Lepää rauhassa James Earl Jones (17.1.1931-9.9 2024). Hän oli monien muiden hienojen rooliensa (Darth Vader, Mufasa ym.) muassa myös yksi kaikkien aikojen hienoimmista elokuvapahiksista Thulsa Doom elokuvassa Conan barbaari (1982). Tässä kohtauksessa ei edes kuulla hänen ääntään mutta silti.
No niin, ja just kun menin jurputtamaan Hki-Vantaan jonoista ja tulen tänne hyvissä ajoin niin turvasta käveli läpi pysähtymättä
Noh ei muuta kun kirjakaupasta Kahnemania käteen ja aikaa kuluttamaan.
Kyllä on matematiikka kaunista.
Hauskaa muuten että firmalla joka tekee “tulosta” noin euron per osake, on johdon palkitseminen sidottu siihen että osinkoa kyetään maksamaan 2 senttiä osakkeelta. 98 senttiä kasvuinvestointeihin vaan.
Mitä eroa sillä on, saatko 1000e keväällä, vai 250e 4 kertaa vuodessa laskujen osalta? . Sitten laitat sen 1000e tyynyn alle säästöön etkä tuhlaa heti tupakkaan ja alkoholiin, jos laskuja joudut niillä makselemaan myöhemmin. Osingon ajankohdalla on merkitystä vain jos uudelleensijoitat. Ja silloinkin lähtökohtaisesti aiemmin parempi, sillä tilastollisesti osakkeet nousevat ennemmin kuin laskevat, vaikka lyhyen ajan heilunta onkin suurta.
Ennustan täksi päiväksi, ei Inderes vaan Verneri -efektiä.
Kyllä tämä Admicom on hieno yritys omistaa. Kaiken kukkuraksi luvataan skaalautuvaa liikavaihtoa, kun muut joutuu tyytymään pelkkään liikevaihtoon
Solar Foods lähti aikamoisella markkina-arvolla liikenteesee Edellinen anti 8,5€ ja nyt osaketta ostellaa 16 eurolla.
Kaikki on mahdollista oikeilla taloushallinnan työkaluilla!
Kuitenkin oli jo 13-vuotias. Koulu opettaa lukemaan, mutta kai se, että lukeeko kirjoja tulee enemmän kotoa.
Voihan tuossa vanhempien esimerkillä olla vaikutusta. Jos vanhemmat eivät ole kuin puhelin kädessä, vaikea sen lapsenkin on saada esimerkkiä siihen kirjojen lukemiseen.
Toisaalta tuokin on myös asia, missä tuskin pakottaminen auttaa yhtään mitään. Ehkä asiaa voisi lähestyä porttiteorian kautta, vaikkapa aloittamalla Aku Ankasta
Tecnotree -ketju menossa pilalle, kun homma karkaa liian mustavalkoiseksi. Nyt tuntuu, että joko koko yritystä täytyy pitää pelkkänä huijauksena ja jos et pidä sitä huijauksena, niin sitten sinulla pitäisi olla joku “vuosisadan ostopaikka”.
Kukaan ei saa olla edes osittain bullish tai neutraali.
Mitään tältä väliltä ei ole olemassa. Meneekö tämä case nyt liikaa tunteisiin?
Nyt ketjuun tuli muitakin viestejä, joissa vähän samaa asiaa todetaan myöskin.
Olen samaa mieltä. Omaan lukemiseen vaikutti hyvin paljon se, että äiti luki mulle kirjoja ennen nukkumaanmenoa, kunnes sitten aloin ymmärtää, että ei se tuntikausia jaksanut ja jos halusin kuulla lisää, niin piti itse hoitaa lukuhommat, joka taas motivoi lukemisen harjoittelua.
Koulusta saatiin kirjanukutehtaviä varsin vähän, joten otsikon äidin kauhistelun luulisi koskevan ainoastaan oman kotinsa lukukulttuuria.
Selailin jonku viimeset 100 viestiä just läpi ketjusta, ja vaikka siellä jonku verran on sellasta tulevaisuuteen tähtäävää “minähän sanoin” -pohjustus-jankkausta, niin en mä kyllä tollasta ilmapiiriä saa aikaseksi. Paitsi tässäki alkanee omistajilla jo taisteluväsymys painaa ja tuntuu, että kaikki on vastaan?
Sinäsä samaa mieltä noista kahdesta viimesestä huomiosta, ihan molemmin puolin porukkaa.
edit. Olen siis aktiivisesti lukenut ketjua jostain “Ostiko Padma?” -ajoista…
Tecnotree on näköjään hyvää vauhtia tekemässä Voxturit
Se suljettu keskustelukerho ei kyllä hirveästi hilloa tehnyt
Pörssiyhtiöiden mielikuvien evoluutio:
Kasvuvaihe = ”Uusi Nokia”
Hypevaihe = ”Uusi NVIDIA”
Kosahdusvaihe = ”Uusi Voxtur”
Juuri tätä hain mutta ei tullut millään mieleen tuo nimi. Kiitos Eka, nyt ei tarvitse tätä edes yrittää muistella.
Edit. Ekan noston vuoksi pikainen peruminen kaikille puheille suljetusta keskustelukerhosta…
Jos sijoitushistoria näyttää tältä, niin pystyy sijoitusvirheistä kirjoittamaan melkein kirjan verran tarinaa. Toivottavasti jotain oppiakin tarttunut mukaan. Itse astuin näistä miinoista kahteen ja turskaa tuli melkein 20 000.
Nokia => Hyzon => Voxtur => Duell => Tecnotree
Uskaltaisin väittää, että moni on myös kaikilla noilla yrityksillä tehnyt aika paljon rahaa.
Kirja voisi olla kahden tai useamman kirjoittajan tekemä. Toinen kertoisi miten osti pitkään pitoon luottaen loputtomaan kasvuun tai uuteen huipputeknologiaan ja toinen, ehkä ta-taituri tai sentimentin haistelija kertoo oman tarinansa. Voisi olla melko mielenkiintoista ja kenties opettavaista luettavaa.