Olen sinällään samaa mieltä, mutta Inderes on itse haluton muuttamaan tätä 12kk targaripolitiikkaansa kritiikistä huolimatta niin samaan viihde-koriin tuokin menisi
Jaan tämän tänne, koska foorumilla varmaan riittää hyviä ideaoita mitä media ei käsittele tarpeeksi:
Politiikka on tunnetusti likaista peliä, missä kaikki keinot ovat käytössä.
Finanssialan kirjoitteluissa harvemmin näkee itseironiaa tai -reflektointia, mutta TS Lombardin Dario Perkinsille pisteet hauskasta itsetutkiskelusta NVIDIAn kanssa.
"Our strategy team certainly believes I can add value. Unfortunately, that value comes from being a reverse indicator. Every so often, they ask me for my views on NVIDIA, presumably so they can advise the EXACT OPPOSITE . After spending 18 months writing sceptical takes on AI and forecasting a big rotation (remember the Tangible 20s?) I capitulated in July (at the peak) and now own the stock PA. Last week I found myself watching the NVIDA release live on CNBC, which in itself is revealing. "
Tässä on Oksaharjun tuore blogiteksti.
Tämänkertaisen blogimerkinnän otsikko on tarkoituksella monikossa, sillä Euroopan keskuspankki (EKP) toteutti jo yhden koronlaskun kesäkuussa. Alkaneen syyskuun aikana markkinoilla odotetaan juuri nyt kuumeisesti toista koronlaskua Eurooppaan. Samanaikaisesti arvellaan myös Yhdysvaltain keskuspankin (Fed) aloittavan tämänkertaisen korkosyklin osalta omat koronlaskunsa. Listaan tässä blogimerkinnässä kolme vaikutusta, joita koronlaskuilla saattaa toteutuessaan olla markkinoille ja sijoittajille.
Alaotsikot:
- Pörssit ovat jo hinnoitelleet koronlaskun – jatko ratkaisee
- Asunto- ja kiinteistösektori tuskin elpyy V-kirjaimen muodossa
- Viestivätkö korkotasot sijoittajalle jotain tärkeää maantieteellisesti?
@Mikael_Maijala on tehnyt hyvän jutun sijoittajan virheistä. Ihme ettei käyttänyt mun kuvaani kuvituskuvana.
Jokainen sijoittaja tekee virheitä, koska se on inhimillistä sekä välttämätöntä kehittymisen kannalta. Mikä erottaa menestyvän sijoittajan muista on kyky oppia virheistään ja välttää samojen virheiden tekeminen jatkossa. Hyvät sijoittajat oppivat myös toisten virheistä.
Tässä artikkelissa käymme läpi kymmenen tyypillistä sijoittajan virhettä.
Osaako joku muokata tuon Islannin kaavion tilalle Suomen pörssin tuottoindeksin kehityksen?
Ketuttaa ihan pirusti kun nuoret, vanhukset ja muut sijoittamisesta ymmärtämättömät uuvatit kohtaavat Wikipediassa heti ensimmäisenä tuollaisen kehityskuvan osakesijoittamisesta, vaikka todellisuus on ollut aivan toista ja keskimäärin hyvinkin tuottavaa.
- kohdassa:
“On tutkittu, että tappiot tuntuvatkin pahemmilta kuin voitot.”
Kaikkea ne keksiikin tutkia.
Riippuu kuka auton tuo maahan ja tuoko kenties yritys toimeksiannosta vaiko itselleen myyntiin. Nimittäin niistä 3 vuotiaista autoista Saksassa 9x% on arvonlisäverovähennyskelpoisia (toisin kuin Suomessa) ja yrityksen ostaessa auton itselleen alvit maksetaan Suomeeen eikä Saksaan. Yksityisen ostaessa (tai yrityksen ostaessa toimeksiannolla yksityiselle) Alvit maksetaan Saksaan… Nimimerkillä tuhannenkunta autoa tuonut…
Tietysti alvikantojen eron kasvu FI/DE välillä aiheuttaa vielä sen että yrittäjänkin kannattaa ennemmin se alvivähennyskelvoton auto ostaa kuin se alvillinen kun sitä alvia täällä ei juuri kukaan pääse vähentämään (pl. ammattikäyttöön menevät kuten taksit, pakut ja kuorma-autot)…
Minulla on vaikeuksia löytää ostettavaa. Pitäisi parantaa hajautusta ja se onnistuisi parhaiten ihan uusilla sijoituksilla. Olenko yksin vai onko teillä muilla samoja ongelmia?
Tuntuu, että Yhdysvaltain markkinoilla on nyt jotenkin “kallista”, haluaisin lisätä painoa siellä mutta tuntuu että juna meni jo ainakin laatuyhtiöiden osalta. Suomi-painoni on jo turhan suuri (lähes 60%, josta 54%-yksikköä yhdessä yhtiössä), tietty jos täältä löytää jonkun houkuttelevan sijoituksen niin voisi semmoistakin tietty harkita (jos yhtiön toiminta on riittävän kansainvälistä kotipörssi ei ole niin ratkaiseva).
Salkkuni maantieteelliset painot ovat tällaiset:
PS. Olen hyvin nirso sijoittajana, että tämä on sikäli osin itse aiheutettu ongelma mutta en pidä ajatuksesta, että sijoittaisin johonkin, johon en täysin usko. Jos sitten tulee tappioita niin tuntee itsensä tuplasti tyhmemmäksi, kun sijoitti vaikkei uskonutkaan.
“Kasvuyhtiö Wolt teki viime vuonna 106 miljoonan euron liikevaihdolla tappiota 579 miljoonaa euroa.”
Samaan aikaan emoyhtiö Doordashin osake on noussut viime vuoden alusta 160%. Olisiko paras ratkaisu vain myydä kaikki hesulin yhtiöt jenkkeihin osakevaihdolla niin me kaikki rikastuisimme.
Hesulin serkulla Hezarilla mielenkiintoinen määritelmä diskonttaukselle…
Samaa haastetta oli ja on osittain edelleenkin. Mutta hyvään alkuun pääsin alkukesästä. Toki hyviä ostettavia on ollut pitkin tätä vuotta kotipörssissäkin, mutta markkinahajautusta ajatellen tämä ei auta.
Emerging -osasto oikein huutaa poissaolollaan tuossa listassasi
Yhtenä optiona on hajauttaa sijoitusta muille markkinoille rahaston tai ETF:n kautta. Toki suorien osakepoimintojen ilo jää vähemmälle. Ainakin itse koen, että hyvien kohteiden seulonta ja seuraaminen on haastavaa joko kielihaasteiden tai tiedon saatavuuden osalta.
ETF-ketjussa näistä hyvin juttua. Emerging puolelta Intia (esim. Franklin ETF) ja Storebrand Emerging Markets -rahasto osuivat omaan valintaan näiden osalta, kun rakentelin salkun rakennetta uudestaan keväällä pienempikuluisiin vaihtoehtoihin ja jatkuvaan säästöohjelmaan.
Tai jos rahastot ei maistu, niin yhtenä vaihtoehtona on ulkoistaa hallintaa isommalle pääomasijoitusyhtiöille ja sitä kautta laajemmalle rintamalle, tyyliin Patria Investments tai vastaavat.
Ja ei, nämä eivät ole sijoitussuosituksia, vaan omia valintoja
Se on ihan tarkoituksella nolla. Minulle riittää Frontier-markkinoiden riskit, EM:n koen epämukavana monellakin tapaa tällä hetkellä riskien suhteen niin olen luopunut kokonaan EM-sijoituksista (niitä on vuosien saatossa ollut paljonkin kyllä, mm. Venäjän markkinoilta tuli tehtyä aikoinaan koviakin tuottoja, jopa yli kymmenkertaistuminen yhdessä rahastossa). Tuon Frontierinkin osuutta olen miettinyt, että pitäisikö pienentää.
Maailma muuttuu poliittisessa mielessä kovaa vauhtia ja poliittisten riskien arviointi ei ole minun alaani, taloudelliset riskit ovat yleensä suht rationaalisia, politiikka taas etenkin kehittyvissä maissa voi tuoda kaikenlaisia epäloogisia yllätyksiä.
ETF:t / rahastot ovat ihan ok sijoituskohteita sinänsä, niissä hajautus tulee automaattisesti.
Huomenna kaiketi lävähtää veronpalautukset omalle ja rouvan tilille,vaikka sijoitusneuvoja ei saa antaa niin satavarma kuuma vihje otetaan vastaan jostain vaatimattomasta 1000 prosentin nousijasta vuodessa,ei tarvi sen sen parempaa nousua,se olisi jo liioittelua ja haihattelua.
Ostettavaa on aina, riippumatta tilanteesta. Jos väittää muuta, niin ei ole etsinyt riittävästi.
Toki on myönnettävä heti kättelyssä, että jos oma salkkuni olisi täynnä Berkshireä, Harviaa ja Phoebusta, niin tod.näk. vaatisin uusilta positiolta korkeampaa laatua kuin nykyään - ja tuskailisin asian kanssa. Niin, ja hakisin bullero-Hadekselle lähestymiskieltoa. Mutta ei ole, joten on tyydyttävä heikompaan laatuun.
Kohtalaisia ideoita on kasassa varmaankin n. 10 kappaletta tällä hetkellä. Osaa olen ostanut, osaa en. Enempää tuskin kannattaa havitella kerralla.