Mites tuon OST:n voittojen verotus, jos esim on laittanut tilille 10t, ja vuoden päästä siellä onkin vaikka 15t, niin voiko sieltä nostaa sen 10t ilman veroseuraamuksia takas pois ja voitot jäisi tilille, vai käytetäänkö siinä jotain erityistä laskentakaavaa?
Ei voi. Verottajan sivulta löytyy tiedot ja esimerkit:
Esimerkki 1 : Sari on tallettanut osakesäästötilille 10 000 euroa, joilla hän on ostanut suomalaisen pörssiyhtiön osakkeita. Osakkeiden arvo on noussut 5 000 euroa. Tällöin tilin varojen käypä arvo on 15 000 euroa ja voitto 5 000 euroa.
Sari myy tilillään olevia osakkeita ja nostaa tililtä rahaa 1 500 euroa. Tästä summasta on veronalaista pääomatuloa 500 euroa:
5 000 euroa (voitto) / 15 000 euroa (käypä arvo) × 1 500 euroa (nostettu määrä) = 500 euroa.
Tililtä nostetun rahamäärän loppuosa eli 1 000 euroa (1 500 € − 500 €) on verovapaata pääoman nostoa. Sarin tallettaman pääoman määräksi jää 9 000 euroa (10 000 € − 1 000 €).
Yllättävän nopeasti tuo 2h 40 vierähti, eikä edes montaa kertaa tarvinnut käydä jääkaapilla.
Historia on aina kiinnostanut ja kun tässä elokuvassa oli luvassa realistista ajankuvausta karuilta 1800-luvun vuosikymmeniltä niin siksi tähän päädyin. Eikä yhtään hullumpi tekele ollutkaan.
Pitkälti tietysti pääosaesittäjä Amanda Janssonin one woman show tämä toki on, mutta ei silti liiallisuuksiin asti.
Sitä jäin noista karuista oloista miettimään, että miten jokainen ei silloin kuollut keripukkiin
Kasaan nyt käteistä tulevia ostoja varten, enää puuttuu “ostoslista”.
Olen laittanut Suomi-osakkeita Inderesin pääsivulle seurantaan ja sitten ulkomaisia Google Financeen (tein sinne listan). Seuraan nyt vähän systemaattisemmin muutamia yhtiöitä, josko niistä jokunen osoittautuisi ostamisen arvoiseksi jossain vaiheessa.
Tällaisen listan teko on hyvä ajatusleikki, siinä pitää alustavasti karkeasti haarukoida onko yhtiö kiinnostava ja toisaalta sitten vähän miettiä millä edellytyksillä se olisi hyvä ostos.
Lisäksi osakepoiminnan lisäksi olen ajatellut hoitaa jotain hajautusta ETF:llä. Esim. lääkeala on semmoinen, ettei meikäläisellä riitä osaamista poimia yhtiöitä sieltä mutta sen sektorin voisi ottaa mukaan ETF:n avulla.
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Joskus tuntuu, että pyöräilijät eivät muista noudattaa näitä määräyksiä. Itketään vain että halutaan pitää vauhti yllä kaikissa tilanteissa.
Jos oikein ymmärrän YouGov-kyselyiden toimintatavan, niin tämän kyselyn kauhistelu on vedetty aika äärimmäiseksi Vähemmän yllättäen 5€ lahjakorttien perässä kyselyitä tekevät suosivat lottoamista rikastumiskeinona.
Kiitos löydöstä @WorC! Aika kyseenalaista Danskelta kerätä tällä tavalla dataa vuodesta toiseen ja sitten lehdet pääsevät revittelemään. En luota muutenkaan pankkien julkaisemiin “tutkimuksiin” ja ei selvästi olisi pitänyt luottaa nytkään. “Tutkimus” sopii kyllä kuin silmään talousasioista kiinnostuneiden ja politiikkojen pöyristyttämiseen sekä keskustelun herättämiseen, niin näkyvyys on taattu.
Viitsitkö pistää linkkiä Dansken omaan julkaisuun, kun en löytänyt kuin lehdistötiedotteita ja uutisia aiheesta?
Muistan erään tapauksen missä aavistuksen närästi:
Ajoin mutkaista tietä Iitin kirkolta Kausalaan päin. Oli sellainen perus joulukuinen keli, tien pinta jäässä ja märkä. Tie taittui mutkassa vasemmalle, ajelin nopeutta 50km/h, tie oli liukas ja kovempaa olisi olosuhteiden salliessa saanut ajaa. Mutkassa oli auto pysäköitynä ilman vilkkua, olivat jääneet pällistelemään metsään ajanutta Volvoa. Liukkaus oli yllättänyt kuskin. Minulla oli tasan kaksi mahdollisuutta ajaa pysäköidyn auton perään tai mennä Volvon kaveriksi metsäpoluille. Vasemmalle ei saanut liukkauden takia väistettyä, vaikka ketään ei tullut vastaan. Minun mentyä metsään, Volvoa pällistellyt kuski päätti poistua paikalta. Hetken perästä poliisit tulivat kutsumatta paikalle, samasta suunnasta mistä minäkin. Saivat auton pysäytettyä 30:n metrin jälkeen siitä kohdasta mistä minä olin ajanut ulos. Kerroin tilanteen ja pysäköidyn auton tuntomerkit. Olin kovin pahoillani siitä, että auto oli pysäköity paikkaan ilman varoituskolmiota. Lopputuloksena minä sain sakot ja paennut kuski sai soiton poliisilta, mutta selvisi ilman seuraamuksia. Minun olisi luonnollisesti pitänyt saada auto pysähtymään näkökentässä, tämähän ei sakkoa kirjoittaneelta poliisilta onnistunut. Tapaus sinällänsä täysin selvä ja Suomessa syyllinen löydetään aina, mutta kylläpä silloin korpesi. Parin tonnin Golf farkussa ei ollut kaskoa ja jouduin itse kolarikorjaajaksi.
Kuvailin tuossa tilannetta missä autolla on väistämisvelvollisuus, mutta pyöräilijä ei sitä ymmärrä ja sekoittaa koko liikenteen jarruttamalla kun pitäisi polkea tien yli. Nykyään näkee myös yhä yleisemmin sitä että autoilijat eivät ymmärrä mitä liikennemerkit tarkoittavat, jonka vuoksi jokaisesta tien ylityksestä tulee vaikeasti ennakoitava vaaratilanne, jossa pitää hidastaa ja miettiä. Vilkun käyttökin on huomattavasti vähentynyt, erityisesti kiertoliittymässä missä sen käyttö on pakollista ennen poistumista. Niillä Alepa-fillareilla ei todellakaan kyllä pidetä mitään vauhtia yllä
Itse paljon pyöräilevänä näitä tilanteita tulee vastaan melkein päivittäin, ymmärrän kyllä että saisin mennä mutta jarrutan silti ja hidastan liikennettä. Syy miksi teen näin on, että en halua kuolla tai loukkaantua
Suurin osa autoista kyllä väistää mutta useamman kerran olisin jäänyt jyrän alle. Ei ole hirveänä iloa siitä että olinpa oikeassa jos henki on mennyt tai on vakavasti loukkaantunut.
Täältä pääsee tarkastelemaan raportteja. Pikaisella vilkauksella 2023 osalta löytyy myös YouGov-maininta, vanhemmissa ei sen tarkemmin eritelty missä kysely toteutettu.
Juuri tämä! Ja samaa opetan lapselleni, eli joutuu Eka odottelamaan jatkossakin tien tukkijoita.
Luotan omaan osaamiseeni liikenteessä (jalan, pyörällä ja autolla), mutta en luota ympärillä olevaan muuhun liikenteeseen. Saati ihmisten älykkyyteen pienessäkään epäröintitilanteessa, luoja paratkoon.
Tarvitaan pari näyttävää pyöräilijöiden kuolemaa, jotta lakia muutettaisiin järkeväksi (autoilija väistää AINA), jonka jälkeen koko tieliikennesuunnittelu tajuaa vahvemmin sujuvoittaa pyöräliikenteen ja autoliikenteen kohtaamista. Esimerkiksi autoilijan väistämisvelvollisuus joka on indikoitu vain talvella lumen alle jäävällä korokkeella on täysin järjetön todellisuudesta irtaantunut keksintö. Minäkään en kyllä luota mihinkään liikkujaan, erityisesti kävelijöihin, mutta kyllä vähintään pitää ajaa niin lähelle reunaa, että näkyvästi joutuu jarruttamaan ja autoilija säikähtää ja tajuaa olla hereillä siellä liikenteessä. Kerran oon meinannu nuorempana autolla ajaa pyöräilijän yli ja yhdestä pelästyksestä oppii tehokkaasti. Auton alle ei tietenkään kukaan täysjärkinen aja
Joo tilanne kuulosti siltä, että kyseinen pyöräilijä ajoi tilanteeseen liian lujaa ja panikoi jarruttamalla kun silmäkulma paljasti liikettä.
Risteyksiin (ainakin jos ei ole valo-ohjausta ja kenties silloinkin) pitäisi aina hiljentää, on itsellä etuajo-oikeus tai ei. Koskee autoja ja pyöriä yhtä lailla.
Ärsyttävin arkipäivän tilanne omalla kohdalla on T-risteys, missä pyöräilijä väistää suoraa ajavaa autoa, mutta kääntyvän autoilijan pitäisi väistää pyöräilijää:
Käytännössä meininki on kuin turkkilaisessa basaarissa ja ehkä 10% ylittäjistä ymmärtää numeroilla indikoidun etuajo-oikeusjärjestyksen
Tällaisia tilanteita ei tietenkään pitäisi alunperinkään suunnitella vaan väistämisvelvollisuuden pitäisi olla intuitiivinen ja yksiselitteinen, erityisesti kun näinä päivinä sekaan on tullut nuoria potkulautailijoita jotka eivät ymmärrä edes sen vertaa mitä pyöräilijät, mutta minkäs teet kun kunnalle ei päädy ne yhteiskunnan fiksuimmat voimat…
Lakimuutokset viime aikoina on olleet osin tarkoituksellisia sekoittamaan liikennettä, kaikki joutuu arpomana koko ajan että kuka väistää, se pudottaa autojen nopeuksia automaattisesti. Viimeisenä tämä uusi ennakointivelvollisuus, joka tekee potentiaalisesti syylliseksi senkin joka on noudattanut liikennesääntöjä täysin ja ajanut varovasti, mutta ei ehdi täysillä vastoin liikennesääntöjä kaahaavan skuutin tai pyörän alta pois jonka kuski kuolee, tutkitaan aina kuolemantuottamuksena. Autokamera alkaa olla pakollinen täälläkin.
Mennyt sen verran monimutkaiseksi että pyöräilijöiltäkin pitäisi edellyttää ajokorttia, onhan niiden nopeudetkin kaupungissa nykyään samat kuin auton ja ajotavat melko villejä kun ei ole tietoa liikennesäännöistä.
Lisäksi pyörät voitaisiin laittaa pakolliseen rekisteriin jolloin pyörävarkaudetkin ratkeaisivat. Myös pakollinen liikennevakuutus käyttöön etteivät maksata kaatumisia julkisella terveydenhuollolla. Pakolliset katsastukset muutaman vuoden välein että pyörällä on turvallista ajaa. Sekä polkupyörävero ostaessa että polkuneuvovero vuosittain. Ja tietysti sähköpyörille korkeampi käyttövoimavero