Samaa haastetta oli ja on osittain edelleenkin. Mutta hyvään alkuun pääsin alkukesästä. Toki hyviä ostettavia on ollut pitkin tätä vuotta kotipörssissäkin, mutta markkinahajautusta ajatellen tämä ei auta.
Emerging -osasto oikein huutaa poissaolollaan tuossa listassasi
Yhtenä optiona on hajauttaa sijoitusta muille markkinoille rahaston tai ETF:n kautta. Toki suorien osakepoimintojen ilo jää vähemmälle. Ainakin itse koen, että hyvien kohteiden seulonta ja seuraaminen on haastavaa joko kielihaasteiden tai tiedon saatavuuden osalta.
ETF-ketjussa näistä hyvin juttua. Emerging puolelta Intia (esim. Franklin ETF) ja Storebrand Emerging Markets -rahasto osuivat omaan valintaan näiden osalta, kun rakentelin salkun rakennetta uudestaan keväällä pienempikuluisiin vaihtoehtoihin ja jatkuvaan säästöohjelmaan.
Tai jos rahastot ei maistu, niin yhtenä vaihtoehtona on ulkoistaa hallintaa isommalle pääomasijoitusyhtiöille ja sitä kautta laajemmalle rintamalle, tyyliin Patria Investments tai vastaavat.
Ja ei, nämä eivät ole sijoitussuosituksia, vaan omia valintoja
Se on ihan tarkoituksella nolla. Minulle riittää Frontier-markkinoiden riskit, EM:n koen epämukavana monellakin tapaa tällä hetkellä riskien suhteen niin olen luopunut kokonaan EM-sijoituksista (niitä on vuosien saatossa ollut paljonkin kyllä, mm. Venäjän markkinoilta tuli tehtyä aikoinaan koviakin tuottoja, jopa yli kymmenkertaistuminen yhdessä rahastossa). Tuon Frontierinkin osuutta olen miettinyt, että pitäisikö pienentää.
Maailma muuttuu poliittisessa mielessä kovaa vauhtia ja poliittisten riskien arviointi ei ole minun alaani, taloudelliset riskit ovat yleensä suht rationaalisia, politiikka taas etenkin kehittyvissä maissa voi tuoda kaikenlaisia epäloogisia yllätyksiä.
ETF:t / rahastot ovat ihan ok sijoituskohteita sinänsä, niissä hajautus tulee automaattisesti.
Huomenna kaiketi lävähtää veronpalautukset omalle ja rouvan tilille,vaikka sijoitusneuvoja ei saa antaa niin satavarma kuuma vihje otetaan vastaan jostain vaatimattomasta 1000 prosentin nousijasta vuodessa,ei tarvi sen sen parempaa nousua,se olisi jo liioittelua ja haihattelua.
Ostettavaa on aina, riippumatta tilanteesta. Jos väittää muuta, niin ei ole etsinyt riittävästi.
Toki on myönnettävä heti kättelyssä, että jos oma salkkuni olisi täynnä Berkshireä, Harviaa ja Phoebusta, niin tod.näk. vaatisin uusilta positiolta korkeampaa laatua kuin nykyään - ja tuskailisin asian kanssa. Niin, ja hakisin bullero-Hadekselle lähestymiskieltoa. Mutta ei ole, joten on tyydyttävä heikompaan laatuun.
Kohtalaisia ideoita on kasassa varmaankin n. 10 kappaletta tällä hetkellä. Osaa olen ostanut, osaa en. Enempää tuskin kannattaa havitella kerralla.
Historiallisesti indeksit ovat olleet kohtuullisia sijoituskohteita, jos muita houkuttelevia osakkeita ei ole löytynyt. Karhumarkkinan ollessa syvimmillään ja kaiken tuntuessa menevän vähintään nollaan, ostokohteita yleensä on helppo löytää.
Tämä ei ole sijoitussuositus missään tapauksessa, mutta olisihan se mukavaa jos joku muukin omistaisi volkkaria. Voisimme tällöin antaa toisillemme vertaistukea ja valaa uskoa “tulevasta” käännöksestä.
Tviitissä näkyy S&P 500 -indeksin kehitys eri markkinatilanteissa vuosina 1965–2021. Vihreä viiva kuvaa nousumarkkinoita, musta kaikkia vuosia ja punainen laskumarkkinoita.
Tässä keskustelussa tiivistyy syy siihen, miksi suomalainen talousjournalismi on niin heikkotasoista. Toimittaja, joka on tehnyt pitkän uran Hesarissa ja Ylessä, tajuaa vasta eläkeiän kynnyksellä, miten raha- ja pankkijärjestelmä toimii. Noi asiat olisi voinut oppia kauppiksen ekan vuoden peruskursseilla.
Pystyin kuuntelemaan keskustelua 15min kunnes alkoi ärsyttämään niin paljon että piti lopettaa.
Hienosti paistoi lävitse että on Ylen kasvatti ja työura takana, haastattelun loppua kohden äänihuulet täristen syyllisti Riikka Purraa vaikka kuitenkin totesi ”minulla ei ole mitään Purraa vastaan”
Jos olisit kuunnellut pidemmälle niin olisi tullut vieläkin selvemmäksi, että rahajärjestelmän ymmärrys oli edelleen varsin puutteellinen. Kun ei ole itselle juuri syvintä osaamisalaa niin pystyin viihteenä kuuntelemaan. Mutta ihmettelen kyllä sitä miten minulla voi 5 vuoden harrastamisella olla merkittävästi parempi ymmärrys rahasta kuin Ylen taloustoimittajalla. En nyt ihan näin huonoksi heitäkään olisi arvannut.