillä on väliä, että omistat ennen osingon irtoamista? Ymmärrän, jos pidät osinkotuottoa arvostuksen mittarina, mutta en keksi syytä sille, miksi tuolla ajoituksella olisi mitään merkitystä.

Siinä mielessä olemme samalla sivulla, että Fortumia ei kannata omistaa. Itselleni perustelu on pääomistaja, mutta on niitä muitakin hyviä syitä. :grin:

4 tykkäystä

No väännetään rautalangasta, omistin fortumia itse hintaan 14,50 tms ja olin omistanut jo 3-4v sitten tuli tämä että tänä vuonna tulee fortumilta mega osinko jonka jälkeen samaan osinkoon ei tuskin olla päätymässä. Kurssi raketoi jostain syystä ensimmäisek osinkoerän jälkeen yli oman keskihankintahinnan joten päätin laittaa omani laitaan ja jään odottelemaan milloin kyseisen firman kohdalla osinkotuotto% on luokkaa 7%-8% koska sillä arvostuksella voi kantaa fortumin mahdolliset riskit.

Käytän muita arvonmääritys menetelmiäkin eri kohteisiin mutta en lähde niitä avaamaan koska en halua joutua naurunalaiseksi mikäli niissä on jotain vikaa tms

Edit: parempana vaihtoehtona fortumille on IMO Tietoevry koska kyseisellä firmalla on ainakin paremmat potentiaalit tuottaa osingon lisäksi kuin fortumilla. Ja tämä avaa taas uuden väittelyn aiheen että onko tieto(kaan) hyvä sijoituskohde ja tähän väittelyyn en myöskään olen lähdössä

4 tykkäystä

Onhan tuo ihan järkevä perustelu myydä yhtiötä, joka on hinnoiteltu epämiellyttävälle tasolle, jonka liiketoiminta ei kasva eikä ole järin kannattavaa, ja jonka pääomistaja on ehkä huonoin mahdollinen. Kasvuun kykenemättömiä ja huonosti johdettuja yhtiöitä kannattaakin myydä, jos alkaa näyttää siltä ettei arvostuskertoimet enää jousta, sillä mistään muustakaan osaketuoton tekijästä ei ole tuottoa tulossa (ja osinkohan on vain rahan siirtämistä taskusta toiseen, eli sitäkään ei kannata tuijottaa liikaa).

Ei ole.

Ei sijoitussuositus, mutta jos sijoitukset on pakko keskittää Hesulin large cappeihin, niin ellet saa luotettavasti kohteestasi 2x Elisan tuotto-odotusta, niin en vaivautuisi hankkimaan huonompaa ja vaikeammin ennustettavaa bisnestä.

10 tykkäystä

Kyllä tekoälyyn sijoittaminen on ihanaa. Ja vielä amerikkailaisiin yhtiöihin. Tehkää parempia osakepoimintoja.

Onhan siellä välissä joku suomalainenkin IT-firma.

16 tykkäystä

Tämän on tarkoitus olla kevennys tähän tekoäly-yritysten kurssialhoon. Ainoa blondi-vitsi, jonka muistan; Arvaa mitä blondi sanoi toiselle blondille,joka oli värjännyt tukkansa ruskeaksi; TEKOÄLY.

19 tykkäystä

Tuli tästä mieleen, että jos joku haluaa tankata Optomedia alemmalla hinnalla niin mulla on siihen 100 % toimiva keino. On nimittäin muutama tonni käteistä Nordnetissa niin hihkaiskaa vaan niin ostan niillä Optomedia. Voin taata kurssilaskun.

8 tykkäystä

Olkiluoto 3 ja loput arvaattekin. Ykkönen vielä pois pelistä huollon takia. Aurinkopaneelit maksavat itseään nopeutetussa aikataulussa.

Edit ja tietysti Fortum nousee heti kun tiedetään ainakin yhden päivän hinnan olevan huipussaan :joy:
Vaikutus on fundalle niin merkittävä, että miksipä yritys ei olisi 130 miljoonaa kalliimpi kuin ennen uutista, jos nyt ajatellaan, että uutisen jälkeen tapahtunut 1% nousu pitää. Uutisella ei tietenkään ole mitään vaikutusta yritykseen ja ei se sen takia noussut :roll_eyes:, sijoittavat pelaavat pitkää peliä, eivätkä hätiköi olemattomien asioiden vaikutuksesta.

9 tykkäystä

Vielä suurempi vaikutus on sillä, että SE1-FIN kaapeli on rajoitetulla teholla juhannukseen saakka, eli tämä pudottaa pois mahdollista tuontia noin 1300MW. Voi olla mielenkiintoiset pörssisähkön hinnat huomiselle.

5 tykkäystä

On jo tänään ihan tarpeeksi mielenkiintoiset :grimacing: - rapeat noin 5-10x vs “normaali” hintataso kesällä. No, näitä muutaman päivän iloisia piikkejä pörssisähköön aina tulee välillä, pitkässä juoksussa tasottuvat pois.

2 tykkäystä

Pitäisköhän tuo myydä saksalaisille kostona Uniper-Fortum keissistä,kehua vain kuinka hyvä on ja vähän käytetty.

1 tykkäys

Oho, nyt tuli yllättävä valinta Mallisalkkuun. Ainakin uskalletaan pitkästä aikaa ottaa ihan kunnolla riskiä :+1:

50 tykkäystä

Tässä on varmasti joku virhe. Eihän Aiforia maksa edes osinkoa.

62 tykkäystä

Olihan munakas liike ja uhmakkaat saatesanat.

“Olemmekin
valmiita laskemaan käteispainoa edelleen sopivien tilaisuuksien ilmaantuessa.”

I like it

Inderes-efekti hätyyttelee jo kymmentä prosenttia tämän päivän osalta.

@KalleH joo, ilmankos osinkopuolueen tsaaria ei näkynyt raportin henkilökaartissa

15 tykkäystä

Oliko Fortumin arvo se 15€ vesivoimaa + muu * olkiluodon huoltokatkosmultippeli? :sweat_smile:

4 tykkäystä