Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Historiallisesti indeksit ovat olleet kohtuullisia sijoituskohteita, jos muita houkuttelevia osakkeita ei ole löytynyt. Karhumarkkinan ollessa syvimmillään ja kaiken tuntuessa menevän vähintään nollaan, ostokohteita yleensä on helppo löytää.

2 tykkäystä

Tämä ei ole sijoitussuositus missään tapauksessa, mutta olisihan se mukavaa jos joku muukin omistaisi volkkaria. Voisimme tällöin antaa toisillemme vertaistukea ja valaa uskoa “tulevasta” käännöksestä.

Hiphei, pitkäjänteisyys kannattaa (toim. huom. Kyllä, Alokas/poikkeus vahvistaa säännön)

https://x.com/ZeevyInvesting/status/1830628449100120395

13 tykkäystä

Tuhatkaunon viisauksien pohjalta Sokalakaan ei olisi huolissaan.

1 tykkäys

Tviitissä näkyy S&P 500 -indeksin kehitys eri markkinatilanteissa vuosina 1965–2021. Vihreä viiva kuvaa nousumarkkinoita, musta kaikkia vuosia ja punainen laskumarkkinoita.

https://x.com/topdowncharts/status/1830818239493865896

4 tykkäystä

Tässä keskustelussa tiivistyy syy siihen, miksi suomalainen talousjournalismi on niin heikkotasoista. Toimittaja, joka on tehnyt pitkän uran Hesarissa ja Ylessä, tajuaa vasta eläkeiän kynnyksellä, miten raha- ja pankkijärjestelmä toimii. Noi asiat olisi voinut oppia kauppiksen ekan vuoden peruskursseilla.

Pystyin kuuntelemaan keskustelua 15min kunnes alkoi ärsyttämään niin paljon että piti lopettaa. :man_facepalming:

24 tykkäystä

Hienosti paistoi lävitse että on Ylen kasvatti ja työura takana, haastattelun loppua kohden äänihuulet täristen syyllisti Riikka Purraa vaikka kuitenkin totesi ”minulla ei ole mitään Purraa vastaan” :smile:

23 tykkäystä

Jos olisit kuunnellut pidemmälle niin olisi tullut vieläkin selvemmäksi, että rahajärjestelmän ymmärrys oli edelleen varsin puutteellinen. Kun ei ole itselle juuri syvintä osaamisalaa niin pystyin viihteenä kuuntelemaan. Mutta ihmettelen kyllä sitä miten minulla voi 5 vuoden harrastamisella olla merkittävästi parempi ymmärrys rahasta kuin Ylen taloustoimittajalla. En nyt ihan näin huonoksi heitäkään olisi arvannut.

21 tykkäystä

Jänskä tviitti eri kuukausien volatiliteettisuudesta :slight_smile:

https://x.com/Mayhem4Markets/status/1830663777358094806

image

2 tykkäystä

Kirjoittelit varmaan kattavan analyysin miksi hinta pitäisi olla 10€…

27 tykkäystä

Eikö nykyään foorumi omista Alman? :slight_smile:
tecnotree

@Zijoittaja

1 tykkäys

En sentään pitänyt 16€ ja (Lisää ) tavoitetta yllä :crystal_ball:

1 tykkäys

Tämä kommentti tiivistää lähes koko Futucast jakson sisällön ettei tarvitse aikaa tuhlata kuuntelemiseen.

Aika surullista, että Futucastiin voi nykyään päästä lörpöttelemään mututuntumalla ihan mitä itse luulee.

29 tykkäystä

Jossain 14 minuutin kohdilla: “Tässä uskossa on kyse samasta asiasta kuin… mun mielestä samasta asiasta kuin pörssiosakkeissa, joiden arvo on se mitä ihmiset uskovat sen olevan. Ja silloin jos kysytään, onko järkevää minun uskoa johonkin arvoon? Se on järkevää niin kauan kun voit uskoa siihen, että muut uskovat” :smiling_face_with_three_hearts:

9 tykkäystä

Futucastin vielä ymmärtää (heillä alkaa varmaan kohta haastateltavat loppua kesken Suomen pienistä piireistä), mutta siis tämä ukko on käsittääkseni kirjoittanut aiheesta kirjan.

5 tykkäystä

Jos sukupuolen voi valita vapaasti, niin miksei myös lajiansa:

Nyt voi tämä ilmiö tietty kovasti ihmetyttää, mutta ihan varmana kymmenen vuoden päästä me kaikki ollaan Pridessä marssimassa näiden lasten ihmisoikeuksien puolesta :smiley:

36 tykkäystä

Tuo on väärin. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kenenkään ei ole pakko uskoa pörssiyhtiöön: kassavirrat tekee sen arvon. Ja se näkyy ja tuntuu lopulta kasvavana tasearvona tai osinkoina.

Fiat raha ei periaatteessa sekään vaadi uskoa, yritäpä maksaa veroja tai ostaa jotain esim. kullalla tai vaihtokauppana.

19 tykkäystä

Olen todella monta kertaa arvannut oikein, miten tulee menemään.

Jos joku sanoo, että olen arvannut tuhat kertaa joista 950 on mennyt ihan väärin, niin en muista sellaista enkä lähde lainailemaan sellaisia vanhoja tekstejäni, koska se joka vanhoja muistelee, niin sitä turskalla salkkuun.

11 tykkäystä

Syytän mediaa ja vanhempia. Ensimmäinen tuuttaa Masked singeriä eetteriin, jälkimmäiset katsovat sitä liikaa ja lapset oppii sieltä väärät asiat. MOT.

7 tykkäystä

Tän takia mä en ole koskaan ymmärtänyt Bitcoinistien argumentteja. Jos mä haluan ostaa jotain tai siirtää rahaa valtion rajojen yli, niin sitä varten on keksitty valtavan tehokas ratkaisu nimeltä eurot. Lisäksi kyseessä on pakollinen maksuväline millä on jo valtava olemassa oleva verkosto, niin miksi se pitäisi korvata. Rahan arvon saa säilymään vaivattomasti korkotalletuksilla tai rahamarkkinarahastoilla. Koko tämä “rahan arvo katoaa yhyy” -argumentti ratkeaa oikeasti parilla klikkauksella ja samalla tehostaa talousjärjestelmän toimintaa :smiley:

Sit jos haluaa rahan sijasta villisti heiluvan sijoitusinstrumentin, niin Nordnetiltä saa vaikka kuinka paljon erinäisiä johdannaisia joilla jokainen voi valita itselle sopivan riskitason. Bonuksena sijoitusvarallisuus ei välittämästi katoa siksi, että painoit väärää linkkiä ja MetaMaskin salasana vuoti huijareille.

On käteisen vähenemisessä ja valtion tiukasti hallitsemassa fiat-rahassa miinuspuoliakin, mutta kunnon kansalaiselle plussat ylittävät selvästi miinukset. Jokaista pyörää ei kannata yrittää keksiä uudelleen :cowboy_hat_face:

50 tykkäystä